eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
عبادات استیجاری مرحوم شیخ ره ؛ اجاره کردن عامل برای عبادت، منافی با قصد قربت از ناحیه عامل است. اشکال ؛ لازمه این نظر، عدم صحت عبادات استیجاری است. جواب: اجاره کردن عامل برای عبادات، دو صورت دارد: صورت اول: اجاره کردن عامل برای عبادت نیابتی صورت دوم: اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی (عبادت خودش) اجاره کردن عامل برای عبادت نیابتی در این صورت (اجاره بر انجام عبادت، قربة الی الله به نیابت از منوب عنه) دو عنصر وجود دارد: اول: نیابت عامل از منوب عنه؛ عامل برای این نیابت، اجاره شده است و اجرت نیز در مقابل همین نیابت می باشد. نیابت با قطع نظر از تعلق اجاره به آن، مستحب است(احسان به منوب عنه ) ولی بعد از تعلق اجاره، نیابت واجب می شود (وجوب توصلی) دوم: عبادت؛ عامل برای عبادت اجاره نشده است و اجرت نیز در مقابل عبادت نمی باشد. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی در این صورت عقد اجاره باطل است. چون عمل که عقد اجاره بر اتیان آن منعقد شده است، قابل اتیان در خارج نیست. توضیح ؛ مستاجر، به واسطه عقد اجاره، اجیر را ملزم به اتیان عبادت با قصد قربت کرده است و اجرت نیز در قبال انجام عبادت، با قصد قربت می باشد، ولی انجام عبادت با قصد قربت، ممکن نیست (چون انجام عبادت برای اجرت، با انجام عبادت قربة الی الله، قابل جمع نیست، علاوه بر اینکه با اتیان عبادت قربة الی الله تعالی نفعی به باذل مال نمی رسد). عملی که در خارج قابل اتیان است، عقد اجاره بر اتیان آن منعقد نشده است (اجیر، قادر بر اتیان عبادت، بدون قصد قربت است ولی اجاره بر این نوع از عمل، منعقد نشده است) بنابراین اجاره باطل است (بر خلاف عبادات استیجاری) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ اشکال و جواب ان قلت: اجاره کردن عامل برای عبادت، منافاتی با قصد قربت از ناحیه عامل ندارد » اجیر عبادت را انجام می دهد، بدون اینکه در حین انجام، اجیر بودن خود را در نظر داشته باشد (یعنی عمل را به قصد استحقاق مستاجر انجام نمی دهد)، بعد از انجام عبادت، به علت انجام مورد اجاره (عبادت) مستحق اجرت می شود، بنابراین اجاره، مانع از قصد قربت نیست. قلت: شرط صحت اجاره این است که مورد اجاره، قابلیت داشته باشد که اجیر آن را به قصد استحقاق مستاجر انجام دهد و این شرط در عبادت منتفی است (عبادت قابلیت ندارد که به قصد استحقاقِ مستاجر اتیان شود). 🌐 @Mabaheeth
7 🔆 شاخص های ؛ 👈 شجاعت و استقلال شخصیتی 🎙 آیت الله شهید سید حسن مدرس: اگر می بینید من آزادانه اظهار عقیده می کنم برای اینست که چیزی ندارم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمایید آزاد می شوید 🌐 @mabaheeth
8 🔆 شاخص های ؛ 👈التزام به کار کارشناسی 💠 مدرس از جمله مخالفان طرح 🚋 راه آهن شمال-جنوب بود و میگفت: در اینکه راه آهن لازم است شکی نیست اما این خط توجیه ندارد. 🌐 @mabaheeth
کلام کاشف الغطاء ره اجاره عامل برای انجام واجب، لازمه اش این است که چیزی که ملک شخصی شده، برای بار دوم نیز ملک شخص دیگری شود و این باطل است. توضیح کلام کاشف الغطاء در باب موجر و مستاجر، موجر باید مالک منفعت باشد تا در مقابل مال الاجاره، مستاجر را مالک منفعت کند و منفعت ملک مستاجر شود. در باب اجیر و مستاجر نیز فعل باید ملک شخص دیگری نباشد تا اجیر بتواند در مقابل اجرت، مستاجر را مالک فعل کند و فعل، ملک مستاجر شود. در بحث ما نیز؛ از طرفی معنای وجوب عمل این است که خداوند مالک عمل است، از طرفی دیگر معنای صحت اجاره عامل برای انجام واجب، این است که مستاجر، مالک عمل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد کلام کاشف الغطاء ره مبنا و اساس دلیل کاشف الغطاء، هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند است. زمانی که شارع عملی را واجب می کند، از وجوب عمل مالکیت خداوند نسبت به آن عمل انتزاع می شود، با حفظ این نکته، اگر مالکیت خداوند مثل مالکیت غیر خداوند باشد، دلیل مرحوم کاشف الغطاء صحیح است. هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند، باطل است. مالکیت خداوند، مالکیت حقیقی است که قابل جمع با مالکیت غیر می باشد، ولی مالکیت غیر خداوند، مالکیت اعتباری است که قابل جمع با مالکیت شخص دیگری نمی باشد بالضروره. نتیجه: مبنا و اساس دلیل، باطل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم کاشف الغطاء؛ شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است (چون اگر نفعی به مستاجر نرسد، اکل مال توسط اجیر، اکل مال به باطل است). در حالی که وصول نفع به مستاجر، منتفی است (تمام منافع واجب کفایی از قبیل ثواب و امثال آن، به اجیر می رسد) نتیجه: شرط صحت اجاره منتفی است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم شیخ ره: شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است(بالضروره). وصول نفع به مستاجر، موجود است (منافع واجب کفایی، مثل ثواب و امثال آن به حکم عقلاء به مستاجر می رسد). در نتیجه: شرط صحت اجاره موجود است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل اجماع بخاطر حکایت مخالفت و وجدان مخالف باطل است. 🌐 @mabaheeth
حال ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سیدمهدی بحرالعلوم شاگردش، سیدجواد، را احضار کرده بود. حسابی با او دعوا کرد که چرا از حال همسایه‌اش خبری ندارد؛ خانواده‌ای که یک هفته با خرمای نسیه سر کرده‌اند و آن شب دیگر نسیه هم به آنان نداده بودند. سیدجواد باناراحتی اظهار بی‌خبری کرد: «اگر می‌دانستم، رسیدگی می‌کردم استاد.» بحرالعلوم شاگرد را عتاب کرد: «اگر می‌دانستی و رسیدگی نمی‌کردی که مسلمان نبودی، یهودی بودی!» پیش‌خدمت بحرالعلوم همراه سیدجواد غذاها و مبلغی پول را تا خانه همسایه آورد. همسایه از طعم غذا دستش آمد این غذا عربی نیست. با پرس‌وجو متوجه شد سیدمهدی بحرالعلوم، که اصلاً ایرانی بود، از حالش خبر شده و این‌ها را فرستاده، در حالی که رازش را به کسی نگفته بود.[1] ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سلام‌الله‌علیه: (از نشانه‌های پیروان ما) رسیدگی به همسایگان نیازمند است « وَ التّعاهُدُ لِلجیرانِ مِنَ الفُقَراءِ » [2] [1] الکنی والالقاب، محدث قمی ره، ج 2، ص 62 [2] اصول کافی، شیخ کلینی ره، ج 2، ص 74 🌐 @mabaheeth
👈🏻 همواره با قرآن مأنوس بودند. 📝 حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی ره: 📖 امام در وقتی نجف بودند هر سه روز یک دوره قرآن را ختم می‌کردند و زمانی که در جماران بودند به خاطر کهولت سن هر ده روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند. در ایام سال ماهی یک بار قرآن را ختم می‌کردند. ایشان همواره با قرآن مأنوس بودند؛ یک جزء قرآن را هشت قسمت کرده و هر قسمت را در زمان خاص قرائت می‌کردند. گاهی مدت‌ها روی یک جمله(آیه) قرآن مکث می‌کردند. 📚برداشت‌هایی از سیره ره، ج۳، ص۱۲ 🌐 @Mabaheeth
42 | حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت 💠 @mabaheeth
🔰 | مذاکره؛ راه نفوذ 📢 (دام ظله العالی) : 🔻 مهم‌ترین پاسخی که جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های داده این بوده که راه مجدّدِ سیاسی آمریکا به کشور را بسته. این که گفته میشود «مذاکره نکنیم، نکنیم»، یکی از موارد و ابزارهای همین جلوگیری و بستن راه ورود آمریکا است. 🗓 ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ 🌐 @Mabaheeth
☝️این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشت، قطعاً انقلابی است. ✔️ شاخص اوّل؛ پایبندی به مبانی و ارزش های اساسی انقلاب. ✔️ شاخص دوّم؛ هدف‌گیری آرمان های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمان های انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم. ✔️ شاخص سوّم؛ پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی. ✔️ شاخص چهارم؛ حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را « » نام نهاده است. ✔️ شاخص پنجم؛ تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. ✅ این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همان‌طور که عرض کردیم، مختلف است. 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#انتخابات_مجلس #درست_انتخاب_کنیم ☝️این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشت، قطعاً انقلابی است. ✔️ شاخص او
دام ظله العالی ؛ 📢 من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام، حرف را صریح و صادقانه میگویم. دیپلمات یک کلمه‌ای را میگوید، معنای دیگری را اراده میکند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را میزنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را میزنیم. مذاکره آن وقتی معنا پیدا میکند که طرف، حُسن نیت خود را نشان بدهد؛ وقتی طرف، حُسن نیت نشان نمیدهد، خودتان میگویید فشار و ؛ این دوتا با هم سازگار نیست. شما میخواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید، بگویید: یا مذاکره کن یا شلیک میکنم. برای اینکه ملت ایران را بترسانید، بدانید ملت ایران در مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد... 🏷 دیدار فرماندهان نیروی هوایی 🗓 ۱۳۹۱/۱۱/۱۹ 🌐 @Mabaheeth
48 | در کارهای خوب، از یکدیگر بگیرید. 💠 @mabaheeth