فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حدیث_زندگی | بلایی که اسراف و تبذیر بر سر جوامع میآورد.
✏️ #شرح_حدیث اخلاق توسط حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی
⭐️ #بهار_معنویت
🖥 Farsi.Khamenei.ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
#نهج_البلاغه | #حکمت ۳۷۲
🏷️ عوامل استحكام دين و دنيا
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ يَا جَابِرُ قِوَامُ اَلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ وَ جَاهِلٍ لاَ يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ جَوَادٍ لاَ يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ وَ فَقِيرٍ لاَ يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ
و درود خدا بر او، فرمود: (به جابر بن عبد اللّٰه انصارى فرمود) اى جابر! استوارى دين و دنيا به چهار چيز است: عالمى كه به علم خود عمل كند و جاهلى كه از آموختن سرباز نزند و بخشندهاى كه در بخشش بخل نورزد و فقيرى كه آخرت خود را به دنيا نفروشد
فَإِذَا ضَيَّعَ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ اِسْتَنْكَفَ اَلْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ وَ إِذَا بَخِلَ اَلْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ اَلْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ
پس هر گاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روى نياورد، هر گاه بىنياز در بخشش بخل ورزد، تهيدست آخرت خويش را به دنيا فروشد
يَا جَابِرُ مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اَللَّهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ اَلنَّاسِ إِلَيْهِ فَمَنْ قَامَ لِلَّهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيهَا عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ اَلْبَقَاءِ وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ اَلْفَنَاءِ
اى جابر! كسى كه نعمتهاى فراوان خدا به او روى كرد، نيازهاى فراوان مردم نيز به او روى آورد؛ پس اگر صاحب نعمتى حقوق واجب الهى را بپردازد، خداوند نعمتها را بر او جاودانه سازد و آن كه حقوق واجب الهى در نعمتها را نپردازد، خداوند، آن را به زوال و نابودى كشاند
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليهالسّلام بجابر ابن عبد اللّه انصارىّ (از نيكان اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دربارۀ پايدارى دين و دنيا) فرموده است:
(۱) اى جابر، قِوام و برپا بودن دين و دنيا به چهار كَس است: عالمى كه علم خود بكار بَرد (بآن رفتار نمايد و بمردم بياموزد) و جاهلى كه ننگ نداشته باشد از اينكه ياد گيرد، و توانگرى كه به نيكى و احسان خود (دربارۀ ديگرى) بخل نورزد، و فقيرى كه آخرت خويش را بدنيا نفروشد؛ پس هنگاميكه عالم علم خود را بكار نبرد جاهل از آموختن و ياد گرفتن ننگ خواهد داشت، و هنگاميكه غنىّ و توانگر به نيكى و احسان خويش بخل ورزد، فقير آخرتش را به دنيايش مىفروشد (كارهاى ناشايسته بجا مىآورد)
(۲) اى جابر، هر كه نعمتهاى خدا (دارائى و دانائى و بزرگى و مانند آنها) بر او بسيار شود، درخواستهاى مردم باو بسيار مىگردد؛ پس كسيكه براى خدا در آن نعمتها بآنچه كه واجب است قيام نمايد آنها را هميشگى و پايدار مىسازد، و آنكه براى خدا در آنها بآنچه كه واجب است قيام ننمايد آنها را به نابودى و نيستى مىكشد.
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
📖 امير مؤمنان على عليه السلام در اين كلام جامع و نورانى خطاب به جابر بن عبداللّٰه انصارى (آن يار وفادار و با شخصيت) دربارۀ قوام دين و دنيا سخن مىگويد و مىفرمايد: «اى جابر! استوارى دين و دنيا به چهار چيز است»؛ (لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ: يَا جَابِرُ، قِوَامُ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ) اشاره به اينكه اگر اين چهار چيز هركدام در جاى خود قرار گيرد هم دين مردم سامان مىيابد و هم دنياى آنها. سپس در توضيح آن فرمود: «(نخست) دانشمندى كه علم خود را بهكار گيرد (و دوم) نادانى كه از فراگيرى علم سر باز نزند»؛ (عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ، وَ جَاهِلٍ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ)
بنابراين نخستين پايهها، علم و دانش و تعليم و تعلّم است و تا اين دو پايه محكم نشود نه دين مردم سامان مىيابد نه دنياى آنها؛ در دينشان گرفتار انواع خِرافات و بدعتها مىشوند و در دنيايشان گرفتار انواع پريشانىها و اختلافات و رنجها و ناكامىها.
آنگاه به ركن سوم و چهارم اشاره كرده، مىفرمايد: «(و سوم) سخاوتمندى كه در كمكهاى مالى به ديگران بخل نورزد و (چهارم) نيازمندى كه آخرت خود را به دنيا نفروشد»؛ (وَ جَوَادٍ لَا يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ، وَ فَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ)
💡«معروف» در اينجا به معناى كمك مالى كردن به مردم است.
اشاره به اينكه بعد از علم و دانش، دو ركن اصلى ديگر، مال و ثروت و تقسيم عادلانۀ آن و حلّ مشكلات نيازمندان است. جامعۀ فقير و همچنين جامعهاى كه ثروتمندان بخيلى داشته باشد از #آرامش و #امنيت محروم خواهد بود.
[ ادامه دارد ...]
آنگاه امام عليه السلام اشاره به نقطۀ مقابل اين چهار ركن و آثار شوم آن مىكند و مىفرمايد: «پس هرگاه عالم، علم خود را بهكار نگيرد و ضايع كند جاهل از فراگيرى علم خوددارى خواهد كرد و زمانى كه اغنيا در كمكهاى مالى بخل ورزند، نيازمندان، آخرت خود را به دنيا مىفروشند»؛ (فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ) . بديهى است كه افراد غير عالم هنگامى كه ببينند علما به علم خود پايبند نيستند، هم به خود آنها بىاعتماد مىشوند و هم به علمشان و در اين حال بهدنبال فراگيرى علوم آنها نمىروند و مىگويند: اگر علم آنها حقيقتى داشت خودشان به آن عمل مىكردند.
به تعبير ديگر، بهترين راه تبليغ علم، عمل به آن است همانگونه كه در حديث معروف از امام صادق عليه السلام آمده است: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيرِ أَلْسِنَتِكُمْ».
در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم كه فرمود: «إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ يعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَمَا يزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا؛ هنگامى كه عالم به علمش عمل نكند مواعظ و اندرزهاى او از دلها فرو مىريزد آنگونه كه باران از سنگهاى سخت فرو مىريزد (و بر آن باقى نمىماند)».
نيز روشن است كه هرگاه اغنيا به وظايف خود در برابر نيازمندان عمل نكنند آنها سدّ #تقوا را شكسته و آلودۀ انواع گناهان، امثال سرقت و غارت، #خيانت در امانت، حتى قيامهاى عمومى بر ضد ثروتمندان و رفتن بهسراغ نظامهاى اشتراكى و كمونيستى مىشوند.
در حديثى از #امام_صادق عليه السلام مىخوانيم: «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِى أَيدِى مَنْ لَا يعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ؛ از عوامل بقاء اسلام و مسلمين اين است كه اموال و ثروتها به دست كسانى بيفتد كه حق را در آن بشناسند و به ديگران كمك كنند، و از عوامل فناء اسلام و مسلمين اين است كه اموال به دست كسانى بيفتد كه حق را در آن نشناسند و كمك به ديگران نكنند»
[ ادامه دارد ...]
سپس امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن به نكتۀ مهم ديگرى اشاره كرده، مىفرمايد: «اى جابر! كسى كه #نعمت فراوان خداوند به او روى آورد نياز مردم به او بسيار خواهد شد»؛ (يَا جَابِرُ، مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللّٰهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَيْهِ) . طبيعى است كه تشنگان بهدنبال چشمههاى آب مىروند و گرسنگان بهدنبال منابع غذا؛ بنابراين كسانى كه خداوند نعمت فراوانى به آنها داده بايد از مراجعات مكرر مردم تعجب يا وحشت نكنند، و اين خود نعمت ديگرى است كه بتوانند با نعمتهاى وافرى كه در اختيار آنهاست گره از كار مردم بگشايند.
سپس امام عليه السلام به واكنشهاى مختلف افراد پرنعمت در برابر اين وضع و آثار آن اشاره كرده، مىفرمايد: «در اين حال آنكَس كه وظيفۀ واجب خود را در برابر اين نعمتهاى الهى انجام دهد زمينۀ دوام و بقاء آنها را فراهم ساخته و آنكَس كه به وظيفۀ واجب خود در برابر آنها عمل نكند آنها را در معرض زوال و فنا قرار داده است»؛ (فَمَنْ قَامَ لِلّٰهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيها عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ، وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ)
💡«عرّض» از مادۀ «تعريض» به معناى چيزى را در معرض شخص يا حادثهاى قرار دادن است.
همين مضمون با تفاوتى در كتب متعددى از امام حسين #سيدالشهدا عليه السلام نقل شده است كه در يكى از خطبههاى خود فرمود: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَما؛ بدانيد نيازهاى مردم به شما از نعمتهاى خدا بر شماست از اين نعمت ناراحت نشويد كه تبديل به نقمت خواهد شد».
روشن است كه هر گاه درخت پر ميوهاى در باغ باشد، تمام افرادى كه وارد باغ مىشوند چشم به آن مىدوزند و از آن توقّع و انتظار دارند، حتى پرندگان نيز از آن سهمى مىخواهند. در صورتى كه توقعات مردم برآورده نشود، امواج كينه و عداوت در دلها پيدا مىشود و همين امر آن نعمت را در معرض زوال قرار مىدهد.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
🎥 موضوع: #ماه_مبارک_رمضان
🎙️ حاج شیخ جعفر #ناصری دام
ظله
@Nasery_ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ | موضع صریح
👆موضع صریح رهبر انقلاب درباره عدم دخالت در جنگ #اوکراین
🖥 Farsi.Khamenei.ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزارش خبری | قرار اول سال
☝️ #روایت_یک_خبرنگار از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی علیه آلاف التهیة و الثناء
💻 Farsi.Khamenei.ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ #نفاق در مسئولین...
📢 #امام_حسین (علیه السلام) در خطبه منا: شما نان دین را خوردید ولی یک سیلی در راه دین نخوردید.
🎙️ استاد حسن #رحیمپور ازغدی
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
«وَمَكَرُواْ وَمَكَرَٱللَّهُۖ وَٱللَّهُخَيۡرُٱلۡمَٰكِرِينَ»
چراغی را که ایزَد برافروزَد؛
هر آنکس پُف کند، ریشش بسوزد :)
📸 فرانسه - اسرائیل 📌
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 بابی فیشر__یهودیان
😈 بابی فیشر شطرنج باز افسانه ای بود ...
➺@jahad_14
╭───
│ 📳 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #باز_نشر | نابودی قطعی رژیم صهیونیستی
حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله:
🔹 «من قاطعانه میگویم این تلاشها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.»
🗓️ ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
#لبیک_یا_خامنه_ای
╭───
│ 📳 @Mabaheeth
╰──────────
📲 ارسالی | اوضاع داخل اتوبوس بعد از عبور از اسلام...!
#حجاب
#امر_به_معروف
#به_اسلام_برگردیم
╭───
│ 📳 @Mabaheeth
╰──────────