eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج 💻 Farsi.Khamenei.ir
482_10477473513033.mp3
12.8M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج 💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج منتشر شد. ۱۴۰۲/۲/۲۷ 🔍 بخوانید: khl.ink/f/52837
مباحث
والده ماجده آن حضرت نجیبه جلیله مکرمه علیا جناب فاطمه مسمّاه به امّ فروه بن قاسم بن محمّد بن ابی بکر
🏷️ فصل دوم : مختصری از مناقب و مکارم اخلاق و سیرت حمیده آن حضرت و اعتراف دوست ودشمن و مخالف و مؤالف به فضل آن جناب علیه السلام ( اَنْتَ یا جَعْفَرُ فَوْقَ الْمَدْحِ وَالْمَدْحِ عَناءٌ اِنَّما الاَشْرافُ اَرْضٌ وَ لَهُمْ اَنْتَ سَماءٌ جازَ حَدَّ الْمَدْحِ مَنْ قَدْ وَلدَتْهُ الاَنْبِیاءُ ) 📖 شیخ مفید رحمه اللّه فرموده که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در میان برادران خود خلیفه پدرش امام محمدباقر علیه السلام و وصی و قائم به امر امامت بعد از آن حضرت بود و از تمامی برادران خود افضل و مبرّزتر بود و قدرش اعظم و جلالتش بیشتر بود در میان عامه و خاصه ، و آن قدر مردمان از علوم آن جناب نقل کرده اند که به تمام بغداد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته و نقل نشده از احدی از علماء اهل بیت آنچه از آن حضرت نقل شده ، و نقله اخبار و سدنه آثار نقل نکرده اند از ایشان مانند آنچه از آن حضرت نقل کرده اند. همانا اصحاب حدیث جمع کرده اند اصحاب راویان از آن جناب را از ثقات با اختلافشان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسیده و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده که دلها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ کرده از طعن زدن در آن دلائل به ایراد شبهات انتهی . و سید شبلنجی شافعی گفته که مناقب آن حضرت بسیار است به حدّی که محاسب نتواند تمام را در حساب آورد و مستوفی هشیار دانا از انواع آن در حیرت شود. روایت کرده اند از آن جناب جماعتی از اعیان ائمه اهل سنت و اعلام ایشان مانند یحیی بن سعید و ابن جریح و مالک بن انس و ثوری و ابن عُیَیْنه و ابوایوب سجستانی و غیر ایشان؛ ابن قتیبه در کتاب ( ادب الکاتب ) گفته که کتاب جفر را امام جعفر صادق علیه السلام نوشته و در آن است آنچه مردم به دانستن آن احتیاج دارند تا روز قیامت و به همین جفر اشاره کرده ابوالعلاء معرّی در قول خود: لَقَدْ عَجِبُوا لاٰلِ الْبَیْتِ لَمّا اتاهُمْ عِلْمُهُمْ فی جِلْدِ جَفْرٍ وَ مِراةُ الْمُنَجِّمِ وَ هِیَ صُغْری تُریِه کُلِّ عامِرَهٍ وَ قَفْرٍ [یعنی مردم تعجب کردند از اهل بیت وقتی که آمد ایشان را علم اهل بیت در پوست بزغاله که جفر باشد، یعنی می گوید چگونه می شود که این همه علم در پوست بزغاله چهارماهه جمع شود، پس برای رفع استبعاد ایشان می گوید: آیینه منجم که اسطرلاب باشد با آنکه چیز کوچکی است می نمایاند به منجم آسمان و زمین و جاهای معمور و غیر معمور را.] و روایت شده که آن حضرت مجلسی داشت از برای عامه و خاصه، مردم از اقطار عالم به خدمتش می رسیدند و از حضرتش از حلال و حرام و از تأویل قرآن و فصل الخطاب سؤال می نمودند و احدی از خدمتش بیرون نمی آمد مگر با جوابی که مرضیّ و پسندیده اش بود. فقیر گوید: که ظاهرا این مجلس در ایام حج بوده برای آن حضرت . و بالجمله ؛ نقل نشده از احدی آنچه نقل شده از آن حضرت از علوم و با آنکه چهار هزار نفر از آن جناب روایت کرده اند و بطون کتب و اسفار دینیه از احادیث و علوم آن حضرت مملوّ است، هنوز عُشری از اعشار علم آن حضرت نمایان نشده بلکه قطره ای ماند که از دریا برداشته شده و گفته شده که بعضی از علماء عامه از تلامذه و از خدّام و اتباع آن جناب بوده اند و از آن بزرگوار اخذ کرده اند مانند ابوحنیفه و محمّد بن حسن، و ابویزید طیفور سقّاء آن حضرت را خدمت کرده و سقایت نموده و ابراهیم بن ادهم و مالک بن دینار از غلامان آن حضرت بوده اند.
مؤلف گوید: و شایسته باشد که ما در این مقام به ذکر چند روایت تبرّک جوییم . اول؛ ابن شهر آشوب از ( مسند ابوحنیفه ) نقل کرده که حسن بن زیاد گفت : شنیدم که از ابوحنیفه سؤال کردند که را دیدی که از تمامی مردم فقاهتش بیشتر باشد؟ گفت : جعفر بن محمّد! زمانی که منصور او را از مدینه طلبیده بود فرستاد نزد من و گفت ای ابوحنیفه مردم مفتون جعفر بن محمّد شده اند؛ مهیا کن برای سؤال از او مسأله های مشکل و سخت خود را، پس من آماده کردم برای او چهل مسأله ، پس منصور مرا به نزد خود طلبید، و در آن وقت و در ( حیره ) بود من به سوی او رفتم ، پس چون وارد شدم بر او دیدم حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در طرف راست منصور نشسته بود. همین که نگاهم به او افتاد هیبتی از آن جناب بر من داخل شد که از منصور فتّاک بر من داخل نشد، پس سلام کردم به او، اشاره کرد بنشین، من نشستم. آن وقت رو کرد به جناب صادق علیه السلام گفت : ای ابوعبداللّه ! این ابوحنیفه است. فرمود: بلی می شناسم او را، آنگاه منصور رو به من کرد و گفت : بپرس از ابوعبداللّه سؤالات خود را، پس من می پرسیدم از آن حضرت، او جواب می داد، می فرمود شما در این مسأله چنین می گویید و اهل مدینه چنین می گویند و فتوای خودش گاهی موافق ما بود و گاهی موافق اهل مدینه و گاهی مخالف جمیع و یک یک را جواب داد تا چهل مسأله تمام شد و در جواب یکی از آنها اخلال ننمود، آن وقت ابوحنیفه گفت : پس کسی که اعلم مردم باشد به اختلاف اقوال، از همه علمش بیشتر و فقاهتش زیادتر خواهد بود.
دوم؛ شیخ صدوق از مالک بن انس فقیه اهل مدینه و امام اهل سنّت روایت کرده که گفت: من وارد می شدم بر حضرت امام جعفر صادق علیه السلام پس برای من نازبالش می آورد که تکیه کنم بر آن و می شناخت قدر مرا و می فرمود: ای مالک ! من تو را دوست می دارم؛ پس من مسرور می گشتم به این و حمد می کردم خدا را بر آن، و چنان بود آن حضرت که خالی نبود از یکی از سه خصلت : یا روزه دار بود و یا قائم به عبادت بود و یا مشغول به ذکر؛ و آن حضرت از بزرگان عبّاد و اکابر زهاد و از کسانی بود که دارا بودند خوف و خشیت از حق تعالی را، و آن حضرت کثیرالحدیث و خوش مجالست و کثیرالفوائد بود. و هرگاه می خواست بگوید: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی اللّه علیه و آله و سلم رنگش تغییر می کرد! گاه سبز می گشت و گاهی زرد به حدّی که نمی شناخت او را کسی که می شناخت او را؛ و همانا با آن حضرت در یک سال به حجّ رفتیم همین که شترش ایستاد، در محل احرام خواست تلبیه گوید، چنان حالش منقلب شد که هرچه کرد تلبیه بگوید صدا در حلق شریفش منقطع شد و بیرون نیامد و نزدیک شد که از شتر به زمین افتد، من گفتم یابن رسول اللّه ! تلبیه را بگو و چاره نیست جز گفتن آن، فرمود: ای پسر ابی عامر! چگونه جرأت کنم بگویم ( لَبَّیْکَ اَللّهُمَّ لَبَّیْکَ ) و می ترسم که حق عز و جل بفرماید ( لالَبَّیْکَ وَ لاسَعْدَیْکَ. ) مؤ لف گوید: که خوب تأمل کن در حال علیه السلام و تعظیم و توقیر او از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم که در وقت نقل حدیث از آن حضرت و بردن اسم شریف آن جناب چگونه حالش تغییر می کرده با آنکه پسر پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم و پاره تن او است ، پس یاد بگیر این را و با نهایت تعظیم و احترام اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم را ذکر کن و بعد از اسم مبارکش بفرست و اگر اسم شریفش را در جایی نوشتی صلوات را بدون رمز و اشاره بعد از اسم مبارکش بنویس و مانند بعضی از محرومین از به رمز (ص) و یا (صلعم) و نحو آن اکتفا مکن؛ بلکه بدون وضو و طهارت اسم مبارکش را مگو و ننویس و با همه اینها باز از حضرتش معذرت بخواه که در وظیفه خود نسبت به آن حضرت کوتاهی نمودی و به زبان عجز و لابه بگو: هزار مرتبه شویم دهان به مشک و گلاب هنوز نام تو بردن کمال بی ادبی است از ابی هارون مولی آل جعده روایت است که گفت : من در مدینه جلیس حضرت صادق علیه السلام بودم، پس چند روزی در مجلسش حاضر نشدم، بعد که خدمتش مشرف گشتم فرمود: ای ابوهارون ! چند روز است که تو را نمی بینم؟ گفتم : جهتش آن بود که پسری برای من متولد شده بود، فرمود: بارَکَ اللّهُ لَکَ فیهِ، چه نام نهادی او را؟ گفتم : محمّد، حضرت چون نام محمّد شنید صورتش را برد نزدیک به زمین و گفت : محمّد، محمّد، محمّد! تا آنکه نزدیک شد صورتش بچسبد به زمین پس از آن فرمود: جانم ، مادرم ، پدرم و تمامی اهل زمین فدای رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم باد، پس فرمود: دشنام مده این پسر را و مزن او را و بد مکن با او و بِدان که نیست خانه ای که در آن اسم محمّد باشد مگر آنکه آن خانه در هر روزی پاکیزه و تقدیس کرده شود. ادامه ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نوای "لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ" در حسینیه امام خمینی(ره) 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📹 «چه‌کار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل؟!» ✨ حضرت قدس‌سره: 🔸 چه بکنیم از بی علمی؟! چه بکنیم از ضعف در ایمان؟! از ضعف در تدیّن! ... چه بکنیم از این ضعف‌ها؟! 🔸چه بکنیم از این ضعف‌های اختیاری؟! نمی‌رویم دنبال تحصیلات علمیه! نمی‌رویم که بفهمیم که خُب عمل چطور بر ما آسان بشود؟ اختیارا نمی‌رویم! اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا می‌بخشد ما را؛ اما اختیاری را چه بکنیم؟! 🔸 چه‌کار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل؟! چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست؟! خودمان نمی‌رویم دنبال تقویت!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخش نهم مستند .... قسمت پایانی 🎞️ بخشی از زندگینامه عارف واصل حضرت رضوان الله تعالی علیه ❇️ همه ما میتوانیم مثل سلمان و ابوذر باشیم... مشاهده : بخش اول | بخش دوم | بخش سوم | بخش چهارم | بخش پنجم | بخش ششم | بخش هفتم | بخش هشتم 🔘 @IslamLifeStyles 🌐 @Mabaheeth
مباحث
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ درباره فهم اهمّیّت حج 🕋 خدا کعبه را مایه‌ی قوام جامعه دانسته 👈لذاست که فقها میگویند که حج در مواردی واجب کفائی است 🏷حضور از اکناف جهان در حج و مشاهده منافع خود در آن 📍از جمله‌ی منافع دنیوی: ♦️ارتقاء سطح مدنیّت دنیای اسلام 🔹اینکه همه‌ی آحاد مردم از اطراف عالم برای یک روز معیّن و تاریخ معیّن در یک مکان معیّن جمع بشوند، این یک چیز تصادفی نیست، این یک امر حساب‌شده است، پیدا است اینها را برای کاری دعوت میکنند. 🔺آن هدف: 👌ارتقاء امّت اسلامی است 👌نزدیکی دلهای آحاد امّت اسلامی به یکدیگر است؛ 👌اتّحاد امّت اسلامی است. ⁉️در مقابل چه چیزی؟ ✖️کفر ✖️ظلم ✖️استکبار ✖️بتهای بشری و غیر بشری 📌همه‌ی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد. ❇️این منافع دنیوی است. البتّه منافع دنیایی را [اگر] بخواهیم بشمریم، باید ده‌ها صفحه نوشت و گفت. 📍منافع اخروی: ⭕️منافع اخروی، آمیخته‌ی با همین منافع دنیوی است ♦️تأثیر حج در دلها؛ ♦️ایجاد اُنس با خدای متعال؛ ♦️تقویت رابطه‌ی با خدای متعال؛ ♦️ایجاد اخلاص در عمل؛ ♦️پاک کردن دل از هر آنچه با یاد خدا معارض و مخالف است؛ ☝️اینها باید اتّفاق بیفتد. ✨اعمالی که در حج هست هر کدام یک بابی است، یک دریچه‌ی روشنگر و منوّرکننده‌ای است به سوی عالم معنا و عالم غیب که دل شما از این دریچه استفاده میکند. 💠درباره نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در حج 🌐اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید؛ 📚هَلَکوا، تعبیر امام صادق (علیه السّلام) است. 🔸وَ خَرُبَتِ البِلاد؛ همان کشور خودتان، منطقه‌ی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود. 🔸وَ سَقَطَتِ الجَلَبُ وَ الاَربَاح؛ درآمدهای ملّی‌تان هم کاهش پیدا میکند. 🔸وَ عَمِیَتِ الاَخبَار؛ از دنیا بی‌خبر میمانید. ↙️اینکه ما عرض میکنیم: 📌دشمن را بشناسید، 📌روشهای دشمن را بشناسید، 📌کارکرد دشمن را بشناسید، 📌مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید، 📌ضعف دشمن را بشناسید، 📌قوّت دشمن را بشناسید، 👈این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست]. ✅کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درس‌خوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود. 👌در حج شما میدان دارید، مجال دارید، برای اینکه از مسائل جهان از نزدیک آشنا بشوید، نه از طریق فلان روزنامه‌ی دروغ‌گو و دروغ‌نویس یا فلان خبرگزاری کذّاب خبیث. 💠درباره رفع تمایزها در حج ✅اسلام [در حج] عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛ ❌تمایز نژادی ❌تمایز جغرافیایی ❌تمایز طبقاتی 🌟در حج؛ سیاه هست، سفید هست، 🌟از فلان نقطه‌ی دنیا هست، 🌟از فلان تمدّن هست، 🌟از فلان تاریخ هست، 👌همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛ 🔹با هم راه میروند، 🔸با هم طواف میکنند، 🔹با هم سعی میکنند، 🔸با هم وقوف میکنند. 💎 اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد. 🏷درباره لزوم فرهنگ‌سازی مسئولان حج در این زمینه‌ها: 🕋کاری کنید که تا اسم حج می‌آید، تا اسم کعبه‌ی معظّمه می‌آید، آن جوانِ امروزیِ ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند: ✨مفهوم تمدّن‌سازی ✨مفهوم اتّحاد جهانی ✨مفهوم نگاه فرامرزی و بین‌المللی ✨مفهوم رفع تمایز ❇️کاری کنید که حج را مردم با این نیّت به جا بیاورند. ☝️اگر ما توانستیم این فرهنگ را در ذهن مردم رسوخ بدهیم، 🛒دیگر نگرانِ این نخواهیم بود که حالا فلان برادر ما یا خواهر ما در حج مشغول بازارگردی است برای اینکه یک جنس بنجلی را بخرد به عنوان سوغاتی بیاورد. ☝️اینکه امام بزرگوار اصرار کردند، بنده هم به تبعِ ایشان تأکید کردم که حتماً در نمازهای مسجدالحرام  شرکت کنید، این به خاطر همین است. 🤲هر چه میتوانید دعا کنید، هرچه میتوانید تضرّع کنید. 📌[خواندن] دسته‌جمعی دعای کمیل بسیار کار خوبی است. 🤲هر چه میتوانید در مسجدالحرام، در مدینه‌ی منوّره آن عملی را که خدای متعال دوست میدارد که عبارت است از آن عمل مخلصانه و نگاه مخلصانه و تضرّع الی الله تعالیٰ، این را تکرار کنید، زیاد کنید، افزایش بدهید. ✔️این بخش مثبت قضیّه، [یعنی] بخش تقرّب الی الله؛ ⭕️آن طرف هم بخش برائت از مشرکین، و این حرکت عظیمی که وجود دارد و ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند. ❇️یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که این ظرفیّتها را شناساند؛ 🔄این ظرفیّتها را به مردم معرّفی کنیم، بعد هم سعی کنیم که عمل کنیم. 🍀خداوند ان‌شاءالله شماها را موفّق بدارد، حجّتان را قبول کند؛ ان‌شاءالله خداوند حجّ همه‌ی حجّاج از سراسر عالم را مقبول کند و به آنها توفیق بدهد و عزّت و احترام برای آنها فراهم کند و روح مطهّر امام و شهدای عزیز را ان‌شاءالله شاد کند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
86.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ارکان اولیه سلوک معنوی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دام عزّه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۵ ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه ▪️در ایام شهادت امام صادق علیه‌السلام @nasery_ir ‌ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
1402.2.25 سخنرانی حجت الاسلام ناصری .mp3
9.92M
🎧 ارکان اولیه سلوک معنوی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری دام‌عزّه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۵ ⏱ زمان: ۴۰ دقیقه ▪️در ایام شهادت علیه‌السلام @nasery_ir ‌ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
قال النّبی(صلی الله علیه وآله):«أنّ اللّه تعالی قَد تَکَفَّلَ لطالبِ العِلمِ بِرزقِهِ خَاصّه عمّا ضَمِنَه لِغیرِهِ»(منیة المرید،ص62) ✳️ وقتی انسانی اقدام به آموختن علوم الهی میکند، خدا خود رسماً او را به عهده میگیرد! به گونه ای که همه به دنبال روزی میروند؛ ولی روزی به دنبال اهل علم است! 🌾 این خاص، متفاوت با روزی سایر افراد بشر و سرشار از جلوه‌های عنایت حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام است و این است که علوم دینی، در اوج ابتلائات، روزی‌های حساب نشده مادی و معنوی، کسب می‌کند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
10358353433110.mp3
15.28M
🔊 ؟ 📣 قسمت دوم *حوزه از نظر محتوا بدیل و نظیر ندارد * نقش زنان در حوزه‌ها و مباحث فرهنگی * عاقبت فردی که میتواند طلبه شود و نمی شود * امروزه طلبگی یک واجب عینی است * انواع مخالفت های والدین در خصوص طلبه شدن فرزند * رسالت در چیست؟ * چه کسانی راه پیغمبر شدن را می‌پیمایند؟ * طلبه زنجیر زره لباس امام زمان(علیه السلام) است * محبت و نظارت خاص (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) در دنیا به طلبه ⏰️ مدت زمان : ۳۶:۳۷ 📆 ۱۴۰۲/۰۲/۲۴ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
10358351356522.mp3
12.84M
📣 قسمت سوم * نحوه مواجهه با ترس عقلایی از ورود به حوزه و * زاویه نگاه به یک مسیر منطقی در زندگی چگونه باشد؟ * دامن اساتید اخلاق را رها نکنیم * شاخصه های فکری و موضع گیریهای طلبه های موفق در انتخاب مسیر * بیان دو نمونه بسیار موفق در عالم طلبگی در دو سطح بسیار متفاوت * اخلاص و همت نردبان موفقیت * شرح خلاصه ولی جامع از مسیر موفقیت حاج آقا قرائتی * معرفی کتب" خاطرات آقای قرائتی"، "آداب و آفات الطلاب" و"خون دلی که لعل شد" درخصوص طلبگی * "چطور میشود مسیر انبیاء را طی کرد؟" * شرحی بر کتاب "خون دلی که لعل شد * پاسخی جامع و کامل به دغدغه های معیشتی در طلبگی * نعمت اضطرارها و فریادها و نتایج عجیب و غریب بعد از آن فقط در طلبگی یافت میشود. * عنایات خاص الهی به طلبه. * یک قدم برای (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) برداری هزار جا به هزار برابر جبران میکنند. * لباس روحانیت پرچم امام زمان علیه السلام است. * پرچم امام زمان (علیه السلام) یعنی چه؟ * راه های کسب درآمد در طلبگی ⏰ مدت زمان:۳۰:۴۳ 📆1402/02/24 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۲۳ 🏷️ راه اصلاح امور دنیا ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَللَّهُ عَلاَنِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اَللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَحْسَنَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند و كسى كه براى دين خود كار كند، خدا دنياى او را كفايت فرمايد و كسى كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ رسيدن به ) فرموده است: (۱) هر كه نهان خود را درست كند (انديشه‌اش را پاك گرداند) خدا آشكار او را درست نمايد (خوش سازد) (۲) و هر كه براى دينش كار كند خدا امر دنياى او را كفايت فرمايد (از سختيها برهاند) (۳) و كسيكه نيكو سازد آنچه بين خود و خدا است (از غير خدا چشم بپوشد) خدا آنچه را بين او و مردم است نيكو نمايد (مردم را با او مهربان گرداند). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ‮مردم معمولاً خواهان سه چيزند: آراستگى ظاهر، تأمين امر معاش و حسن رابطه با ساير مردم. امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه و نورانى طرق معنوى رسيدن به اين خواسته‌هاى سه‌گانه را در سه جملۀ كوتاه و پرمعنى بيان فرموده است. نخست مى‌فرمايد: «آن‌كَس كه درون و باطن خويش را اصلاح كند خداوند ظاهرش را اصلاح مى‌نمايد»؛ (مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ سَرِيرَتَهُ‌ أَصْلَحَ‌ اللّٰهُ‌ عَلاَنِيَتَهُ‌). البته رابطۀ وثيق ميان ظاهر و باطن، روح و جسم، و سريره و علانيه ايجاب مى‌كند كه حُسن باطن تأثير در حسن ظاهر بگذارد ولى از اين گفتار امام عليه السلام استفاده مى‌شود كه خداوند نيز در اين امر امداد و كمك مى‌كند و به يقين با امداد الهى ظاهر چنين انسانى نيز اصلاح خواهد شد.
در دومين جمله مى‌فرمايد: «هركَس براى دين خود كار كند خداوند كار دنيايش را سامان مى‌بخشد»؛ (وَ مَنْ‌ عَمِلَ‌ لِدِينِهِ‌ كَفَاهُ‌ اللّٰهُ‌ أَمْرَ دُنْيَاهُ‌). عمل به دستورات دينى تنها منحصر به نماز و روزه و عبادات نيست بلكه سعى و تلاش و كوشش براى تحصيل روزى حلال و زندگى آبرومند نيز جزء آن است و به يقين دستورات دينى چنان است كه اگر كسى به آن عمل كند دنياى او نيز آباد مى‌شود و خداوند متعال براى رسيدن به اين هدف به او كمك خواهد كرد. قرآن مجيد در سورۀ طلاق مى‌فرمايد: « وَ مَنْ‌ يَتَّقِ‌ اللّٰهَ‌ يَجْعَلْ‌ لَّهُ‌ مَخْرَجاً * وَ يَرْزُقْهُ‌ مِنْ‌ حَيْثُ‌ لَا يَحْتَسِبُ‌ وَ مَنْ‌ يَتَوَكَّلْ‌ عَلَى اللّٰهِ‌ فَهُوَ حَسْبُهُ‌ إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ بَالِغُ‌ أَمْرِهِ‌ قَدْ جَعَلَ‌ اللّٰهُ‌ لِكُلِّ‌ شَىْ‌ءٍ‌ قَدْراً »؛ و هركَس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‌كند، و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى‌دهد؛ و هركَس بر خدا توكّل كند، كفايت امرش را مى‌كند؛ خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند؛ و خدا براى هرچيزى اندازه‌اى قرار داده است!». و اگر مى‌بينيم كسانى ظاهراً اهل دين‌اند ولى دنياى آن‌ها تباه شده است، يا به اين دليل است كه دين را به تمام و كمال نشناخته‌اند و تنها به بخشى از آن بسنده كرده‌اند يا نتيجۀ اعمال سابق خود را درك مى‌كنند يا درگير آزمونى از آزمون‌هاى الهى براى ترفيع مقام هستند و يا امور ديگرى از اين قبيل. بنابراين نبايد وجود بعضى از استثنائات، ما را دربارۀ اصل اين قانون دچار شك كند.