eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.6هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
و بعضی از اخبار که در باب عزلت وارد شده است مراد از آنها عزلت از بَدان خلق است ، در صورتی که معاشرت ایشان موجب هدایت ایشان نگردد و ضرر دینی به این کَس رسانند و اگر نه معاشرت با نیکان و هدایت گمراهان شیوه پیغمبران است و از افضل عبادات است؛ بلکه آن عزلتی که ممدوح است در میان مردم نیز میسر است و آن معاشرتی که مذموم است در خلوت نیز می آید؛ زیرا که مفسده معاشرت خلق میل به دنیا و تخلّق به اخلاق ایشان و تضییع عمر به معاشرت اهل باطل و مصاحبت با ایشان است . و بسیار است کسی که معتزل از خلق است و شیطان در آن عزلت جمیع حواس او را متوجه تحصیل جاه و اعتبار دنیا گردانیده است و هرچند از ایشان دور است؛ اما به حسب قلب با ایشان معاشرت دارد و اخلاق ایشان را در نفس خود تقویت می کند و چه بسیار کسی که در میان مجالس اهل دنیا باشد و از اطوار ایشان بسیار مکدر باشد و آن معاشرت باعث زیادی آگاهی و تنبّه او و نفرت او از دنیا گردد و در ضمنِ معاشرت چون غرض او خدا است از هدایت ایشان یا غیر آن از اغراض صحیحه ثوابهای عظیم حاصل کند. چنانچه به سند صحیح از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است که خوشا حال بنده خاموش و گمنامی که مردم زمانه خود را شناسد و به بدن با ایشان مصاحبت کند و با ایشان در اعمال ایشان با دل مصاحبت ننماید پس او را بظاهر شناسند و او ایشان را در باطن شناسد. پس آنچه مطلوب است از عزلت آن است که دل، معتزل باشد از اطوار ناشایسته خلق و برایشان در امور اعتماد نداشته باشد و پیوسته توکل به خداوند خود داشته باشد و از فوائد ایشان منتفع گردد و از مفاسد ایشان محترز باشد و اگر نه پنهانی از خلق چاره کار آدمی نمی کند؛ بلکه اکثر صفات ذمیمه را قویتر می کند مانند عجب و ریا و غیر ذلک. سوم قالَ علیه السلام : ( اِذا اُضیف الْبَلاءُ اِلَی الْبَلاءِ کانَ مِنَ البَلاءِ عافَیِهٌ؛ ) یعنی فرمود آن حضرت : هرگاه برآید بلایی بر بلاء، خواهد بود از آن بلاء عافیت . فقیر گوید: این فرمایش حضرت شبیه است به کلام جدش امیرالمؤمنین علیه السلام که فرموده : ( عِندَ تَناهِی الشِّدَّهِ تَکوُنُ الْفُرْجَهُ وَ عِنْدَ تَضایُقِ حِلَقِ البِلاءِ یَکُونُ الرَّخاءُ ) : نزد پایان رسیدن سختی ، گشایش است و نزد تنگ شدند حلقه های بلا، آسایش است . قال اللّه تعالی ( فَاِنَّ مَعَ العُسْرِ یُسْرا، اِنَّ مَعَ العُسْرِ یُسْرا )؛ یعنی حق تعالی فرموده : به درستی که با دشواری آسانی است ، باز فرموده : همانا با دشواری آسانی است . ( و قال امیرالمؤ منین علیه السلام : اِنَّ لِلنَّکَباتِ غایاتٌ لابُدَّ اَنْ تَنْتَهِیَ اِلَیْها فَاِذا اُحْکِمَ عَلیْ اَحَدِکُمْ فَلْیَطاْطاء لَها وَ لْیَصْبِرْ حَتّی تَجْوزَ فَاِنَّ اَعْمالَ الْحیلَهِ فیها عِنْدَ اِقْبالِهازا ئدٌ فی مَکْروُهِها ) ؛ یعنی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده که همانا برای نکبتهای روزگار نهایات است که لابدّ و ناچار باید به آن نهایت برسند، پس هرگاه استوار و محکم گردید بر یکی از شماها، پست کند سر خود را از برای آن و صبر نماید تا بگذرد. همانا به کار بردن حیله و تدبیر در آن هنگامی که رو نموده است زیاد می کند در مکروه آن . ای دل صبور باش و مخور غم که عاقبت و این شام صبح گردد و این شب سحر شود
چهارم فرموده : هرگاه دنیا رو کرد بر قومی بپوشاند به ایشان محاسن غیر ایشان را و هرگاه پشت کرد بر ایشان برُباید از ایشان محاسن ایشان را. مؤ لف گوید: که این کلام شبیه است به کلام جدش امیرالمؤ منین علیه السلام که فرموده : ( اِذا اَقْبَلَتِ الدُّنْیا عَلی اَحَدٍ اَعارَتْهُ مَحاسِنَ غَیْرِهِ وَ اِذا اَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِهِ ) : یعنی چون روی نهاد دنیا بر کسی، عاریه می دهد بر او نیکوییهای دیگران را و چون پشت گردانید از او، می رباید از او محاسن و نیکوهای نفس او را. گویند: در ایامی که آل برامکه را بخت و طالع مساعد بود، رشید در حق جعفر بن یحیی برمکی قسم می خورد که او افصح است از قسّ بن ساعده و شجاعتر است از عامر بن طفیل ، و اکتب ، یعنی نویسنده تر است از عبدالحمید و سیاسی تر است از عمر بن الخطاب و خوش صورت تر است از مصعب بن زبیر با آنکه جعفر خوش صورت نبود، و انصح ، یعنی خیرخواه تر است از برای او از حجاج برای عبدالملک و سخی تر است از عبداللّه بن جعفر و عفیف تر است از یوسف بن یعقوب ! و چون طالع ایشان سرنگون شد تمام را منکر شد حتی اوصافی که در جعفر بود و کسی منکر آن نبود مانند کیاست و سماحت او. حاصل آنکه مردم، ابناء دنیا و طالب متاع این جهانند پس در هرکه یافتند او را دوست دارند و برای او کمالات و محاسنی نقل کنند و از عیبهای او چشم بپوشند بلکه عیبهای او به چشم ایشان درنیاید؛ چه ( عَیْنُ الرِّضا عَنْ کُلِّ عَیْبٍ کَلیلَهٌ ) . پس حال مردم دنیاپرست چنان است که شاعر گفته : دوستند آنکه را زمانه نواخت دشمنند آنکه را زمانه فکند قالَ امیرالمؤمنین علیه السلام : ( اَلنّاسُ اَبْناءُ الدُّنیا وَ لایُلامُ الرَّجُلُ عَلی حُبِّ اُمِّهِ. پنجم فرمود به آن کسی که از آن جناب وصیتی خواست : که مهیا و آماده کن ساز و برگ سفر آخرتت را و بفرست از پیش ، توشه خود را و بوده باش وصی خودت و مگو به غیر خودت که بفرستد برای تو چیزی که برای تو در کار است . برگ عیشی به گور خویش فرست کس نیارد ز پس تو پیش فرست و لقد احسن من قال : زان پیش که دست ساقی دهر در جام مرادت افکند زهر از دست ده این کلاه و دستار جهدی بکن و دلی به دست آر کاین رأس همیشه با کله نیست وین روی همیشه همچو مه نیست احسان کن و بهر توشه خویش زادی بفرست از خودت پیش شیخ ابوالفتح رازی رحمه اللّه روایت کرده که چون حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از دفن صدیقه طاهره علیها السلام فارغ شد به قبرستان رفت و فرمود: سلام بر شما ای اهل گورها، مالهایتان تقسیم شد و سراهایتان در او نشستند و زنان شما شوهر کردند این خبر آن است که نزد ما است ، خبر آنکه نزد شما است چیست ؟ هاتفی آواز داد که هرچه خوردیم سود کردیم و آنچه از پیش فرستادیم یافتیم ، و آنچه باز گذاشتیم زیان کردیم. و شایسته است در این مقام این چند بیت از شیخ سعدی : خور و پوش و بخشای و راحت رسان نگه می چه داری برای خسان زر و نعمت اکنون بده کان تواست که بعد از تو بیرون ز فرمان تست تو با خود ببر توشه خویشتن که شفقت نیاید ز فرزند و زن غم خویش در زندگی خور که خویش بمرده نپردازد از حرص خویش به غمخوارگی چون سرانگشت تو نخارد کسی در جهان پشت تو ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۲۷ 🏷️ جايگاه شكایت كردن ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام مَنْ شَكَا اَلْحَاجَةَ إِلَى مُؤْمِنٍ فَكَأَنَّهُ شَكَاهَا إِلَى اَللَّهِ وَ مَنْ شَكَاهَا إِلَى كَافِرٍ فَكَأَنَّمَا شَكَا اَللَّهَ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از نياز خود نزد مؤمنى شكايت كند، گويى به پيشگاه خدا شكايت برده است و كسى كه از نيازمندى خود نزد كافرى شكوه كند، گويى از خدا شِكوه كرده است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ گلۀ از درخواست) فرموده است: هر كه از حاجت و درخواستى پيش مؤمنى گله نمايد بآن ماند كه گلۀ آنرا نزد خدا برده (زيرا مؤمن دوست خدا است) و هر كه از آن حاجت پيش كافرى گله نمايد بآن ماند كه از خدا گله نموده است (زيرا كافر دشمن خدا است). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه در واقع به مؤمنان توصيه مى‌كند كه مشكلات و گرفتارى‌هاى خود را تنها با برادران مؤمن خود در ميان نهند نه با دشمنان و كافران. مى‌فرمايد: «كسى كه مشكل و نياز خود را نزد مؤمنى بازگو كند گويا نزد خدا بازگو كرده و كسى كه آن را نزد كافرى بازگو كند گويى از خدا شكايت كرده است»؛ (مَنْ‌ شَكَا الْحَاجَةَ‌ إِلَى مُؤْمِنٍ‌، فَكَأَنَّهُ‌ شَكَاهَا إِلَى اللّٰهِ‌؛ وَ مَنْ‌ شَكَاهَا إِلَى كَافِرٍ، فَكَأَنَّمَا شَكَا اللّٰهَ‌). تفاوت «شَكَاهَا إِلَى اللَّهِ‌» و «شَكَاهَا اللَّهِ‌» در اين است كه در اولى انسان، گرفتارى خود را در پيشگاه خدا شرح مى‌دهد و از او تقاضاى حل مشكل مى‌كند كه امرى است بسيار پسنديده ولى در دومى از خداوند شكايت و گله مى‌كند كه چرا چنين نكرد و چنان نكرد، و اين امرى است بسيار زشت و ناپسند كه انسان از پروردگارى كه اين همه نعمت براى او آفريده است شكايت كند. روشن است كسى كه نزد برادر ايمانى خود مى‌رود و از گرفتارى‌ها و مشكلات خويش سخن مى‌گويد هرگز تعبيراتى را كه دليل بر ناشكرى و ناسپاسى باشد به‌كار نمى‌برد بلكه هدفش اين است كه با طرح مشكل خود از آن برادر كمك بطلبد و پناه بردن برادران ايمانى به يكديگر در مشكلات، كار خلافى نيست؛ بلكه مفهوم تعاون و همكارى همين است كه هر كَس در مشكلات به يارى ديگرى برخيزد. امروز اين برادر از آن برادر كمك مى‌طلبد، فردا به عكس. البته بازگو كردن گرفتارى‌ها و مشكلات ممكن است براى كمك طلبيدن نباشد؛ بلكه به عنوان درددل براى كسب باشد؛ اما تعبير به «حاجة» نشان مى‌دهد كه منظور امام عليه السلام بازگو كردن براى حل مشكل است. در داستان يعقوب و يوسف عليهما السلام مى‌خوانيم كه يعقوب عليه السلام به فرزندانش گفت: « قَالَ‌ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّى وَ حُزْنِى إِلَى اللّٰهِ‌ »؛ گفت: «من غم و اندوهم را تنها به خدا مى‌گويم (و شكايت نزد او مى‌برم)!» ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🔻 من که بین خودم و خدا، در این فکر بودم که جا دارد شیعه، فقط به ‌خاطر همین یک نعمت، سر به سجده بگذارد و دیگر برندارد! از اینکه خدایا، سلام الله علیها را آفریدی، از اینکه ای حضرت معصومه، آنقدر صبوری کردی و اینقدر جایگاه را نگاه داشتی که در رأس الگوهای هویتی عالم قرار گرفتی، 🔸 از اینکه در ارتباط و توسل به شما، کلیدی به دست بنده افتاده است که هر وقت حرفی داشته باشم، بیایم و به شما بگویم و انگار که به پدرت موسی بن جعفر علیهما السلام گفته‌ام، انگار به جدّت سیدالشهدا علیه السلام و امیرالمؤمنین علیه السلام و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گفته‌ام، انگار به مادرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها گفته‌ام و دیگر دغدغه ندارم. @nasery_ir ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
4_6001509453701055573.mp3
9.2M
🎧 موضوع: ماه ذی‌القعده، دهه اول ذی‌الحجه و علیه‌السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🗓 تاریخ: ۱۳۹۷/۵/۲ ⏱ زمان: ۳۸ دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هر خانه اي كه در آن دختر باشد، هر روز دوازده بركت و رحمت از آسمان ارزاني اش ميشود و زيارت فرشتگان ازآن خانه قطع نمی گردد "پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله" "سلام الله علیها" | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 نصایح | ✅ برکت سلام الله علیها و @ostadelahi ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🎁
هدیه به دختر

💫 رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمود : هرکسی به بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده اش ببرد، همانند حمل کننده صدقه به سوی نیازمندان است و باید را [ در دادن هدایا ] بر پسران مقدّم بدارد؛ زیرا هرکَس دخترش را خوشحال کند، مانند آن است که برده ای از نسل حضرت اسماعیل را آزاد ساخته است؛ همچنین آن حضرت فرمود : میان اولاد خود در دادن هدیّه به مساوات عمل کنید و اگر خواستی کسی را بیشتر هدیّه دهی به دختران بیشتر بده . 📚 مفاتیح الحیات، صفحه251. حفظه الله @a_javadiamoli_esra ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
32.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ | دختر خوب تو 🎛️ کاری از گروه سرود ساقی کوثر 🔹️تهیه کننده: سیدبهنام خدامی 🔹️کارگردان:رضا دهقان 🔹️سرپرست گروه:جواد البرزی 🔹️شاعر:علی عابدی 🎚️آهنگساز :مهدی جهانبخش 🔹️تهیه شده در گروه هنری طاها ═❁๑🍬๑🌸๑🍬๑❁═ 👈🏻در تبلیغ کانال ما رسانه باشید📲 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 همخوانی سرود دردونه خونه توسط دختران بهشتی با حاج میثم مطیعی ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
حفظ حجاب، اوجب واجبات ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
👈 لطفاً برای ساکت کردن اقلیت شهوت ران و‌ هوس باز، آینده ایران و فرزندانمان را تباه نکنید⛔ حکم خداست. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
💥صحبتهایی صریح در خصوص لایحه عفاف و‌ حجاب👇 __________________________ ✍️ مهندس ستاری بعد از مدتها انتظار، لایحه عفاف و حجاب در دستور کار قرار گرفت و در کنار برخی مزیت ها، متأسفانه شامل ایرادات بسیار جدّی است که در صورت عدم اصلاح قطعاً کشور را دچار مشکل خواهد کرد!!! گویی آقایانِ مسئول قصد دارند؛ 🔸️ از یک طرف، عقب نشینی در برخورد با مظاهر علنی فساد در جامعه را با این لایحه، توجیه کنند. 🔹️ از طرفی دیگر، در مواجهه با مطالبات به حق اکثریت مؤمن و انقلابی،خود را موجه و پیگیرِ مسئله نشان دهند. بزرگترین ایراد به این لایحه، منحصر شدن برخورد با جرائم مشهودی همچون و برهنگی در((شناسائی از طریق دوربین های نظارتی شهری)) و‌ ((رها کردن عرصه عمومی جامعه)) برای جولان هرچه بیشتر گناهکاران است! ۱_ هیچ کجای دنیا، برخورد با جرایمی که آثار و تبعات اجتماعی و حیثیتی دارند را منحصر نمی کنند در یک شیوه خاص 👈 مثل اینکه دزدها را رها کنیم تا کارشان را انجام دهند و ما بعدا، از طریق شناسائی چهره، آنها را مجازات کنیم! 👈یا به جای این همه مأمور راهنمایی و رانندگی که در تمام نقاط شهر مسقر هستند، صرفا به دوربین های نظارتی برای ایجاد نظم در عبور و‌ مرور بسنده کنیم! ۲_ برای آن دسته از مجرمانی که از ماسک و آرایش در جهت فرار از دوربینهای نظارتی استفاده میکنند، چه تمهیدی در این لایحه در نظر گرفته شده؟ ۳_ به غیر از معدود مناطقی که از دوربین های نظارتی برخوردارند، آیا این طرح به معنای مصونیت بخشی به مجرمین در سایر نقاط شهر و‌ مناطق حاشیه ای نیست!؟ ۴_ حتی اگر بر فرض، تمام نقاط شهر نیز از دوربین های نظارتی برخوردار باشند و بتوانند از پشت ماسک و آرایش هم، مجرمین را شناسائی کنند؛ اما... به هیچ عنوان عقلانی نیست اجازه دهیم یک هنجار شکن با حضورش در جامعه، موجب(گناه افتادن بسیاری جوانان) ، (فروپاشی بسیاری خانواده ها) و (ترویج بی حیایی و بی عفتی)در جامعه شود و ما صرفاً در صورت شناسائی از طریق دوربین، آن هم بعد از طی مراحل (بخشش و‌ نصیحت و تعهد و... )بخواهیم مجازاتش کنیم! 👈 با آثار وضعی رواج گناه در جامعه می‌خواهیم چه کنیم!؟ ۵_ کشف حجاب ، جرم و حرام(شرعی و قانونی و سیاسی) است و پلیس به عنوان ضابط قضائی، وظیفه دارد در لحظه و در صحنه با جرم مشهود برخورد کند اما ((بواسطه این طرح)) هنجارشکنان به خود جرأت می دهند جلوی مأمور قانون کشف حجاب کنند! و ناامنی اخلاقی و روانی به وجود آورند! با این اطمینان خاطر که پلیس نمی تواند در لحظه با آنها برخورد نماید که این موضوع، بسیار خطرناک است و شان و اقتدار پلیس را لگد مال خواهد کرد!!!  ۶_ یکی دیگر از خروجی های ناخواسته و قطعی این طرح، افزایش تقابل و تعرض هنجار شکنان نسبت به مؤمنین و آمرین به معروف است! آنجا که می‌بینند هیچ مأموری حق ندارد در جامعه به آنها تذکر دهد! و مانع از عمل مجرمانه شان شود!، لذا در این شرایط، اگر یک شهروند عادی بخواهد بر اساس عمل به تکلیف الهی به آنها تذکر دهد، قطعاً کار به( تنش و درگیری های جدی) خواهد انجامید زیرا منحصر کردن برخورد با مظاهر علنی فساد در شناسائی دوربینی، این پیام غلط را به خاطیان می‌دهد که ((حق شما؛ انجام آزادانه گناه است)) و ((حق ما؛ صرفاً نظاره گر بودن و شناسائی))!!! ۷_ جمع شدن‌گشت ارشاد از ترس عربده کشی اقلیت گناه کار و منحصر کردن برخورد با مظاهر علنی فساد از طریق دوربین های نظارتی، این پیام را به هنجارشکنان منتقل میکند که برای رسیدن به سایر خواسته های نامشروعشان، مصمم تر عمل نمایند که این مسئله قطعاً آینده خطرناکی به دنبال خواهد داشت💥 در پایان، نصیحتی خیرخواهانه، محضر مسئولین محترم👇 ((راه رفتن بین حق و باطل و کوتاه آمدن از حق الله در پیشگاه خدایی که هرگز از نمیگذرد، قطعاً خطایی است بزرگ و نابخشودنی)) و تحمل این درد، زمانی سخت و دشوار تر میشود که در کنار؛گستاخی، بی حرمتی و تعرضات مکرر هنجار شکنان، نسبت به جان و‌مال و آبروی مؤمنین و آمرین به معروفی که با دلسوزانه ترین شیوه ها، به تکلیف شرعی و قانونی خود عمل میکنند مشاهده می‌کنیم؛ برخی آقایان مسئول، در هر سخنرانی و یا طرح و لایحه ای که در خصوص برخورد با هنجار شکنان مطرح میکنند، بر خود تکلیف میدانند بر اساس یک‌سری فرضیات و‌ توهمات و یا معدود موارد رفتار خطای بعضی ها در مواجهه با گناهکاران، طوری اعلام موضع کنند که اثر همان طرح های نیم بندشان در برخورد با گناهکاران نیز به حاشیه رفته و با اظهارات نسنجیده بهانه می‌دهند دست رسانه های دشمن و پادوهای داخلی؛ که ریختن یک سطل ماست بر سر یک خانم بیحجاب را، تبدیل به بحرانی ملی می‌کنند... اما موارد متعدد از رفتارهای داعش وار جماعت بی دین و هنجار شکن نسبت به نیروهای مومن و انقلابی را عادی جلوه داده و به حاشیه می‌رانند
👈 لطفاً برای ساکت کردن اقلیت شهوت ران و‌ هوس باز، آینده ایران و فرزندانمان را تباه نکنید⛔ حکم خداست. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
📖 ششم فرمود آن حضرت در وصیت خود به عبداللّه بن جندب: که ای پسر جندب ! کم کن خواب خود را در شب و کلام خود را در روز، همانا نیست در جسد چیزی که شکرش کمتر باشد از چشم 👀 و زبان 😛؛ پس به درستی که مادر سلیمان علیه السلام به سلیمان گفت ، ای پسرجان من ! بپرهیز از خواب، یعنی خواب زیاد؛ زیرا که آن محتاج می کند ترا در روزی که محتاجند مردم به اعمالشان.😴❌ و فرمود حضرت که قناعت کن به آنچه که خداوند قسمت تو کرده و نظر مکن به آن چیزی که نزد خود داری و آرزو مکن چیزی را که به آن نخواهی رسید، همانا کسی که قناعت ورزید سیر گردید و کسی که قناعت نکرد سیر نگشت و بگیر بهره خود را از آخرت خود، و در حال غنی و توانگری، تکبر و ناسپاسی مکن و در حال فقر و بی چیزی، جزع و بیتابی منما و فظّ غلیظ مباش که مردم نزدیک شدن به تو را کراهت داشته باشند و سست مباش که حقیر شمرد تو را کسی که بشناسد تو را و مخاصمه مکن با کسی که بالاتر از تو است و استهزاء و سخریه مکن با کسی که پست تر از تو است و منازعه مکن در امر و فرمان با کسی که اهل او است، و اطاعت مکن سفیهان و بی خردان را، و خوار مباش که هر کَس تو را تحت قرار دهد و اتکال و اعتماد مکن بر کفایت احدی، و بایست نزد هر کاری تا بشناسی راه داخل شدن در آن و راه خارج شدن از آن را پیش از آنکه داخل در آن کار شوی و پشیمان شوی. مؤ لف گوید: که مضمون فقره اخیر را شیخ نظامی به نظم درآورده فرموده : در سر کاری که درآیی نخست رخنه بیرون شدنش کن درست تا نکنی جای قدم استوار پای منه در طلب هیچ کار روایت شده که شخصی از حضرت رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم درخواست کرد که او را وصیتی فرماید، فرمود: وصیت می کنم تو را که هرگاه خواستی اقدام به امری کنی 🤔 کنی به عاقبت آن؛ پس اگر رشد و صلاح است اقدام کنی و اگر غیّ و ضلالت است اقدام نکنی. و نیز روایت است که مردی یهودی از آن حضرت مسأله ای پرسید، پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم ساعتی مکث کرد آنگاه او را جواب داد، یهودی پرسید: برای چه مکث فرمودید در چیزی که می دانستید؟ فرمود: برای توقیر و بزرگ داشتن حکمت. هفتم قالَ علیه السلام : ( مَعَ التَّثَبُّتِ تکُونُ السَّلامَهُ وَ مَعَ الْعَجَلَهِ تَکُونُ النَّدامَهُ وَ مَنِ ابْتَدَءَ بَعَمَلٍ فی غَیْرِ وَقْتِهِ کانَ بُلُوغُهُ فی غَیْرِ حینِهِ ) یعنی علیه السلام فرمود: سلامت در تأمل و تأنی است و با عجله ندامت و پشیمانی است و کسی که شروع کند به امری در غیر وقتش، خواهد بود رسیدن او در غیر وقتش. حاصل آنکه : مکن در مهمی که داری شتاب ز راه تأنّی عنان بر متاب که اندر تأنّی زیان کَس ندید ز تعجیل بسیار خجلت کشید
📖 هشتم فرمود که ما دوست می داریم هرکسی که بوده باشد، عاقل، با فهم، فقیه، حلیم، مدارا کننده، صبور، صدوق، وفا کننده. به درستی که حق تعالی مخصوص گردانید پیغمبران علیهم السلام را به مکارم اخلاق؛ پس هرکه دارای آنها باشد حمد کند خدا را بر آن و کسی که دارای آنها نباشد تضرع کند به سوی خدا و مسئلت کند آنها را، گفتند: آنها چیست ؟ فرمود: ورع و قناعت و صبر و شکر و حلم و و سخاوت و شجاعت و و راستگویی و نیکی کردن و ادای امانت و یقین و خوش خلقی و مروت. مؤلف گوید: روایت شده که از آن حضرت سؤال کردند که مروّت چیست ؟ فرمود: ( لایَراکَ اللّهُ حَیْثُ نَهاکَ وَ لا یَفْقُدُکَ مِنْ حَیْثُ اَمَرَکَ ) ؛ یعنی مروت آن است که نبیند تو را خداوند تعالی در جایی که نهی کرده تو را از آنجا و مفقود نکند تو را از جایی که امر کرد تو را به آنجا. و بدان که در این اخلاق شریفه ورع مقدم بر همه ذکر شده و شاید توان گفت که مرتبه اش از همه بالاتر باشد؛ زیرا که ورع که ترک محرمات و شبهات بلکه بعضی مباحات باشد مرتبه ای است بسیار رفیعه و درجه ای است بسیار عالیه که به سهولت همه کَس به آن مقام نخواهد رسید. لهذا بسیار شده که حضرت صادق علیه السلام شیعیان خود را به ورع توصیه فرمودند. روایت شده که عمرو بن سعید ثقفی خدمت آن حضرت عرض کرد که من همیشه شما را ملاقات نمی کنم پس چیزی به من بفرمایید که به آن رفتار کنم . حضرت فرمود: تو را وصیت می کنم به تقوی اللّه و ورع و اجتهاد، یعنی سعی و کوشش و اهتمام نمودن در عبادت و بدان که نفع نمی کند اجتهادی که ورع با آن نباشد. و روایت شده که به ابوالصّباح فرمود که چه بسیار کم است در میان شما کسی که متابعت جعفر نماید. همانا از اصحاب من نیست مگر کسی که ورعش شدید و عظیم باشد و از برای خالق و آفریدگارش عبادت کند و امید ثواب از او داشته باشد این جماعت اصحاب من اند. و در روایتی است که از آن حضرت پرسیدند که صاحب ورع از مردمان کیست ؟ فرمود: کسی که بپرهیزد از چیزهایی که خدا حرام کرده است. و هم از آن حضرت مروی است که فرمود: اورع مردم کسی است که توقف کند نزد شبهه. و نیز از آن حضرت مروی است که فرمود: بر شما باد به ورع و ترک محرمات و شبهات ، همانا ورع دینی است که ما پیوسته ملازم آن می باشیم و خدا را به آن عبادت می کنیم و آن را اراده می نماییم از موالیان و شیعیان خود پس ما را به تعب نیندازید در شفاعت خود به اینکه مرتکب محرمات شوید و بر ما دشوار باشد شما. و در روایت دیگر فرمودند که نیست شیعه جعفر مگر کسی که شکم و فرج خود را از حرام به عفت بدارد و سعی او در عبادت شدید باشد و برای آفریدگار خود کار کند و امید ثواب و ترس عقاب او داشته باشد؛ پس اگر این جماعت را ببینی ایشان شیعه من اند. و نیز روایت شده از آن حضرت که فرمود: سزاوارترین مردم به ورعِ آل محمّد صلی اللّه علیه و آله و سلم، شیعیان ایشانند به جهت آنکه رعیت اقتدا کنند به ایشان‌ و از کثرت ورع صفوان بن یحیی که از اصحاب حضرت امام موسی و امام رضا علیه السلام است نقل شده که یکی از همسایگانش در مکه دو دینار جزء اسباب من نبوده پس مهلت خواست و رفت از جمال (ساربان ) به جهت حمل آن اذن گرفت. و قریب به همین از مولانا الأردبیلی نقل شده و بیاید ذکرش در ضمن احوال صفوان بن یحیی در اصحاب حضرت امام رضا علیه السلام. و دمیری در ( حیاه الحیوان ) نقل کرده که عبداللّه بن مبارک در شام قلمی عاریه کرده؛ پس سفری برای او اتفاق افتاد. چون به انطاکیه رسید یادش آمد عاریه نزد او مانده پس پیاده مراجعت به شام کرد و قلم را رد کرد به صاحبش و برگشت. و شیخ بهائی رحمه اللّه در ( کشکول ) نقل کرده که مخلوط شد گوسفند غارتی با گوسفندان کوفه؛ پس یکی از اهل ورع که از عبّاد کوفه بود اجتناب کرد از خوردن گوشت گوسفند تا هفت سال به جهت آنکه پرسید: گوسفند چند مدت در دنیا می ماند؟ گفتند: هفت سال‌. و شیخ ما در ( کلمه طیبه ) نقل کرده از جناب سید بن طاووس که احتیاط فرموده از خوردن هر طعامی که از برای غیر خدا ترتیب داده شده به جهت آیه نهی از خوردن حیوانی که به غیر نام خدا کشته شده باشند‌. شیخ صدوق رحمه اللّه روایت کرده از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال کردند که چیست باعث ثبات ایمان ؟ فرمود: ورع ، عرض کردند که چیست باعث زوال ایمان ؟ فرمود: طمع .
📖 نهم - فرمود آدمی جزع و بی تابی می کند از ذلت کم پس این جزع و عدم صبر او، داخل می کند او را در ذلت بزرگ شد. مؤ لف گوید: که این فرمایش از آن حضرت به ( مرازم ) است در آن شبی که منصور اجازه داد آن جناب را که از حیره به مدینه رود و حضرت حرکت فرمود با غلامش ( مصادف ) و ( مرازم ) که یکی از اصحابش است همین که رسیدند به نگهبانان ، در میان آنها یک نفر باج گیر بود. او متعرض حضرت شد و گفت نمی گذارم بروی. حضرت با زبان خوش و اصرار از او درخواست کرد که بگذار، بروند؛ آن مرد ابا داشت و نمی گذاشت . ( مصادف ) عرض کرد: فدایت شوم ! این سگ شما را اذیت کرد و می ترسم شما را برگرداند و مبتلای به منصور شوید. اذن بدهید من و مرازم او را بکشیم و در میان نهرش افکنیم و برویم ، فرمود: از این خیال، خود را باز دار. پس پیوسته با آن مرد در باب اجازه رفتن تکلم فرمود تا آنکه بیشتر شب گذشت آن وقت آن مرد اذن داد و حضرت تشریف برد؛ پس از آن فرمود: ای مرازم ! این چیزی که شما گفتید که کشتن آن مرد باشد بهتر بود یا این ؟ آن وقت فرمود آن کلام را که ذکر شد، حاصلش این است که مدارا با این مرد و معطل کردن او ما را ذلت کوچکی است؛ اما کشتن او سبب می شد که ما دچار ذلتهای بزرگ می شدیم برای تدارک آن ، انتهی. و از اینجا است که گفته اند: ( لایَقُومُ عِزُّ الْغَضَبِ بِذُلِّ الاِعْتِذارِ ) ؛ یعنی مقابلی نمی کند و نمی آرزد عزت غضب😡 به ذلت عذرخواهی🤗 آن . دهم - قالَ علیه السلام : ( لَیْسَ لإبْلیسَ جُنْدٌ اَشَدُّ مِنَ النِّساءِ وَ الْغَضَبِ ) ؛ فرمود: نیست از برای ابلیسِ لعین لشکری سخت تر از زنها و غضب. مؤلف گوید: که در حدیث یحیی پیغمبر علیه السلام و ابلیس است که آن حضرت از آن معلون پرسید که چه چیز بیشتر موجب سرور و روشنی چشم تو می گردد؟ گفت : زنان که ایشان تله ها و دامهای من اند، و چون نفرینها و لعنتهای صالحان بر من جمع می شود به نزد زنان می روم و از ایشان دلخوش می شوم. و در روایت اهل سنت است که ابلیس😈 به حضرت یحیی علیه السلام گفت که چیزی مثل زنان کمر مرا محکم نمی کند و چشم مرا روشن نمی نماید، ایشانند تله‌ها و دامهای من و تیری 🎯 که خطا نخواهم کرد به او. ( بِاَبی هُنَّ لَوْ لَمْ یَکُنَ هُنَّ ما اَطَقْتُ إضْلالَ اَدْنی آدمِی ) ؛ یعنی پدرم به قربان ایشان ! اگر چنانچه ایشان نبودند من طاقت نداشتم که پست ترین مردم را گمراه کنم ، چشم من به ایشان روشن است ، به واسطه ایشان من به مرادم می رسم و به سبب ایشان مردم را در مهلکه ها می افکنم. و از این نحو کلمات در حق زنان بسیار می گوید تا آنکه عرض می کند: ( فَهُنَّ سَیِّداتِی وَ عَلی عُنُقی سُکْناهُنَّ ) ؛ یعنی آنها خانمهای من اند و جای ایشان بر گردن من است و بر من است که آرزوهای ایشان را بدهم ، هرگاه آن زنی که از دامهای من است چیزی خواهش کند من به سر، عقب خواهش و حاجتهای او می روم؛ زیرا که ایشان امید من اند و قوت من و سند من و محل اعتماد و فریادرس من اند. فصل چهارم : در ذکر چند معجزه از امام جعفر صادق علیه السلام است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۲۸ 🏷️ عید واقعی ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام فِي بَعْضِ اَلْأَعْيَادِ إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اَللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ وَ كُلُّ يَوْمٍ لاَ يُعْصَى اَللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: (در يكى از روزهاى عيد) اين عيد كسى است كه خدا روزه‌اش را پذيرفته و نماز او را ستوده است. و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز عيد است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام در يكى از عيدها (كه عيد روزه بوده دربارۀ عيد) فرموده است: امروز عيد كسى است كه خدا روزه‌اش را پذيرفته و نمازش را پاداش داده است (نه براى آنكه جامۀ نو پوشد و پيش خدا آبرو نداشته باشد) و هر روز كه خدا را در آن نافرمانى نكنند آنروز عيد (روز جشن و شادى) است. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا