eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 روزنامه عمان دیلی هم برای دیدار پادشاه کشورش با ایران تیتر زد و از خبرای خوب نوشته بعد یه عده از روی حسادت دنبال حاشیه هستند!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویری از پرواز هواپیمای ترابری سیمرغ سیمرغ با موفقیت پرواز کرد 🔹هواپیمای ترابری سیمرغ، ساخته متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با موفقیت تست پروازیِ خود را پشت سر گذاشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سردار حاجی‌زاده: یک موشکِ خرمشهر به ۸۰ هدف برخورد می‌کند 🔹اگر ۱۰۰ فروند موشک شلیک کنیم این موشک‌ها در سرزمین دشمن تبدیل به ۸۰۰۰ راکت می‌شود و به ۸۰۰۰ هدف می‌خورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ جالب سردار حاجی‌زاده به سوالی درباره انتقام خونِ سردار سلیمانی: دنبال‌شان هستیم؛ گیرمان بیفتند می‌زنیم. 🔹فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دانشگاه علم و صنعت: اگر عاملین ترور سردار سلیمانی قانونی تن بدهند دادگاهی می کنیم بعد می کشیم و اگر دادگاهی هم نشوند دنبال شان هستیم. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🟡 سردار حاجی‌زاده: موشک هایپرسونیک به زودی رونمایی می‌شود. 🔹فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت: موشک هایپرسونیک آزمایش‌های خود را پشت سرگذاشته و به زودی رونمایی می‌شود. 🔸️این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می کند. موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ در حوزه موشکی است. 🔹موشک هایپرسونیک سرعت بالایی(حدود ۱۲ تا ۱۳ ماخ) دارد و در جو و خارج از جو می تواند مانور دهد.
مباحث
🎥 درمان سرطان با خون بیمار در #ایران 🇮🇷✌️ 🔸️ محققان کشورمان علاوه بر بومی‌سازی دانش فنی روش درمان س
🛑 پاتک دانشمندان ایرانی به سرطان 🔹سرطان قصه پرغصه‌ای است که نمی‌شود به راحتی از آن گذشت. بیماری سخت و طاقت‌فرسایی که جز جز بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. 🔸️در شرایطی که دارو با تحریم و گرانی پیوند خورده بود، نسخه ایرانی دارو سرطان سینه تولید و با قیمتی پایین‌تر از نمونه‌های خارجی وارد بازار شد. دارویی که فن‌آوری تولید خاصی را دارد و با این کار، گوشه‌ای از دغدغه بیماران به دست دانش‌بنیان‌های ایرانی برطرف شد. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستمزد استاد فرشچیان برای ساخت ضریح (علیه السلام) و (علیه السلام) چقدر بود؟ چرا باید پول بگیرم ؟ باید برای این کار جان داد... 🔻 قابل توجه برخی از مسئولین فرهنگی، سخنرانان، مداحان و... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 سر به‌ سر گذاشتن‌ یک پیرمرد روستایی توسط خادم در حرم مطهر و نورانی (علیه السلام) 🔸️و ادامه ماجرا...😭 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از  آرام جان 🎧
نماهنگ چه جوری میتونم.mp3
4.04M
♡   ‌ ‌     ❍ㅤ       ⎙ㅤ    ⌲ ˡᶦᵏᵉ    ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ    ˢᵃᵛᵉ    ˢʰᵃʳᵉ 🎶 چه جوری میتونم🌱 دلـــواپـــس نــگـــاه من نباش تـو فـکـر سـرپــنـــاه من نباش فقـط رفیق نیمه راه من نباش رفـیـــق نـیـمـــه راه من نباش 🎙️ بــا نــــوای: ▫️محمد ابراهیمی اصل مناجات با 💚✨ 『 ☟ 𝙅𝙤𝙞𝙣 ••• 』 ╭────๛- - - - - ┅╮ 💌 @arame_janam ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃با دیدن اين کلیپ، دلمون پر میکشه حرم علیه السلام ♥️ 🎉 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
قدم قدم داره دلم می‌زنه فریاد....mp3
13.85M
♥️🌱 خیلی دوست دارم ... 😭 🎉 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام حاج شیخ جعفر ناصری دام عزه 🔻 یکی از دوستان می‌گفت: «من در جوانی از دولت‌آباد اصفهان به سمت مشهد و زیارت حضرت رضا علیه السلام راه افتادم و در راه در شهرهای مختلف کار می‌کردم تا بتوانم خرج سفر خود را تامین کنم». 🔸 قبلا گاهی مردم هزینه‌های لازم برای خرج زیارت را از راه کار کردن در مسیر به دست می‌آوردند. شما نگاه کنید که اینگونه سفرهای زیارتی با پای پیاده و تحمل سختی‌ها چقدر کم‌کم حسّ طلب را در فرد احیا می‌کند!؟ 🔹 بهره‌ی کسی که این‌گونه به زیارت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) مشرف می‌شود، چقدر خواهد بود! تا کسی که در هواپیما بنشیند و دو ساعت بعد در مشهد پیاده شود؟ 🔸 اینکه برای خیلی افراد در موقع زیارت هیچ آمادگی و حس حضور به دست نمی‌آید، برای همین است که ما هزینه‌ی لازم را پرداخت نمی‌کنیم و آماده این سفر نیستیم. 🔹 آمادگی برای هر کاری یک اندازه و حدی دارد؛ اگر ما این مسافت و مسیر را پیاده برویم، بهره‌های خودمان بیشتر خواهد شد. منظور از پیاده روی یعنی سختی‌های لازم برای این ملاقات را بکشیم تا پاک و آماده شویم. 🔸 هر چه که انسان در مسیر ملاقات، سختی تحمل کند، ملاقات بهتری برایش خواهد بود. بیهوده نیست که ما وقتی به آنجا می‌رویم و می‌خواهیم به حرم وارد شویم، حس حضور و تهیأ و آمادگی نداریم و اصلاً احساس اِذن دادن از طرف امام نمی‌کنیم و نمی‌دانیم به ما اذن دادند یا ندادند؟ @nasery_ir ‌ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰─────────── ‌ ‌
علیه السلام 🔻 یک سفر مشهد بودیم، یک گروهی را دیدم که در مسجد گوهرشاد مشغول خواندن اذن دخول بودند، ولی گروه عجیبی بودند؛ مانند آهن‌ربا که خرده‌های آهن را جذب می‌کند انسان را جذب می کردند؛ این‌ها مغناطیس روحانی‌شان به این اندازه بالا بود؛ یک پارچه لطافت و آداب و حضور و شکسته بودند. 🔸 بعد که دقت کردم دیدم این‌ها از شیعیان پاکستانی هستند. این‌ها که آمدن‌شان به زیارت حضرت، هر ساله نیست و شاید یک بار در عمرشان موفق به این کار می‌شوند و هر کدام از آن‌ها چهل، پنجاه سال انتظار چنین زیارتی را می‌کشیده‌اند. 🔹 از خصوصیات این شیعیان پاکستان این است که این‌ها هم مرد و هم زن‌، افراد، مشغول به خودشان هستند و احیاناً یک مقدار تند و تیزی‌هایی که در ما پیدا می‌شود، در آنها نیست؛ حتّی احیاناً گاهی زن‌های‌شان بر روی سرشان چادر ندارند؛ با اینکه حجاب‌های‌شان کامل است، ولی بیماری ندارند و راحت در خودشان هستند و راه‌شان را می‌روند. 🔸 بسیار سالم هستند و افکارشان پاک است؛ به زیارت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام) آمده است؛ ولی چون که سی سال انتظار کشیده است، مستحق ملاقات شده است و بهره‌ی زیادی نیز می‌برد. @nasery_ir ‌ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰─────────── ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیه السلام برای برکت مال و زندگی و فرزند 🎙️ ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
📖 حضرت فرمود: حاجت من آن است که مرا بی ضرورتی طلب ننمایی . گفت : چنین باشد. و حضرت برخاست و بیرون آم
فصل ششم : در تاریخ وفات علیه السلام و ذکر سبب وفات 🏴 وفات کرد حضرت صادق علیه السلام در ماه شوال سنه یک صد و چهل و هشت به سبب انگور زهرآلود که منصور به آن حضرت خورانیده بود. و در وقت شهادت از سن مبارکش شصت و پنج سال گذشته بود و در کتب معتبره معین نکرده اند که کدام روز از شوال بوده؛ بلی صاحب ( جَنّات الخُلُود ) که متتبع ماهری است بیست و پنجم آن ماه گفته و به قولی دوشنبه نیمه رجب بوده و نقل شده از (مشکاه الا نوار) که داخل شد بر آن حضرت بعض اصحابش در مرض وفاتش دید آن حضرت را چندان لاغر و باریک شده که گویا هیچ از آن بزرگوار نمانده جز سر نازنینش؛ پس آن مرد به گریه درآمد. حضرت فرمود: برای چه گریه می کنی ؟ گفت : گریه نکنم با آنکه شما را به این حال می بینم ؟ فرمود: چنین مکن ، همانا مؤمن چنان است که هرچه عارض او شود خیر او است و اگر بریده شود اعضای او برای او خیر است و اگر مالک شود مشرق و مغرب را برای او خیر است. و روایت کرده شیخ طوسی از (سالمه) کنیز حضرت صادق علیه السلام که گفت : بودم نزد حضرت صادق علیه السلام در وقت احتضار که حال اغماء پیدا کرد، چون به حال خود آمد فرمود: بدهید به حسن بن علی بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب که (افطس) باشد هفتاد اشرفی و بدهید به فلان و فلان، فلان مقدار. من گفتم : عطا می کنی به مردی که حمله کرد بر تو با کارد؟ و می خواست تو را بکشد؟ فرمود: می خواهی من از آن کسان نباشم که خدا مدح کرده ایشان را به صله کردن رحم و در وصف ایشان فرموده : ( وَ الذّینَ یَصِلُونَ ما اَمَرَ اللّهُ بِهِ اَنْ یوصَلَ وَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ یَخافُونْ سُوءَ الْحِسابِ ) . سپس فرمود: ای سالمه ! به درستی که حق تعالی خلق کرد بهشت را و خوشبو گرانید آن را و بوی آن تا دو هزار سال می رسد و نمی شنود بوی آن را عاق والدّین و قطع کننده رحم.
شیخ کلینی از امام موسی علیه السلام روایت کرده است که گفت : پدر بزرگوار خود را کفن کردم در دو جامه سفید مصری که در آنها احرام می بست و در پیراهنی که می پوشید و در عمامه ای که از امام زین العابدین علیه السلام به او رسیده بود و در بُرد یمنی که به چهل دینار طلا خریده بود و اگر امروز می بود به چهارصد دینار می ارزید. ایضا روایت کرده است که بعد از وفات حضرت صادق علیه السلام حضرت امام موسی علیه السلام می فرمود که هر شب چراغ برافروزند در حجره ای که آن حضرت در آن حجره وفات یافته بود. و روایت کرده است شیخ صدوق از ابوبصیر که گفت : مشرّف شدم خدمت امّ حمیده، امّ ولد حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای تعزیت حضرت صادق علیه السلام؛ پس آن مخدّره گریست و من نیز به جهت گریه او گریستم؛ پس از آن فرمود: ای ابومحمّد! اگر می دیدی حضرت صادق علیه السلام را در وقت موت، همانا امر عجیبی مشاهده می کردی. چشمهای خود را گشود و گفت : جمع کنید به نزد من هر کسی که مابین من و او قرابت و خویشی است؛ پس ما نگذاشتیم احدی را از خویشان او مگر آنکه به نزد او آودیم ؛ پس آن جناب نظری افکند به سوی ایشان و فرمود: ( اِنَّ شَفاعَتَناَ لا تَنالُ مُسْتَخِفّا بِالصَّلوه ) ؛ همانا ما نخواهد رسید به کسی که استخفاف کند به نماز، یعنی را خوار و سبک شمرد و اعتنا و اهتمام به آن نداشته باشد. و روایت شده از عیسی بن داب که چون جنازه نازنین حضرت صادق علیه السلام را روی سریری نهادند و حمل کردند به سوی بقیع برای دفن، ابوهریره عجلی که از شعرای مجاهرین اهل بیت شمرده می گشت این اشعار بگفت : اَقوُلُ وَ قَدْ راحُوا بِهِ یَحْمِلُونَهُ عَلی کاهِلٍ مِنْ حامِلَیْهِ وَ عاتِقٍ اَ تَدْرُونَ ماذا تَحْمِلُونَ اِلَی الثَّری ثَبیرا ثَوی مِنْ رَاءْسِ عَلیاء شاهِقٍ غَداة حَثَی الحاثُونَ فَوْقَ ضَریحِهِ تُرابا وَ اَوْلی کانَ فَوْقَ الْمَفارِقِ مسعودی گفته که دفن کردند آن حضرت را در بقیع نزد پدر و جدّش و سن آن حضرت شصت و پنج سال بود. و گفته شده که آن حضرت را زهر دادند و در قبور ایشان در آن موضع از بقیع سنگ مرمری است که بر آن نوشته اند: ( بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلْحَمْدُللّهِ مُبیدِ الاُمَمِ وَ مُحْیِیِ الرِّمَمِ هذا قَبْرُ فاطِمَهَ بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ صَلِی اللّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم سَیِّدَهِ نِساءِ الْعالَمینَ وَ قَبْرُ الْحَسَنِ بْنِ عَلیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ وَ عَلیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیِّ بْنِ اَبِی طالِبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عِلی وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ، انتهی وَ اَقُولُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ اَجمعینَ )
و روایت شده که شخصی ابوجعفر نام وافد اهل خراسان بود و جماعتی از اهل خراسان نزد او جمع شدند و از او درخواست کردند که اموالی و متاعی بود که باید به حضرت صادق علیه السلام برسد آنها را با خود حمل کند و برای آن حضرت ببرد با مسائلی که بعضی استفتاء بود و پاره ای در مشاوره‌ ابوجعفر آن اموال و سؤالات را با خود حمل کرده و حرکت کرد. چون وارد کوفه گشت منزل کرد و به زیارت قبر امیرالمؤمنین علیه السلام رفت. دید در ناحیه قبر، شیخی نشسته و جماعتی دور او حلقه زده اند. همین که از زیارت خود فارغ شد به قصد ایشان رفت دید که ایشان فقهاء شیعه می باشند و از آن شیخ استماع فقه می کنند. از آن جماعت پرسید که این شیخ کیست ؟ گفتند: ابوحمزء ثمالی است . گفت من نزد آنها نشستم . مؤلف گوید: که قبر علیه السلام از زمان وفاتش تا زمان علیه السلام پنهان و مخفی بود و کسی مطلع بر آن نبود جز اولاد و اهل بیت آن حضرت و حضرت امام زین العابدین و امام محمدباقر علیهم السلام مکرر به زیارتش می رفتند و بسیار بود که با آنها صاحب روحی نبود مگر شتر ایشان و لکن در زمان حضرت صادق علیه السلام شیعیان قبر آن حضرت را شناختند و به زیارتش مشرف می گشتند و سببش آن بود که حضرت صادق علیه السلام در ایامی که در حیره بود مکرر به زیارت آن قبر شریف می رفت و غالباً بعضی از مخصوصان اصحاب خود را همراه می برد و مدفن امیرالمؤمنین علیه السلام را به ایشان می نمود و این بود، تا ایام هارون رشید که یک باره قبر مبارک ظاهر شد و مزار قاصی و دانی گشت. و اما ابوحمزه ثمالی ، پس او در خدمت امام زین العابدین علیه السلام به زیارت آن قبر شریف مشرف گشته بود چنانچه در فصل هشتم بیاید ذکرش . بالجمله ؛ آن مرد خراسانی می گوید در این بین که ما نشسته بودیم مردی اعرابی وارد شد و گفت : ( جِئْتُ مِنَ الْمَدیْنَهِ وَ قَدْ ماتَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام ) ؛ یعنی من از مدینه می آیم و جعفر بن محمّد علیه السلام وفات کرد! ابوحمزه از شنیدن این خبر وحشت اثر نعره زد و دو دست خود را بر زمین زد، آن وقت سؤال کرد از آن اعرابی که آیا شنیدی که کی را وصی خویش کرد؟ گفت : وصی خود را قرار داد، پسرش عبداللّه و پسر دیگرش موسی علیه السلام ، و منصور خلیفه را، ابوحمزه گفت : حمد خدا را که ما را هدایت کرد و نگذاشت که گمراه شویم ! ( دَلَّ عَلَی الصَّغیرِ وَ بَیَّنَ عَلَی الْکَبیرِ وَ سَتَرَ الاَمْرَ الْعَظیمَ )؛ پس ابوحمزه رفت نزد قبر امیرالمؤمنین علیه السلام و مشغول نماز شد ما نیز مشغول به نماز شدیم؛ پس من رفتم نزد او و گفتم : تفسیر کن برای من این چند کلمه که گفتی. پس ابوحمزه تفسیر کرد کلام خود را به چیزی که حاصلش این است که وصیت منصور ظاهر است که برای تقیه است که وصی او را به قتل نرساند و فرزند کوچک که امام موسی است با فرزند بزرگتر که عبداللّه است ذکر کرد تا مردم بدانند که عبداللّه قابل امامت نیست؛ زیرا که اگر فرزند بزرگ علتی در بدن و دین نداشته باشد می باید که او امام باشد. و عبداللّه در بدن فیل پا بود و دینش ناقص بود و جاهل بود به احکام شریعت ، اگر او علتی نمی داشت به او اکتفا می کرد؛ پس از آنجا دانستم که امام موسی علیه السلام است و ذکر آنها برای مصلحت است . ادامه فصل ششم ←
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۳۷ 🏷️ برتری عدل بر بخشش ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ سُئِلَ عليه‌السلام أَيُّهُمَا أَفْضَلُ اَلْعَدْلُ أَوِ اَلْجُودُ فَقَالَ عليه‌السلام اَلْعَدْلُ يَضَعُ اَلْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ اَلْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ اَلْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ اَلْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: (از امام پرسيدند عدل يا بخشش، كدام يك برتر است، فرمود:) عدالت: هر چيزى را در جاى خود مى‌نهد، در حالى كه بخشش آن را از جاى خود خارج مى‌سازد. عدالت تدبير عمومى مردم است، در حالى كه بخشش گروه خاصّى را شامل است؛ پس عدالت شريف‌تر و برتر است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: از امام عليه السّلام پرسيدند كدام يك از دادگرى يا بخشش برتر است‌؟ آن حضرت عليه السّلام (در برترى عدل از جود) فرمود: دادگرى چيزها را بجاى خود مى‌نهد، و بخشش آنها را از جاى خود بيرون مى‌نمايد (زيرا جواد زيادة بر استحقاق مى‌بخشد) و عدل نگاه‌دارندۀ همگان است و جود فقط‍‌ بكسى بهره مى‌دهد كه باو بخشش شده؛ پس عدل شريفتر و برتر مى‌باشد. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 اين گفتار حكيمانه و بسيار پرمعنا در پاسخ به سؤالى كه از امام عليه السلام پرسيده شد مطرح گرديد. 🗣️ سؤال كردند: «از اين دو كدام برترند: يا جود؟»؛ (وَ سُئِلَ‌ عليه السلام أَيُّهُمَا أَفْضَلُ‌ الْعَدْلُ‌ أَوِ الْجُودُ). 🤔 شايد اين سؤال به‌دنبال گفتگويى بوده كه در ميان بعضى از اصحاب آن حضرت واقع شده است. بعضى جود را مهمتر مى‌دانستند و بعضى عدل را؛ قضاوت و داورى را خدمت امام عليه السلام آوردند و امام عليه السلام جواب بسيار جامع و حساب‌شده‌اى داد، فرمود: «عدل، هرچيزى را در جاى خود قرار مى‌دهد ولى جود و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى‌برد، (اضافه بر اين) عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبۀ خصوصى دارد؛ بنابراين، عدل، شريف‌تر و برتر است»؛ (فَقال عليه السلام: العَدْلُ‌ يَضَعُ‌ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ‌ جِهَتِهَا، و الْعَدْلُ‌ سَائِسٌ‌ عَامٌّ‌، وَ الْجُودُ عَارِضٌ‌ خَاصٌّ‌، فَالْعَدْلُ‌ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا). در واقع امام عليه السلام به دو نكتۀ اساسى اشاره فرموده است: - نخست اين‌كه نتيجۀ عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد. اصولاً بعضى عدالت را چنين معنا كرده‌اند: «وضع الشىء فى موضعه؛ هرچيز را در جاى خود قرار دادن». روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمى‌خيزند تا بتوانند حق عادلانۀ خود را بگيرند؛ در نتيجه جامعه در سايۀ عدالت، شكوفا و فعال و مترقى مى‌شود. اما جود و بخشش چنين نيست؛ زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عده‌اى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند. سپس امام عليه السلام به نكتۀ مهم ديگرى اشاره مى‌كند، مى‌فرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعۀ انسانى مى‌توانند از آن بهره‌مند گردند و در سايۀ آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همۀ افراد جامعه را فرامى‌گيرد از چيزى كه جنبۀ محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────