┄═⊹❁❈【 ۲۱۳ 】 ❈❁⊹═┄
╔═════════
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ۚ قُلِ اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ ﴿ ۳۴ ﴾
بپرس: «بتی سراغ دارید که موجودات را پدید آورَد و بعد از مرگ، دوباره زندهشان کند؟!» بگو: «اما خدا چنین میکند. پس چرا از مسیر حق به انحراف کشیده میشوید؟!»
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ ۚ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ ۗ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ ۖ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ ﴿ ۳۵ ﴾
باز بپرس: «بتی سراغ دارید که بهسوی حق راهنمایی کند؟!» و بگو: «ولی، خدا بهسوی حق راهنمایی میکند. آیا آنکه بهسوی حق راهنمایی میکند، بیشتر لایق پیروی است یا کسی که حتی خودش راه را بلد نیست و باید راهنماییاش کرد؟! چهتان شده؟! چطور قضاوت میکنید؟!»
وَ مَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ ﴿ ۳۶ ﴾
بیشترشان فقط بندۀ خیالاتاند! خیالبافی اصلاً بهدرد شناخت حقیقت نمیخورد. خدا میداند که چه کارهایی از سرِ خیالپردازی میکنند.
وَ مَا كَانَ هَٰذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَىٰ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتَابِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿ ۳۷ ﴾
نهتنها محال است این قرآن ساختگی و از طرف غیرخدا باشد، بلکه تأییدی است بر کتابهای آسمانیِ موجود و شرحی بر آنها. جای هیچ شکوشبههای هم در آن نیست؛ چون از طرف صاحباختیار جهانیان است.
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿ ۳۸ ﴾
یعنی میگویند این قرآن ساختهوپرداختۀ محمد است؟! بگو: «اگر راست میگویید، سورهای مِثلش بیاورید و در برابر خدا هرکه را میتوانید برای کمکگرفتن در این کار دعوت کنید.»
بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ ﴿ ۳۹ ﴾
اما آنها عجولانه قرآنی را دروغ میدانند که به عمق معارفش پی نبردهاند و هنوز وعده و وعیدش دربارهشان عملی نشده است. پیشینیان هم به همین دلیل معارف دینی را دروغ دانستند. پس ببین عاقبت بدکارها چه شد!
وَ مِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ ﴿ ۴۰ ﴾
بعضی مردم بتپرست به قرآن ایمان میآورند و عدهای، بهانگیزۀ خرابکاری، ایمان نمیآورند؛ خدا از حال این خرابکارها آگاه است.
وَ إِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ لِي عَمَلِي وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ ﴿ ۴۱ ﴾
اگر تو را دروغگو دانستند، بگو: «کارهای من به خودم مربوط است و کارهای شما به خودتان. شما پاسخگوی کارهای من نیستید و من هم پاسخگوی کارهای شما نیستم.»
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ ۚ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كَانُوا لَا يَعْقِلُونَ ﴿ ۴۲ ﴾
بعضی بتپرستها به حرفهایت فقط ظاهراً خوب گوش میدهند. مگر میتوانی به گوش جماعتی که خودشان را به کری زدهاند، حرفی برسانی؟! فارغ از اینکه عقلشان را هم بهکار نمیاندازند!
══════❖•° 𑁍 °•❖══════
#قرار_روزانه | #تلاوت | #قرآن_کریم
🔗 مبـاحـث | فـقه و احـکام | تـلاوت |
🖱️ فـهرسـت سـور قـرآن کـریـم
╭══════════
✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
﷽
#قرار_روزانه | #مطالعه ی #تفسیر_نور
✨ خدایا به برکت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام توفیق درک آیات قرآنت را به همه ما عنایت کن.
📻 ان شاءالله هر روز توفیق باشه، چند فایل🎧 از تفسیر صوتی نور در کانال بارگذاری می شود.
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 1️⃣
🎙️ حجت الاسلام استاد محسن قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور | تصویری
📖 تفسیر سوره حمد | آیه 2️⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن #قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
نكتهها:
«ربّ» به كسى گفته مىشود كه هم مالك و صاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد.
خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن؛ پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مىشود.
علاوه بر سوره حمد، چهار سورهى انعام،كهف،سبأ و فاطر نيز با جمله «اَلْحَمْدُ لِلّهِ» آغاز گرديده،ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «رَبِّ الْعالَمِينَ» آمده است.
مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است.انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت و احسان ديگران،زبان به تشكّر مىگشايد.
خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايستهى ستايش و به خاطر احسانها و نعمتهايش،لايق شكرگزارى است.
«الحمد لله»،بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هركَس در هرجا،با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد،در حقيقت سرچشمهى آن را ستايش مىكند.
البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد،به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسير او باشد.
خداوند،پروردگار همهى آفريدههاست. «وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»¹ آنچه در آسمانها و زمين و ميان آنهاست،پروردگارشان اوست.
«رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُمَا»² حضرت على عليه السلام مىفرمايد:«من الجمادات و الحيوانات»؛او پروردگار جاندار و بىجان است.«له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين»هم آفرينش از اوست و هم ادارهى آن، و او مربى و پرورشدهندۀ همه است.¹
🤔 مراد از«عالمين»←يا فقط انسانها هستند،مانند آيه ٧٠ سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أَ وَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمِينَ» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم؟
← و يا مراد همهى عوالم هستى است.«عالَم»به معناى مخلوقات و«عالَمين»به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است.
از اين آيه فهميده مىشود كه تمام هستى يك پروردگار دارد و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّتها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديدهها خدايى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مىپنداشتند، باطل است.
پيامها:
١- همه ستايشها براى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٢- خداوند در تربيت و رشد هستى، اجبارى ندارد؛ زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٣- همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست؛ زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ»
٤- دليل ستايش ما، پروردگارى اوست. «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»
٥- رابطهى خداوند با مخلوقات، رابطهى دائمى و تنگاتنگ است. «رَبِّ الْعالَمِينَ» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مىكند و مىرود، ولى مربّى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد.)
٦- همهى هستى،تحت تربيت خداوند يكتاست. «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٧- امكان رشد و تربيت، در همهى موجودات وجود دارد. «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٨- خداوند هم انسانها را با راهنمايى انبيا تربيت مىكند،(تربيت تشريعى)و هم جمادات و نباتات و حيوانات را رشد و پرورش مىدهد.(تربيت تكوينى) «رَبِّ الْعالَمِينَ»
٩- مؤمنان در آغاز كتاب(قرآن)با نيايش به درگاه خداوند متعال، «اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» مىگويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را مىدهند كه «آخر دعواهم أن الحمد للّه ربّ العالمين»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 3️⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥تصویری
📖تفسیر سوره حمد آیه 4⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی
«٤» مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
(خدايى كه)مالك روز جزاست.
_____________________
نكتهها:
مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّتهاى اعتبارى، از سلطهى مالك خارج مىشود و تحت سلطهى واقعى او نيست. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همهوقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوهى ديگرى دارد؛
* در آن روز تمام واسطهها و اسباب نسبت به كفار قطع مىشوند. «تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ»
* نسبتها و خويشاوندىها نسبت به كفار از بين مىرود. «فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ»
* براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ»
* بستگان و نزديكان نيز فايدهاى نمىرسانند. «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ»
* نه زبان كفار،اجازه عذرتراشى دارد و نه فكر آنها،فرصت تدبير.تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است.
💡 لفظ«دين»در معانى گوناگون بهكاررفتهاست :
الف: مجموعهى قوانين آسمانى. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ»
ب:عمل و اطاعت. «لِلّهِ الدِّينُ الْخالِصُ»
ج:حساب و جزا. «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
«يوم الدّين»در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مىباشد.
«يَسْئَلُونَ أَيّانَ يَوْمُ الدِّينِ»مىپرسند روز قيامت چه وقت است؟
قرآن در مقام معرّفى اين روز،مىفرمايد: «ثُمَّ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الدِّينِ. يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ»
(اى پيامبر!)نمىدانى روز دين چه روزى است؟روزى كه هيچكَس براى كسى كارآيى ندارد و آن روز تنها حكم و فرمان با خداست.
«مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيهى «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» معلوم مىشود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند.
نظير آيه شريفه ديگر كه مىفرمايد: «نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَ أَنَّ عَذابِي هُوَ الْعَذابُ الْأَلِيمُ» به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزندهام،ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است.
همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مىكند: «قابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقابِ» خداوند پذيرندهى توبه مردمان و عقوبتكنندۀ شديد گناهكاران است.
در اوّلين سورهى قرآن، مالكيت خداوند عنوان شده است، «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «مَلِكِ النّاسِ»
پيامها:
١- خداوند متعال، از جهات مختلف قابل عبادت است و ما بايد حمد و سپاس او را بهجاآوريم.
✓ به خاطر كمال ذات و صفات او كه«الله»است،
✓ به خاطر احسان و تربيت او كه «رَبِّ الْعالَمِينَ» است
✓ و به خاطر اميد و انتظار رحم و لطف او كه «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» است
✓ و به خاطر قدرت و هيبت او كه «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» است.
٢- قيامت، پرتوى از ربوبيّت اوست. «رَبِّ الْعالَمِينَ... مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
٣- قيامت، جلوهاى از رحمت خداوند است. «اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 5⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 6⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_کریم
#تفسیر_نور
🎥 تصویری
📖 تفسیر سوره حمد آیه 7⃣
🎙️حجتالاسلام استاد محسن قرائتی