مباحث
🔖 شماره ۴۰۰ نشریه خط حزب الله #عید_غدیر #حجاب #حجاب_حکم_خداست ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth
🔻 #پیام_غدیر؛ اهمیت حکومت اسلامی
🔹 خط حزب الله برای نخستینبار منتشر میکند؛
👈🏻 بیانات سال ۱۳۶۳ رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت و ابعاد #عید_غدیر_خم
🔻 اهمّیّت واقعهی غدیر خم، به خاطر طرح مسئلهی خلافت و ولایت
🔹 ... به اعتقاد ما اهمّیّت مسئلهى خلافت و ولایت و حکومت اسلامى موجب آن شد که پیغمبر اکرم در آخرین ماهها، آخرین هفتههاى زندگى پُربرکت خودش، مردم را نسبت به این قضیّه آگاه و روشن کند. لذا بود که در حجّةالوداع که در سال آخر عمر پیغمبر و در سال دهم از هجرت انجام گرفت، پیغمبر اکرم یک خطبهى مفصّلى در خود حج، در منىٰ یا در مکّه ایراد کردند و وصیّتهایشان را براى مردم بیان کردند؛ بعد که از حج برمیگشتند، مابین مکّه و مدینه در نقطهاى به نام «غدیر خم» همهى مردم را جمع کردند؛ که در روایت هست که پیغمبر اکرم این نقطه را انتخاب کرد براى اینکه در این نقطه کسانى که از یمن یا از جاهاى دیگر آمده بودند، از قبایل مختلف جدا میشدند؛ اینجا جایى بود که همهى حجّاجى که از مکّه برمیگشتند، در اینجا مجتمع بودند. خود انتخاب این بیابان داغ و زمین سوزان و آفتاب جوشنده به خاطر این بود که اهمّیّت این مسئله روشن بشود.
🔹 در روایت دارد که آن قدر زمین در غدیرخم داغ بود که بسیارى از مردم مجبور شدند عباهایشان را از دوششان بردارند، به پایشان بپیچند که پایشان تاول نزند و ناراحت نشوند. [مردم] ایستادند. پیغمبر در میان این شرایط استثنائىِ جوّى و این شرایط دشوار روى بلندى قرار گرفت، امیرالمؤمنین را بلند کرد و به مردم نشان داد؛ براى خاطر اینکه هیچ اشتباهى هم نباشد، معرّفى کرد و گفت هر کسى که من سرپرست او هستم، #ولایت او را به عهده دارم، حکومت من را قبول کرده، فَهَذا عَلىٌّ مَولاه؛ علىّبنابىطالب ــ این علىِ به طور مشخّص ــ مولاى او است. این اعتقاد ما است.
🔻 دو پیام واقعهی غدیر خم:
۱) خلافت امیرالمؤمنین بعد از پیامبر
ما معتقدیم که پیام غدیرخم و حادثهى نصب علىّبنابىطالب دو پیام است: یک پیام همان چیزى است که از همان روز شیعیان و طرفداران امیرالمؤمنین علىّبنابىطالب آن پیام را گرفتند و آن عبارت است از حکومت علىّبنابىطالب. حالا واقعیّتهاى تاریخى البتّه جور دیگرى شد.
🔹 موضعگیرى امیرالمؤمنین یک موضعگیرى روشنى است و ما در این زمینه به مناسبت ایّام متناسب و مرتبط با امیرالمؤمنین شرح دادیم که حضرت در اوّل کار چه جور برخورد کردند، بعد چه جور روششان را منطبق کردند، و بعد هم که به خلافت رسیدند ــ آنها بحث دیگرى است ــ امّا آنچه به عنوان یک خطّ روشن در تفکّر اسلامى و در تاریخ اسلامى باقى ماند، این بود که پیغمبر اکرم این پیام را داد که علىّبنابىطالب، یعنى آن فردى که از لحاظ معنویّات، از لحاظ جهاد، از لحاظ دین، از لحاظ سوابقِ پاکى و طهارت اسلامى بىنظیر و ممتاز از دیگران است، او بعد از پیغمبر منصوب به خلافت است.
۲) اهمّیّت دادن به مسئلهی حکومت اسلامی
🔹 و پیام دوّم که پیامى است که ما امروز به آن خیلى احتیاج داریم، پیام اهمّیّت دادن به مسئلهى حکومت اسلامى است. هیچ مسئلهاى را رسول اکرم با این اهتمام بیان نکردند؛ در یک چنین شرایط دشوارى آن را براى مردم ذکر نکردند. پیغمبر اکرم بعد از آنکه این مسئله را بیان کرد، براى اهمّیّت این مسئله، پاى این قضیّه را با مُهر و امضاى قرآن کریم ممهور و موشّح کرد که: اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم؛ امروز دیگر کسانى که کافر شدند، از دین شما مأیوس شدند.
🔹 تا قبل از آنکه مسئلهى حکومت مشخّص و روشن بشود، هنوز امیدهایى در دل کفّار بود؛ امّا امروز دیگر فهمیدند که مسئلهى اصلى و مسئلهى تمامکننده تمام شد؛ بنابراین هیچگونه مشکلى دیگر وجود ندارد و کفّار مأیوسند. فَلاتَخشَوهُم؛ پس دیگر از کفّار نترسید، وَاخشَـون؛ از خداى خود بترسید؛ با حفظ وحدت در میان خود، با حفظ مقرّرات و احکام الهى، با حفظ آنچه خداى متعال به عنوان فریضه و وظیفهاى بر همهى مسلمانها معیّن کرد و معلوم کرد. اَليَومَ اَكمَلتُ لَكُم دينَكُم؛ امروز دین شما را کامل کردیم. وَ اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي؛ و نعمتمان را بر شما تمام کردیم. وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسلامَ دينًا؛ اسلام را به عنوان دین و آئین و شکل واقعى امّت اسلامى و جهتدهندهى به تاریخ اسلامى راضى شدیم که دین شما باشد. این، اهمّیّت و بزرگى این حادثه را به ما میرساند.
🗓 ۱۳۶۳/۶/۲۳
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📩 زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است
✏️ رهبر انقلاب: مسئلهی امامت و مسئلهی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئلهی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئلهی غدیر میتواند وحدتآفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحلهی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالیترین مسئله در باب تشکیل جامعهی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئلهی غدیر متجلی کرده است. ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
💗 ۱روز تا #عید_غدیر
📲راهنمای شرکت در پویش روایت #مهمونی_غدیر👇
Farsi.khamenei.ir/ghadir1402
✏️ #سخن_نگاشت | حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی:
#روز_غدیر امتداد خطّ همه رسالتهای الهی و اوج این خطّ نورانی در طول تاریخ است. این خطّ روشن دست به دست گشته، تا به نبىّ مکرم خاتم رسیده و در پایان حیات آن بزرگوار، تجسّم و تبلور آن به شکل حادثه غدیر خود را نشان داده است.
📆 ۱۳۸۰/۱۲/۱۲
🖼 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ غدیریها مراقب باشند...!
#مبلغ_غدیر_باشیم
#غدیر | #عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
💗 حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله: «در روز #عید_غدیر، پرتوی از #ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد.»
🗓 ۱۳۶۹/۴/۲۰
🖼 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
📲راهنمای شرکت در پویش روایت #مهمونی_غدیر👇
Farsi.khamenei.ir/ghadir1402
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا باید جشن غدیر را باشکوه برگزار کرد؟
🔸 خاطرۀ حجت الاسلام پناهیان از پاسخ غمانگیز استاد مصری دربارۀ غدیر
#عید_غدیر
#مشارکت_در_اطعام_غدیر
#اطعام_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
#عید_غدیر
چو شد هجده ز حج آخرینش
که وحی آمد ز رب العالمینش
شده کامل کنون این دین اسلام
که باشد از برایش بهترین نام
معین کن برای خود تو نائب
چو فرزندش که حَی باشد و غائب
گر ندی این امر انجامش یقین
زحمت تو بی ثمر ماند زمین
به مردم امر ماندن، داد احمد
و حجاج آمده نزد محمد
نبی دست علی را برد بالا
که من کنت مولا و هذا علی مولا
مبارک مجتبی این عید والا
تمام شیعیانش شاد مولا
عید غدیر بر تمام عاشقان آن حضرت مبارک.
مجتبی مظفرابادی
#ارسالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
🎼 در وصف آقا #امیرالمومنین علیهالسلام
با صحنه های بسیار زیبا
#عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 مدح آقا #امیرالمؤمنین علیه السلام
#ولایت | #مبلغ_غدیر_باشیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
مباحث
فضایل و خصلت های #امام_هادی علیه السلام هشتم _ قطب راوندی گفته که در حضرت علی بن محمّد هادی علیه ال
#قرار_مطالعه | #منتهی_الآمال
#زندگانی_امام_هادی علیهالسلام ۴
فصل سوم : در دلایل و معجزات امام علی نقی علیه السلام است
نگین گرانبها 💍
اول - در ( امالی ) ابن الشیخ از منصوری وکافور خادم مروی است که در سرّ من رأی حضرت هادی علیه السلام همسایه ای داشت که او را یونس نقاش می گفتند و بیشتر اوقات خدمت آن حضرت می رسید و آن جناب را خدمت می نمود.
یک روز وارد شد خدمت آن جناب در حالتی که می لرزید و عرض کرد: ای سید من ! وصیت می کنم که با اهل بیت من خوب رفتار کنی ، حضرت فرمود: مگر چه خبر است ؟ و تبسم می کرد.
عرض کرد که موسی بن بغا یک نگینی به من داد که آن را نقش کنم و آن نگین از خوبی قیمت نداشت. من چون خواستم آن نگین را نقش کنم شکست و دو قسمت شد و روز وعده فردا است و موسی بن بغا [یا] مرا هزار تازیانه می زند یا خواهد کشت . حضرت فرمود: اینک برو به منزل خود تا فردا شود، همانا چیزی نخواهی دید مگر خوبی.
روز دیگر صبحگاهی خدمت آن حضرت رسید عرض کرد پیک موسی به جهت نگین آمده است.
فرمود: برو نزد او، نخواهی دید جز خیر و خوبی .
آن مرد دیگر باره گفت که الحال من نزد او روم چه بگویم ؟
حضرت فرمود: تو برو نزد او و گوش کن چه با تو می گوید، همانا جز خوبی چیز دیگر نخواهد بود.
مرد نقاش رفت و بعد از زمانی خندان😄 برگشت و عرض کرد: ای سید من ! چون رفتم نزد موسی مرا گفت : جواری من در باب آن نگین با هم مخاصمت کردند آیا ممکن می شود که او را دو نصف کنی تا دو نگین شود که نزاع و مخاصمه آنها بر طرف شود. حضرت چون این بشنید خدا را حمد کرد و فرمود: چه در جواب او گفتی ؟ گفت : گفتم مرا مهلت بده تا فکری در امر آن کنم ، حضرت فرمود: خوب جواب گفتی .
نعمت ایمان و عافیت
دوم - شیخ صدوق در امالی از ابوهاشم جعفری روایت کرده که گفت : وقتی فقر و فاقه بر من شدت کرد خدمت حضرت امام علی نقی علیه السلام شرفیاب شدم چ؛ پس مرا اذن داد، چون نشستم فرمود: ابوهاشم ! کدام نعمتهای خدا را که به تو عطا کرده می توانی ادا و شکر آن کنی ؟
ابوهاشم گفت ندانستم چه جواب گویم؛ پس خود آن حضرت ابتدا کرد فرمود: #ایمان را روزی تو کرد؛ پس حرام کرد به سبب آن بدن تو را بر آتش 🔥 و روزی کرد تو را عافیت تا اعانت کرد تو را بر طاعت و روزی کرد تو را #قناعت پس حفظ کرد تو را از ریختن آبرویت.
ای ابوهاشم ! من ابتدا کردم تو را به این کلمات به جهت آنکه گمان کردم که تو اراده کرده ای که شکایت کنی نزد من از آنکه با تو این همه انعام کرده و امر کردم که صد دینار زر سرخ به تو دهند بگیر آن را.
مؤلف گوید: که از این حدیث شریف استفاده شود که ایمان از افضل نعم الهیه است و چنین است؛ زیرا که قبول شدن تمام اعمال منوط به آن است .
ودر مجلد پانزدهم [چاپ قدیم ] ( بحار ) است :
( بابُ الرِّضا بِمَوْهِبَهِ الاِیمانِ وَ اِنَّهُ مِنْ اَعْظَم النِّعَم فَنَسْئَلُ اللّهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالی اَنْ یُثَبِّتَ الایمانَ فی قُلُوبِنا وَ یُطهِّرَ الدِّیوانَ مِنْ ذُنُوبِنا ) .
وبعد از ایمان ، نعمت عافیت است ، فَنَسْئَلُ اللّهَ تَعالی الْعافِیَةَ، عافِیَةَ الدُّنْیا وَ الاخِرَه
روایت شده که خدمت حضرت رسول صلی اللّه علیه وآله و سلم عرض شد که اگر من درک کردم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم ؟
فرمود: عافیت را.
و بعد از #عافیت، نعمت قناعت است؛ روایت شده در ذیل آیه شریفه : ( مَنْ عَمِلَ صالِحا مِنْ ذَکِرٍ اَوْ اُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیِنَّهُ حَیوٰةً طَیِّبَهً ) که ظاهر معنی آن این است که هر که بکند عمل صالح یعنی کردار شایسته از مرد یا زن و او مؤمن باشد _چه عمل بدون ایمان استحقاق جزاء ندارد_ البته او را زندگانی دهیم در دنیا زندگانی خوش.
سؤال شد از معصوم علیه السلام که این حیات طیبه که زندگانی خوش باشد چیست ؟
فرمود: قناعت است.
و از حضرت صادق علیه السلام روایت است که فرمود: هیچ مالی نافعتر نیست از قناعتِ به چیز موجود.
فقیر گوید: که روایات در فضیلت قناعت بسیار است و مقام گنجایش نقل ندارد.
نقل شده که به حکیمی گفتند: دیدی تو چیزی را که از طلا بهتر باشد؟ گفت : بلی ، قناعت است.
و به همین ملاحظه کلام بعض حکما که گفته ( اِسْتِغْناؤُکَ عَنِ الشَّیء خَیْرٌ مِنْ اسْتِغْنائِکَ بِهِ ).
گفته شده که دیوجانس کلبی که یکی از اساطین حکماء یونان بود، مردی مُتقَشَّفْ و زاهد بوده و چیزی اندوخته نکرده بود و مأوایی برای خود درست ننموده بود. وقتی اسکندر او را به مجلس خود دعوت نمود، آن حکیم به رسول اسکندر فرمود که بگو به اسکندر آن چیز که تو را منع کرده از آمدن به نزد من همان چیز مرا باز داشته از آمدن به نزد تو؛ آنچه تو را منع کرده سلطنت تو است و آنچه مرا بازداشته قناعت من است.
وَ لَقَدْ اَجادَ مَنْ قالَ :
وَجَدْتُ الْقَناعَةَ اَصْلَ الْغِنی
وَ صِرْتُ بِاَذْیالِها مُمْتَسِکُ
فَلا ذا یَرانی عَلی بابِهِ
وَ لا ذا یَرانی بِهِ مُنْهَمِک
وَ عِشْتُ غَنِیّا بِلا دِرْهَمٍ
اَمُرُّ عَلَی النّاسِ شِبْهَ الْمَلِکِ
وَ لِمُوْلانا اَبی الْحَسَنِ الرّضا علیه السلام :
لَبِسْتُ بِالْعِفَّهِ ثَوْبَ الْغَنِی
وَ صِرْتُ اَمْسی شامِخَ الرَّاْسِ
لَسْتُ اِلَی النَّسْناسِ مُسْتَانِسا
لٰکِنَّنی آنِسُ بِالنّاسِ
اِذا رَاءَیْتُ التَّیْهَ مِنْ ذِی الْغِنی
تِهْتُ عَلَی التَّائِه بِالْیاسِ
ما اِنْ تَفاخَرْتُ عَلی مُعْدِمٍ
وَ لا تَضَعْضَعْتُ لِافْلاسٍ
تعلیم معجزه آسای 73 زبان
سوم - ابن شهر آشوب و قطب راوندی از ابوهاشم جعفری روایت کرده اند که گفت : خدمت حضرت امام علی نقی علیه السلام شرفیاب شدم؛ پس با من به زبان هندی تکلم کرد من نتوانستم درست جواب دهم و در نزد آن حضرت رکوهای بود مملوّ از سنگریزه؛ پس یکی از سنگریزه ها را برداشت و مکید پس نزد من افکند، من آن را در دهان گذاشتم و به خدا سوگند که از خدمت آن جناب برنخاستم مگر آنکه تکلم می کردم به هفتاد و سه زبان که اول آن زبان هندی باشد.
___
بعدی »» حیوان سریع السیر
💐 فرا رسیدن عید سعید غدیر بر #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیهالسلام و همه محبین #امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد...
#عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری | #غدیر
🎥 سخنان حجت الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری به مناسبت عید غدیر
@nasery_ir
#عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
4_5778276943648525324.mp3
1.79M
🎧 شرحی کوتاه بر #حدیث "حُبُّ عَلی حَسَنَة لا تَضُرُّ مَعَها سَیّئة"
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #ناصری
🗓تاریخ: ۱۴۰۰/۵/۷ مصادف با روز #عید_غدیر
⏱ زمان: ۷ دقیقه
@nasery_ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
کربلاییسیدرضا_نریمانی_هل_الدین_إلا_الحُب_.mp3
13.98M
#شور
📝 هل الدین إلّا الحُبّ ...
🎤 کربلاییسیدرضا #نریمانی
🌸 #عید_غدیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────