eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۸۰ 🏷️ آفت دوستى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا اِحْتَشَمَ اَلْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: وقتى مؤمن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جدا شده است. ____________ قال الرضي يقال حشمه و أحشمه إذا أغضبه و قيل أخجله أو احتشمه طلب ذلك له و هو مظنة مفارقته مى‌گويم: (حشمه و احشمه، يعنى او را به خشم آورد، برخى گفته‌اند، يعنى او را شرمنده ساخت و احتشم به معناى فراهم آوردن چنين حالتى است كه زمينۀ جدائى را پديد مى‌آورد). و هذا حين انتهاء الغاية بنا إلى قطع المختار من كلام عليه‌السلام حامدين للّه سبحانه على ما منّ به مِن توفيقنا لضمّ ما انتشر من أطرافه و تقريب ما بعد من أقطاره و تقرر العزم كما شرطنا أولا على تفضيل أوراق من البياض في آخر كل باب من الأبواب ليكون لاقتناص الشارد و استلحاق الوارد و ما عسى أن يظهر لنا بعد الغموض و يقع إلينا بعد الشذوذ و ما توفيقنا إلا باللّه عليه توكلنا و هو حسبنا و نعم الوكيل و ذلك في رجب سنة أربع مائة من الهجرة و صلى اللّه على سيدنا محمد خاتم الرسل و الهادي إلى خير السبل و آله الطاهرين و أصحابه نجوم اليقين 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ از دست دادن دوست) فرموده است: (۱) هر گاه مؤمن برادر (دوست) خود را بخشم آورد (يا شرمنده گرداند) پس با او جدائى نموده است (خشم آوردن يا شرمنده ساختن سبب جدائى است. (سيّد رضىّ‌ «رحمه اللّه» فرمايد:) گفته ميشود: حشمه و أحتشمه هر گاه او را بخشم آورد، و گفته شده است: (بمعنى) او را شرمنده سازد، و احتشمه (يعنى) خشم يا شرمندگى را براى او خواهد و آن گمان بردن به جدائى او است. در اين هنگام كه كار ما پايان مى‌يابد با دست كشيدن از آنچه برگزيديم از سخن عليه السّلام خداوند سبحان را سپاس مى‌گزاريم بآنچه بآن منّت نهاد از و جور شدن اسباب كار ما براى گرد آوردن آنچه پراكنده بود، و نزديك گردانيدن آنچه دور بود از سخنان آن حضرت، و قصد داريم همانطور كه در اوّل كتاب قرار گزارديم ورقهاى سفيد چندى در آخر هر باب زيادة كنيم تا آنچه از دست رفته بگيريم و آنچه بدست آمده ملحق سازيم، و شايد سخنى كه پنهان بوده براى ما آشكار شود، و پس از دورى بما برسد، و اسباب كار ما جور نشده است مگر بكمك و يارى خدا، باو توكّل و اعتماد مى‌نماييم، و او ما را بس است و نيكو وكيل و ياورى است. و اين كتاب در ماه رجب سال چهارصد از هجرت بپايان رسيد، و خدا درود فرستد بر سيّد و آقاى ما محمّد آخرين پيمبران و راهنماى بهترين راهها و بر آل او كه (از هر عيب و نقص) پاك و پاكيزه‌اند و بر اصحاب و يارانش كه ستارگان علم و دانشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ‮امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به يكى از عوامل مهم جدايى از دوست اشاره كرده، مى‌فرمايد: «هنگامى كه مؤمن، برادر با ايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است»؛ (إِذَا احْتَشَمَ‌ الْمُؤْمِنُ‌ أَخَاهُ‌ فَقَدْ فَارَقَهُ‌)
مرحوم سيد رضى ذيل اين حكمت، احشام و حشمت را چنين تفسير مى‌كند، مى‌گويد: «حشمه و أحشمه» يعنى او را به غضب آورد و بعضى گفته‌اند: او را شرمنده ساخت يا «احتشم» به معنى طلب شرمندگى است براى ديگرى و چنين كارى مقدمۀ جدايى از اوست»؛ (قال الرضيُّ‌: يقال: حَشَمَهُ‌ و أحْشَمَهُ‌ إذا أغْضَبَه، و قيل: أخْجَلَهُ‌ «أو احْتَشَمَهُ‌» طَلَبَ‌ ذلِكَ‌ له و هوَ مَظَنَّةُ‌ مُفارَقَتِه). آنچه سيد رضى گفته، يكى از تفسيرهاى كلام حكيمانۀ امام عليه السلام است‌. بعضى از شارحان نهج البلاغه تفسير ديگرى ذكر كرده‌اند كه بر اساس مفهوم ديگرى است كه براى حشمت گفته‌اند و آن اين‌كه «حشمت» به معنى حفظ خودخواهى و تشخص در برابر ديگران و برترى‌جويى در مقابل دوستان است و اين تعبير در مورد حشمت پادشاهان و امرا گفته شده كه در پشت پرده‌هاى كاخ‌ها خود را مستور مى‌دارند و دربان‌ها بر درهاى آن مى‌گمارند به‌گونه‌اى كه مراجعه‌كنندگان نه قدرت مراجعه به آن‌ها را دارند و نه گفت‌وگوى با آن‌ها، مگر در موارد نادر آن هم با شرايط سنگين خاص. همين معنى ممكن است در مورد دوستان به صورت ساده‌ترى انجام گيرد. به هر حال حجابى ميان انسان و سايرين مى‌شود و يكى از اسباب جدايى از دوستان است. بنابراين براى گفتار حكيمانۀ مورد بحث سه تفسير به نظر مى‌رسد و ممكن است همۀ آن‌ها در مفهوم كلام امام عليه السلام جمع باشد. ✓ نخست، خشمگين ساختن دوستان. ✓ دوم، شرمنده نمودن آن‌ها ✓ و سوم، برترى‌جويى و تكبر در برابر آن‌ها. هركدام از اين امور سه‌گانه براى جدا شدن دوستان از انسان كافى است البته ممكن است انجام يك مرتبه و دو مرتبۀ اين كارها تأثيرگذار نباشد ولى به‌يقين اگر تكرار شود سبب جدايى از دوستان خواهد شد. در حديثى از عليه السلام مى‌خوانيم: «مَنِ‌ احْتَشَمَ‌ أَخَاهُ‌ حَرُمَتْ‌ وُصْلَتُهُ‌ وَ مَنِ‌ اغْتَمَّهُ‌ سَقَطَتْ‌ حُرْمَتُه؛ كسى كه برادر مسلمانش را عصبانى يا شرمنده سازد دوستى با او حرام است و كسى كه برادر مسلمانش را اندوهگين نمايد احترامش از بين مى‌رود»
✍ سخن پايانى مرحوم سيد رضى: 📖 هنگامى كه سيد رضى رحمه الله به پايان كلمات قصار مى‌رسد چنين مى‌گويد: «و هذا حين انتِهاء الغايةِ‌ بنا إلى قَطعِ‌ المُختارِ من كلامِ‌ أمير المؤمنين عليه السلام، حامِدِين لِلّهِ‌ سُبحانَهُ‌ على ما مَنّ‌ به مِن تَوفِيقِنا لضَمّ‌ ما اِنتَشَر مِن أطرافِه و تَقريب ما بَعُدَ مِن أقطارِه و تقرّر العزمُ‌ كما شرطنا أوّلاً على تفضيلِ‌ أوراقٍ‌ مِن البَياضِ‌ في آخِر كلِّ‌ بابٍ‌ من الأبواب، ليكون لاقتِناص الشاردِ و استِلحاقِ‌ الوارِد و ما عسى أن يظهرَ لنا بعد الغُموضِ‌ و يقَع إلينا بعدَ الشُّذُوذِ و ما تَوفيقُنا إلا باللّه عليه توكّلنا و هو حسبُنا و نِعم الوكيلِ‌. و ذلِك فى رجب سنة أربع مائة من الهجرة و صلّى اللّه على سيّدنا محمّدٍ خاتَمِ‌ الرُّسل و الهادى إلى خَيرِ السُّبُلِ‌، و آلِه الطاهرين و أصحابِهِ‌ نُجومِ‌ اليقين؛ اين زمان پايان چيزى است كه از كلمات اميرمؤمنان على عليه السلام برگزيديم. در حالى كه خداوند سبحان را براى جمع‌آورى آن بعد از آن‌كه پراكنده بود و از منابع مختلف، آن را به‌هم پيوستيم سپاس مى‌گوييم و همان‌گونه كه از آغاز شرط كرديم صفحات سفيدى را در آخر هر باب از ابواب گذاشتيم تا اگر چيزى از دست رفته باشد بر آن بيفزاييم و سخنان جديدى از آن حضرت را به آن ملحق سازيم و اگر تفسيرى براى بعضى از كلمات پيچيدۀ آن حضرت براى ما آشكار شد بر آن بيفزايم و توفيق ما تنها به ذات پاك پروردگار است، بر او توكل كرديم و او براى يارى ما كافى است و بهترين وكيل ماست و پايان اين سخنان در ماه رجب سنۀ چهارصد هجرى بود. درود خداوند بر سيد و مولاى ما محمّد؛ خاتم پيغمبران و هادى به‌سوى بهترين راه‌ها و همچنين بر خاندان پاك و ياران باوفايش باد كه ستارگان ايمان و يقين‌اند». 🤲 خداوندا! پروردگارا! با تمام وجود تو را شكر مى‌كنيم كه بعد از سالها تلاش و كوشش، توفيق تكميل اين شرح بر كلمات بسيار مبارك امير مؤمنان على عليه السلام را به ما دادى. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
مُلک وجود غرق در اندوه و در عزاست آغاز صبح غربت زهرا و مرتضاست عزا گرفته و عترت شده غریب شهر مدینه را به جگر، داغ مصطفاست خون گریه کن مدینه! کز این ماتم عظیم گر آسمان خراب شود بر سرت رواست گشتند انبیا همه چون فاطمه یتیم زیرا عزای قافله سالار انبیاست خلقت چه لایق است که صاحب عزا شود عالم عزا گرفته و صاحب عزا خداست اهل ولا، به هوش، که با رحلت نبی شهر مدینه یکسره آبستن بلاست قومی برای غصب خلافت شدند جمع یا لَلعَجَب! وصی پیمبر، علی، کجاست دار الولا محاصره، زهراست پشت در دود و شراره بر فلک از بیت کبریاست آتش زدن به خانه ریحانه رسول پاداش رنجهای شب و روز مصطفاست آزردن بتول پس از رحلت رسول باللَّه قسم شروع جنایات کربلاست صلی‌الله علیه وآله علیه السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیدمجید+بنی+فاطمه-صل+علی+سیدنا+المصطفی-+رحلت+پیامبر+صل+الله+علیه+و+آله.mp3
4.71M
🏴 سلام آقا یا رسول الله... 🎙حاج سیدمجید بنی‌فاطمه 🏴 صلی‌الله علیه وآله 🏴 علیه‌السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
08 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-06-2) Mashhade Moghadas.mp3
31.51M
🔈 🔰 فصل پنجم؛ فجر متقین، فجور مترفین | جلسه هشتم ▪️هفتم صفر، ۱۴۰۲ * ادامه بررسی سوره سبا؛ مترَفین مستکبر و مستضعف * مترَف بودن؛ شاخص کلیدی جبهه مقابل اهل دین * تقابل اصلی بین با‌حجاب و بی‌حجاب نیست؛ تقابل اصلی بین متّقین و مترَفین است * حساسیت آیت الله بهجت رحمه‌الله نسبت به ظاهر افراد * ظاهر بسیار مهم است؛ اما تنها بر اساس ظاهر نباید قضاوت کرد * شاخصه اصلی برای تفکیک => مترَف و متّقی بودن * حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها؛ ثروتمند غیر مترَف => تمام ثروتشان خرج پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شد * حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؛ عزتمند غیر مترَف => تمام عزت و آبروی حضرت خرج امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شد * هزینه نکردن از مال یا آبرو؛ رد شدن در امتحان الهی * منطق اشرافی‌گری؛ من چون پول و قدرت بیشتری دارم پس از تو بهترم! * کدام نشانه تقرب به خداست، پول و قدرت یا ایمان و عمل صالح؟ * تفاوت‌های عجیب و بسیار زیاد امتحانات خدا ⬇️ ◀️ حضرت سلیمان علیه‌السلام؛ ثروت و قدرت زیاد و تسلط بر شیاطین ◀️ حضرت ایوب علیه‌السلام؛ فقر و بیماری شدید و تسلّط شیاطین بر جسم حضرت ◀️ علیه‌السلام: هر کسی که می‌خواهد خونش را در راه خدا بریزد با ما بیاید ◀️ علیه‌السلام: راضی نیستم به اندازه ظرف حجامت خون کسی جاری شود * علاقه عجیب امام حسین علیه‌السلام به امام حسن علیه‌السلام ⏰ مدت زمان: ۵۹:۰۱ 📅 ۱۴۰۲/۰۶/۰۲ @Aminikhaah_Media ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
22_Va_Ala_As'hab_Al_Hussainn_1401_05_28_Moharram_1444_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.51M
🔈 📣 جلسه بیست و دوم 🔻 جناب حَبیب بن مُظاهر * با فضیلت ترین شهید بعد از بنی هاشم * چرا او ضریح جداگانه دارد؟ * او از اصحاب صلی‌الله علیه وآله و از یاران خاص حضرت علی علیه السلام بود * مسن ترین شهید کربلا و سلحشوریِ ناباور او * هر شب قرآن را ختم میکرد * سیاست مدار و حاضر در میدان * جزء شُرطه الخَمیس بود * همیشه آماده در رکاب علی علیه السلام * جان بر کف در راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام * پیمان شهادت حبیب با علی علیه السلام * از اصحاب سِرّ و شاگرد خَلَف امیرالمومنین علیه السلام * از محل و نحوه شهادت خودش خبر داشت. * مِیثم تَمار سالها به این دلیل در زیر این نخل نماز میخواند. * مُسلم بن عَقیل در مرتبه شاگردی حبیب بود * فداکاری حبیب و بیعت گرفتن عاشقانه او برای مسلم * نامه عاشقانه حسین علیه السلام به حبیب * تعبیر بی نظیر امام حسین علیه السلام نسبت به حبیب * عظمت شخصیت حبیب * حبیب همه اعتبارش را پای رکاب حسین علیه السلام گذاشت * جانت را از من دریغ مکن! * ورود حبیب به کربلا، بشارتی برای زینب سلام الله علیها بود * سرنوشت لشگری که حبیب شبانه به کربلا رساند * حبیب با این حنا، خضاب کرد * این آقا، تمام وصیت من است * پای حسین علیه السلام باید جان داد * حبیب همه ی عشقش را نثار ابا عبدالله علیه السلام کرد * نشانه های انکسار در چهره اباعبدالله علیه السلام با شهادت حبیب * کاش برای مان این گونه باشیم! * مثل قمر بنی هاشم ⏰ مدت زمان: ۳۱:۵۱ 📅1401/05/29 ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth ╰─────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5810175506842127335.mp3
24.63M
🔥 ▪️شب سی ام محرم ۱۴۴۴ 🔈 فصل دوم | 📣 جلسه دهم 🔹آپشن شیطان * فرهنگ ذکر * استعاذه همان توکل است * اگر عربی دعا را نمی توانیم بخوانیم، با ترجمه‌ی آن ارتباط بگیریم * حکمت ذکر در لحظه لحظه زندگی * تعلقات بین دو ذکر است یاد می کنیم، علاقه مند می شویم و علاقه مند می شویم و یاد می کنیم * ما هیچ گاه از ذکر خالی نیستیم * ، مستقیم با خیال در ارتباط است * چگونه از روابط غیرمُجاز، خلاص شویم * برنامه فرهنگی شیطان برای برهم زدن روابط زن و شوهر * فکر جاهلانه * علامت ایمان، افزایش محبت به همسر * مقایسه های خانمان سوز * ، یکی از ارکان پختگی و رشد عقل * روش نسیان ذکر شیطانی * ابتلائات آیت الله انصاری همدانی * سخن گفتن به نحو احسن، راه نفوذ شيطان را می بندد * یکی از راههای ازدیاد رزق * لطافت رابطه بین زوجین * عاقبت نسیان و بی توجهی به یاد خدا * رکن کلیدی درآمدن از چنگ شیطان * هیچ چیزی از چشم ارباب جا نمی ماند ⏰ مدت زمان:٥٦:٤٨ 📆1401/06/05 @Aminikhaah_Media ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
🏴 علیه‌السلام 🏴 علیه‌السلام 📿 حداقل ۱۴ گُل نثار روح مطهر امام حسن مجتبی علیه‌السلام هدیه کنیم. ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 اعتقاداتی که نسبت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بوده است، حتی از نظر [برخی از دشمنان ایشان، قابل توجه است]؛ مثلاً مروان در زمان بعد از شهادت آقا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در مسجدالنبی بالای منبر رفت و به آقا (علیه‌السلام) توهین کرد. 🔸 او خیلی با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، عناد داشت و همیشه هم به حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) و (علیه‌السلام) زخم زبان می‌زد. 🔹 آقا امام حسن (علیه‌السلام) در مسجد نشسته بودند و اشک می‌ریختند. به آقا سیدالشهداء (علیه‌السلام) خبر رسید که مروان مدتی است روی منبر به پدر شما توهین می‌کند. حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) غضب کردند، جمعیت مسجدالنبی هم شلوغ بود، مردم را به کنار زدند و پای منبر رفتند، یقه مروان را گرفتند و عمامه او را روی گردنش کشیدند و او را بلند کردند، در حالی که جمعیت هم نشسته بود و خود آقا امام حسن (علیه‌السلام) هم بودند، ولی آقا اباعبدالله (علیه‌السلام) غضب کرده بودند و او را بلند کردند و او را در کنار منبر خواباندند و فرمودند: «تو را می‌کشم» 🔸 آن زمان حکومت در دست این‌ها بود و خطرات خاص خود را داشت؛ او هم دست و پا می‌زد. منظور من در اینجاست که در هنگامی که دست و پا می‌زد، به (علیه‌السلام) اشاره کردند که من را از دست برادرتان رها کنید. حضرت نگاه می‌کردند. 🔹 مروان وقتی دست و پا می‌زد و آقا سیدالشهداء (علیه‌السلام) می‌خواستند او را بکشند، او گفت: «به عصمت مادرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، مرا نجات بده». آقا امام مجتبی(علیه‌السلام) جلو آمدند و فرمودند: «برادر، بس است». حضرت هنوز غضب داشتند و آن لوازم غضب را اعمال می‌کردند. 🔸 امام مجتبی (علیه‌السلام) فرمودند: «برادر، مگر بنای ما و شما بر این نشد که اگر کسی به عصمت مادرمان قسم داد، ما هر خواهشی که دارد، از او بپذیریم»؟ حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir ‌ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️زینب به پای تشت تو از دست می‌رود ▪️رو می‌شود جراحت زخم نهانی ‌ات ▪️آقای زهر خورده، چرا تیر می‌خوری؟ ▪️چیزی نمانده از بدن استخوانی ‌ات 🏴 شهادت حضرت کریم آل الله سلام الله علیها بر قلب داغدار حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت باد. علیه السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 علیه السلام، احیاءکننده نهضت اسلام 🎞 روایت دیده نشده‌ای از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی درباره دوران مبارزات علیه‌السلام Farsi.Khamenei.ir ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا