eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.6هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
دعا برای پدر و مادرش علیهما السلام (۱) خداوندا بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و بر خاندان پاکش درود فرست، و آنان را به بهترین درودها و رحمت و برکات و سلام خود مخصوص گردان، (۲) الهی پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود و درود از سوی خود اختصاص ده،‌ ای مهربان‌ترین مهربانان. (۳) خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است به من الهام کن، و دانش تمام آن واجبات را بدون کم و زیاد برایم فراهم نما، آنگاه مرا به آنچه در این زمینه به من الهام کرده‌ای به کار گیر، و توفیقم ده تا نسبت به آنچه به من بصیرت می‌دهی اقدام کنم، تا به کار بستن چیزی از آنچه به من تعلیم داده‌ای از دستم نرود، و ارکان بدنم از خدمتی که مرا به آن مُلهَم فرموده‌ای احساس گرانی ننماید. (۴) خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همان‌طور که ما را به وجودش سرافراز فرمودی، و بر محمد و آلش درود فرست، همان‌سان که به سبب آن حضرت، حقی از ما بر عهده مردم واجب نمودی. (۵) خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم، و به هر دو چون مادری مهربان نیکی نمایم، و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین تر، و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان، تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم، و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم، و خوبی ایشان را در حق خود هرچند اندک باشد زیاد بینم، و نیکویی خود را درباره ایشان گرچه بسیار باشد کم شمارم. (۶) خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوشرفتار و دلسوز قرار ده. (۷) خداوندا هر دو را به پاس تربیت من جزای نیکو ده، و در مقابل آنکه مرا گرامی داشتند جزای خیر عطا فرما، و هرچه را در کودکی نسبت به من منظور داشته‌اند در حق ایشان - منظور کن. (۸) خداوندا اگر از جانب من آزاری به آنان رسیده، یا از من کار ناخوشایندی دیده‌اند، یا حقی از آنان به وسیله من از بین رفته، همه را موجب پاک شدن آنان از گناهانشان و مایه رفعت مقامشان و افزونی حسناتشان قرار ده،‌ای که بدی‌ها را به چندین برابر به خوبی تبدیل می‌نمایی. (۹) الهی اگر در گفتار با من از اندازه بیرون رفته‌اند، یا در عملی نسبت به من زیاده‌روی نموده‌اند، یا حقی از من ضایع کرده‌اند، یا از وظیفه پدر و مادری در حق من کوتاهی نموده‌اند، حق خود را به آنان بخشیدم، و آن را برایشان نثار کردم، و از تو می‌خواهم که وزر و وبال آن را از دوش آنان برداری، زیرا که من نسبت به خود، آنان را در کوتاهی حق متهم نمی‌کنم، و آنان را در مهربانی در حق خودم سهل انگار نمی‌دانم، و از آنچه درباره‌ام انجام داده‌اند ناراضی نیستم‌ ای پروردگار من؛ (۱۰) زیرا رعایت حق آنان بر من واجب تر، و احسانشان نسبت به من دیرینه‌تر، و منّتشان بر من بیشتر از آن است که از آنان از روی عدل تقاص بکشم، یا نسبت به ایشان معامله به مثل کنم، الهی اگر چنین کنم پس روزگار مدیدی که در تربیت من سپری کرده‌اند، و رنج‌های زیادی که در نگاهداری من تحمّل نموده‌اند، و آن همه که بر خود تنگ گرفتند تا زندگی مرا گشایشی باشد چه می‌شود؟ (۱۱) بدون شک بعید است که بتوانند حق خود را از من دریافت دارند، و من نمی‌توانم حقوقی را که بر عهده‌ام دارند تدارک نمایم، و وظیفه خدمت آنان را بجای آورم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و ‌ای بهترین کسی که از تو یاری جویند مرا یاری ده، و ‌ای راهنماینده تر کسی که به او روی آورده می‌شود مرا توفیق ده، و در آن روزکه همه بدون آنکه برآنان ستم رَود، جزا می‌بینند مرا در زُمره آنان که عاقّ پدر و مادرند قرار مده. (۱۲) خداوندا بر محمد و آل او و نسل او درود فرست، و پدر و مادرم را به بهترین چیزی که پدران و مادران بندگان باایمانت را به آن مخصوص گرداندی مخصوص گردان،‌ای مهربان‌ترین مهربانان. (۱۳) خداوندا یاد آنان را در پس نمازهایم، و در هیچ وقتی از اوقات شبم، و ساعتی از ساعات روزم از صفحه قلبم مزدای. (۱۴) خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به برکات دعایی که برای آنان دارم بیامرز، و آن دو را به سبب خوبی‌هایی که در حق من داشته‌اند مشمول غفران حتمی قرار ده، و از آنان به شفاعت من از آنان به طور مسلّم خشنود شو، و آنان را با کرامت به سر منزل سلامت برسان. (۱۵) خداوندا اگر پدر و مادرم را پیش از من آمرزیده‌ای پس ایشان را شفیع من قرار ده، و اگر مرا پیش از آنان مورد آمرزش قرار داده‌ای پس مرا شفیع ایشان کن، تا در پرتو مهربانی‌ات در سرای کرامت، و جایگاه مغفرت و رحمتت گرد آییم؛ زیرا که تو صاحب فضل بزرگ و نعمت قدیمی، و تو مهربان‌ترین مهربانانی. 💠 @Mabaheeth
(ششم) از دعای بیست و چارم ✨ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَیّ وَ بِرِّی بِهِمَا أَقَرَّ لِعَینِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ حَتَّی أُوثِرَ عَلَی هَوَای هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَی رِضَای رِضَاهُمَا وَ أَسْتَکثِرَ بِرَّهُمَا بی ‌وَ إِنْ قَلَّ، وَ أَسْتَقِلَّ بِرِّی بِهِمَا وَ إِنْ کثُرَ. ❣️خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم، و به هر دو چون مادری مهربان نیکی نمایم، و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین تر، و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان، تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم، و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم، و خوبی ایشان را در حق خود هرچند اندک باشد زیاد بینم، و نیکویی خود را درباره ایشان گرچه بسیار باشد کم شمارم. 💠 @Mabaheeth
4 🔆 شاخص های ؛ 👈 حمایت از تولید ایرانی 🇮🇷 🌐 @mabaheeth
6 (بخش اول) 🔆 شاخص های ؛ 👈 پاسدار استقلال و آزادی کشور 🎙 آیت الله شهید سید حسن مدرس: اختلاف من با رضاخان بر سر کلاه و عمامه نیست. من با سیاست مخالفم. 🌐 @mabaheeth
▫️ | 💫 بدرقه ستاره‌ها ◾️ حضرت دام ظله العالی: این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. 🗓 ۱۳۸۹/۷/۲۹ 🌐 @Mabaheeth
🔻دهم ربیع الثانی سالروز شهادت علیها الصلوة و السلام تسلیت باد. ————————————— 🏴 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. 🌐 @Mabaheeth
اشکال دوم: منظوراز اینکه اجاره موکد اخلاص است، چیست؟ احتمال اول: اجاره، موکد مشروط بودن عمل به اخلاص باشد. دو اشکال دارد : اولاً: غسل دادن میت، وجوب تعبدی بود و زمانی این تاکید می شود که اجاره هم وجوب تعبدی باشد در حالی که توصلی است. ثانیاً: صاحب ریاض نمی گوید اجاره منافی با تعبدیت دارد، بلکه می گوید این فرد نمی تواند اخلاص داشته باشد( بحث روی مکلف است نه روی وجوب تعبدی) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ احتمال دوم: اجاره موکد اخلاص در عامل است. بطلان این امر، وجدانی است (وقتی پول به این فرد داده نشود، این فرد اخلاص بیشتری دارد تا زمانی که پول به او داده شود) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ اشکال سوم: تاکید زمانی است که؛ اخلاص ناشی از وجوب اجاره ای، قابل جمع با اخلاص ناشی از وجوب کفایی تعبدی باشد، اما این دو قابل جمع نیستند. 🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبادات استیجاری مرحوم شیخ ره ؛ اجاره کردن عامل برای عبادت، منافی با قصد قربت از ناحیه عامل است. اشکال ؛ لازمه این نظر، عدم صحت عبادات استیجاری است. جواب: اجاره کردن عامل برای عبادات، دو صورت دارد: صورت اول: اجاره کردن عامل برای عبادت نیابتی صورت دوم: اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی (عبادت خودش) اجاره کردن عامل برای عبادت نیابتی در این صورت (اجاره بر انجام عبادت، قربة الی الله به نیابت از منوب عنه) دو عنصر وجود دارد: اول: نیابت عامل از منوب عنه؛ عامل برای این نیابت، اجاره شده است و اجرت نیز در مقابل همین نیابت می باشد. نیابت با قطع نظر از تعلق اجاره به آن، مستحب است(احسان به منوب عنه ) ولی بعد از تعلق اجاره، نیابت واجب می شود (وجوب توصلی) دوم: عبادت؛ عامل برای عبادت اجاره نشده است و اجرت نیز در مقابل عبادت نمی باشد. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ اجاره کردن عامل، برای عبادت غیر نیابتی در این صورت عقد اجاره باطل است. چون عمل که عقد اجاره بر اتیان آن منعقد شده است، قابل اتیان در خارج نیست. توضیح ؛ مستاجر، به واسطه عقد اجاره، اجیر را ملزم به اتیان عبادت با قصد قربت کرده است و اجرت نیز در قبال انجام عبادت، با قصد قربت می باشد، ولی انجام عبادت با قصد قربت، ممکن نیست (چون انجام عبادت برای اجرت، با انجام عبادت قربة الی الله، قابل جمع نیست، علاوه بر اینکه با اتیان عبادت قربة الی الله تعالی نفعی به باذل مال نمی رسد). عملی که در خارج قابل اتیان است، عقد اجاره بر اتیان آن منعقد نشده است (اجیر، قادر بر اتیان عبادت، بدون قصد قربت است ولی اجاره بر این نوع از عمل، منعقد نشده است) بنابراین اجاره باطل است (بر خلاف عبادات استیجاری) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ اشکال و جواب ان قلت: اجاره کردن عامل برای عبادت، منافاتی با قصد قربت از ناحیه عامل ندارد » اجیر عبادت را انجام می دهد، بدون اینکه در حین انجام، اجیر بودن خود را در نظر داشته باشد (یعنی عمل را به قصد استحقاق مستاجر انجام نمی دهد)، بعد از انجام عبادت، به علت انجام مورد اجاره (عبادت) مستحق اجرت می شود، بنابراین اجاره، مانع از قصد قربت نیست. قلت: شرط صحت اجاره این است که مورد اجاره، قابلیت داشته باشد که اجیر آن را به قصد استحقاق مستاجر انجام دهد و این شرط در عبادت منتفی است (عبادت قابلیت ندارد که به قصد استحقاقِ مستاجر اتیان شود). 🌐 @Mabaheeth
مکاسب 17 آذر.ppsx
1.66M
13 🗓 ج ... ✍️ عبادات استیجاری 🌐 @Mabaheeth
7 🔆 شاخص های ؛ 👈 شجاعت و استقلال شخصیتی 🎙 آیت الله شهید سید حسن مدرس: اگر می بینید من آزادانه اظهار عقیده می کنم برای اینست که چیزی ندارم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع را کم نمایید آزاد می شوید 🌐 @mabaheeth
8 🔆 شاخص های ؛ 👈التزام به کار کارشناسی 💠 مدرس از جمله مخالفان طرح 🚋 راه آهن شمال-جنوب بود و میگفت: در اینکه راه آهن لازم است شکی نیست اما این خط توجیه ندارد. 🌐 @mabaheeth
کلام کاشف الغطاء ره اجاره عامل برای انجام واجب، لازمه اش این است که چیزی که ملک شخصی شده، برای بار دوم نیز ملک شخص دیگری شود و این باطل است. توضیح کلام کاشف الغطاء در باب موجر و مستاجر، موجر باید مالک منفعت باشد تا در مقابل مال الاجاره، مستاجر را مالک منفعت کند و منفعت ملک مستاجر شود. در باب اجیر و مستاجر نیز فعل باید ملک شخص دیگری نباشد تا اجیر بتواند در مقابل اجرت، مستاجر را مالک فعل کند و فعل، ملک مستاجر شود. در بحث ما نیز؛ از طرفی معنای وجوب عمل این است که خداوند مالک عمل است، از طرفی دیگر معنای صحت اجاره عامل برای انجام واجب، این است که مستاجر، مالک عمل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد کلام کاشف الغطاء ره مبنا و اساس دلیل کاشف الغطاء، هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند است. زمانی که شارع عملی را واجب می کند، از وجوب عمل مالکیت خداوند نسبت به آن عمل انتزاع می شود، با حفظ این نکته، اگر مالکیت خداوند مثل مالکیت غیر خداوند باشد، دلیل مرحوم کاشف الغطاء صحیح است. هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند، باطل است. مالکیت خداوند، مالکیت حقیقی است که قابل جمع با مالکیت غیر می باشد، ولی مالکیت غیر خداوند، مالکیت اعتباری است که قابل جمع با مالکیت شخص دیگری نمی باشد بالضروره. نتیجه: مبنا و اساس دلیل، باطل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم کاشف الغطاء؛ شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است (چون اگر نفعی به مستاجر نرسد، اکل مال توسط اجیر، اکل مال به باطل است). در حالی که وصول نفع به مستاجر، منتفی است (تمام منافع واجب کفایی از قبیل ثواب و امثال آن، به اجیر می رسد) نتیجه: شرط صحت اجاره منتفی است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم شیخ ره: شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است(بالضروره). وصول نفع به مستاجر، موجود است (منافع واجب کفایی، مثل ثواب و امثال آن به حکم عقلاء به مستاجر می رسد). در نتیجه: شرط صحت اجاره موجود است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل اجماع بخاطر حکایت مخالفت و وجدان مخالف باطل است. 🌐 @mabaheeth
حال ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سیدمهدی بحرالعلوم شاگردش، سیدجواد، را احضار کرده بود. حسابی با او دعوا کرد که چرا از حال همسایه‌اش خبری ندارد؛ خانواده‌ای که یک هفته با خرمای نسیه سر کرده‌اند و آن شب دیگر نسیه هم به آنان نداده بودند. سیدجواد باناراحتی اظهار بی‌خبری کرد: «اگر می‌دانستم، رسیدگی می‌کردم استاد.» بحرالعلوم شاگرد را عتاب کرد: «اگر می‌دانستی و رسیدگی نمی‌کردی که مسلمان نبودی، یهودی بودی!» پیش‌خدمت بحرالعلوم همراه سیدجواد غذاها و مبلغی پول را تا خانه همسایه آورد. همسایه از طعم غذا دستش آمد این غذا عربی نیست. با پرس‌وجو متوجه شد سیدمهدی بحرالعلوم، که اصلاً ایرانی بود، از حالش خبر شده و این‌ها را فرستاده، در حالی که رازش را به کسی نگفته بود.[1] ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سلام‌الله‌علیه: (از نشانه‌های پیروان ما) رسیدگی به همسایگان نیازمند است « وَ التّعاهُدُ لِلجیرانِ مِنَ الفُقَراءِ » [2] [1] الکنی والالقاب، محدث قمی ره، ج 2، ص 62 [2] اصول کافی، شیخ کلینی ره، ج 2، ص 74 🌐 @mabaheeth
👈🏻 همواره با قرآن مأنوس بودند. 📝 حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی ره: 📖 امام در وقتی نجف بودند هر سه روز یک دوره قرآن را ختم می‌کردند و زمانی که در جماران بودند به خاطر کهولت سن هر ده روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند. در ایام سال ماهی یک بار قرآن را ختم می‌کردند. ایشان همواره با قرآن مأنوس بودند؛ یک جزء قرآن را هشت قسمت کرده و هر قسمت را در زمان خاص قرائت می‌کردند. گاهی مدت‌ها روی یک جمله(آیه) قرآن مکث می‌کردند. 📚برداشت‌هایی از سیره ره، ج۳، ص۱۲ 🌐 @Mabaheeth
115 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ﷽ ✨ 🌐 @Nafaahat
42 | حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت 💠 @mabaheeth