#نکته
#اصطلاحات
ظن نوعی؛ مقابل ظن شخصی است .
📖 به معنای ظنّی است که به اعتبارِ سببش برای نوع عقلا و بیشتر مردم پدید می آید، مانند: ظنّ به دست آمده از اماراتِ معتبر[خبر واحد عادل، خبر ثقه، اجماع منقول و شهرت]
✅ بنابراین، امارات معتبر، اسبابی است که شأنیت و صلاحیت دارد برای اکثر مردم و نوع عقلا، افاده ظن نمایند.
✔️ حجیت ظنِّ نوعی، به سبب همین اعتنایی است که نوع مردم به آن نموده و به آن ترتیب اثر می دهند.
🌐 @mabaheeth
📢 #اطلاعیه
📖 مباحثه ؛
📔 #القواعد؛ مائة قاعدة فقهیة
📥 https://eitaa.com/mabaheeth/1006
📗 #مرآةالرشاد ، في الوصية الى الأحبة والذرية والأولاد
📥 https://eitaa.com/mabaheeth/959
🗓پنج شنبه 11 بهمن
🕗 ساعت 8
📌 موسسه امام ره
🌐 @mabahes_7
توجیه تفصیل.ppsx
476.2K
#اصول 35
🗓چهارشنبه ؛ 10 بهمن 97
📕 اصول ؛ ج 73
📢 #عناوین_بحث
🔸توجیه تفصیل،توسط شیخ ره
🔸 اقسام قرائن
🔸 اشکال و جواب
🌐 @mabahes_7
مسئله7.ppsx
493.7K
#فقه 14
🗓چهارشنبه ؛ 10 بهمن 97
📕 فقه ؛ ج 72
📢 #عناوین_بحث
🔸حفظ کتب ضَلال
🔸ادله حرمت
🔸حکم نگهداری کتب ضَلال
🔸منظور از کتب ضَلال چیست؟
🌐 @mabahes_7
#تلنگر
📢 خاطره شنیدنی آیت الله حسن زاده آملی در یک روز برفی
🔸آیت الله حسن زاده آملی درباره سخت کوشی مرحوم حضرت علامه ابوالحسن شعرانی در تدریس و علم و دانش میگوید:
خدمت ایشان که بودم، در سال تعطیلی نداشتیم. بنده از یادم نمی رود که یک سال برا ما گذشت و فقط دو روز درس را تعطیل کردیم، یکی روز عاشورا، یکی روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و بقیه روزها را درس می خواندیم.
یکی از خاطرات خوشی که از محضر ایشان دارم این است که در یک زمستان، برف خیلی سنگینی آمده بود و من مردد بودم که به کلاس درس بروم یا نه؟ به هر حال تصمیم گرفتم بروم.
وقتی در خانه ایشان رسیدم، خواستم در بزنم؛ با آن برف سنگین که آمده بود، خجالت می کشیدم. مدتی ایستادم که کسی بیرون بیاید، اما کسی نیامد. در هر صورت در زدم و وارد شدم.
پس از اینکه وارد شدم، دیدم ایشان مشغول نوشتن هستند. سلام کردم و به محض نشستن عذر خواهی کردم.
گفتم: آقا در این برف مزاحم شدم، می خواستم نیایم.
ایشان فرمودند: چرا؟
گفتم: در این برف نخواستم مزاحم بشوم.
گفتند: مگر شما که از مدرسه مروی تا اینجا می آمدید، گداها در راه ننشسته بودند و گدایی نمی کردند؟
گفتم: چرا؟
فرمودند: امروز آنها بودند یا نبودند؟
گفتم: چرا بودند، امروز روز کسب و کار آنها است.
فرمودند: خوب آنها که تعطیل نکردند، چرا ما تعطیل کنیم؟!
@mabahes_7
rasael 14.ppsx
507.4K
#اصول 36
🗓شنبه ؛ 13 بهمن 97
📕 اصول ؛ ج 74
📢 #عناوین_بحث
🔸توجیه تفصیل،توسط شیخ ره
🔸 اقسام قرائن
🔸 اشکال و جواب
🌐 @mabahes_7
makaseb 14.ppsx
463.8K
#فقه 15
🗓شنبه ؛ 13 بهمن 97
📕 فقه ؛ ج 73
📢 #عناوین_بحث
🔸حفظ کتب باطله غیر مُضلّ ؟
🔸ملاک إتلافِ کتب ؟
🔸مراد از حفظِ کتب ضَلال
🔸مسأله هشتم: رشوه
🔸أدلّه حرمت رشوة
🌐 @mabahes_7
kefayah 14.ppsx
377.8K
#کفایة_الاصول
🗓شنبه ؛ 10 بهمن 97
📕 کفایة ؛ ج 1
📢 #عناوین_بحث
🔸مبحث 4؛ ظهور صیغه أمر در وجوب
🔸مبحث 5؛ مقتضی صیغه أمر نسبت به توصلی و تعبدی بودن
🌐 @mabahes_7
rasael.ppsx
389.1K
#اصول 37
🗓13 - 23 بهمن 97
📕 اصول ؛ ج 74 - 80
📢 #عناوین_بحث
🔸اشکال سوم و جواب
🔸اشکال چهارم و جواب
🔸 اشکال و جواب میرزا قمی ره
🔸کلام صاحب معالم
🔸ملاک حجیّت ظهور
🔸نظر محقق کلباسی ره
🌐 @mabahes_7
makaseb.ppsx
62K
#فقه 16
🗓14- 23 بهمن 97
📕 فقه ؛ ج 74 - 78
📢 #عناوین_بحث
🔸نکاتی در رابطه با برخی روایات
🔸جواز أخذ أجرت در مقابل #قضاوت به حقّ
🔸حکم ارتزاق قاضی از بیت المال
🔸حکم گرفتن هدیه توسطِ قاضی
🌐 @mabahes_7
گام دوم انقلاب.pdf
332.7K
📜 متن کامل بیانیه #گام_دوم_انقلاب رهبر معظم انقلاب، خطاب به ملت ایران به ویژه جوانان
@mabahes_7
#نکته
حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
📢 مرحوم مفيد هم در أمالي نقل ميکند و هم کتاب ديگر که بعد از رحلت وجود مبارک امام باقر(سَلٰامُ اللهِ عَلَيهِ) يک وَفد و هيأتي به نمايندگي حفص که او نماينده اين وَفد بود، خدمت #امام_صادق علیه السلام مشرّف شدند براي عرض تسليت؛ البته اينها هنوز امام صادق را نميشناختند، فکر ميکردند که پسر رسمي وجود مبارک #امام_باقر هست، لابد سِمَتي دارد يا شنيدند که مثلاً امامتي دارد. اين وَفد آمدند براي عرض تسليت، نماينده اين وَفد خدمت امام صادق مشرّف شد و عرض تسليت کرد و گفت: ما کسي را از دست داديم، وقتي ميگفت پيغمبر چنين فرمود، ما ديگر سؤال نميکرديم تو که نبودي تا پيغمبر را ببيني! ما چنين کسي را از دست داديم! چون هيچ شيعهاي از حضرت سؤال نميکرد که شما در زمان پيغمبر که نبودي، براساس آن علم غيبي که داشت همه باور ميکردند. اين شخص به امام صادق عرض کرد که ما کسي را از دست داديم که وقتي حضرت ميفرمود: «قَالَ رَسُولُ الله(صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ)» همه ما با جان و دل ميپذيرفتيم و هيچکس نميگفت آقا شما که آن وقت نبودي!
🔸وجود مبارک امام صادق ديد که او به يک تذکره و تنبيهي احتياج دارد، مقداري تأمّل کرد، بعد سر برداشت و فرمود: «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ مِنْ عِبَادِي مَنْ يَتَصَدَّقُ بِشِقِّ تَمْرَةٍ فَأُرَبِّيهَا لَهُ فِيهَا كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَلُوَّه»؛ فرمود خدا چنين فرمود که اگر يکي از شما صدقه بدهيد، خدا اين صدقه را ميپروراند، همان طور که شما برّه و بچه آهو را ميپرورانيد و بزرگ ميکنيد. اين شخص بجا آمد، بعد از حضرت اجازه خواست و رفت و به همراهان خود گفت که ما کسي را از دست داديم که اگر ميگفت پيغمبر چنين فرمود کسي حق نداشت سؤال بکند و اصلاً سؤال نميکرد! الآن کسي به جاي او نشست که وقتي ميگويد خدا چنين فرمود، هيچ کسي حق ندارد از او سؤال بکند! اين ميشود امام صادق! امام يعني اين!
🔸«اليوم» همين کار برای حضرت هم هست! نبايد گفت شما که نبوديد، درست است که اينها به وسيله پيغمبر اين احکام را ميشنوند، اما اين «کُلُّهُم نورٌ واحِد» طور ديگر است!
🔸حضرت «بالصراحة» به قتاده فرمود که شما يک حرف از قرآن ارث نبردي! فرمود: «إِنَّمَا يَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ»، با ما حرف زدند! ما با هم در خدمت پيغمبر بوديم ـ از آنجايي که نور واحد هستند ـ ما ميفهميم که اينجا منظور اين آيه چيست؟ کسي که واقعاً حرف را ميفهمد و مخاطب هست، او ميداند که گوينده چطور گفته است؟
🔸گوينده يک وقت ميتواند به صورت استفهامي بگويد، گاهي به صورت تجويزي بگويد، گاهي به صورت تحليلي بگويد و گاهي هم به صورت تحکيمي بگويد؛ همين کلمه بکن! که مثال زده شد، همينطور است؛ از اين جهت اينها کاملاً ميفهمند که اين آيه چه ميخواهد بگويد؛ لذا در همين دعاي نوراني #امام_سجاد سَلٰامُ اللهِ عَلَيهِ است که «وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً»؛ ما وارث اين هستيم! در همين بيانات نوراني حضرت در #نهجالبلاغه هست که با شما حرف نميزند! با اينکه قرآن حجّت ماست و ما هم موظف هستيم که به قرآن مراجعه بکنيم، همه اخبار را به ما گفتند ـ خبر دو طايفه است و هر دو طايفه را مرحوم کليني نقل کرد ـ روايت چه معارض داشته باشد و چه معارض نداشته باشد، اوّل بايد بر «کتاب الله» عرضه بشود.
@mabahes_7