مباحث
#نهج_البلاغه 1
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
📢 در اين خطبه امام عليه السلام آغاز پيدايش آسمان، زمين و خلقت آدم را شرح مى دهد.
✅ درباره آفرينش آسمان، زمين و حضرت آدم علیه السلام
🔶 عظمت ِخداوند
سپاس مخصوص خدائى است كه ستايشگران نمى توانند حق سپاسش را اداء كنند و حسابگران از شمارش نعمت هاى بى پايانش عاجز باشند و تلاشگران در ادا كردن حقش فرو مانند. خدائى كه افكار بلند به قله هاى عظمتش دست نيابند و افراد ژرف نگر به عمق ذاتش پى نبرند. خدائى كه نشانه هايش محدود نيست، نه كلام گنجايش تعريفش را دارد و نه وقت فرصت شماره مى دهد و نه اين كار در وقت -هر چند طولانى- باشد مى گنجد. با قدرتش وجودات را آفريد. از لطف خود بادها را در اختيار همه قرار داد و با كوهها، سرزمين هاى گوناگون را استوار و ميخكوب ساخت.
🔸چگونه خدا را بشناسيم
اساس ديندارى، شناختن خداست و كمال شناخت خدا اعتراف به وجود وى است و كمال اعتراف به وجود خدا، درك يكتائى اوست. كمال يكتائى خدا پاكباخته شدن نسبت به اوست. كمال پاك باختگى در برابر خدا اين است كه او را بدون علامت درك كنيم. زيرا هر علامتى گواهى مى دهد كه علامت، غير از آن است كه تعريف مى شود و باز هر موصوفى گواهى مى دهد كه با صفت مغاير است. [با توجه به نكات ياد شده] كسى كه براى خدا، نشانى ذكر كند، براى او شبيه آورده و چنين كسى براى خدا نمونه آورده و كسى كه براى خدا نمونه آورَد او را به تجزيه كشانيده است و كسى كه خدا را قابل تجزيه داند، او را نشناخته است. كسى كه خدا را نشناخته به او اشاره مى كند و كسى كه به خدا اشاره كند او را محدود كرده و كسى كه خدا را محدود كند، او را شماره كرده است. كسى كه بگويد خدا در چيست، او را در جاى معيّنى تصور كرده است و كسى كه بگويد روى چه چيزى قرار گرفته است، بطور حتم جائى را بدون خدا تصور كرده است.
🌐 @mabahes_7
مباحث
#اصطلاحات #انسداد @mabahes_7
✔️ انسداد در لغت؛ بسته بودن در مقابل انفتاح بهمعناى باز بودن است، و در اصول هرگاه براى مكلّف راه علم به احكام بسته باشد مىگويند انسداد است. بهعكس انفتاح كه راه علم براى او باز است.
✔️ علما در مسائل اعتقادى (اصول عقايد) همانند وجوب شناخت خداوند، صفات او و ضرورت شناخت پيامبران و ائمه (علیهم السلام) و معاد و ... انفتاحىاند. يعنى دلايل زيادى از عقل و نقل وجود دارد كه انسان را به احكام اعتقادى مىرساند و براى انسان قطع و يقين حاصل مىشود. پس بحث انسداد يا انفتاح تنها در احكام شرعى فرعى (اعم از تكليفى يا وضعى، واقعى يا ظاهرى) مطرح است. نه در احكام اعتقادى.
🔍 اكثر انديشمندان اصول در احكام فرعيه، انفتاح حكمى را مىپذيرند اما انفتاح حقيقى را مردود مىشمرند، يعنى معتقدند: راه علم بر آنان بسته است ولى راه علمى باز است.
⬅️ توضيح اينكه شارع طرق و ادلهاى را حجت قرار داده تا امكان دستيابى به جميع يا اكثر احكام وجود داشته باشد. بهدليل آنكه شارع مقدس روى ظنون معتبر صحه گذاشته و آنها را بهطور يقين حجت قرار داده است. لذا به آنها علمى گويند نه علم. يعنى علم به اعتبار آن ظنون و امارات براى اثبات احكام شرعى داريم نه آنكه علم به احكام داشته باشيم. مثل خبر ثقه، اجماع، شهرت فتوايى و دليل عقل. و اين انفتاح، انفتاح حكمى است.
🔍 برخى ديگر انسدادىاند و مىگويند: هيچ راهى براى دستيابى به احكام واقعى نيست، نه علم و نه علمى، قائلين به انسداد معتقدند هنگام شك در تكاليف واقعى عقل مىگويد بايد به هر ظنى عمل كرد. كه از اين دليل عقلى به «انسداد» تعبير مىشود.
انسداد داراى مقدماتى است كه به آنها مقدمات انسداد گويند.
🤔 فرق دو ديدگاه در اين است كه ديدگاه اول از راه «ظن خاص» قائل به انفتاح حكمى و عملى است. ولى ديدگاه دوم از راه «ظن مطلق» قائل به انسداد است.
❇️ تماميت دليل انسداد مبتنى بر تماميت مقدمات انسداد است. كه در آن صورت حجيت «ظن مطلق» اثبات مىگردد.
📚 فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول ، ص 124
@mabaheeth
#تلنگر
📢 إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
✔️ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان، آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
@mabahes_7
#متفرقه
#روایت_رهبری
🗨 استعفای آیتالله منتظری، چگونگی پذیرفتن این استعفا توسط #امام_خمینی (ره) و بررسی آن در اجلاس #مجلس_خبرگان، اصل ولایتفقیه و چگونگی ورود آن به #قانون_اساسی، ارتباط #آیت_الله_خامنه_ای دام ظله العالی با امام خمینی (ره) و انقلاب و دلایل انتخاب ایشان برای رهبری و ... از جمله مباحثی است که در این مستند، به آنها پرداخته شده است.
🎬 لینک قسمت اول؛
➡️ http://77.36.165.143/Mostanad/videos/13-97/49/971201-wed/revayat.rahbari.1.mp4 (حجم: 360م)
✔️ http://media.hawzahnews.com/Original/1397/12/02/VID09271449.mp4 (حجم: 154م)
🎬 لینک قسمت دوم؛
➡️ http://77.36.165.143/Mostanad/videos/13-97/49/971202-thu/revayat.rahbari.2.mp4 (حجم: 480م)
✔️ http://media.hawzahnews.com/Original/1397/12/03/VID03351192.mp4 (حجم : 205م)
🎬 لینک قسمت سوم :
➡️ http://77.36.165.143/Mostanad/videos/13-97/49/971203-fri/revayat.rahbari.3.mp4 (حجم : 548م)
/////////////////////////////////////////
👉 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=41750
مباحث
#نهج_البلاغه 2
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🔸آگاهى خداوند
خدا موجودى است كه آغازى ندارد و با عدم سازگار نيست. در عين اين كه با تمام موجودات همراه است، از آنان جداست. خدا كه كارگردان جهان است كارش نيازى به وسيله ندارد و كارش شبيه به كار بشر نيست. خدا آگاه بود، آن گاه كه نيازى به مخلوق خود نداشت، يكتا بود، آن گاه كه پناهگاهى براى انس گرفتن نبود، تنهاست و از تنهائى ترس ندارد. خدا كه جهان را آغاز كرد نه براى آن فكر تجربه اى داشت و نه بخود حركتى داد و نه لحظه اى ناراحت گرديد. خدا هر موجودى را در جاى خود خلق كرد و ميان طبيعت هاى مختلف صفا برقرار کرد و غرائز موجودات را تنظيم و ميان آنها مناسبت ايجاد نمود، زيرا قبل از خلق كردن آنها، هم موجودات را مى شناخت و هم آغاز و انجام آنها را مى دانست و هم از صحيح و معيوب آنها آگاه بود.
🔸پيدايش جهان
سپس خداىِ سبحان فضا را شكافت، گوشه هاى آن را باز نمود راههاى آن را گشود، آن گاه در هوا آب را كه متراكم، متلاطم و داراى امواج خروشان بود بيافريد و آن را در ميان باد عاصف (طوفان زا) و «قاصف» (موج شكن) قرار داد، سپس به ابر دستور داد آب را حركت دهد و بخوبى از آن حفاظت كند و در جاى خود قرارش دهد. هوا در زير ابر آغوش گشاده ابر و آب را در بر مى گيرد سپس خداى، بادى را ایجاد کرد كه روزنه هاى ابر را خشكانيد و مأمور حركت ابر شد، مسير باد را سريع قرار داد و آن را دور ساخت سپس دستور داد آب هاى در آن ذخيره شده را حركت دهد و امواج دريا را شدت بخشد آن گاه همانند مَشک، آب ها را حركت دهد در نتيجه آب ها مخلوط گرديد تا جائى كه در اثر شدت حركت آب، مواد معدنى آن نشست و خاشاك آن بصورت كف در آمد و آب بالا آمد. خدا كف ها را در هوا بالا برد و در فضائى وسيع پراكنده ساخت سپس طبقات هفتگانه فضا را از آن بوجود آورد.
@mabahes_7
▪️و إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإَسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة▪️
🏴 پیام تسلیتِ حضرت #آیت_الله_خامنه_ای دام ظله العالی
بسم الله الرحمن الرحیم
📢 إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
▪️با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلیالله مقامه را دریافت کردم. این ضایعهئی برای حوزهی علمیه است.
▪️مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقهی مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمیگردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دورههای متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بودهاند.
▪️اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزهی مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض میکنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۳ اسفند ۱۳۹۷
@mabahes_7
ای آرزوی دلها! در صبح دولت تو
خوش میرسد به پایان یک عمر انتظاری
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@mabahes_7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#متفرقه
#منشور_روحانیت
📹 ببینید|بیاناتِ حضرت آیتالله خامنهای دام ظله العالی درباره پیام منشور روحانیت در خطبه های نماز جمعه
@mabahes_7
مباحث
#منشور_روحانیت
منشور روحانیت.pdf
8.69M
#متفرقه
#حضرت_امام ره
#منشور_روحانیت
🗓سوم اسفندماه سالروز صدور پیام تاریخی امام راحل به حوزه های علمیه و روحانیت است، پیامی که حاوی مسائل و نکاتی بسیار مهم بوده و توجه به آن خط مشی حوزه های علمیه را روشن می کند که از جمله آنها هشدار نسبت به تحجر گرایی و آخوندنماهای #آمریکا یی است.
⚠️ امروز نیز هشدار انقلابی زدایی از حوزه های علمیه که از سوی رهبر معظم انقلاب دام ظله العالی مطرح می شود در راستای همان منشور روحانیتی است که امام راحل در سال 67 بیان فرمودند.
💡#امام_خمینی ره در این پیام به تفکیک بین اسلام آمریکایی و اسلام محمدی پرداخته است.
🔊 امام راحل، دشمن را زالو صفت توصیف می کند که خون مردم را می مکد و برای رسیدن به اهداف شوم خود، از ابزارهای مختلف استفاده می کند، در اینجا روحانیت با استفاده از ابزار علم و آگاهی با سردمداران زالو صفت مبارزه می کند.
@mabahes_7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#متفرقه
#سکولارهای_معمم
🔊 سخنان صریح حجت الاسلام سید صمصام الدین #قوامی (زید عزه) نسبت به تحرکات جریان غیرانقلابی حوزه قم
@mabahes_7
مباحث
#قرآن_کریم 4
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🔔ترجمه لغات؛
🔸استوقد : افروخت
🔸أضاءت : روشن کرد
🔸صمّ : کر
🔸بُکم : لال
🔸عُمی : کور
🔸صیّب : باران تند
🔸أصابع : انگشتان
🔸الصَواعق : صاعقه ها
🔸یخْطَف : برباید
🔸أنداد: همتا و مانند
🔸وقود : هیزم و آتشگیره
🌐 @mabahes_7