eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.9هزار عکس
32.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مقدمات حدائق.pdf
15.58M
مقدمات حدائق 📚مقدمه دهم از مقدمات حدائق،مربوط به بحثِ اصول مراجعه شود .
📢با توجه به لزوم ارائه گزارشِ هفتگی فعالیّت دانش پژوهان، به موارد ذیل توجه فرمائید ؛ 🔸اهتمام بیشتر به حضور در کلاس 🔹مطالعه دروس جهت آمادگی برای پاسخگویی در کلاس 🔸اهتمام به تقریر و تلخیصِ دروس 🔹اهتمام در أمر مباحثه و داشتن مُباحِث
🗓سه شنبه ؛ 29مهر 97 📗 اصول ؛ ج 19 🔸مناقشه در بیانات محدث بحرانی ره 🔸نظر شیخ أنصاری ره 🔸دفاع از نظر أخباریها و بیان روایات —-----------------------
🗓سه شنبه ؛ 29 مهر 97 📕 فقه ؛ ج 21 🔹جواز معاوضه بر عصیر عنبی إذا غلی 🔹شاهد بر مالیّت عصیر عنبی إذا غلی 🔹استظهار منع در بیان سید عاملی ره 🔹مناقشه ادله ایشان توسط شیخ ره —------------------------
2 إمام حسن عسکری علیه السلام : علاماتُ المؤمنِ خمسٌ ... و زیارة الأربعینَ . مومن پنج نشانه دارد .... و یکی از آنها زیارت روز اربعین است. 📚تهذیب لأحکام ، ج 6 ، ص 52
🏴 فراموش نشود .
🗓دو شنبه ؛ 28 آبان 97 📗 اصول ؛ ج 28 🔸بررسی کفایت احتیاط و امتثال إجمالی در صور مختلف ظنّ 🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره —-----------------------
🗓دوشنبه ؛ 28 آبان 97 📕 فقه ؛ ج 31 🔹آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟ 🔹نظرات فقهاء در مسأله 🔹بیان مدلولِ أخبار مسأله 🔹بیان نظر شیخ ره —------------------------
/ فقه 31 موضع سوم : آیا استصباح باید زیر آسمان باشد ؟ مشهور: واجب است زیر آسمان باشد . ابن ادریس حلی ره : استصباح زیر سقف بلا خلافٍ حرام است (إجماع). شیخ طوسی ره : اصحاب روایت کرده اند که باید زیر آسمان باشد (مرسله). ضعف ارسال بواسطه شهرت و اتفاق جبران می شود . شیخ ره : اخبار نسبت به قید تحت السماء ساکت اند » لذا مفیدِ عدم وجوب اند. نهایت اینکه : اطلاق أخبار را می گیریم (که کثرت دارند و در مقام بیان هستند و اگر قید لازم باشد تأخیر بیان از وقت حاجت لازم بیاید) و مرسله شیخ را حمل بر ارشاد می کنیم یعنی برای اینکه سقف خانه نجس نشود زیر آسمان استفاده کنید . نظر نهایی شیخ ره : انصاف اینکه مسأله خالی از اشکال نیست زیرا از یک طرف روایاتی داریم که إباء از تقیید دارند زیرا کثرت دارند و در مقام بیان و مرسله هم مبتنی بر دو مبنای فاسد است لذا توان تقیید را ندارد و از طرف دیگر شهرت و اتفاق منقول را داریم . و اگر به سمت برائت در اینجا برویم از راه احتیاط دور شده ایم و جرأت مخالفت با مشهور شده است . علامه حلّی ره : اگر علم دارد أجزاء لطیفه دهن متنجس با دود به سقف اصابت می کند فتوای مشهور حقّ است و الّا خیر. @mabahes_7
📝 بحث 🗓سه شنبه ؛ 29 آبان 97 📗 اصول ؛ ج 29 🔸احتیاط تامّ در بیان شیخ أنصاری ره 🔸مقام اول 🔸صور علم إجمالی —-----------------------
📝 بحث 🗓سه شنبه ؛ 29 آبان 97 📕 فقه ؛ ج 32 🔹حکم استفاده غیر استصباح ؟ 🔹آصل اولی در انتفاع از متنجس 🔹أدله طرفین 🔹نقل فرمایشات فقهاء (رضوان الله تعالی علیهم) —------------------------
/ فقه 32 موضع چهارم : آیا استفاده از دهن متنجس برای غیر از استصباح جایز است ؟ استفاده هایی که در متن روایات نیامده مثل صابون سازی ، روغن مالی برای أجرب ، کشتی ها و ... نظر فقهاء در اینجا تابع مبنای آنها در أصل اولی انتفاع از متنجسات است که اگر أصل اولی را حرمت بدانند قائل به حرمت اند و اگر اصل اولی را حلیّت بدانند ، فتوی به حلیت خواهند داد . قائلین به اینکه اصل اولی ، حرمت است(الا ما خرج بالدلیل) » سید عاملی ره در مفتاح الکرامة ، صاحب جواهر ، شیخ مفید ، شیخ طوسی ره ، سید مرتضی علم الهدی ، سید ابوالمکارم ابن زهرة ، ابن ادریس حلی ره و ... . قائلین به اینکه اصل اولی ، حلیّت است(الا ما خرج بالدلیل) » اکثر متأخرین ، خود شیخ ره . دلیل مصنف بر حلیت : أصالة الجواز / قاعده حلیت انتفاع از آنچه در زمین است . ادله قائلین به حرمت : آیات » آیه 92 مبارکه مائده / آیه 5 مبارکه مدثر/ آیه 157 مبارکه أعراف أخبار » روایت تحف العقول / روایات دالّ بر دورریختن مایعاتِ ملاقی با نجس إجماعات » سید مرتضی ره در انتصار ، شیخ طوسی ره در خلاف ، سید ابن زهرة ره در غنیة جواب شیخ ره ؛ این ادله عمدتاً مربوط به نجس العین و ناظر به حرمت منافع غالب آنها، مانند أکل و شرب است. و در مواردی اگر شامل متنجسات بشود، تخصیص اکثر لازم می آید که قبیح است. إجماعات منقول هم در مورد حرمت انتفاع از متنجس نیست .
------------------------- اگر ما از علمای سابق بپرسیم که چگونه صاحب کرامات، مقامات بودید، می گویند: به جهت آن که شما احکام رابه پنج قسم تقسیم کرده اید: واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، ولی ما رعایت مستحبات و سنن را مثل واجبات بر خود لازم می دانستیم، هم چنین مکروه و حرام را در مقام تنزیه و ترک یکی می دانستیم. به حدی که گذاشتن پای چپ بدون عذر در وقت ورود به مسجد برای ما مشکل بود مگر برای بیان حکم و جواز آن. در روایت است که راوی می گوید: (علیه السلام) با دست چپ بدون عذر غذا می خورد و این موافق روایتی است که (علیه السلام) فرمود: صاحبُ هذا الأمر کِلتا یَدَیه یَمینٌ هر دو دست امام معصوم (علیه السلام) دست راست است! 📚 در_محضر ره 📚 / صفحه 94 🔗 عضویت در کانال مباحث 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
📚 شبکه الفکر للکُتُب الالکترونیّة 🌐 http://alfeker.net
📚 الموقع یهتم بجمع الکتب الشیعیة 🌐 http://shiabooks.net
📗 تعابیر مختلف در نقل فتاوای فقها؛ ☑️ به غیر از تعبیر شهرت، معمولا، سه نوع تعبیر در کتب، برای نقل آرا فقها وجود دارد. 🔸تعبیر اول: در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده اند، اتفاق نظر هم وجود دارد. 🔸تعبیر دوم: «بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند. 🔺«بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف تر است. 🔸تعبیر سوم: یا لا نعلم فیه خلافا معنای این تعبیر این است که فرد به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مساله نیافته است. 🔺این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما این تعبیر شهادت به عدم خلاف نیست.
آشنایی با مکتب اهل حدیث.pdf
451.3K
🔸مربوط به بحث فقه 🤔 آشنایی با مکتب
📢در نظر هست پنج شنبه ها یک بحث داشته باشیم که می تواند یکی از کتاب های زیر باشد؛ 1- القواعد ، مائة قاعدة فقهیة معنی و مدرکاً و مورداً 2-مرآة الرشاد ، في الوصية الى الأحبة والذرية والأولاد 3- الإلهیات علی هدی الکتاب و السنة و العقل دوستانی که تمایل دارند ، اعلام نظر بفرمایند .