#نهج_البلاغه | #حکمت ۱۲۴
🏷️ غیرت زن و مرد
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام غَيْرَةُ اَلْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ اَلرَّجُلِ إِيمَانٌ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: غيرت زن، كفر آور و غيرت مرد نشانۀ ايمان اوست.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ غيرت) فرموده است: غيرت زن (بر مرد) كفر است (زيرا مستلزم حرام دانستن دو زن يا بيشتر است براى يك مرد كه خدا آنرا حلال نموده) و #غيرت مرد (بر زن) ايمان است (چون موجب حرام دانستن اشتراك دو مرد است در يك زن كه خدا آنرا حرام كرده).
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود تفاوت ميان غيرت مرد و زن را بيان مىكند و مىفرمايد: «غيرت زن كفر است و غيرت مرد ايمان»؛ (غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ)
اشاره به اينكه زن اگر نسبت به #همسر ديگرى براى شوهرش حسادت بورزد و عكس العمل تندى نشان دهد در واقع مخالفت با فرمان خدا كرده است؛ زيرا خداوند روى مصالح متعددى تعدد زوجات را با شرايطى مجاز شمرده است؛ ولى اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بيگانهاى حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگى خانوادهاش ناراحت گردد و عكس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا كرده و در مسير #نهى_از_منكر گام برداشته است. در حالى كه زن اگر چنين كند در مسير نهى از معروف قرار گرفته است. البته انكار نمىكنيم كه تعدد زوجات نيز شرايطى دارد و نبايد وسيلهاى براى هوسرانى مردان گردد؛ ولى در صورتى كه آن شرايط جمع گردد زن بايد آن را تحمّل كند و به فرمان خدا تن در دهد در حالى كه اگر زن شوهردار، با مرد ديگرى رابطه برقرار سازد، خواه به صورت فجور باشد يا ظاهراً صيغۀ عقد دائم يا موقتى با او جارى كند به يقين راه خلاف را پيموده است.
«غيرت» حالتى است كه انسان را وادار مىكند از ورود ديگران در حريم زندگى شخصى او جلوگيرى كند، افتخارات او را سلب ننمايد، مواهبش را از دستش نگيرد و متعرض نواميس او نشود و منظور از «غيرت زن» در كلام حكيمانۀ بالا همان حسادتى است كه نسبت به زوجۀ ديگر همسرش پيدا مىكند و منظور از «غيرت مرد» در كلام بالا ممانعتى است كه مرد از ورود ديگرى به حريم خانواده و #ناموس خود به عمل مىآورد. در ذيل حكمت 47 نيز بحثى دربارۀ تفسير غيرت و ارزش آن ذكر شد. تعبير به «كفر» در اين كلام حكمتآميز اشاره به كفر عملى است، زيرا كفر و ايمان معانى متعددى دارد كه در آيات قرآن نيز منعكس است.
💽 #نرمافزار تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای مد ظله العالی
♻️ محتوای نرمافزار 👇
🔺 ارائه متن ۵۳ عنوان کتابهای مرجع؛ مجموعه مقالات برگزیده ی همایشها، نشریه علمی- تخصصی و #ویژهنامه دبیرخانه دائمی #تبیین اندیشه دفاعی #امام_خامنه_ای (مدظله العالی)
🔻برخی از کتابهای این #نرم_افزار عبارتند از:
📙 اندیشه های دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی) در حوزه جنگ نرم
📙 دیپلماسی دفاعی در اندیشه های امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 سرمایه های فکری معنوی و انسانی در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 مبانی نظری در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 دفاع دانش بنیان در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 #نفوذ و مقابله با آن در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 اندیشه های راهبردی امام خامنه ای (مدظله العالی) در حوزه نفوذإ
📙 دفاع در عمق راهبردی در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 دفاع آینده نگر در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 تلخیص کتاب جنگ نرم در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)
📙 تلخیص کتاب دیپلماسی دفاعی در اندیشه دفاعی امام خامنه ای (مدظله العالی)، و ...
💎 دریافت رایگان نرم افزار از فروشگاه اینترنتی نورشاپ👇
🌐 https://b2n.ir/n55722
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ #نامه 3 - نامه به شریح قاضی
________________________
📄 و من كتاب له عليهالسلام لشريح بن الحارث قاضيه وَ رُوِيَ أَنَّ شُرَيْحَ بْنَ اَلْحَارِثِ قَاضِيَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عليهالسلام
(به امام خبر دادند كه شريح بن الحارث، قاضى امام خانهاى به 80 دينار خريد، او را إحضار كرده فرمود)
اِشْتَرَى عَلَى عَهْدِهِ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً فَبَلَغَهُ ذَلِكَ فَاسْتَدْعَى شُرَيْحاً وَ قَالَ لَهُ بَلَغَنِي أَنَّكَ اِبْتَعْتَ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً وَ كَتَبْتَ لَهَا كِتَاباً وَ أَشْهَدْتَ فِيهِ شُهُوداً فَقَالَ لَهُ شُرَيْحٌ قَدْ كَانَ ذَلِكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيْهِ نَظَرَ اَلْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ لَهُ
به من خبر دادند كه خانهاى با هشتاد دينار خريدهاى و سندى براى آن نوشتهاى و گواهانى آن را امضا كردهاند. (شريح گفت: آرى اى اميرمؤمنان، امام عليه السّلام نگاه خشم آلودى به او كرد و فرمود)
يَا شُرَيْحُ أَمَا إِنَّهُ سَيَأْتِيكَ مَنْ لاَ يَنْظُرُ فِي كِتَابِكَ وَ لاَ يَسْأَلُكَ عَنْ بَيِّنَتِكَ حَتَّى يُخْرِجَكَ مِنْهَا شَاخِصاً وَ يُسْلِمَكَ إِلَى قَبْرِكَ خَالِصاً
اى شريح! به زودى كسى به سراغت مىآيد كه به نوشتهات نگاه نمىكند و از گواهانت نمىپرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد.
فَانْظُرْ يَا شُرَيْحُ لاَ تَكُونُ اِبْتَعْتَ هَذِهِ اَلدَّارَ مِنْ غَيْرِ مَالِكَ أَوْ نَقَدْتَ اَلثَّمَنَ مِنْ غَيْرِ حَلاَلِكَ فَإِذَا أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دَارَ اَلدُّنْيَا وَ دَارَ اَلْآخِرَةِ
اى شريح! انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشى، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست دادهاى
أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَتَيْتَنِي عِنْدَ شِرَائِكَ مَا اِشْتَرَيْتَ لَكَتَبْتُ لَكَ كِتَاباً عَلَى هَذِهِ اَلنُّسْخَةِ فَلَمْ تَرْغَبْ فِي شِرَاءِ هَذِهِ اَلدَّارِ بِدِرْهَمٍ فَمَا فَوْقُ وَ اَلنُّسْخَةُ هَذِهِ
اما اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودى، براى تو سندى مىنوشتم كه ديگر براى خريد آن به درهمى يا بيشتر، رغبت نمىكردى، آن سند را چنين مىنوشتم.
هَذَا مَا اِشْتَرَى عَبْدٌ ذَلِيلٌ مِنْ مَيِّتٍ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِيلِ اِشْتَرَى مِنْهُ دَاراً مِنْ دَارِ اَلْغُرُورِ مِنْ جَانِبِ اَلْفَانِينَ وَ خِطَّةِ اَلْهَالِكِينَ
اين خانهاى است كه بندهاى خوار آن را از مردهاى آمادۀ كوچ خريده، خانهاى از سراى غرور، كه در محلّه نابود شوندگان، و كوچه هلاك شدگان قرار دارد.
وَ تَجْمَعُ هَذِهِ اَلدَّارَ حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ اَلْحَدُّ اَلْأَوَّلُ يَنْتَهِي إِلَى دَوَاعِي اَلْآفَاتِ وَ اَلْحَدُّ اَلثَّانِي يَنْتَهِي إِلَى دَوَاعِي اَلْمُصِيبَاتِ وَ اَلْحَدُّ اَلثَّالِثُ يَنْتَهِي إِلَى اَلْهَوَى اَلْمُرْدِي وَ اَلْحَدُّ اَلرَّابِعُ يَنْتَهِي إِلَى اَلشَّيْطَانِ اَلْمُغْوِي وَ فِيهِ يُشْرَعُ بَابُ هَذِهِ اَلدَّارِ
اين خانه به چهار جهت منتهى مىگردد:
- يك سوى آن به آفتها و بلاها
- سوى دوّم آن به مصيبتها
- و سوى سوم به هوا و هوسهاى سست كننده
- و سوى چهارم آن به شيطان گمراه كننده ختم مىشود و در خانه به روى شيطان گشوده است.
اِشْتَرَى هَذَا اَلْمُغْتَرُّ بِالْأَمَلِ مِنْ هَذَا اَلْمُزْعَجِ بِالْأَجَلِ هَذِهِ اَلدَّارَ بِالْخُرُوجِ مِنْ عِزِّ اَلْقَنَاعَةِ وَ اَلدُّخُولِ فِي ذُلِّ اَلطَّلَبِ وَ اَلضَّرَاعَةِ فَمَا أَدْرَكَ هَذَا اَلْمُشْتَرِي فِيمَا اِشْتَرَى مِنْهُ مِنْ دَرَكٍ
اين خانه را #فريب خوردۀ آزمند، از كسى كه خود به زودى از جهان رخت برمىبندد، به مبلغى كه او را از عزّت و #قناعت خارج و به خوارى و دنيا پرستى كشانده، خريدارى كرده است. هر گونه نقصى در اين معامله باشد.
فَعَلَى مُبَلْبِلِ أَجْسَامِ اَلْمُلُوكِ وَ سَالِبِ نُفُوسِ اَلْجَبَابِرَةِ وَ مُزِيلِ مُلْكِ اَلْفَرَاعِنَةِ مِثْلِ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ وَ تُبَّعٍ وَ حِمْيَرَ وَ مَنْ جَمَعَ اَلْمَالَ عَلَى اَلْمَالِ فَأَكْثَرَ وَ مَنْ بَنَى وَ شَيَّدَ وَ زَخْرَفَ وَ نَجَّدَ وَ اِدَّخَرَ وَ اِعْتَقَدَ وَ نَظَرَ بِزَعْمِهِ لِلْوَلَدِ إِشْخَاصُهُمْ جَمِيعاً
آنان كه مال فراوان گرد آورده بر آن افزودند، و آنان كه قصرها ساخته، و محكم كارى كردند، طلا كارى كرده، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهدارى كردند، و به گمان خود براى فرزندان خود باقى گذاشتند
إِلَى مَوْقِفِ اَلْعَرْضِ وَ اَلْحِسَابِ وَ مَوْضِعِ اَلثَّوَابِ وَ اَلْعِقَابِ إِذَا وَقَعَ اَلْأَمْرُ بِفَصْلِ اَلْقَضَاءِ وَ خَسِرَ هُنٰالِكَ اَلْمُبْطِلُونَ
همگى آنان به پاى حسابرسى الهى، و جايگاه پاداش و كيفر رانده مىشوند، آنگاه كه فرمان داورى و قضاوت نهايى صادر شود «پس تبهكاران زيان خواهند ديد.
شَهِدَ عَلَى ذَلِكَ اَلْعَقْلُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَسْرِ اَلْهَوَى وَ سَلِمَ مِنْ عَلاَئِقِ اَلدُّنْيَا
به اين واقعيّتها عقل گواهى مىدهد هر گاه كه از اسارت هواى نفس نجات يافته، و از دنيا پرستى به سلامت بگذرد.