📑 سندی که نیم قرن پیش منتشر شد:
💰💵 پول سازمان سیا چگونه خرج آشوب و اغتشاش میشود؟
🔸آنچه که اسناد و مدارک منتشر شده در ایالات متحده نشان میدهد حمایتهای مالی و پولپاشیهای سرویسهای امریکایی تابع ساز و کارهای متنوع بود؛ پولهای سیاهی که سازمان سیا برای إخلال در چرخه زندگی مردم یک کشور و پیشرفت سیاستهای کاخ سفید هزینه میکرد.
🔸 ویلیام بلوم - نویسنده امریکایی - در یکی از آثار خود که با عنوان "سرکوب امید" به فارسی ترجمه شده است، به سازماندهی مالی سیا برای ایجاد تغییرات و پیشبرد سیاستهای امریکا در جوامع مختلف اشاره میکند.
🔄 وی این چرخه را در نموداری ترسیم کرده است. این نمودار دایرهای که بیش از نیم قرن پیش واشنگتنپست آن را منتشر کرده اطلاعات قابل توجهی دارد. در هسته مرکزی، سازمان سیا قرار گرفته و منابع مالی از حلقه اول در قالب نهادهایی همچون بنیادها، موسسات خیریه و صندوقهای مختلف به حلقه دوم که آن را اتحادیهها، انجمنها و کمیسیونها شکل میدهند سرریز میشود. در حلقه سوم موسسات پژوهشی، مراکز مطالعاتی، موسسات مطبوعاتی، کنگرهها و کنفرانسها قرار دارند. در چهارمین و آخرین حلقه این نمودار گروههای اثرگذار در جامعه هدف قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از : دانشجویان، روزنامهنگاران، سازمان زنان، هنرمندان و نویسندگان، وکلای دادگستری، اتحادیه کارگری و ... .
@jahad_14
#جهاد_تبیین
#مرگ_بر_آمریکا
31.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام خامنهای مدّظله العالی:
🔸 اساس آموزش و پرورش ضد دینی بود نه غیر دینی.
🔸 نظام آموزش و پرورش ما یک نظام غرب زده، تقلیدی، مبتنی بر باورها و مبانی پذیرفته در اروپا بود.
🔸 در دوره انقلاب، خیلی کارها در آموزش و پرورش انجام گرفته است؛ اما نظام آموزش و پرورش تحول پیدا نکرده و ...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#حجاب
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کشف #حجاب نیلوفر مردانی عضو تیم ملی اسکیت جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ترکیه
😔 در صورت تداوم بی هزینه بودن این اقدامات، شاهد تکرار این کج دهنی ها خواهیم بود.
اگر پناهنده نشود و وارد کشور شود باید پرسیده با چه دلیل و منطقی و در ازای چقدر دلار یا ریال وطن و ملت و دین خود را فروخته است ؟
#برخورد_قاطع
#وطن_فروش
😱 ایجاد رعب و وحشت، ابزار عملیات روانی دشمن!!!
🔸یکی از عناصر مهم در عملیات روانی، عنصر رعب و وحشت است. در این روش افراد به روش های مختلف میکوشند که خود را دارندهی دست برتر و قدرتمند نشان دهند و طرف مقابل را در موضع ضعف و ناتوانی به تصویر بکشند.
🔹نمونه هایی از بهره برداری از ترس و وحشت در عملیات روانی را میتوان در کلیپسازی های حرفهایِ تروریست های داعش [اعدام های دستهجمعی ، سر بریدنها ، سوزاندن ها و...] و انتشار آن در فضای مجازی و یا پیام تهدید آمیز تُرومن، رئیس جمهور آمریکا، خطاب به دولت و مردم ژاپن مبنی بر تسلیم در جنگ جهانی دوم دانست ؛ [انتظار بارانی از ویرانی از آسمان را داشته باشید، چنانکه گویی هیچ وقت روی زمین وجود نداشتید.]
🔸 نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که رسانهها در هر عصری در انتقال حسّ ترس و وحشت به جامعهی هدف، نقش کلیدی دارند.
🔹 این روزها نیز ما شاهد استفادهی دشمنان از رسانههایشان در راستای القای ترس و وحشت در میان مردم هستیم. در این اغتشاشات، افرادِ اجیر شده [نه معترضین] و لیدرهایِ آموزش دیده دستور دارند که ابعاد اغتشاشات را بیش از آنچه که هست نشان دهند. لذا با تیم خودشان به طور گروهی در نقاط مختلف یک شهر حضور پیدا میکنند و نقاط مختلف شهر را ناآرام و شلوغ جلوه میدهند تا توهم زیاد بودن آنها و گسترده بودن اغتشاشات در دل مردم جای گیرد!
🔸 از دیگر موارد بهره برداری از فاکتور ترس، حمله به روحانیون و نیروهای نظامی و انتشار فیلم آنها در فضای مجازی است تا در دل این اقشار تعیین کنندهی جامعه، ترس و وحشت ایجاد گردد و دست از انجام مسئولیتهای اجتماعی خود بکشند!
⚠️ در این ایام مواظب باشیم به نام روشنگری و انتشار اخبار روز، تمرکز خود را در انتشار این گونه تولیدات رسانهای دشمن نگذاریم و او را در نفوذ ترس و وحشت در دل مردم جامعه یاری ندهیم!!!
#جهاد_تبیین | #حجاب
#جنگ_ترکیبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 دکتر فواد ایزدی: برخی دانشجویان برای نترسیدن در اغتشاشات مشروب مصرف میکردند..!
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#عمامه_بوسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 این اشتباه را تکرار نکنید!
🎥 امام خمینی (ره) خطاب به سپاه، ارتش و بسیج: هر قدمی که عقب نشینی کنید آنها ده قدم جلو میآیند. با شدت و شجاعت تفاله ها آمریکا را کشور بیرون بریزید!
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢واکنش دنیا به حملات تروریستی چگونه است؟ در ایران چگونه است؟!
🎞️ این ویدیو را ببینید ...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 بسیجیها ناجیِ یک اغتشاشگر شدند
🔹شنبه ۱۴ آبان یک اغتشاشگر با خودرو روبروی مسجد جامع شهر قرچک توقف کرده و خواسته یک کوکتل مولوتوف را به سمت بسیجیها پرتاب کند اما قبل از پرتاب، کوکتل مولوتوف درون ماشین آتش گرفته است.
🔹این موضوع باعث آتش گرفتن ماشین و خود فرد اغتشاشگر شده اما بلافاصله یکی از نیروهای بسیج به سمت خودرو رفته و او را بیرون کشیده و همزمان بقیه بسیجیها آتش را خاموش کردند.
@arman_80
#مدافعان_امنیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اولین فیلم از دستگیری عاملان پرتاب کوکتل مولوتف به یک مسجد در لواسانات
بقیه رفقاشون هم آماده باشن ...
#پایان_مماشات | #برخورد_قاطع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حضور باصلابت مادر شهید سید روح الله عجمیان در مراسم تشییع فرزندش
🔹هم سیده، هم بسیجی، هم قهرمان، واژههای زیبای مادری است که امروز با افتخار با زبان اصیل لری در گوش دشمنان این سرزمین طنین انداز شد.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#رفیق_شهیدم
این مردک مثلا استاد دانشگاه شریف
از اول اغتشاشات که داره هیزم میریزه توی آتش آشوبها حالا هم داره به دانشجویان خط میده چطوری سلاح سرد بیارن داخل دانشگاه...
نهادهای امنیتی نمیخوان با این بی شرف برخورد کنند؟
@jahad_14
#پایان_مماشات | #برخورد_قاطع
#ماسک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مواظب توپخانه دشمن باشید!
🔹 رهبر انقلاب: در جنگ تبلیغاتی، هزاران توپخانه دروغ پردازی و بزرگنمایی مشکلات به سمت این ملت در حال شلیک است. فضای مجازی این است.
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#حجاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمتی از مناظره رونالد ریگان و جیمی کارتر سپتامبر ١٩٨٠
ریگان:
تا زمانی که شاه ایران بود ما اینجا احساس امنیت میکردیم، او چه کاری باید برای ما انجام میداد که نداد؟
#پهلوی خبیث
#مرگ_بر_آمریکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمنان و طرفداران داخلیشون بدونن:
این انقلاب برای اربابان دنیا دردسرها خواهد داشت، این تازه اوله کاره...
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پایان_مماشات
#برخورد_قاطع
#نهج_البلاغه | #حکمت ۲۳۲
🏷️ نتیجه انفاق
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ اَلْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ اَلطَّوِيلَةِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: آن كَس كه با دست كوتاه ببخشد، از دستى بلند پاداش گيرد.
┄┅═✧اا✧═┅┄
✍️ قال الرضي و معنى ذلك أن ما ينفقه المرء من ماله في سبيل الخير و البر و إن كان يسيرا فإن الله تعالى يجعل الجزاء عليه عظيما كثيرا
مىگويم: (معنى سخن اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مىكند، هر چند كم باشد، خداوند پاداش او را بسيار مىدهد
و اليدان هاهنا عبارة عن النعمتين ففرق عليهالسلام بين نعمة العبد و نعمة الرب تعالى ذكره بالقصيرة و الطويلة فجعل تلك قصيرة و هذه طويلة
و منظور از «دو دست» در اينجا دو نعمت است، كه امام عليه السّلام بين نعمت پروردگار و نعمت از ناحيه انسان، را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است كه نعمت و بخشش از ناحيه بنده را كوتاه، و از ناحيه خداوند را بلند قرار داده است
لأن نعم الله أبدا تضعف على نعم المخلوق أضعافا كثيرة إذ كانت نعم الله أصل النعم كلها فكل نعمة إليها ترجع و منها تنزع
بدان جهت كه نعمت خدا هميشگى و چند برابر نعمت مخلوق است، چرا كه نعمت خداوند اصل و اساس تمام نعمتها است؛ بنا بر اين تمام نعمتها به نعمتهاى خدا باز مىگردد، و از آن سرچشمه مىگيرد)
🇯 🇴 🇮 🇳
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (در سود انفاق) فرموده است: كسيكه بدست كوتاه (مال و دارائى خود را هر چند اندك باشد در راه خدا) ببخشد بدست دراز (از جانب خدا) بخشش مىيابد.
(سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) و معنى اين فرمايش آنست كه آنچه را شخص از مال و دارائيش در راههاى خير و نيكى انفاق ميكند هر چند اندك باشد خداى تعالى جزاء و مزد آنرا بزرگ و بسيار مىگرداند (چنانكه در قرآن كريم س ۲ ى ۲۶۱ مىفرمايد: «مَثَلُ اَلَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنٰابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اَللّٰهُ يُضٰاعِفُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ» يعنى داستان آنانكه داراييهاشان را در راه خدا «به درويشان و مستمندان» مىدهند مانند داستان دانهايست كه «از آن» هفت خوشه برويد كه در هر خوشه صد دانه باشد «يك دانه هفتصد دانه شود» و خدا «اين مقدار را» براى هر كه خواهد افزايش مىدهد و خدا بسيار بخشنده و دانا است.)
و مراد از دو دست در اينجا دو نعمت است (نعمتى كه بنده داده و نعمتى كه خدا بخشيده) پس امام عليه السّلام نعمت بنده و نعمت پروردگار را به كوتاهى و درازى از هم جدا ساخته و نعمت بنده را كوتاه و نعمت خدا را دراز قرار داده؛ زيرا نعمتهاى خدا همواره بر نعمتهاى مخلوق بسيار افزون است؛ زيرا نعمتهاى خدا اصل و پايۀ همۀ نعمتها است و هر نعمتى بسوى آنها باز گشته و از آنها بيرون مىآيد و پيدايش مىيابد.
امام عليه السلام در اين گفتار نورانى اشاره به تفاوت پاداش الهى نسبت به اعمال بندگان كرده مىفرمايد: «كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مىشود»؛ (مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ) . اشاره به اينكه عطاى بندگان هرقدر زياد باشد در مقابل عطاى الهى و پاداشهاى بسيار عظيمش كم و كوچك است. قرآن مجيد مىفرمايد: «مَنْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا» ؛ هر كس كار نيكى را به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد». در جاى ديگر مىفرمايد: «مَثَلُ اَلَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوٰالَهُمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنٰابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اَللّٰهُ يُضٰاعِفُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ اَللّٰهُ وٰاسِعٌ عَلِيمٌ» ؛ كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند؛ كه در هر خوشه، يكصد دانه باشد و خدا آن را براى هر كس بخواهد (و شايسته باشد)، دو يا چند برابر مىكند؛ و لطف خدا گسترده، و او (به همه چيز) داناست». در اين آيه ملاحظه مىكنيم كه پاداش الهى هفتصد برابر و گاهى دو يا چند برابر اين مقدار است كه قابل مقايسه با كار نيك بندگان نيست. سرانجام در آيۀ ديگرى خداى متعال به بندگان عطاى «غير مجذوذ» (بخشش هميشگى و جاويدان) را نويد مىدهد. البته جاى تعجب نيست؛ عظمت خداوند و وسعت رحمت او و جود و بخشش چنين اقتضايى را دارد و همۀ اينها جزو برنامهاى تشويقى براى ايجاد انگيزههاى قوىتر در بندگان براى انجام كارهاى خير است. تعبير به «يَد طَويله» (دست بلند) و «يَد قَصيره» (دست كوتاه) كنايه از نعمتهاى بزرگ و كوچك است، زيرا انسان معمولا چيزى را كه مىبخشد با دست خود مىبخشد. در حديثى كه مسلم در كتاب صحيح خود نقل كرده است مىخوانيم كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به همسرانش فرمود: «أسْرَعُكُنَّ لِحاقاً بي أطْوَلُكُنَّ يَداً ؛ از ميان شما كسى زودتر به من ملحق مىشود كه دستش از همه بلندتر باشد» همسران پيامبر صلى الله عليه و آله معناى اين سخن را نفهميدند و گمان كردند اشاره به همين عضو مخصوص است و گاه طول دست خود را با هم مقايسه مىكردند تا اينكه «زينب بنت جحش» (همسر پيامبر صلى الله عليه و آله) از دنيا رفت و نخستين كسى از همسران پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه به آن حضرت ملحق شد و او زنى بود كه بسيار در راه خدا صدقه مىداد و كارهاى خير فراوانى مىكرد حتى وسائلى با دست خود مىساخت و مىفروخت و بهاى آن را در راه خدا انفاق مىكرد اينجا بود كه آنها مراد پيامبر صلى الله عليه و آله را فهميدند.
مرحوم سيد رضى در اينجا بر خلاف روش معمولى خود، شرح نسبتاً مفصلى براى اين سخن آورده، مىگويد: «معناى اين كلام اين است كه آنچه انسان از اموال خود در راه خير و نيكى انفاق مىكند هرچند كم باشد خدا پاداش او را بسيار مىدهد و منظور از دو دست (دست كوتاه و بلند) در اينجا دو نعمت است كه امام عليه السلام ميان نعمت پروردگار و نعمت انسان را با كوتاهى و بلندى فرق گذاشته است؛ نعمت و بخشش از سوى بنده را كوتاه و آنچه را از ناحيۀ خداوند است بلند شمرده است و اين بدان جهت است كه نعمت خدا همواره چندين برابر نعمت مخلوق است، زيرا نعمتهاى الهى اصل و اساس تمام نعمتهاست؛ تمام نعمتها به او باز مىگردد و از سوى او سرچشمه گرفته مىشود (حتى نعمتى كه انسان آن را به ديگرى مىبخشد آن هم از سوى خداست و با توفيق الهى بذل و بخشش مىشود)»؛ (قالَ الرَّضِيُّ وَ مَعنىٰ ذٰلِكَ أنَّ ما يُنْفِقُهُ الْمَرْءُ مِنْ مالِهِ فِي سَبيلِ الْخَيْرِ وَ الْبِرِّ وَ إنْ كانَ يَسيراً فَإنَّ اللّٰهَ تَعالىٰ يَجْعَلُ الْجَزاءَ عَلَيْهِ عَظيماً كَثيراً وَ الْيَدانِ هاهُنا عِبارَةٌ عَنِ النِّعْمَتَيْنِ فَفَرَّقَ عليه السلام بَيْنَ نِعْمَةِ الْعَبْدِ وَ نِعْمَةِ الرَّبِّ تَعالىٰ ذِكْرُهُ بِالْقَصيرَةِ وَ الطَّويلَةِ فَجَعَلَ تِلْكَ قَصيرَةً وَ هٰذِهِ طَويلَةً لِأنَّ نِعَمِ اللّٰهِ أبَداً تَضْعُفُ عَلىٰ نِعَمِ الْمَخْلُوقِ أضْعافاً كَثيرَةً إذْ كانَتْ نِعَمِ اللّٰهِ أصْلُ النِّعَمِ كُلُّهٰا فَكُلُّ نِعْمَةٍ إلَيْها تَرْجِعُ وَ مِنْها تَنْزِعُ)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸🔸تقسیم🔸🔸
✍️ محمد رضا حدادپور جهرمی
««قسمت سوم»»
شب – مسیر جاده خاکی
مینی بوس دهاتی ها در مسیر جاده خاکی بود. ده دوازده نفر مسافر داشت که همشون خواب بودند و شاگرد شوفر هم روی صندلی بغل راننده خوابش برده بود. راننده هم گاهی خمیازه میکشید و دهانش را به پهنای صورتش باز میکرد.
آهنگ قدیمی تُرکی هم روشن بود و وقتی راننده دید داره خوابش میبره، یه کم صداشو بلندتر کرد ولی اثری نداشت.
ازطرف روبرو، پیرمرد موتوری در حال رفتن در مسیرش بود. چراغ موتورش سوسو میزد تا اینکه کلا خاموش شد. یکی دو بار با انگشت شستش، دکمه چراغ موتورش را امتحان کرد ببینه روشن میشه یا نه؟ دید روشن نمیشه. یکی دو بار با دست زد به جعبه چراغ جلویی اما دید کار نمیکنه. بی خیال شد و به راهش ادامه داد.
از طرف دیگه، شکنجه گر3 همین طور که رانندگی میکرد به دور و برش دقت میکرد. انگار دنبال چیزی میگشت. حتی یکی دو بار هم سرعتش کم کرد و با دقت به دور و برش نگا کرد اما چیز خاصی ندید و به مسیرش ادامه داد.
راننده مینی بوس دیگه نتونست خودشو کنترل کنه و مسیرش را تار میدید. تا اینکه بی اختیار گردنش کج و جاده از جلوی چشمش به طور کامل محو شد.
موتوری روبرو هم به خیال اینکه از کنار مینی بوس رد میشه، خیلی عادی به مسیرش ادامه داد و به خاطر نور زیادی که از مینی بوس به چشمش میخورد، راننده خوابیده و گردن کج شده اش را ندید.
تا اینکه دست راننده مینی بوس که روی فرمون بود، کم کم شل شد و فرمون به تدریج منحرف شد و به سمت دیگرِ جاده رفت. یعنی همان مسیری که پیرمرد موتور سوار داشت از روبرو می آمد. تا اینکه کامل به هم نزدیک شدند و مینی بوس با همان سرعتی که داشت، محکم با موتور و موتور سوار بیچاره برخورد کرد.
شکنجه گر3 که به طرف پایین جاده رانندگی میکرد و به پایین تپه اِشراف داشت، ناگهان دید که صدای مهیبی اومد. فورا سرشو برگردوند به همان طرف که صدا آمد. تو همون تاریکی به زور دید که مینی بوس محکم به یک چیزی برخورد کرده و در حال چپ شدن به پایین تپه است. صحنه وحشتناکی بود. اینقدر که با دیدن غلت خوردن مینی بوس با صدای مهیب و برخورد با سنگ های بزرگ، چشمش گرد شده بود و به وحشت افتاد.
توقف کرد و با چشمانش مسیر سقوط و لته پاره شدن مینی بوس به پایین تپه را تعقیب میکرد. فکری به ذهنش رسید. نگاهی از طریق آیینه جلو به طرف صندوق عقب کرد. دنده عوض کرد و راه افتاد.
یک دو ساعت گذشت.
جمعیت زیادی در حیاط و راهروی بیمارستان جمع شده بودند و در حال جا به جا کردن تصادفی ها و اموات و مجروحان از ماشین های آمبولانس و سایر ماشین ها به تخت های بیمارستان و بردن به طرف بخش اورژانس بودند.
یکی از پرستارها از یکی از محلی ها پرسید: چند نفرن؟
مرد جواب داد: نمیدونم. کلا دوازده سیزده نفر!
پرستار که مشخص بود با دیدن آن صحنه هولناک از آن همه آدم درب و داغون هول شده با صدای بلندتر به بقیه گفت: همشونو بیارین اینجا ... از این طرف ... سریع تر!
مسیر آمبولانس ها تا بخش، مملو از رفت و آمد سریع دکتر و پرستار و مردم بود.
یه پرستار دیگه در بخش ایستاده بود و بقیه را رهنمایی میکرد: همین جا ... به ترتیب ... جا برای همشون هست ...
پرستار اولی چشمانش را مالوند تا چهره ها را بهتر ببیند. سپس صداشو بلندتر کرد و به محلی ها گفت: اگه کسی اینا را میشناسه بمونه تا شناسایی بشن.
یکی از محلی ها گفت: من مال همون اطرافم.
پرستار پرسید: شما زنگ زدین اورژانس؟
مرد جواب داد: نه ... دیدم یه ماشین کنار جاده ایستاده و درِ صندوق عقبش بالاست. وایسادم ببینم چی به چیه؟ که دیدم یه مرد از پایینِ تپه اومد بالا و در صندوق عقبش بست و سوارش شد و رفت. فکر کنم اون زنگ زده.
پرستار دوم پرسید: پس چرا رفت؟ کسی اونو ندیده؟
محلی گفت: ندیدمش. شاید ترسیده بمونه.
همشون خوابیدند ردیف هم. سر و وضعشون خونی و همه بیهوش. پرستار از نفر اول شروع کرد و با چک لیستی که داشت، با همون محلی که گفته بود من اهل همونجام، شروع کردند به شناسایی.
پرستار: اینو میشناسی؟
مرد: آره بیچاره. رانندشه. مرده؟
پرستار: آره.
مرد: این چی؟ شاگرد شوفره!
پرستار: اینم آره ... مُرده بنده خدا .
مرد: این فلانیه ... اینم فلانی ... اینو نمیشناسم ... اینم آره ... مال روستای بغلیه ... اینم پسر فلانیه ...
تا اینکه مرد محلی و پرستار به تخت آخر رسیدند. یه تکون هایی میخورد و حالش از بقیه بهتر بود اما تو حال خودش نبود و گاهی کلمات بی ربط و هذیان میگفت.
پرستار: فقط این بی هوش نشده. اینو میشناسی؟
مرد سرشو به پسری که روی تخت خوابیده بود نزدیکتر کرد و گفت: نه ... نمیشناسم ... اصلا ندیدمش ...
پرستار: داره هذیون میگه. فارسی حرف میزنه؟
مرد: آره انگار. خیلی واضح نیست. ولی آره ... فارسی حرف میزنه.
پرستار: شاید پناهنده است.