eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.7هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞️ از نامه‌هاى امام على عليه السلام است كه به محمد بن ابى‌بكر رضى اللّٰه عنه هنگامى كه او را به فرماندارى مصر منسوب كرد، نگاشت. نامه در يك نگاه در كتاب آمده است كه امام عليه السلام هنگامى كه اين نامه را براى محمد بن ابى‌بكر رحمه الله نوشت او پيوسته در آن نگاه مى‌كرد و از دستورات و آدابش بهره مى‌گرفت. بعد از مدتى كه عمرو بن عاص در مصر بر او غلبه كرد و او را كشت، تمام نامه‌هاى او را جمع‌آورى كرد و به سوى معاويه فرستاد. معاويه در اين عهدنامه نگاه مى‌كرد و در شگفتى فرو مى‌رفت. وليد بن عقبه كه نزد معاويه بود و شگفتى معاويه را از مطالعۀ اين عهدنامه ديد به او گفت: دستور بده اين نامه‌ها را بسوزانند! معاويه گفت: چقدر اشتباه مى‌كنى. وليد گفت: آيا صحيح اين است كه مردم بدانند احاديث ابو تراب (على بن ابى‌طالب) نزد توست و از آن درس مى‌آموزى‌؟ معاويه گفت: واى بر تو به من مى‌گويى علم و دانشى مثل اين را بسوزانم! به خدا سوگند مطالب علمى جامع‌تر و استوارتر از اين تا كنون نشنيدم. وليد گفت: اگر اين گونه علم و داورى او را مى‌ستايى پس چرا با او پيكار مى‌كنى‌؟ گفت: اگر نبود كه ابو تراب عثمان را به قتل رساند سپس مى‌خواست بر ما حكومت كند، ما از او درس فرا مى‌گرفتيم. سپس كمى مكث كرد و نگاه به كسانى كه اطراف او نشسته بودند نمود و گفت: ما نمى‌گوييم اينها از نامه‌هاى على بن ابى‌طالب و از سخنان اوست بلكه مى‌گوييم: از نامه‌هاى ابوبكر است و نزد فرزندش محمد بوده و ما آنها را مطالعه مى‌كنيم و از آن بهره مى‌گيريم. اين نامه‌ها همچنان در خزاين بنى‌اميّه وجود داشت تا زمانى كه عمر بن عبد العزيز به حكومت رسيد و او آشكارا بيان كرد كه اينها از احاديث على بن ابى‌طالب (علیهماالسلام) است.
همان گونه كه در بالا اشاره شد، نخستين بخش اين نامه ناظر به يك سلسله از دستورات اخلاقى است كه محمد بن ابى‌بكر مأمور مى‌شود آنها را در برابر مردم انجام دهد و در واقع همۀ مسلمانان در برابر يكديگر بايد چنين باشند، و آن چهار دستور است: نخست رعايت محبّت دربارۀ همۀ مردم است؛ مى‌فرمايد: «بالهاى محبّت و حمايتت را با براى آنها بگستران»؛ (فَاخْفِضْ‌ لَهُمْ‌ جَنَاحَكَ‌) اين تعبير در واقع برگرفته از قرآن مجيد است كه در برخورد با مؤمنان به صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: « وَ اِخْفِضْ‌ جَنٰاحَكَ‌ لِمَنِ‌ اِتَّبَعَكَ‌ مِنَ‌ اَلْمُؤْمِنِينَ‌ ؛ و پر و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنانى كه از تو پيروى مى‌كنند فرود آر» كه تعبيرى كنايى است و از طرز رفتار مرغ با جوجه‌ 🐔🐥هاى خود گرفته شده است هنگامى كه جوجه‌ها نزد مادرشان مى‌آيند، مادر بال‌هاى خود را مى‌گستراند و آنها را در زير بال و پر خود مى‌گيرد كه هم اظهار محبّت نسبت به آنهاست و هم حمايت. در دومين دستور مى‌فرمايد: «و در برابر همه متواضع باش»؛ (وَ أَلِنْ‌ لَهُمْ‌ جَانِبَكَ‌). اين تعبير نيز برگرفته از قرآن مجيد است، آنجا كه مى‌فرمايد: « فَبِمٰا رَحْمَةٍ‌ مِنَ‌ اَللّٰهِ‌ لِنْتَ‌ لَهُمْ‌ ؛ به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان نرم و مهربان شدى». در سومين دستور مى‌فرمايد: «چهرۀ خويش را براى آنها گشاده 😊 دار (و نسبت به همه خوب برخورد كن)»؛ (وَ ابْسُطْ لَهُمْ‌ وَجْهَكَ‌). مبادا با قيافۀ عبوس😠 و تندخويى با كسى برخورد كنى كه اين كار باعث پراكندگى مردم از اطراف توست، همان گونه كه قرآن مجيد به پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله دستور مى‌دهد و مى‌گويد: « وَ لَوْ كُنْتَ‌ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ‌ لاَنْفَضُّوا مِنْ‌ حَوْلِكَ‌» ؛ و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراكنده مى‌شدند». چهارمين دستور ناظر به در همۀ زمينه‌ها حتى در جزئيات است؛ مى‌فرمايد: «مساوات را در ميان آنها حتى در نگاه‌ها و مشاهده با گوشۀ چشم رعايت كن تا بزرگان و زورمندان كشور در نقض عدالت به نفع آنها طمع نورزند و ضُعفا از عدالت تو مأيوس نشوند»؛ (وَ آسِ‌ بَيْنَهُمْ‌ فِي اللَّحْظَةِ‌ وَ النَّظْرَةِ‌، حَتَّىٰ‌ لَا يَطْمَعَ‌ الْعُظَمَاءُ‌ فِي حَيْفِكَ‌ لَهُمْ‌ وَ لَا يَيْأَسَ‌ الضُّعَفَاءُ‌ مِنْ‌ عَدْلِكَ‌ عَلَيْهِمْ‌)
سپس امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن دليلى براى اين دستور بيان كرده، مى‌فرمايد: «زيرا خداوند از شما بندگان در مورد اعمال كوچك و بزرگ و آشكار و پنهان، بازخواست خواهد كرد، اگر كيفرتان كند شما استحقاق بيشتر از آن را داريد و اگر عفوتان نمايد او كريم‌تر است»؛ ( فَإِنَّ‌ اللّٰهَ‌ تَعَالَىٰ‌ يُسَائِلُكُمْ‌ مَعْشَرَ عِبَادِهِ‌ عَنِ‌ الصَّغِيرَةِ‌ مِنْ‌ أَعْمَالِكُمْ‌ وَ الْكَبِيرَةِ‌، وَ الظَّاهِرَةِ‌ وَ الْمَسْتُورَةِ‌، فَإِنْ‌ يُعَذِّبْ‌ فَأَنْتُمْ‌ أَظْلَمُ‌، وَ إِنْ‌ يَعْفُ‌ فَهُوَ أَكْرَمُ‌). ‮امام عليه السلام در اين بخش از نامۀ خود بحث جامعى دربارۀ صفات پرهيزكاران و افتخارات و امتيازات آنها دارد تا درسى براى محمد بن ابى‌بكر و ساير مردم مصر باشد. نخست مى‌فرمايد: «بدانيد اى بندگان خدا كه پرهيزكاران هم از دنياى زودگذر بهره گرفتند و هم از سراى آخرت، با اهل دنيا در دنيايشان شركت جستند در حالى كه با اهل دنيا در آخرت (تاريك) آنها شركت نكردند»؛ (وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللّٰهِ‌ أَنَّ‌ الْمُتَّقِينَ‌ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ‌ الدُّنْيَا وَ آجِلِ‌ الْآخِرَةِ‌، فَشَارَكُوا أَهْلَ‌ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ‌، وَ لَمْ‌ يُشَارِكُوا أَهْلَ‌ الدُّنْيَا فِي آخِرَتِهِمْ‌)
آن گاه امام عليه السلام به شرح اين معنا پرداخته و مى‌فرمايد: «آنها در دنيا بهترين مسكن (مسكن‌هاى ساده و دور از تكلف و زرق و برق) را برگزيدند و بهترين خوراك‌ها (خوراك ساده و حلال و مورد نياز) را تناول كردند و همان لذتى را كه متنعمان از دنيا بردند، نصيبشان شد و آنچه را جباران مستكبر از آن بهره گرفتند، بهرۀ آنان گشت (زندگى سادۀ آنها لذت‌بخش‌تر از زندگى پر زرق و برق جباران بود)»؛ (سَكَنُوا الدُّنْيَا بِأَفْضَلِ‌ مَا سُكِنَتْ‌، وَ أَكَلُوهَا بِأَفْضَلِ‌ مَا أُكِلَتْ‌، فَحَظُوا مِنَ‌ الدُّنْيَا بِمَا حَظِيَ‌ بِهِ‌ الْمُتْرَفُونَ‌ ، وَ أَخَذُوا مِنْهَا مَا أَخَذَهُ‌ الْجَبَابِرَةُ‌ الْمُتَكَبِّرُونَ‌) ❌ مفهوم اين سخن آن نيست كه پرهيزكاران زهد پيشه، مانند اهل دنيا سفره‌هاى رنگين و كاخ‌هاى زيبا و لباس‌هاى زربفت براى خود تهيّه مى‌بينند؛ بلكه منظور اين است كه آنها از آن زندگى سادۀ خود به همان اندازه لذت مى‌برند كه متنعمان، لذت مى‌برند؛ زيرا از يك سو به اندازۀ نياز تهيه مى‌كنند و انسان نيازمند هنگامى كه به مقصود خود برسد بسيار لذت مى‌برد همچون انسان گرسنه‌اى كه به غذاى ساده‌اى دست يابد و از سوى ديگر چون مى‌دانند حلال است و رضاى خدا در آن است و عقاب اخروى ندارد، با روحى آرام و فكرى راحت و قلبى مطمئن از اين مواهب ساده بهره مى‌گيرند. بسيارند كسانى كه در يك خانۀ ساده و كوچك با وسايلى محدود و غذا و لباسى كم‌ارزش زندگى مى‌كنند؛ ولى بر اثر روحيات عالى، از زندگى خود كاملا راضى هستند و بى‌نظيرى احساس مى‌كنند و خود را بسيار خوشبخت مى‌بينند در حالى كه اكثر ثروتمندان كه در كاخ‌هاى مجلّل و با بهترين وسايل زندگى و سفره‌هاى بسيار رنگين روزگار مى‌گذرانند، گرفتار پريشانى خاطر، اضطراب و گاه افسردگى و بيمارى روانى هستند. تجربۀ اين موضوع واقعيّت گفتار مولا على عليه السلام را در جمله‌هاى بالا كاملا روشن مى‌سازد. ➕ اضافه بر اينها، پرهيزكاران چون زندگى كاملا ساده‌اى دارند به هنگام ترك دنيا حسرتى بر دل آنها نمى‌ماند؛ ولى جبّاران متكبّر و مترَف با آن زندگى زيبا و پر زرق و برق به هنگام جدايى از دنيا بالاترين حسرت را دارند به خصوص اينكه اگر اعتقادى به آخرت داشته باشند مى‌دانند وزر و وبال اين همه ثروت‌ها به گردن آنها خواهد بود.
آن گاه امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن مى‌فرمايد: «سپس آنها (پرهيزكاران) از اين جهان با زاد و توشۀ كافى و تجارتى پر سود، به سوى سفر آخرت رفتند. از لذت زهد در دنيا بهره‌مند شدند و يقين كردند كه در آخرت همسايگان خدايند در سرايى كه هرچه تقاضا كنند اجابت مى‌شود و هيچ گونه لذتى از آنها دريغ نخواهد شد»؛ (ثُمَّ‌ انْقَلَبُوا عَنْهَا بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ‌ ، وَالْمَتْجَرِ الرَّابِحِ‌ أَصَابُوا لَذَّةَ‌ زُهْدِ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ‌، وَ تَيَقَّنُوا أَنَّهُمْ‌ جِيرَانُ‌ اللّٰهِ‌ غَداً فِي آخِرَتِهِمْ‌، لَا تُرَدُّ لَهُمْ‌ دَعْوَةٌ‌، وَ لَا يَنْقُصُ‌ لَهُمْ‌ نَصِيبٌ‌ مِنْ‌ لَذَّةٍ‌). جملۀ « لَا تُرَدُّ لَهُمْ‌ دَعْوَةٌ‌ » اشاره به آيۀ شريفۀ « لَهُمْ‌ فِيهٰا فٰاكِهَةٌ‌ وَ لَهُمْ‌ مٰا يَدَّعُونَ‌» ؛ براى آنها در بهشت ميوۀ بسيار لذّت‌بخشى است، و هر چه بخواهند در اختيارشان خواهد بود» ؛ و جملۀ « وَ لَا يَنْقُصُ‌ لَهُمْ‌ نَصِيبٌ‌ مِنْ‌ لَذَّةٍ‌ » اشاره است به آيۀ شريفۀ « وَ لَكُمْ‌ فِيهٰا مٰا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ‌ وَ لَكُمْ‌ فِيهٰا مٰا تَدَّعُونَ‌» ؛ و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است و هر چه طلب كنيد به شما داده مى‌شود». بعضى از شارحان و مترجمان نهج‌البلاغه جملۀ « لَا تُرَدُّ لَهُمْ‌ دَعْوَةٌ‌ وَ لَا يَنْقُصُ‌ لَهُمْ‌ نَصِيبٌ‌ مِنْ‌ لَذَّةٍ‌ » را ناظر به حال متقيان در دنيا دانسته‌اند كه دعاهاى آنها بر اثر و حُسن يقين و عمل مستجاب مى‌شود و هيچ يك از لذات دنيا از آنها دريغ نخواهد شد؛ ولى اين تفسير صحيح به نظر نمى‌رسد؛ زيرا اين جمله دنبال جمله‌اى است كه دربارۀ آخرت سخن مى‌گويد و آنچه دربارۀ حال متقيان در دنيا بود در جمله‌هاى قبل آمده است و همان گونه كه در بالا گفتيم اين دو جمله اشاره به آياتى از قرآن مجيد است كه ذكر شد.
امام عليه السلام در اين بخش از نامه بار ديگر به سراغ يك مطلب كلى و عام مى‌رود كه هم شامل مخاطبش محمد بن ابى‌بكر مى‌شود و هم ناظر به همۀ مردم است. در آغاز نامه كه مرحوم سيد رضى آن را نقل نكرده نيز آمده است كه امام عليه السلام به محمد بن ابى‌بكر دستور داد كه اين نامه را بخواند «اى بندگان خدا از و نزديك بودنش بر حذر باشيد و آمادگى‌هاى لازم را براى آن فراهم سازيد؛ زيرا امرى عظيم و حادثه‌اى پر اهميت را به همراه مى‌آورد (و آن اينكه) يا خيرى به همراه دارد كه هرگز شرّى در آن نيست و يا شرّى كه هيچ گاه نيكى با آن نخواهد بود»؛ (فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللّٰهِ‌ الْمَوْتَ‌ وَ قُرْبَهُ‌، وَ أَعِدُّوا لَهُ‌ عُدَّتَهُ‌، فَإِنَّهُ‌ يَأْتِي بِأَمْرٍ عَظِيمٍ‌، وَ خَطْبٍ‌ جَلِيلٍ‌، بِخَيْرٍ لَا يَكُونُ‌ مَعَهُ‌ شَرٌّ أَبَداً، أَوْ شَرٍّ لَا يَكُونُ‌ مَعَهُ‌ خَيْرٌ أَبَداً) بارها گفته‌اند و گفته‌ايم كه اگر در هر چيز ترديد باشد، در مرگ و پايان زندگى براى همۀ انسانها بدون استثنا شك و ترديدى نيست و با توجّه به اينكه مرگ را آغاز حركت به سوى آخرت مى‌دانيم بايد براى اين سفر دور و دراز آماده شد و آنچه براى پيمودن سالم اين راه لازم است فراهم كرد. امام عليه السلام مرگ را از اين نظر پر اهمّيّت و عظيم مى‌شمرد كه سرنوشت ساز است و انسان را به سوى يكى از دو سرنوشت مى‌برد يا كانونى پر از خير و سعادت و و سلامت كه همان بهشت جاويدان خداست و يا كانونى پر از شر و بدبختى و عذاب است كه هرگز نجاتى از آن امكان ندارد و چون انسان نمى‌داند جزء كدام يك از اين دو گروه است بايد شديدا بر حذر باشد. 💡 دربارۀ تفاوت ميان «امرٍ عظيمٍ‌» و «خَطبٍ‌ جَليلٍ‌» در حالى كه هر دو قريب المعنا هستند؛ شارحان نهج البلاغه تا آنجا كه مى‌دانيم سخنى در اين باره نگفته‌اند؛ ولى ممكن است «امر عظيم» اشاره به انتقال از اين دنيا باشد؛ انتقالى كه بازگشتى در آن نيست و «خطب جليل» اشاره به محاسبۀ اعمال و جزاى بر آنها باشد.
.
.......
.
..
.........
..
..
..
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | تفسیر رهبرانقلاب از "المراه ریحانه 🌸 و لیست بقهرمانه" 🔺 بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📖 بازخوانی | خدمات انقلاب اسلامی به زنان در بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدّظله العالی 🔺رهبر انقلاب در بیاناتشان در دیدار جمعی از اقشار مختلف بانوان با اشاره به خدمات انقلاب اسلامی به زنان فرمودند: 🌸 «یک مسئله که متأسّفانه وقت نیست من در این زمینه صحبت کنم، خدمت جمهوری اسلامی به زنان است؛ ... ما نصف عمرمان را تقریباً در دوره‌ی قبل از انقلاب گذراندیم. در دوره‌ی پیش از انقلاب، زنان فرزانه، فهمیده، دانشمند، تحصیل‌کرده، اهل تحقیق و صاحب پژوهش در زمینه‌های مختلف، انگشت‌شمار بودند؛ این‌‌همه استاد دانشگاه زن، این‌‌همه پزشک متخصّص و فوق تخصّص زن، این‌همه دانشمند محقّق در بخشهای مختلف ــ اینکه میگویم بخشهای مختلف، واقعاً جاهایی است که خودم رفته‌ام، دیده‌ام، بازدید کرده‌ام ــ دانشهای پیشرفته، فنّاوری‌های پیشرفته، زنان دانشمند، زنان فرهیخته آنجا مشغول کار هستند. این در پیش از انقلاب سابقه نداشت؛ این کاری است که انقلاب کرد» ‌ 🏷 مجموعه‌ای از رهبرانقلاب در موضوع خدمات به زنان را می‌توانید از اینجا بخوانید. ‌ @Khamenei_Reyhaneh ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
■ به اون حدیث رو کتیبه دقت کنید! فرق میکنه با چه دیدگاهی به 'زن' نگاه کنی!😊 ┄┅ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
هدایت شده از فقه و احکام
🔴 مقام زن برای ما این شکلیه که فرمانده‌ی مقتدری که آمریکا و غرب رو در جهان به زانو درآورد، در برابر یک مادر شهید به خاک میوفته ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب سلیمانی: افتخار می‌کنم فرزند یک روستازاده هستم فرزند «» در روستای قنات ملک: 🔹افتخار می‌کنم فرزند یک روستازاده هستم و در کنار شما زندگی کردم. 🔹اینکه امروز همه شما جمع شدید و برای پاسداشت نام و یاد برادر خودتان مراسمی برگزار کردید برای من کمترین، بعد از مراسم حضرت آقا، پربرکت‌ترین مراسم است؛ چون خودم را از شما می‌دانم. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 اجتماع بزرگ دختران حاج‌قاسم در ورزشگاه آزادی تهران ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
پدر اگر داشت که... البته اگر چند صباح دیگر حمید علیدوستی مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان یا تیمی در لیگ شد هم تعجب نکنید! @jahad_14 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨قابل توجه مسئولان بخشهای مختلف 🎙 مدّظلّه العالی: "اجازه ندهيد که هوس هاي يک عده معدود موجب اغوای ذهن و فکر دختر و پسر جوان و مرد و زن مومن بشود که هیچ انگیزه ی فساد ندارند... 🔺شما باید جلوشان را بگیرید. همه‌ی مسئولان بخش های مختلف در این مورد مسئولند. ⛔ اجازه ندهيد عده اي با تکيه به نام آزادي و با سوء استفاده از آن، منکرات و بي بند و باري را در جامعه رايج کنند." ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید؛ 🔹 ظاهراً یکی از پاساژهای غرب تهران است! 🔸اگر مسئولی از این وضعیت دق کند و بمیرد رواست....! 🔹آهای مسئولین محترم !اگه نمیتونید جمع و جورش کنید لطفا از جایگاهتون کناره گیری کنید، تاافراد لایق تر مسئولیت رو انجام بدن... @jahad_14
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سوال خبرنگار و واکنش وزیر کشور 🔺خبرنگار: باتوجه به صحبت‌های رهبر انقلاب درباره خانم‌های بدحجاب ماجرای ارسال پیامک‌های تذکر برای حجاب چه می‌شود؟ 🔺وزیر کشور: رعایت یک امر قانونی است و بر اساس قوانین باید رعایت شود و این موضوع جزو ارزش‌های دینی ماست؛ کسانی که لباس مناسب ندارند و حجاب را رعایت نمی‌کنند دختران ما هستند؛ اما باید را رعایت کنند. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────