🌸 با سلام خدمت همه دوستان و عزیزان
😔 متأسفانه به جهات و مشکلاتی بحث ها آنطور که انتظار میرفت، پیش نرفت.
🤲 انشاءالله بتوانیم در ادامه، بهتر پیش بریم؛ دعا بفرمایید.
💐 ان شاء الله همه دوستان و رفقا سالی خوب و پر از برکت داشته باشند.
یاعلی
📩 @ali_Shamabadi
🏷 @mabahes_7
◻️ با سلام خدمت دوستان
⏮️ ادامه بحث؛ ان شاءالله از فردا بارگذاری خواهد شد.
📩 @ali_Shamabadi
🏷 @mabahes_7
مکاسب ج۲۰_ص۱۹۷_۱۴۰۰۰۱۱۷.m4a
9.28M
﷽
#فقه | #نیمسال_دوم
🗓 جلسه 20 - 17 / 01 / 1400
🎙صوت بحث فقه مکاسب
📖 مبحث #خاتمة | ادامه فروعات فقهی صورت سوم + صورت چهارم
🌐 @mabaheeth
مکاسب ج۲۱_ص۱۹۸_۱۴۰۰۰۱۱۸.mp3
17.43M
﷽
#فقه | #نیمسال_دوم
🗓 جلسه 21 - 18 / 01 / 1400
🎙صوت بحث فقه مکاسب
📖 مبحث #خاتمة | حکم قیم المتلفات
❌ رد انصراف و سیره مطرح شده توسط کاشف الغطاء ره
🌐 @mabaheeth
هدایت شده از مباحث
#پیش_مطالعه
اخذ خراج و مقاسمه و زکات از سلطان جائر
سوال :گرفتن اموالی که سلطان جائر به عنوان خراج ، مقاسمه ، زکات از مردم می گیرد، جایز است یا خیر؟
نکته: زمین مفتوحه العنوه زمین هایی است که مسلمانان در جنگ با کفار گرفته اند و مال مردم است اما در اختیار امام علیه السلام است، حال سلطان جائر این زمین ها را به بقیه می دهد و گاهی می گوید سالیانه فلان قدر پول بدهید که به این خراج گفته می شود و گاهی می گوید فلان درصد از محصول را به من بدهید که به آن مقاسمه گفته می شود.
جواب: در اینجا دو بحث هست:
قاعده: گرفتن این اموال از سلطان جائر،جایز نیست؛ چون اخذ، تصرف در ملک غیر بدون اذن است که جایز نیست(مسلمانان مالک اینها هستند و علم به اذن ایشان نداریم).
ادله: اگر ما باشیم و ادله، اخذ خراج و مقاسمه و زکوات جایز است؛ به جهت:
اجماع - قاعده لا عسر و لا حرج - روایات عامه - روایت خاصه.
حکم أخذ خراج، مقاسمه، زکات از جائر؟
شیخ ره : گرفتن این اموال جایز است.
اول: اجماع
دوم: ادله لا عسر و لا حرج
اکثر مردم مبتلا هستند به داد و ستد با سلطان جائر یا عمال او و اگر به آنها گفته شود از این اجتناب کنند، به عسر و حرج می افتند.
سوم: روایات جوائز
که می گفت گرفتن جایزه از سلطان جائر جایز است، به این بیان که این روایات مطلق است چه از قبیل مقاسمه و خراج و زکات باشد یا نباشد.
جایزه هم گفتیم خصوصیت ندارد.
چهارم: روایت خاصه
روایاتی که در خصوص خراج و مقاسمه و زکات است. مثل صحیحه حذاء.
راوی در صحیحه حذاء، سه سؤال از امام باقر علیه السلام داشته است:
سوال اول: آیا خرید زکات از سلطان جائر با اینکه سلطان بیشتر از مقدار زکات گرفته است، جایز است؟
جواب: این خرید جایز است مگر اینکه بدانی اینی که به تو می فروشد همان مقدار زائد است.
شیخ ره : این سوال و جواب دلالت می کند که اصل خرید زکات از سلطان، جایز است و این جواز در نظر امام مفروغ عنه است. چون اگر اصل خرید زکات از سلطان جایز نبود و در نظر سائل هم این نبود، معنا نداشت که اینگونه سوال را مطرح کند که سلطان جائر بیشتر از زکات از مردم می گیرد بلکه از اول اینگونه می گفت: زکات از سلطان جائر جایز است یا خیر.
همچنین اگر در نظر امام، اصل خرید زکات از سلطانِ جائر مفروغ نبود، امام نمی فرمود لا باس به حتی یعرف الحرام بعینه.
نکته:
در روایت می گوید لا باس به، یعنی لا باس به مشتری، نه اینکه بر سلطان جائر اشکالی نباشد، بلکه کار او حرام است.
نکته :
از لا باس به، استفاده می شود که تمام نقل و انتقال زکات جایز است چه خرید باشد چه اجاره باشد و چه هبه و.... چون ضمیر لا باس به، به ابل و غنم و شعیر و حنطه می خورد و روی انتقال خاصی نرفته است و شامل تمام انتقالات می شود.
اما بعضی ضمیر را به شراء زده اند که شیخ ره می گویند: اطلاق دارد.
نکته
در سوال و جواب سوم، شیخ ره این را مربوط به سلطان جائر و مقاسمه میداند.
فاضل قطیفی ره می گوید: سوال سوم و جواب آن ربطی به مقاسمه و سلطان جائر ندارد و قاسم فرد معمولی است که روی زمین کار کرده و بعد تقسیم می کند.
شیخ ره می فرماید: این خلاف ظاهر است.
@Mabaheeth مباحث در ایتا؛
مکاسب ج۲۲_ص ۲۰۱_۱۴۰۰۰۱۲۱.m4a
9.16M
#فقه | #نیمسال_دوم
🗓 جلسه 22 - 21 / 01 / 1400
🎙صوت بحث فقه مکاسب
📖 مبحث #خاتمة | المسألة الثالثة
🤔 حکم أخذ خراج، مقاسمه، زکات از جائر؟
🌐 @mabaheeth
مکاسب ج۲۳_ص۲۰۳_۱۴۰۰۰۱۲۲۲.m4a
10M
#فقه | #نیمسال_دوم
🗓 جلسه 23 - 22 / 01 / 1400
🎙صوت بحث فقه مکاسب
📖 مبحث #خاتمة | المسألة الثالثة
🔗 صحیحه حذاء
🌐 @mabaheeth
🌙 با سلام خدمت همه دوستان و آرزوی قبولی طاعات و توفیق بندگی در این ماه مبارک
💬 پیرو سؤال برخی دوستان عرض میکنم؛
📖 بنا بر این بود و هست که بحث ها در ماه مبارک ادامه داشته باشد ولی به جهاتی از جمله اینکه مدتی کارهای دندانپزشکی داشتم و الان هم حالم قدری رو به راه نیست، ان شاءالله بعد از بهبودی، ادامه بحث بارگذاری خواهد شد.
التماس دعا
📩 @ali_Shamabadi
🏷 @mabahes_7
با سلام خدمت همه عزیزان؛
با توجه به شرایط به وجود آمده، بحث امسال بنده روی نظم نبود که همین جا عذرخواهی میکنم.
درخواستی که از رفقا دارم اینکه ادامه بحث را خودشان از طریق صوت و ... مطالعه بفرمایند.
دوستان، حضور خود را اعلام بفرمایند تا محدوده باقی مانده در حد امکان تقسیم شود و هریک از عزیزان مثلاً حدود سه صفحه را خلاصه کند و در نهایت به صورت پازل، بیشتر یا تمام محدوده جمعبندی و مطالعه شود.
پس اعلام حضور ...
بنده هم بعد از عمل جراحی طولانی دیروز، محتاج دعا شما هستم.
شم آبادی | ۹۹/۰۲/۱۲
بیمارستان شهید بهشتی ره
📩 @ali_Shamabadi
🏷 @mabahes_7
🌐 @Mabaheeth
دوستانی حضور خود را اعلام فرمودهاند:
۱- محسن هاشمی
۲- هادی دارابی
۳- مجتبی اسلامی
۴- مرتضی شریفی
مکاسب
بنده هم بعد از عمل جراحی طولانی دیروز، محتاج دعا شما هستم. شم آبادی | ۹۹/۰۲/۱۲ بیمارستان شهید بهشتی
الحمدلله به دعای خیر دوستان از بیمارستان مرخص شدم.
مکاسب
دوستانی حضور خود را اعلام فرمودهاند: ۱- محسن هاشمی ۲- هادی دارابی ۳- مجتبی اسلامی ۴- مرتضی شریفی
بنا بر این هست، دوستانی که جلسات این ترم (۲۳جلسه) را استماع و تقریرشان را ارسال نموده اند، حضور خود را اعلام بفرمایند.
👇👇👇