بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس
حضرت آیتالله علمالهدی (دامت برکاته)
سلام علیکم
خبر درگذشت شهادت گونه ریاست محترم جمهور : حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامیشان موجب تألم و تأثر گردید. این واقعه ناگوار را خدمت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری و حوزههای علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان به ویژه حضرتعالی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن خدمتگزاران بااخلاص مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر و برای ایران اسلامی سربلندی روزافزون را خواستاریم.
مهدی مروارید_ محمد مروارید
مشهد مقدس
دوم خرداد 1403
بسم الله الرحمن الرحیم.
ولئن متم او قتلتم لا لی الله تحشرون.
حضرت آیت الله جناب آقای علم الهدی
نماینده مکرم ولی فقیه وامام جمعه محترم مشهد .دامت برکاته.
رحلت شهادت گونه وجانگداز رئیس جمهور محبوب و پرتلاش جمهوری اسلامی ایران وهیآت همراه ایشان را محضر مبارک مقام معظم رهبری .مدظله.وحضرتعالی وخاندان شریف معظم له وملت قهرمان ایران تسلیت عرض نموده علو درجات آنان را وصبرجزیل برای حضرتعالی از ساحت مقدس پروردگاری خواستارم.
محمدهادی عبدخدائی
مشهدمقدس
2خردادماه1403
#اصول
#استاد_سیدعبدالهادی_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 اجتماع امر و نهی در نماز در دار غصبی
🔻استاد کلام مرحوم نائینی که قائل به تفصیل شده اند را قبول نداشتند و کلام صاحب جواهر را به این بیان قبول می کنند که نماز باید با تمام اجزاء و شرائط آن اتیان شود حتی اگر ملاک عرف باشد نه عقل زیرا به نظر عرف هر چند تصرفات فرد مضطر دارای هیئات مختلفی است اما همه یک تصرف واحد و به اندازه حجم بدن اوست که بخاطر اضطرار برداشته شده است .
📚 درس خارج اصول ، 4 دی ۱۴۰۲
📝تولید خبر: حجت الاسلام داودی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_ربانی_بیرجندی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 بررسی معانی متصور از اخبار من بلغ
بیان شد که طبق مفاد اخبار و قاعدهٔ من بلغ، هرگاه خبر واحدی از معصوم علیه السلام، در مورد حُسنِ انجام عملی در دست باشد، تسامح در بررسی سند حدیث و عمل به محتوای آن، موجب کسب ثوابِ بیان شده برای آن عامل خواهد بود. که این اخبار و قاعده، پایه قاعده تسامح در ادله سنن میباشد. و چنانکه این عنوان را مبحثی اصولی فرض نماییم، مراد از آن اسقاط شرایط حجیت خبر واحد در مستحبات خواهد بود، لذا طبق این اصل در مستحبات و مکروهات نیاز به سخت گیری در ادله نمیباشد. و اخبار واحد در کراهت و استحباب، شامل حکم تسامح در ادله سنن خواهد شد؛ اما فقها معانی مختلفی از این اخبار برداشت نمودهاند یکی از آن معانی دلالت مفاد اخبارِ مَن بلغ بر استحبابِ عمل اما نه مانند احکامی که دلیل شرعی دارد، بلکه استحباب عمل به عنوانِ ثانویِ عارضی و به معنای رسیدن ثواب به عامل آن. عنوان ثانوی عارضی مثل عناوینی که آنها باعث حُسن و قُبح در اعمال میشوند بدون بودن حکمی مستقل درباره نفس عمل، مانند عنوان ضرر یا عسر و..
توضیح بیشتر: أثر اخبار من بلغ به نوعی مانند أثر اصول عملیه است و وظیفه رفع تحیر خواهد داشت. در واقع اخبار من بلغ بالاتر از اصول عملیه و پایینتر از احکام شرعی با دلیل است.
📚درس خارج اصول ۱۹ ۰۲ ۱۴۰۳
📝تولید خبر:حجت الاسلام سیدمجتبی صدیقیان
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#تفسیر
#استاد_خیاط
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
🔰برتری ارزشهای الهی بر ارزشهای موهوم مردم
🔻آیات 19 تا 24 سوره مبارکه برائت، دربارهی ارزشهای اصیل اسلامی و در مقابل، از ارزشهای موهوم نزد مردم سخن میگوید.
✳️ برخی که افتخارشان سقایت حاجیان و عمارت مسجد بود گمان میکردند این مناصب، در مقابلِ مؤمنین، میتواند برای آنها برتری بیاورد.
🔻آیه 19 سوره مبارک برائت:
«أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»
با لحن توبیخ و استفهام انکاری، تفاخر افراد بیایمان را رد کرده و آن چه موجب فخر و ارزش است را ایمان به خدا و روز قیامت و جهاد در راه خدا برمیشمارد.
🔻به فرمودهی مقام معظم رهبری مد ظله العالی، این آیه ناظر به یک مطلب کلی است و آن اینکه پیش خدا و در منطق اسلام، هیچ ارزشی، قابل سنجش با ایمان به خدا نیست و ایمان به خدا، ملاک تقدم و شرافت و فضیلت یک انسان است.
‼️برای مطالعهی بیشتر، به صفحه 96 کتاب تفسیر سوره برائت مقام معظم رهبری حفظه الله مراجعه فرمایید.
📚خارج تفسیر1403.02.22
📝تولید خبر:حجت الاسلام محقق
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#خارج_فقه
#استاد_زمانی_فرد
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠احکام شرطیت تتابع
🔻اقوال:
1️⃣ در صورت شرط تتابع از ناحیه شارع استیناف واجب است والا فلا. (صاحب عروه،مشهور، مختار استاد).
2️⃣ شرط هایی که شخص کرده است لکن شارع نفی نموده(ظرفیت) ، حال اگر تتابع را رعایت نکند روزه هایی گذشته اش صحیح ولکن معصیت کرده است(صاحب جواهر).
🔻ادله اقوال:
دلیل قول اول:
ظهور آیه مبارکه در شرطیت:إذاانتفی الشرط، انتفی المشروط.
روایات فراوانی که تتابع را شرط دانسته اند.
دلیل قول دوم:
ممکن است تتابع بعنوان شرط نباشد بلکه بعنوان واجب في واجب باشدمثل متابعت مأموم از امام جماعت.
🔸اشکال بر صاحب جواهر:
ظهور اولیه در قیود شرطیت می باشد وظرفیت قرینه می خواهد، بنابراین (شهرین متتابعین) هم ظهور اولیه آن شرطیت می باشد.
✍️نکته آثار شرطیت وظرفیت :اصل اولیه در قیود شرطیت می باشد، وصورت ظرفیت قرینه می خواهد.
تفاوت در هردو:در صورت ظرفیت:عمل باطل نمی شود وفقط مرتکب معصیت شده، اما در صورت شرطیت هم معصیت وهم عمل شخص باطل شده است.
مختار استاد:
إذا کان التتابع بحکم الشارع یجب الاستیناف،والا فلا یجب الاستیناف وانما یرتکب المعصیه.
📝خلاصه:نذر دو قسم است:الف:نذر هایی که شارع شرط کرده است در نتیجه تتابع شرط است.
شرط هایی که شارع شرط نکرده است بلکه شخص خودش شرط کرده باشد(ظرفیت) می باشد ودر صورت برهم زدن تتابع عمل صحیح لکن معصیت نموده است.
📚خارج فقه، جلسه:113
📝تولید خبر: حجتالاسلام محمد قادری
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#رجال
#استاد_قربانی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
✅بررسی انتساب تفسیر علی بن ابراهیم قمی
🔴یکی از منابعی که در توثیق عام استفاده میشود تفسیرمنتسب به جناب علی بن ابراهیم قمی میباشد که ابتداباید انتساب این تفسیر به ایشان بررسی شود
🔴بررسی نظریات انتساب تفسیر علی بن ابراهیم
درانتساب این تفسیر سه نظریه وجود دارد
الف- این تفسیر تالیف علی بن ابراهیم بن هاشم قمی میباشد ( مرحوم شیخ حر عاملی ومرحوم خویی رحمه الله علیهما)
ب-مرکب از دو تفسیر میباشد بخشی از آن تالیف علی بن ابراهیم وبخشی دیگراز آل عمران به بعد تالیف ابی الجارود
ج- تفسیر با املای جناب علی بن ابراهیم و تالیف شخص دیگری میباشد
نتیجه: انتساب این تفسیر به مرحوم علی بن ابراهیم قمی مشخص نیست لذا توثیق عام هم دراین تفسیر وجود ندارد
📚خارج فقه۱۴۰۳/۰۲/۱۸
تولید خبر :حجت الاسلام حسنی قائنی
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━
#اصول
#استاد_عادلی_نیا
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠اجزاء عمل به استناد اصاله الطهاره درصورت کشف خلاف
🔻اصاله الطهاره در شبهات حکمیه و موضوعیه جاری میشود با این فرق که جریان اصول عملیه در شبهات حکمیه مشروط به فحص از دلیل و یاس از ظهور آن میباشد،اما در شبهات موضوعیه جریان اصول مشروط به فحص نیست عدم وجوب فحص هم اجماعی است و در روایت موجود است«وسائل الشیعه ج۲ باب۳۷ من ابواب النجاسات
حال باید دلیل قاعده طهارت و مفاد و مجرای این قاعده را و نسبتش با ادله اولیه را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا میشود اجزاء را از آن استفاده کنیم؟
معروف و مشهور قائل به حکومت هستند مرحوم نائینی اشکالات اربعه بر مسئله اجزاء در موردقاعده طهارت دارد فوائد الاصول ج۱ صفحه ۲۴۹ و اجود التقریرات ج۱ ص۱۹۸ آمده:
لایستقیم علی مسلکه من تفسیر الحکومه
از جوابهایی که از اشکالات مرحوم نائینی داده شد به این نتیجه رسیدیم که قاعده طهارت بر دلیلی مثل صل مع الطهاره حکومت دارد و در صورت کشف خلاف اعاده و یا قضاء لازم ندارد و به نظر استاد در مورد قاعده طهارت قول به اجزاء صحیح خواهد بود.
📚خارج اصول،جلسه ۱۱۷
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#اصول
#استاد_درایتی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠ناتمام بودن نظریهی تزاحم حفظی
به نظر میرسد مبنای شهید صدر در تزاحم حفظی و لزوم وجود مصلحت در مجعول احکام ظاهری عمومیت نداشته باشد، زیرا جعل حکم ظاهری از جانب شارع، همیشه براساس وجود ملاکی در مجعول آن صورت نمیگیرد (مانند موارد اباحهی لااقتضائی که واجد هیچ مصلحت و ملاکی نیست)، بلکه ممکن است شارع صرفا برای رفع تحیّر مکلف و تبیین موقف عملی برای او، اقدام به جعل یک حکم نماید که در این صورت ملاک حکم ظاهری فقط در جعل (رفع تحیّر) وجود خواهد داشت، نه مجعول و بالتبع جعل حکم ظاهری برآیند تزاحم حفظی نمیباشد (مانند تعیین قرعة یا تخییر شرعی).
📚درس خارج اصول، ۷ مهر ۱۴۰۲
📝تولید خبر :حجت الاسلام رأفت نیا
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#آیت_الله_مرتضوی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠 «باید با بزرگداشت مقام حضرت امام خمینی(ره) ذره ای از زحمات حضرت امام و حق عظیم ایشان بر شیعه را ادا کنیم».
آیت الله مرتضوی در پایان درس خارج خود در ایام ارتحال امام بیان کردند:
«در اين دو روز تعطيلي سزاوار است که ما حق خود را به حضرت امام خميني(ره) ادا کنيم. سخنرانان با صحبت خود، نويسندگان با قلم خود و دیگران هم با هر وسيله اي که مي توانند، ويژگيهاي اخلاقي سيدنا الاستاد را براي مردم بيان کنند. حضور در مجالس بزرگداشت هم تعظيم شعائر است و داراي ابعاد تعليمي، تربيتي، اخلاقي و سياسي می باشد.»
🔹ایشان درباره شخصیت معنوی و اخلاقی مرحوم امام می فرمایند:
«امام خميني(ره) الگويی برای تمام نسلهاست؛ الگويي کامل براي اهل فضل، اخلاق، تقوا و اهل علم و فقاهت و اهل سياست و فرهنگ. در جهان امروز هر کسي مي خواهد سراغ معنويت برود، به به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوي اخلاقي خود قرار ميدهد. حضرت امام خميني(ره) شخصيتي عظيم و جامع بود. شخصيتي که "ينبغي ان يقتدي به" يعني سزاوار است كه او را امام قرار داد. بنابراین سزاوار است تمام انسانها در هر زمينه اي به او اقتدا کنند».
🔹ایشان ضمن تمجید از کمالات اخلاقی استاد خویش ادامه دادند :
«خاطرم هست سيدنا الاستاد در تابستان هاي گرم نجف، در مسجد شيخ انصاري با زبان روزه و در سن پیری، مقيد به خواندن نوافل ظهر و عصر بودند و این بود که ایشان را به این مقامات عالیه و معنویه رساند.
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#فقه
#استاد_مروی
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
امام(ره) با احیای فطرت انسانی، بنیان اندیشههای لیبرالیسم و کمونیسم را به لرزه انداخت
🔰تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای جلسه درس خارج فقه:
🔺امام خمینی(ره) در هنگامه جولان تفکرات کمونیستی شرقی و لیبرالی غربی؛ تفکر، اندیشه، جهان بینی و راه دیگری را پیش روی بشریت قرار داد؛ امام(ره) با احیای منزلت و رجوع به فطرت انسانی،ن بنیانهای اندیشههای لیبرالیسم و کمونیسم را به لرزه انداخت.
🔺اگر کمونیسم شکست خورده و از بین رفته، لیبرالیسم نیز از بین خواهد رفت، زیرا این نحلههای مادیگرا برخلاف فطرت بشری حرکت میکنند و ماندگار نخواهند بود.
🔺گسست خانواده و انحطاط اخلاقی در دنیای غرب از نشانههای اضمحلال لیبرالیسم است.
🔺نباید اجازه دهیم که نام مبارک امام خمینی(ره) فراموش شود، شخصیت این مرد بزرگ در ساحتهای مختلف قابل بررسی است، از یک طرف جایگاه فقهی، علمی، عرفانی، اخلاقی و از طرف دیگر روشن بینی، شجاعت و اخلاص امام راحل ممتاز بود.
🔺رهبر معظم انقلاب با اعتقاد به مبانی، اصول و ارزشهای امام(ره) سکان کشتی کشور را به بهترین نحو هدایت کردند و پیشرفتها و جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران در جهان مؤید این حقیقت است.
🔺رهبر معظم در این 35 سال کمترین لغزش، نرمش و انحرافی از مبانی امام راحل نداشتند و محکم پای اصول انقلاب اسلامی ایستادند و روز به روز نیز بر عظمت، اقتدار، قدرت و سربلندی این کشور افزوده شده است.
👇متن کامل خبر:
B2n.ir/j95515
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛
#استاد_انصاریان
#دروس_خارج_حوزه_علمیه_خراسان
💠امام راحل(ره) شخصیت عظیم القدری بود که تمام عمر خود را وقف خدمت به اسلام و ترویج دین خدا کرد.
🔻استاد محمدجواد انصاریان،ضمن گرامیداشت فرارسیدن سالگرد ارتحال عظیم الشأن بنیانگذار کبیر و فرزانه انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) گفت: ایشان شخصیت عظیم القدری بود که تمام عمر خود را، وقف خدمت به اسلام نمود.
وی ادامه داد: تداوم راه ایشان را در مسیر تحقق اسلام و احکام نورانی آن و تبیین معارف قرآن و ترویج مذهب حقه جعفری(علیه.السلام) از درگاه الهی مسئلت داریم.
ایشان با بیان اینکه امید است، با نابودی و اضمحلال رژیم صهیونیستی اسرائیل، این کلام امام امت که فرمود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود»، تحقق پیدا کند، خاطرنشان کرد: بدون تردید تکریم و تعظیم و حضور در مراسم بزرگداشت این مرد الهی از مصادیق تعظیم شعائر محسوب میشود.
🌐مباحث اجتهادی
┏━━━━━━🕌🕌┓
@mabahesijtihadi
┗📚📚━━━━━━┛