eitaa logo
مباحث اجتهادی
736 دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیا حدیث رفع شامل احکام وضعیه هم می‌شود یا فقط مختص به احکام تکلیفیه است؟ 🔻در جواب باید گفت که حدیث رفع اختصاصی به احکام تکلیفی ندارد ... بلکه تمام احکام را شامل می‌شود چه احکام تکلیفی و چه احکام وضعی ؛ و دلیل این شمول و عمومیت حدیث، ظاهر حدیث است که می‌فرماید: رُفِعَ عَن اُمّتی ما لا یعلمون که ( ما )در اینجا اسم نکره مبهم است که استعداد دارد تمام احکام را فرا بگیرد و همچنین این حدیث شریف همانطور که در متعلقات احکام جاری می‌شود نسبت به موضوعات احکام نیز جاری و ساری می‌شود . مثلا فعل مکلف مانند افطار که متعلق قرار می‌گیرد برای تکلیف حرمت و گاهی همین افطار موضوع است برای وجوب تکلیف مانند جایی که محل وجوب کفاره است. یعنی اگر مکلف در ماه رمضان روزه خودش را عمدا افطار کرد هم متعلق در اینجا محل سخن است و هم موضوع. متعلق یعنی افطار و موضوع هم یعنی همین افطار نسبت به وجوب کفاره ، پس افطار هم متعلق قرار گرفته است و هم موضوع حال اگر در این حدیث شریف افطار مورد اضطرار واقع شد، حرمت افطار و همچنین وجوب کفاره از این افطار برداشته می‌شود در نتیجه در این افطار نه حرمتی است از باب اینکه متعلق است و نه کفاره ای است از باب اینکه موضوع است .وجوب کفاره و حرمت هر دو رفع می‌شوند بخاطر اضطرار یا اکراه 📚 برشی از درس خارج اصول - جلسه 94 📝تولید خبر:حجج اسلام حسن زاده،جعفری 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 شهادت علی الشهاده 🔻دراین مقام دو طائفه،روایت وجود دارد: طائفه اول:موضوع روایات،مطلق است و کلا بر قبول و اعتبار، شهادت علی الشهاده دلالت دارد، لکن یک روایت،معارض وجود دارد که آنهم صلاحیت معارضه را ندارد. طایفه دوم:دو روایت هست، که یکی صحیح و دیگری موثق است که بر عدم جواز شهادت علی الشهاده، در «حد» دلالت دارند.(لا تجوز شهادة على شهادة فی حد)«وسائل الشیعه جلد۱۸ باب۴۵.من ابواب الشهادات صفحه۲۹۹ ج۱و۲» جمع بین این خصوص این میشود که: درحدود،شهادت بر شهادت،معتبر نیست و در غیرحدود معتبر است و یک تفصیل درخود شهادت بر حدود وجود دارد:که اگر شهادت بر حدود،جنبه مالی داشته باشد.شهادت بر شهادت مقبول است،ولي درحدود محضه،قبول نیست.البته این تفصیل،برخلاف نظر مشهور است یعنی نظر مشهور اینست که در حدود مطللقا معتبر نیست ولی در مقابل همانطورکه در متن شرایع آمده این مسئله اختلافی است :واماالحدود،فان کانت مختصة بالله،کحدالزنا لم تسمع اجماعا وان کانت مشترکة،کحدالسرقه والقذف فالمشهور بین الاصحاب ان الحکم فیهاکغیرها من الحدود. مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الإسلام ج۱۲صفحه۲۷۰ 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 بغی و خروج بر امام 🔻در عبارات برخی از فقها عبارت خروج از طاعت امام که دلالت بر تضعیف حاکمیت امام عادل بود وارد شده؛ اما خروج از حاکمیت بدین معناست که سرپیچی و سرکشی به شکل شورش بروز یابد و صرف مخالفت با نظر او و عدم اطاعت از دستور امام عادل خروج محسوب نمی شود. هر برخوردی با امام عادل را نمی‌توان بغی و مصداق خروج دانست چراکه برخی اختلاف‌ نظر های فکری و حقوقی با امام عادل، اصالتاً از عنوان بغی خارج‌ بوده و با اندک برخوردی نمی‌توان به افراد برچسب خروج زد و این مغایرت با حاکمیت عادلانه ولی‌فقیه دارد. 🔹قائلین بر خروج به دو دسته تقسیم می شوند: برخی معتقدند که بغی و خروج، اختصاص به امام معصوم داشته( به سبب ملکات شخصیه یا ویژگی هایی که در امام معصوم بوده) در مقابل، برخی معتقدند که بغی اختصاص به امام معصوم ندارد و به خروج بر نایب امام معصوم یا کسی که از طرف وی منصوب شده باشد هم قابل اطلاق است. اگر در موردی خروج، قطعیت یابد( واجد تمامی شرایط لازم باشد) و قائل شویم که خروج بر امام معصوم( که معنای خاص بغی است) به سبب ملکات شخصیه امام معصوم بوده، بازهم می‌توان به سراغ بغی به معنای اعم( خروج جنگی گروهی از مؤمنین بر مؤمنان دیگر) رفت که ولی‌فقیه و طایفه دفاع کننده از وی طایفه عادله خواهند بود چراکه یکی از شرایط ولی‌فقیه، عنصر عدالت است. 📚خارج فقه ۱.۱۲.۱۴۰۲ 📝تولید خبر: حجت الاسلام سینا صابری 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 تفاوت بین أمارات و اصول 🔻به نظر می‌رسد هرگاه متعلّق حجیت شارع، جنبه‌ی کاشفیت ذاتی داشته باشد و فی حد نفسه ارائه کننده‌ی واقع باشد و شارع به لحاظ همان کاشفیت ظنی نوعی آن، در مقام اعتباربخشی آن برآمده باشد، آن دلیل شرعی، طریق و أمارة (نه حکم ظاهری) خواهد بود، هرچند ممکن است گاهی این اعتباربخشی علاوه بر جنبه‌ی کاشفیت آن، به لحاظ یک خصوصیت ذاتی (مانند دردسترس عموم بودن یا قابلیت کشف و احتجاج و استدلال داشتن) نیز صورت گرفته باشد (مانند ترجیح دادن خبر واحد بر إجماع در کاشفیت از واقع). بنابراین حجیت أمارات به معنای تتمیم کشف و جعل علمیت طریقیت نیست (کما زعم النائینی)، بلکه صرفا نقش منجزیت و معذریت مؤدای خود را خواهد داشت؛ همچنان که اعتبار بخشی به یک دلیل به جهت کاشفیت ظنی نوعی آن از واقع، اختصاصی به موارد تزاحم حفظی ندارد (کما زعم الصدر)، بلکه در فرض غیر تزاحم نیز ممکن است، صورت پذیرد مانند مواردی که مصلحت در خصوص جعل وجود دارد نه مجعول. 📚درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲ 📝 تولید خبر:حجت الاسلام رأفت نیا 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 جواب به خدشه محقق نایینی در وضع بالاستعمال 🔻یکی از اشکالات عمده ای که به وضع بالاستعمال شده است اشکال مرحوم نایینی است ایشان می‌فرمایند لحاظ آلی واستقلالی ضدین بلکه نقیضین هستند و این دو لحاظ باهم جمع نمی‌شوند به تقریب شهید صدر در بحوث لحاظ استعمال لفظ برای معنی لحاظ آلی است؛ چون لفظ هیچ نیست و تماماً مرآت و آلت برای رسیدن به معنی است اما بنابر اینکه لحاظ استعمال لفظ خود وضع باشد لحاظ استقلالی است که این دو ضدین است و اجتماع ضدین پیش می‌آید که محال است برای توجیه محال نبودن وضع بالاستعمال علمایی مانند آیت الله فیاض در المباحث الاصولیه و جناب محقق عراقی در مقالات الاصول جواب‌هایی را مطرح کرده که استاد به بعضی از اشکالات خدشه وارد کردند ودر آخر جوابی طبق مسلک اعتبار فرمودند ........... 🔸نظر استاد: اگر وضع اعتبار باشد هیچ اشکالی ندارد در شی واحد در آن واحد لحاظ استقلالی وآلی جمع شود؛ چون که درست است که لحاظ استقلالی و لحاظ آلی ضدین هستند؛ ولی برای محال بودن جمع این دو هشت وحدت شرط بوده که یکی از این وحدات جمع به یک اعتبارهست ودر شی اگر بود ونبود به دو اعتبار جمع شود هیچ اشکالی ندارد؛ یعنی یک بار لفظ برای معنی است به اعتبار استعمال ویک بار لفظ برای معنی به اعتبار عملیات وضع است. 📚درس خارج اصول، ۱۴ آبان ۱۴۰۲ 📝تولید خبر:حجت‌الاسلام علی مرادیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
🔰معنای حقیقی توکل 🔻 بعضی از مردم گمان کرده‌اند "توکل" به این معناست که انسان مسلمان، چشم به قدرت خدا بدوزد و از نیرو و ابزاری که خدا برای به کرسی نشاندن خواسته و فکرش در اختیار او گذاشته، استفاده نکند. این تفکر باعث شده بعضی از فرنگی‌ها، عامل انحطاط و عقب ماندگی وتوسری خوری مسلمانان را، اعتقاد به اصلی به نام "توکل" بدانند. مقام معظم رهبری مدظله العالی در تبیین این اصل و تصحیح این تفکر، ذیل آیه 51 سوره‌ برائت، به مناسبت (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ)، می‌فرمایند: «توکل صحیح، به این معناست که انسان بعد از اینکه تمام ابزار موجود در دست خود را برای رسیدن به مقصد به کار انداخت، در عین حال، متوجه هم باشد که دست مقتدر خدای متعال، برتر از همه‌ی این ابزارها است و اطمینان داشته باشد که چون او به وظیفه‌اش عمل کرده، خدای متعال هم به طور صحیح، جزا خواهد داد و کارش را به نتیجه خواهد رساند.» 🔻لذا ایشان توکل را دارای دو رکن می‌دانند: 1. عمل کردن به وظیفه؛ 2. اطمینان به نتیجه و اینکه بدانی خدا بر همه اسباب، قادر است و به مقدمات، نتیجه را خواهد داد. با این بیان روشن می‌شود که "توکل"، صفت عمل‌کنندگان است. اگر کار و تلاش نکردی و نیرو را به کار نبردی و حرکت و جنبش نکردی، توکل نیست. 📚 تفسیر1402.08.24 📝تولید خبر:حجت الاسلام محقق 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 اجتماع مامور به و منهی عنه در خارج 🔻استاد محترم،در این بحث کلام مشهور و مرحوم آقای خویی در محاضرات را پذیرفتند. و بر خلاف مرحوم نائینی معتقدند که دلالت التزامی تابع دلالت مطابقی بوده و اگر دلالت مطابقی از حجیت ساقط شود دلالت التزامی هم از حجیت ساقط می شود،یعنی ملازمه است بین دلالت مطابقی و التزامی حدوثا و بقائا، وجودا و عدما . 📚 درس خارج اصول ، 3 دی ۱۴۰۲ 📝تولید خبر: حجت الاسلام داودی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠مبنای آیت الله وحید در مورد اسناد نهج البلاغه ‌🔻مبنای آیت الله وحید این است که در روایات،توجه ویژه ای به متن خود روایت می کنند و خصوصیاتی در برخی از متون روایات وجود دارد از حیث گفتار و از حیث مضمون که با توجه به این خصوصیات، وثوق به صدور پیدا می شود و اگر ما از خصوصیاتی که در متن روایت وجود دارد وثوق به صدور پیدا کنیم آن روایت را حجت می دانیم و بر اساس آن هم فتوا می دهیم مگر این که در دلالت روایت اشکالی وجود داشته باشد. در خطب نهج البلاغه این حرف را بسیار برجسته می کند از ملاحظات سندی در خطبه های نهج البلاغه اجتناب نموده و می فرماید: آن مضامین عالی، برای انسان، وثوق به صدور ایجاد می‌کند و انسان به این وثوق دست پیدا می کند که آن خطبه جز از امیر المومنین علیه السلام صادر نشده است. البته تشخیص این که این بیان از جانب اهل بیت علیهم السلام است کار هر کسی نیست بلکه کار شخصی است که متضلع در روایات باشد. 📚درس خارج اصول 23 آبان 📝تولید خبر:حجت الاسلام حسینی هدک 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠بررسی واژه خمر در لغت واصطلاح 🔻خمر درلغت: خمر در لغت به معنای پوشش میباشد و لباس زنان خمار میگویند چون پوشاننده میباشد وهمچنین به مسکر خاص خمر میگویند زیرا عقل را میپوشاند خمر دراصطلاح : به نظر استاد محترم خمر در اصطلاح شارع شراب مسکر خرما وانگور میباشد ادله : یکی از دلائل این قول صحیحه فضیل بن یسار میباشد که میفرماید : حرم الله عزوجل الخمر بعینها وحرم رسول الله صلی الله علیه و آله المسکر من کل شراب .... زیرا اگر خمر شراب خاصی نباشد حرام کردن رسول الله صلی الله علیه و آله سائر مسکرات را معنا نداشت لذا کشف میشود خمر نوعی شراب خاص است که متخذ از خرما یا انگور میباشد 📚خارج اصول ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ تولید خبر: حجت الاسلام حسنی قائنی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛