eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
262 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه ⏮ #تفقه_جامع 👤 نظریه پرداز: آیت‌الله ملک زاده 💥 تفقّه جامع، به طور خلاصه، عبارت است از: اسلام‌شناسیِ اجتهادی جامع به تعبیر دیگر، تفقّه جامع یعنی: 🔶 تحقیق در همه دین، ناظر به تحقّق در همه زندگی بر این اساس و در بیانی تفصیلی‌تر درباره تفقّه جامع، می‌توان گفت: 🔶 تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها، به غایت تحقّق در جان و کالبد فرد و جامعه، و اجرا و عملیاتی شدن در تمامی اجزا، جوانب و سطوح حیات؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ برگزاری #درس_ویژه در ماه مبارک #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد 🔶 آیت‌الله ملک زاده ◾️
🔊 🔊 ✅ مبادی رجالی اجتهاد ⏮ درس ویژه ماه مبارک 🔶 آیت‌الله ملک زاده 🗓 شروع تدریس: از ، دوشنبه شب، ساعت ۱۱ رسمی؛ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۲۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #انتشار_کتاب ⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛ ✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر ⏪ تالیف: آیت الله ملک زاده آدرس تهیه اینترنتی: https://bookroom.ir/book/69017 ⏪ پخش و توزیع: 09196151249 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
در ماه ◾️ جلسه 🔶 جایگاه در علم و 🔶 شیخ طوسی ◾️ نظر داشتن به کتب رجالی شیخ الطائفه؛ 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه ⏮ #تفقه_جامع 👤 نظریه پرداز: آیت‌الله ملک زاده 💥 تفقّه جامع، به طور خلا
یا 🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلان‌نظریه یا فرانظریه، در حوزه دین‌پژوهی، معرفت دینی و اسلام‌شناسی است. توصیف این نظریه با عنوان کلان‌نظریه، به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. و بهره‌گیری از عنوان فرانظریه برای آن، با لحاظ این نکته است که تفقه جامع، خود به تنهایی دربردارنده نظریات متعددی در حوزه دین‌پژوهی و معرفت دینی و شامل طراحی چارچوب‌ها و الگوهایی جهت جریان و تحقق دین در حیات فردی و اجتماعی بشر، و در واقع، یک بسته نظری، معرفتی و روشی، و مجموعه‌ای از نظریات، چارچوب‌ها، الگوها، تبیین‌ها، تعریف‌ها، بازتعریف‌ها ، تقسیم‌ها و صورت‌بندی‌ها در زمینه اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی تخصصی و اجتهادی، در گسترده‌ترین پهنۀ ممکن است. 🔶 برای نمونه، شماری از نظریات، چارچوب‌ها و الگوهایی که در ذیل تفقه جامع، تعریف می‌شوند بدین قرار می‌باشند: 1⃣ نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی؛ 2⃣ نظام جامع اسلام‌شناسی تخصصی: شامل مراحلی همچون نظام انتظارات، نظام احتیاجات، نظام مسائل و ...؛ 3⃣ رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی: نظریه‌ای در باب علم دینی و الگویی برای دستیابی به علوم انسانی با رویکرد اسلامی است؛ 4⃣ فقه قواعدی؛ 5⃣ فقه مضاف: مشتمل بر تبیین مراحل تکوین فقه تخصصی، و مبانی و اصولی که این فقه، به شکل عام، بر آن مبتنی است، و قواعدی که در سامان‌دهی به آن باید رعایت شود، و خروجی‌های آن که یکی از آنها نظریۀ فقهی است؛ 6⃣ نظام‌سازی اسلامی: بیان‌گر مبانی، اصول و مراحل عملیاتیِ یافت و ساخت نظام‌های اجتماعی بر پایه اندیشه، معارف و تعالیم اسلامی؛ 7⃣ سبک زندگی اسلامی (زندگی، از معنا تا سبک)؛ 8⃣ تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت (نظریه برپاداشت تمدن قابل انتساب به اسلام در بازه زمانی میانۀ دو عصر ظهور معصومان (ع)؛ 9⃣ الگوی حکمرانی اجتهادی؛ و ... . 🔶 در خور اشاره است که تاکنون در زبان فارسی، تعبیر کلان‌نظریه یا نظریۀ کلان، به صورت موردی و از سوی چند نویسنده، به عنوان معادلی برای «Grand Theory» و یا حتی «Paradigm»، و نیز در مواردی دیگر و از سوی نویسندگانی دیگر، برای اشاره به مصطلحات و مفاهیمی متفاوت به کار رفته است. همچنین تعبیر فرانظریه هم، گاهی به عنوان ترجمه‌ای برای «Meta-Theory» مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این کتاب، منظور از کلان‌نظریه و فرانظریه، همان است که در سطور پیشین و در وجه توصیف تفقه جامع به کلان‌نظریه یا فرانظریه بیان گردید، که چه بسا وجوه قرابت و تشابهی با تعریف اصطلاحی کلماتی همچون «Grand Theory»، «Paradigm» و «Meta-Theory» داشته باشد اما لزوماً با آنها یکی نیست. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ #نکته_رجالی ◾️ جلسه #دو 🔶 اصل نیازمندی به #علم_رجال به صورت «فی الجمله» از واضحات می باشد؛ 🔶 اشاره به برخی از ادله #تقلیل_احتیاج به علم رجال؛ 🔶 مبنای #اعتبار_کتاب و #الوثوق_بالصدور ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته ⏮ تفاوت بنیادین نگاه به #انسان_اولیه در معارف الهی با دیدگاه جامعه شناسان #ماتریالیسم؛ 🔶 عجز از توجیه برخی پیشرفتهای #تمدنهای_پیشین؛ ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ #نکته_رجالی ◾️ جلسه #سه 🔶 آراء پنجگانه، در باب #اعتبار_کتب_روایی 🔶 بیان #دیدگاه_مختار در باب اعتبار کتابی روایات؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊 ✅ #سخنرانی ⏮ موضوع: ظرفیت شناسی #روش_اجتهادی در فهم #نظام_فکری رهبران #انقلاب_اسلامی 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 زمان: شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ 🕖 ساعت: ۲۱ الی ۲۳ ◾️ برگزارکننده: مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته ⏮ شیخ فضل الله نوری 🔶 عدم قبول #پناهندگی سفارتهای کشورهای خارجی و میهمان #رسول_الله شدن ایشان؛ ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلام‌شناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است: 1⃣ دین 2⃣ زندگی 🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبه‌ها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزه‌های آن، اعمّ از: 1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشه‌ها، شناخت‌ها، بینش‌ها و باورهای بنیادین 2⃣ شریعت: نظام رفتارها 3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزش‌ها و گرایش‌ها در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها است. 🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی می‌شود. جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است. و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، می‌باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ #نکته_رجالی ◾️ جلسه #چهار 🔶 مراد از #روایت_صحیح در شهادت #کلینی بر صحیح بودن روایات #کافی 🔶 ذکر دو احتمال کلان در این باب؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢آینده حوزه در اختیار نواندیشان حکمی و فقاهی است/ نمی‌توان از اندیشه و تفکر اسلام در جهان سخن گفت ولی نامی از شهید صدر نبرد 📌آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در نشست روشنفکر مطهر، گفت: 🔹می‌توان از تعبیر روشنفکر دینی و حوزوی عبور کرده و از تعبیر نواندیشی دینی اصیل و اجتهادی استفاده کرد. نواندیش دینی اصیل حوزوی؛ اسلام‌شناس توانمند، زمان‌شناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع می‌کند آن هم جمعی از نوع سالم. 🔹ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم در یک جنگ تاریخی تمدنی جدی قرار داریم. در ورای لبخندها، کنفرانس‌ها، همایش‌ها و احترام‌ها یک جنگ تمام عیار تاریخی تمدنی به شکل جدی برقرار است که جنگ نرم نیز به شمار می‌آید، اگر با آن ساده برخورد کنیم بلاشک باخته‌ایم و نه تنها باخته‌ایم که به عبرت تاریخ بدل می‌شویم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/xwGFt ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #آیت‌الله_ملک‌زاده 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔊 🔊 ✅ ⏮ سیاستنا 🔶 در اندیشه 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 زمان: دوشنبه، ۲۲ فروردین 🕖 ساعت: ۲۲ 💥 پخش در اینستاگرام ◾️ محتوای جلسه لایو به صورت igtv در اینستاگرام در دسترس خواهد بود؛ 🔶 برگزار کننده: کانون اندیشه جوان؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار #نهج_البلاغه ✅ #حکمت #سی_یک 🔶 قسمت #هشت ⏪ چهار شعبه #شک 🔶 تظاهر به قوت در #جدل، #ترس، #تردید، تسلیم حوادث شدن؛ 🔶 تردید در تصمیم گیری یاری #امام_زمان 🔶 خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو! ◾️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
اجتهاد: 🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. 1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداخته‌اند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشته‌اند. از جمله این کتب می‌توان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد. 2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کرده‌اند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی می‌باشد. 3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کرده‌اند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دسته‌اند. 🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه می‌کنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه می‌کند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آن‌ها نام می‌برد. 🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و می‌گویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است. دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی می‌توان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت می‌باشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث می‌باشد. اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه می‌کند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کتب، عمدۀ کتاب‌های لغت مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند. ⏮ برگرفته از درس و اجتهاد 🔶 آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #درس_ویژه در ماه #رمضان ⏮ #مبادی_رجالی_اجتهاد ⏮ #نکته_رجالی ◾️ جلسه #هفت 🔶 عرضه کتاب شریف #کافی به #امام_زمان (عج) و استبعادهای عجیب برخی در این زمینه؛ 🔶 تجمیع قرائن برای حصول اطمینان از شهادت کلینی بر صحت روایات کافی؛ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9