eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
47 ویدیو
263 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان تفریح و بازی می‎کند از باب "قوّ علی خدمتک جوارحی"، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای و ، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #بیان_نکته ⏮ کشفِ خطوط کلی #سبک_زندگی_اسلامی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به
⏮ کشفِ خطوط کلی 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 اینکه در شریعت اسلام تنها در و می‎توانید کنید، تا افراد به خاطر آن جایزه تشویق شوند و تمرین زیادی برای آن انجام دهند تا قوی و ماهر شوند، در واقع اینها آمادگی جنگی و دفاعی بوده است. 🔶 در قدیم ارتش حرفه‎ای وجود نداشته بلکه زمان جنگ اعلام می‎کردند و هر کسی با تجهیزات جنگی خود برای شرکت در جهاد حاضر می‎شده است. کارکرد این مسابقات در آن زمان این بوده که یک فضای آمادگی دفاعی و جنگی ایجاد کند. 🔶 اساسا نگاه و رویکرد اسلام به مسائل مختلف این است که بازی به صِرف بازی بودن و لعب و لهو را قبول ندارد. بلکه امور بر اساس هدف، ارزش‎گزاری می‎شوند. لذا بازی به صرف بازی، مورد تأیید اسلام نیست. بله، گاهی انسان و می‎کند از باب قوّ علی خدمتک جوارحی، یعنی این کار را می‎کند که قدرت پیدا کند تا بتواند وظائفش را به درستی انجام دهد. انسان مسئول است، «وقِفوهُم إنّهم مسئولون» (صافات/24) چنین انسانی برای انجام درست مسئولیت، نیازمند خواب و استراحت کافی، خوراک و نوشیدنی مناسب، و آمادگی جسمانی و ... است. 🔶 لذا سبق و رمایه، ورزش یا بازی صِرفاً نیستند، بلکه جنبه آمادگی نظامی و دفاعی را دارند. این موارد جزء «الخطوط العریضة لنمط الحیاة الاسلامی» است که باید به آن توجه شود. بسیاری از افراد عاقل در دنیا کارهایی که به حسب ظاهر شاید تفریح جلوه کند را برای اهداف بالاتری انجام می‎دهند، مثلا اشخاص مُسن به جدول حل کردن مقیّد می‎شوند تا آلزایمر نگیرند! 🔶 با نگاه مقاصدی و با توجه به اگر به مسأله نگاه کردیم، چه بسا امروز بتوان گفت به جای سبق و رمایه، کار دیگری که مردم را برای جهاد آماده می‎کند، چه جنبۀ آفندی داشته باشند و چه جنبۀ پدافندی، را داخل در حکم کنیم. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🗓 زمان: ۲ مرداد ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👤 دکتر سید علی سیدی فرد 🔶 عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران ⏪ ایده در اندیشه استاد محمد حسین ملک زاده 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آیت الله ملک زاده 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه ⏮ #علامه_حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آ
⏮ علامه حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 شما می‎توانید با استناد به تعبیر «للفقهاء إقامتها حال الغیبة» در کلام بگویید ایشان به ولایت مطلقه فقیه قائل بوده است. بحث در ولایت مطلقه یا مضیّقۀ فقیه، بر سر این است که آیا فقاهت یک امر نظری و تئوریک محض است یا جنبه عملی و اجرایی هم دارد؟ به بیان دیگر آیا عرصۀ اقدام و عمل فقیه، تنها نظریات و تئوریها است یا به عرصۀ اقدام، عمل و تنفیذ هم ورود دارد؟ اگر کسی قائل به ولایت مضیّقه باشد، می‏گوید فقیه می‎تواند فتوا بدهد. این یک امر تئوری و نظری است. اینکه دیگران طبق فتوای او عمل کنند یا خیر، به او ربطی ندارد. حتی منصب قضاء و قضاوت کردن نیز، جنبۀ نظری و تئوریک دارد؛ زیرا در شأن قضا و گفته می‎شود، فقیه با بررسی شواهد و ادله نظر و رأی قضایی خود را بیان می‎کند، اما اجرای آن رأی، با او نیست. فقیه قاضی، می‎گوید طبق نظر من، این زمین مال زید نیست، بلکه مال عمرو است. اما اینکه زید زمین را به عمرو تحویل دهد، یا دیگران از زید بگیرند و به عمرو بدهند، در بحث قضا مطرح نیست. 🔶 اما به محض اینکه فقیه پا را از این فراتر نهد و بخواهد همین تئوری و نظریه را اجرا کند و به آن لباس عمل بپوشاند، به عرصه ولایت مطلقه فقیه ورود کرده است و اجرای حد، از قبیل تصرف در انفس است و ولایت مطلقۀ فقیه یعنی، ولایة التصرف فی الاموال و الانفس؛ زیرا در حد می‎خواهد به عاصی یا جانی شلاق بزند یا قطع عضو یا اعدام کند. لذا اگر فقیهی مانند علامه حلی گفت «للفقهاء إقامة الحدود حال الغیبة» یعنی به ولایت مطلقه فقیه قائل است. 🔶 البته، اقامه حدود را از باب امور حسبیه نیز می‎توان اثبات کرد، لذا مثل آیت الله که قائل به ولایت مطلقۀ فقیه نیست، در عین حال، اقامۀ حدود به وسیلۀ فقها را هم قبول دارد، اما از باب حسبه؛ ولکن اگر کسی اقامۀ حدود را از باب حسبه قبول داشته باشد، باید تذکر دهد. اما وقتی به نحو مطلق می‎گوید یعنی از باب ولایت مطلقه فقیه آن را قبول دارد. 💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ شماره ٤٦ و ٤٧ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی #صدرا (پاییز و زمستان ١٤٠٢) با مدیرمسئولی حجت‌الاسل
👤 دکتر سید یاسر قزوینی 🔶 استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد كثيری 🔶 مدرس حوزه علميه قم ⏪ و تاریخی‌نگری در کلان‌نظریه 💥 برگرفته از پرونده‌ ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی 🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین ، صاحب کلان نظریه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9