✅ #سخنرانی_علمی
⏮ موضوع: منطق ساماندهی فقه های مضاف
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 زمان: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
🕙 ساعت ۱۰ تا ۱۲
💥 مدرسه تابستانه #فقه_مضاف در محورهای:
فقه مضاف، فقه فضای مجازی، فقه روابط بین الملل، فقه سیاسی، فقه معاملات و فقه خانواده
✳️ ثبت نام:
ارسال نام، نام خانوادگی، نام پدر و شماره ملی و دانشگاه یا حوزه محل تحصیل به شماره 09045420129 در واتساپ
🔶 لینک ورود اسکای روم (گزینه میهمان):
https://www.skyroom.online/ch/atu.meeting/room.anjoman
@mabaheth
💢 شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید/ معرفی و تشریح کتاب «اعتقاد ما»
📌 آیتالله محمدحسین ملکزاده در یادداشتی، تبیین کرد:
📚 بیتردید شهید آیتالله سید محمدباقر صدر یکی از بزرگترین اندیشمندان معاصر دنیای اسلام است که با نگارش کتابها و طرح اندیشههایی در زمینههای گوناگون علوم اسلامی مکتب علمی عظیمی را بنیان نهاد. از جمله این تألیفات، کتاب «اعتقاد ما» برگردان فارسی «موجز فی اصول الدین» است که از رشحات اندیشه و قلم علامه مجاهد است.
📚 مهمترین نوآوری شهید صدر در این کتاب بهرهگیری از روش علمی است که بر حس و تجربه تکیه دارد. وی در این باره مینویسد «روشی که در دلیل علمی برای اثبات آفریدگار از آن پیروی میکنیم، روش استقرایی بر اساس حساب احتمالات است؛ به همین خاطر از دلیل علمی برای اثبات خدا با عنوان دلیل استقرایی یاد میکنیم».
📚 شهید صدر در قسمت دلیل فلسفی بر اثبات وجود خدا نیز دست به نوآوری زده و در شیوه ارائه استدلال تا حدودی از شیوههای کلامی و فلسفی معمول فاصله گرفته است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15678
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله ملک زاده در درس خارج «روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام» مطرح کرد؛
🔻از شش طریق که مجموع آنها عقود سلمیه نام دارد، میتوان با کفار غیر ذمی ارتباط برقرار کرد.
1️⃣ عقد سلم: به صلحی که از هر طریقی انجام گیرد، عقد سلم گفته میشود.
2️⃣ الهدنه یا مهادنه: مهادنه به معنای آتشبس است که به آن صلح موقتی نیز گفته میشود.
3️⃣ الامان: ویزا که در ادبیات موجود رایج است یکی از مصادیق امان میباشد. درحقیقت کافری که قصد کرده از دارالاسلام عبور کند یا به هر دلیلی وارد دارالاسلام شود، از طریق عقد امان به او اجازه داده میشود که وارد سرزمین مسلمین شود.
4️⃣ المعاهده: معاهده عنوان کلی توافق است که هم بر اهل ذمه و هم بر کفار حربی صدق میکند.
5️⃣ الموادعه: به معنی مسالمه و ترک مخاصمه و جنگ است.
6️⃣ الذمه: عقدی است که اهل کتاب در ازای پرداخت هزینهای تحت حمایت حکومت اسلامی قرار میگیرند.
⬅️ با توجه به تقسیم بندی فوق، رابطه حکومت اسلامی با جهان کفر مخصوصا کافر حربی قابل حل است. لذا در صورت پذیرش تقسیمبندی مذکور میتوان مشکل ارتباط و تعامل حکومت اسلامی با کفار حربی را برطرف کرد.
⬅️ هرچند اسرائیل در بسیاری از معاهدات بینالمللی جزء اعضای معاهده به حساب میآید، اما به واسطه قتال گستردهای که انجام داده است، ناقض عهد محسوب میشود؛ بنابراین از نگاه حکومت اسلامی، اسرائیل ناقض تعهد است و وظیفه مسلمانان در مقابل این کافر حربی مبتنی بر اصل جنگ است. این جنگ دائمی میباشد مگر اینکه در قالب مهادنه متوقف شود؛ از این رو مشکل ایران با اسرائیل یک اصل فقهی است که در حال حاضر حکومت اسلامی آن را رعایت میکند و به همین دلیل با آنها از طرق مختلف درحال جنگ است.
—————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#روابط_خارجی_در_نظام_سیاسی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ اجتهاد و شیوه رسیدن به آن از منظر
⏪ #رهبری_معظم_انقلاب؛
🔶 عالم دین می خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔶 این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔶 اگر این طریقه استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش های اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔶 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می گفتیم، کفایه می گفتیم، بعضی از طلبههای پرشور می گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می گفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمی توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی توانید به مردم چیزی یاد بدهید. درس فقه را جدی بگیرید.
1398/2/18
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #توجه 🔊
✅ با توجه به مشکلاتی که برای پیام رسان #ایتا به وجود آمده است، متأسفانه مطالب و صوتهای قدیمی تر، قابلیت استفاده را از دست داده اند.
💥 برای دسترسی به اکثر #صوتهای_تدریس موجود در کانال به #سایت
mabaheth.ir
مراجعه شود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #پیشنهاد_عضویت به طلبه پساانقلاب و تمدن ساز
💥 «نظام درسی حوزه باید کوتاه، کارآمد و به روز شود.»
(مقام معظم رهبری؛ ۷۹/۷/۱۴)
⏮ #لبیک_عملی و نه #شعاری به دغدغه حضرت آقا:
🔶 برنامه درسی #کوتاه_مدت، #کاربردی و #کارآمد، برای خواندن #دروس_حوزوی از آغاز تا ورود به #درس_خارج و دستیابی به مرتبه نخست #اجتهاد حداکثر در #مدت_شش سال؛
⏮برای دسترسی به :
🔶 برنامه کامل درسی
🔶 پاسخ به پرسش های پرتکرار
🔶 جبران کاستی های درسی
🔶 ملکه شدن ادبیات
🔶 و ...
http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث میباشد.
اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کتب، عمدۀ کتابهای لغت
مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9