eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ توضیحاتی دربارۀ درس استاد : ⏮ پاسخ به چند پرسش پر تکرار. 🔶 به لطف خدا و در ظلّ عنایات امام زمان (عج)، امسال دورۀ سوم تدریس خارج اصول به وسیلۀ استاد ملک زاده آغاز می‌شود، و با توجّه به تجربۀ دوره‌های قبل، زمان تقریبی این دوره خارج اصول، در صورتی که تعطیلی غیر مترقّبه پیش نیاید، حدود ۶ تا ۷ سال خواهد بود؛ ان شاء الله. 🔶 شرکت در این درس برای عموم طلاب و فضلای درس خارج بلامانع است. 🔶 از آنجا که شهید صدر، حلقات را به گونه‌ای تألیف فرموده است که طلاّب پس از اتمام این کتاب از آمادگی لازم جهت شرکت در درس خارج اصول برخوردار باشند لذا طلابی که حلقه ثالثه را خوانده‌اند و لو آنکه هنوز سایر دروس سطح را تمام نکرده باشند، می‌توانند در این درس حضور یابند. 🔶 اعطای گواهی حضور در درس جهت شرکت در مصاحبه درس خارج، همانند سایر دورس حوزه، منوط به حضور منظم در درس است. 🔶 درس به زبان فارسى القاء مى شود ولى خلاصه درس به صورت کتبى يا شفاهى به زبان عربى ارائه مى گردد. و اين امر، کمکی است به عموم طلاب جهت تقریر درس به زبان عربی. 🔶 در کنار درس، حلقه‌های تقریر شفاهی و مباحثه، تحت اشراف مدرّسین فقه و اصول و مسلّط به مبانی استاد تشکیل می‌گردد. 🔶 گروه بزرگ مباحثه مجازی برای شرکت‌کنندگان در درس، در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی تشکیل می‌شود. 🔶 کتب و جزوات مرتبط با بحث، فقط در جلسه بحث و در میان شرکت‌کنندگان در درس توزیع می‌شود. 🔶 متن توضیحی دربارۀ مسیر علمی و چینش ابحاث در این دوره از تدریس خارج اصول، در جلسات نخست درس در اختیار طلاب و فضلای مکرّم قرار می‌گیرد. 🔶 در این درس، پاره‌ای از مسائل که دارای ثمرات جدّی عملی و علمی هستند ولی کمتر در دروس خارج اصول مطرح می‌گردند نیز به بحث گذاشته می‌شوند. منظور از ثمرۀ عملی، ثمره در مقام استنباط است و منظور از ثمرۀ علمی، تمهید و مقدّمیت برای طرح و فهم سایر ابحاث اصولی و اتّخاذ مبنا در آنها است. 🔶 این درس، در بخش تتبّع و نقل اقوال، اکثراً بر أعلام ثمانیه: شیخ انصاری، آخوند خراسانی، محقق نائینی، محقق عراقی، محقق اصفهانی، امام خمینی، آیت‌الله خویی و شهید صدر متمرکز است. اما به تناسب بحث، احیاناً به نظرات حاج شیخ عبدالکریم حائری و برخی دیگر از اعاظم، به ویژه معاصران نیز اشاره می‌گردد. 🔶 استاد همچون گذشته، شخصاً هدایت علمی و تحصیلی طلاب را به عهده دارد و این امر شامل راهنمایی شماری از رساله‌های سطح ۴ در رشتۀ فقه و اصول هم می‌شود. البته عزیزانی که بخواهند، برای پایان‌نامه‌های سطح ۳ نیز می‌توانند از مشاورۀ غیر رسمیِ ایشان استفاده نمایند. ⏮ مکان درس: مدرسه آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی (مدرس ۲۱۳) 🗓 زمان درس: صبح‌ها ساعت ۱۰ (دو ساعت به ظهر) 🔹 یوم الشروع: شنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۱؛ ان شاء الله تعالی. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ موضوع: بررسی حکمرانی مردمی از منظر شهید صدر 👤 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🗓 زمان: دوشنبه 11 مهر 🕐 ساعت 14 🏢 مکان: پژوهشکده شهید صدر 💥 لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
آیت‌الله ملک زاده
✅ توضیحاتی دربارۀ درس #خارج_اصول استاد #ملک‌زاده: ⏮ پاسخ به چند پرسش پر تکرار. 🔶 به لطف خدا و در ظ
🔊 🔊 ✅ تدریس ⏮ شروع دوره سوم تدریس 👤 استاد ملک ‌زاده 🕌 مکان درس: مدرسه آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی (مدرس ۱۱۳) 🗓 زمان درس: صبح‌ها ساعت ۱۰ (دو ساعت به ظهر) 🔶 یوم الشروع: شنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۱؛ ان شاء الله تعالی. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ تلبس به ✅ با وجود مشکلات و برخی آزار و اذیت ها آیا شدن به لباس روحانیت برای لازم است؟ ⏪ آیت‌الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
🔰 دومین کارگاه «روش‌شناسی استنباط شریعت» ✅ با موضوع: «حل اجتهادی مسائل به روش شیخ انصاری(ره) در مکاسب» 🗓️ زمان: پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 صوت جلسه 👇👇👇
هدایت شده از برنامه اجتهاد
✅ #برنامه_اجتهاد ✅ #سخنرانی ⏪ راهنمای #تحصیل و #موفقیت در #درس_خارج 🔶 آیت الله ملک زاده ⏪ درس خارج مطلوب؛ 🔶 توصیه های عمومی؛ 🔶 تفاوت درس خارج #فقه با #اصول؛ ▪️ درس #شلوغ یا #خلوت؛ ▪️ روش #تقریر_نویسی و ... ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
آیت‌الله ملک زاده
📙📙📙 📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟» ✅ گسترده ‌ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهيّت ملكۀ اجتهاد و چگونگی تحصیل آن / قوّۀ قدسيّه در اجتهاد / اطلاق و تجزّؤ در اجتهاد / مبادی اجتهاد و مقدمات فقاهت / علم اصول و روش ‌ شناسی اجتهاد / ساختار کلان علم اصول الاستنباط و منهج الاجتهاد / اجتهاد مناسب برای تفقّه جامع در دين / اجتهاد و نظریه ‌ پردازیِ اسلامی / اجتهاد برای دستیابی به مفاهيم، قضايا، إنشاءات، روش ‌ها، اساليب و ساز و کارها / اجتهاد تمدنی / اجتهاد دفاعي و اجتهاد ابتدائي و ... 👤 مؤلف: محمد حسین ملك‌زاده 🏢 ناشر: دار الوفاء للثقافة و الإعلام – البحرين 💥 مرکز پخش در قم: چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ معرفی 📔 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» 🔶 علم شناسی و فلسفه علم. 🔶 و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی. 🔶 در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی. 🔶 نقشه راه دستیابی به . 🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان . 🔶 علم. 🔶 علمی. 🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ... 📜 معرفی اثر: 🌐 http://ihkn.ir/?p=27247 🛒 خرید اینترنتی کتاب: https://bookroom.ir/97522/نظام_مدیریت_دانش_و_طبقه_بندی_علوم_با_رویکرد_
📚📚📚 🔊 🔊🔊 ✅ کانال «مباحث»: 🔶 پاسخ به نیازهای و تربیت http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏪ ⏪ آیت الله محمدحسین ملک زاده ✅ دسترسی به: 🔶 کانال ▪️ برنامه درسی برای رسیدن به اجتهاد در @barnameijtihad 🔶 دسترسی به دروس رجال: sapp.ir/darserejal 🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثالثه: sapp.ir/halgheh3 🔶 دسترسی به صوت های حلقه ثانیه: @halghee2 🔶 دسترسی به صوت های حلقه اولی: @halgheh1 ⏪ دسترسی آسان به مطالب گوناگون کانال، با استفاده از قابلیت جستجوی # 🔶 توضیح: برای دسترسی به مطالب با عناوینی که ذکر می شود کافی است روی # مقابل عنوان کلیک کرده و برای دستیابی به تمام جلسات جستجو را ادامه دهید. ✅ ملکه شدن ادبیات عرب؛ 🔶 (روشی کاربردی بر اساس کتاب برنامه درسی) ⏮ ✅ عناوین مباحث: ⏪ تدریس خارج: 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ روابط خارجی در 5⃣ ⏺ هدایت تحصیلی طلاب درس خارج ✅ تدریس کتب 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ ✅ مباحث دیگر: 🔶 ، و 🔶 بحث ها و پاسخ به شبهات در مورد ولایت فقیه: 🔶 سخنرانی های علمی 🔶 شرح سیاسی و اجتماعی کلمات قصار نهج البلاغه: 🔶 مصاحبه ها 🔶 نکات بیان شده 🔶 مطالبی پیرامون برخی شخصیت ها مانند ✳️ و مطالب متنوع و مفید دیگر برای http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 ⏮ 💥 توجه: دسترسی به بسیاری از صوتهای کانال به صورت یکجا در سایت 👇👇👇 mabaheth.ir
✅ گواهی تاریخ بر فداکاری در راه دین، و وظیفه و ⏪ بیانات آیت‌الله ملک زاده، در ابتدای درس خارج 🔶 آمادگی همیشگی علما و روحانیت شیعه برای فداکاری در راه دین. 🔶 قائمه شهدای از علما و روحانیت (از صدر تا دفاع مقدس)، گواه این مطلب است. 🔶 تجربه تاریخی نشان داده، هرچه فشار به روحانیت زیاد می‌شود، کار ایشان بیشتر می‌شود. 🔶 اما آیا وظیفه و مسئولیت از مردم و مسئولین سلب شده است؟ 🗓 تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ مبادی رجالی اجتهاد و مسألۀ وثاقت کتابی 🔻 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در درس «مبادی رجالی اجتهاد»: 🔹 رسیدن حدیث به حد نصاب حجیت و اعتبار و قابلیت استفاده از آن در استنباط آموزه‌های دین منوط به غربله و تمحیص حدیث توسط سه غربال است: الف- غربال صدوری. ب- غربال دلالی. ج- غربال جهتی. بحث در باب مبادی رجالی اجتهاد ناظر به غربال اول است. 🔹 یکی از نکات قابل توجه در مشی فقهیِ فقهای بزرگی چون شیخ اعظم انصاری توجه اندک آن‌ها به مناقشات سندی است. مرحوم شیخ انصاری در مواجهه با احادیث به نُدرت تفصیلاً وارد مناقشات و مناقصات سندی شده است. شاگرد معروف ایشان، حاج آقا رضای همدانی نیز همین شیوه را دنبال نموده است. 🔹 مرحوم آیت الله خویی از استادشان میرزای نائینی که به لحاظ منهجی تالی تلوِ شیخ اعظم انصاری است نقل می‌کنند «انّ المناقشة فی أسناد الکافي حرفة العاجز»؛ مناقشه در اسناد کتاب شریف کافی، حرفۀ انسان ناتوان در فقه است. 🔹 در میان شیعه برخی اساساً منکر «وثاقت کتابی» هستند و روایات هر کتاب روایی، حتّی کتاب شریف «کافی»، را نیازمند بررسی سندی می‌دانند. از نظر آن‌ها وثاقت کتابی متعلق به برخی علمای اهل سنّت است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
⏪ موضوع: «المرأة کموضوع للتفسير الموضوعي الاستنطاقي» 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 الزمان: ليلة خميس 16 - 11 - 2022 🏢 المكان: سمية، عباس آباد، فرع باقري (6)، فرع جعفري (2)، مبنى 50، منتدى السيد المعصومة الثقافي http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 👇👇👇
⏪ خبرگزاری 🔶 خبرگزاری ایکنا در نشستی به مناسبت «صدسالگی احیای حوزه قم» با حضور 👤 حجت الاسلام «مهدی رستم‌نژاد» (معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور) 👤 آیت‌الله «محمدحسین ملک‌زاده» (استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم) ⏪ موضوع: تغییر متون درسی حوزه علمیه 💥 iqna.ir 👇👇👇
✅ بخش 🔶 ایکنا: از نظر شما که تجربه سال‌ها تدریس در حوزه را دارید آیا تغییر در متون درسی حوزه ضرورت داشت؟ ⏪ استاد ملک‌زاده: برای ارزیابی این موضوع باید به فلسفه تشکیل حوزه برگردیم. ایجاد حوزه مبنای قرآنی دارد؛ خداوند در آیه ۱۲۱ سوره مبارکه توبه که به آیه «نفر» معروف است فرموده: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ.» این آیه ماموریت و رسالت حوزه را به صورت اجمالی بیان کرده است و اگر با سایر ادله دینی و نیازها به تفصیل این آیه شریفه بپردازیم، خواهیم توانست که به این پرسش پاسخ دهیم که حوزه برای چه تشکیل شده است و چه رسالت‌هایی دارد. طبیعتا وقتی این چارچوب شناخته شود، اقدامات تحولی هم معنا خواهد داشت. 🔸 حوزه علمیه قم ۱۲۰۰ سال قدمت دارد؛ یعنی سابقه آن ۲۰۰ سال بیشتر از حوزه نجف اشرف است. از آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به عنوان مؤسس نام می‌برند، شاید تعبیر زیاد درستی نیست و باید ایشان را احیاگر حوزه بدانیم، زیرا بعد از وفات میرزای قمی، حوزه قم دچار رکود و ایستایی و افول شد. شخصیت‌هایی چون مرحوم بافقی و پایین‌شهری و بزرگان دیگر در این دوره در قم بودند و از شیخ عبدالکریم خواستند تا در قم بماند و حوزه را احیا کند. 🔸 دوره مهم دیگر حوزه قم، حضور مراجع ثلاث و بعد ورود آیت‌الله بروجردی است و ایشان از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۰ مرجع وحیده عالم تشیع محسوب می‌شوند و عموم مردم مقلد ایشان بودند و او قدرت مرجعیت را تا بالاترین سطح رساند و همین امر سبب شد تا توقع از حوزه بیشتر شود. به همین دلیل ایشان تغییراتی را اعمال می‌کند؛ از جمله در مسئله تبلیغ، ایشان تأکید می‌کرد که همه روحانیون و حتی استادان حوزه باید برای تبلیغ به شهرهای مختلف بروند. ایشان با توجه به شرایط، مرکز اسلامی هامبورگ را تأسیس کردند و در اروپا و آمریکا نماینده داشتند و دارالتقریب اسلامی در مصر تشکیل شد و ایشان ارتباطاتی را با آنجا برقرار کرد. لذا تحول در حوزه در دوره ایشان به نحو پررنگی دنبال شد. آیت‌الله بروجردی نظم و انضباط بیشتری به حوزه داد و برنامه امتحانات جدی‌تر پیگیری شد. 🔸 مخالفت با شهید بهشتی؛ بعد در دوره امام(ره) و از سوی شاگردان ایشان چنین تحولاتی رخ داد؛ از جمله اینکه آیت‌الله بهشتی با ایجاد مدرسه دین و دانش، فراگیری زبان انگلیسی و عربی را به عنوان ضرورت برای طلاب پیگیری کردند، ولی متأسفانه همان موقع مانند امروز برخی لزوم چنین تحولاتی را درک نمی‌کردند و مواضعی گرفتند که امثال شهید مطهری مجبور شدند که به دانشگاه بروند. مقطع دیگر از سال ۴۲ تا ۵۷ بود که امام قیامشان را شروع کردند و انقلاب پیروز شد. آیت‌الله بروجردی یک شبکه تبلیغ وسیعی را ایجاد کرد که در دوره امام(ره) به کارشان آمد. البته در این دوره تحول سازمانی و تغییر دروس رخ نداد، ولی برخی افراد مانند آیت‌الله بهشتی، شهید مطهری و علامه طباطبایی تغییرات جزئی ایجاد کردند. 🔸 مقطع دیگر بعد از انقلاب تاکنون است؛ در همه مراحل گفته شده یعنی از زمان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی که طلاب چند صد نفر بودند تا دوره مرحوم بروجردی که به چند هزار نفر رسیدند و تا امروز که ده‌ها هزار طلبه از داخل و خارج داریم، سطح کیفی و کمی طلاب و دروس رشد کرده است و افراد زیادی با تحصیلات کارشناسی و ارشد و حتی دکتری وارد حوزه می‌شوند و در برخی رشته‌ها فقط چند نفر متخصص داریم که در کشور تک هستند. 🔶 ایکنا: یعنی برخی توقعات از حوزه در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است؟ ⏪ استاد ملک‌زاده: بله؛ زمانی کسی از حوزه برای بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی انتظاری نداشت و کسی فکر آن را نمی‌کرد، ولی الان مطالبه می‌کنند؛ آقای هاشمی شاهرودی می‌فرمود که وقتی می‌خواستیم دایره‌المعارف بنویسیم، برخی افراد حوزوی و دانشگاهی با صراحت به ما گفتند که مگر حوزه می‌تواند دایره‌المعارف بنویسد؟ در حالی که الان جزء امور عادی است. بنابراین مجموعه این شرایط نشان می‌دهد که تحول ضروری است و باید همه جوانب را در نظر بگیریم؛ الان در دوره آیت‌الله بروجردی نیستیم که بخواهیم طرح مربوط به دوره ایشان را ارائه کنیم و باید شرایط زمان را لحاظ کنیم. باید فرصت اقناع به استادان می‌دادیم
پس فقه و اصول در حوزه علمیه محور است، لذا تغییرات ایجادشده در این دو درس با اهمیت‌تر و حساس‌تر از دروس دیگر است؛ اگر در درس تفسیر و فلسفه تغییری ایجاد شود، شاید کسی نقد چندانی نداشته باشد، ولی در فقه و اصول متفاوت است؛ الان در قم حدود سه هزار استاد سطوح عالی و خارج داریم که کارشان تدریس فقه و اصول است و طبیعتا نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و حداقل باید نسبت به تغییرات متون درسی اقناع شوند، در این مسیر نباید فضای حوزه احساس کنند کودتا شده است؛ هر تغییری ابتدا باید در یک محدوده کوچک انجام و بعد تسری داده شود؛ باید فرصت اقناع به استادان می‌دادیم و از دو سال قبل جلسات مشترکی را با استادان تشکیل می‌دادیم و روشنگری و تبیین می‌کردیم. اساتید نباید احساس کنند که آنها را نادیده گرفتیم. قرآن فرموده است: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»؛ یعنی باید از در وارد خانه شد. پس روش و نظام مدیریت دانش و چگونگی تحول مهم است و نباید کاری کنیم که یک امر ارزشمند و خیلی خوب طوری انجام شود که بازتاب منفی داشته باشد. 🔸 مکاسب فرصتی برای طلاب است. نظر رهبر معظم انقلاب این است که ما بعد از مکاسب، قله جدیدی را در فقه نگشوده‌ایم و همه پای سفره شیخ اعظم هستیم. البته در اصول این‌طور نیست. الان روش آیت‌الله خویی در قم رواج زیادی دارد و روش ایشان تقریبا خروج از مسیر هزار ساله فقه و فقاهت شیعه بود، ولی عظمت ایشان سبب شد که بسیاری از دیدگاه‌های خلاف مشهور ایشان نقد نشود، ولی کتاب مکاسب می‌تواند در نقد او به کار برده شود، زیرا برای اجماع و شهرت ارزش قائل است و نگاه افراطی به رجال ندارد و عمدتا با متن و دلالت کار می‌کند، برخلاف آیت‌الله خویی که عمدتا با اصول کار می‌کند. لذا مکاسب فرصتی برای طلاب است، ولی بخش‌هایی از آن مانند روایات ابتدایی حذف شده و در طول مکاسب ۴۰ بار به این روایات استناد شده است. حال چطور طلبه‌ای که این روایات را نخوانده است می‌تواند این استنادها را درک کند؟ شیخ اعظم بحثی با عنوان قاعده اعانه دارد؛ در جامعه‌شناسی این بحث مطرح است که جامعه چگونه شکل می‌گیرد و یکی از دیدگاه‌های مهم این است که انسان‌ها نیازهای همدیگر را رفع می‌کنند. لذا اگر کسی بخواهد مدخل فقهی برای این بحث داشته باشد، بهترین مدخل اعانه بر اثم است و مدخلی برای ورود به نظامات اجتماعی و فقه نظام است. شیخ اعظم با ادله فراوان این موضوع را بحث کرده، ولی این بخش در تغییرات جدید حذف شده و عزیزی که روی این بخش خط کشیده و گفته نباشد تفطن به این موضوع نداشته است، در حالی که بخش‌های دیگری قابل حذف بود. ممکن است گفته شود که خب چیزی نشده است و در سال بعد تغییر می‌دهیم، ولی اگر از یکی دو سال قبل نظرخواهی، نقد و مشورت صورت می‌گرفت، طرح مستحکم‌تر و منطقی‌تر پیش می‌رفت. 💥 ادمه دارد ... http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ پنجمین نشست علمی همایش بین‌المللی روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان با عنوان: ⏪ جایگاه حکمت به مفهوم قرآنی در نقشه راه وصول به علوم انسانی اسلامی 👤 ارائه دهنده : آیت الله محمد حسین ملک زاده 🗓 زمان: سه شنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوچه شهید میثمی، سالن اجتماعات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. 💥 و مجازی از طریق لینک : meet.quran.ac.ir/res 🔶 شرکت برای عموم فرهیختگان و علاقمندان آزاد است. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
📙📙📙 📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟» ✅ گسترده ‌ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهيّت ملكۀ اجتهاد و چگونگی تحصیل آن / قوّۀ قدسيّه در اجتهاد / اطلاق و تجزّؤ در اجتهاد / مبادی اجتهاد و مقدمات فقاهت / علم اصول و روش ‌ شناسی اجتهاد / ساختار کلان علم اصول الاستنباط و منهج الاجتهاد / اجتهاد مناسب برای تفقّه جامع در دين / اجتهاد و نظریه ‌ پردازیِ اسلامی / اجتهاد برای دستیابی به مفاهيم، قضايا، إنشاءات، روش ‌ها، اساليب و ساز و کارها / اجتهاد تمدنی / اجتهاد دفاعي و اجتهاد ابتدائي و ... 👤 مؤلف: محمد حسین ملك‌زاده 🏢 ناشر: دار الوفاء للثقافة و الإعلام – البحرين 💥 مرکز پخش در قم: چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9