هدایت شده از روحانیت مردمی
📃 تاملی در لایحه عفاف و حجاب (۱)
درباره لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و #حجاب، سخن بسیار است و قطعاً مانند هر طرح و لایحهای، کاستیهایی دارد و نیازمند اصلاح است؛ اما روی سخن من در ابتدا با آن دسته از دوستان است که از قانون فعلی (تبصره ماده ۶۳۸ تعزیرات) دفاع میکنند.
لایحه پیشنهادی نسبت به قانون فعلی دست کم از دو جهت دارای امتیاز است:
۱- مبنای قانون فعلی این است که حکومت اسلامی موظف است "هر گونه" گناه علنی را مجازات نماید حتی اگر برخورد با آن، پشتوانه اجتماعی و مردمی نداشته باشد.
این مبنا اساسا با فلسفه تشکیل حکومت اسلامی ناسازگار است؛ حکومتی که قرار است از تمام ابزارها، اعم از آموزشی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی و البته کیفری، برای رساندن جامعه به #انتخاب_درست_آگاهانه و مسئولیتپذیری جامعه استفاده نماید. در قانون فعلی، بدون توجه به ابزارهای دیگر و بدون توجه به قید "آگاهانه"، برای هر گونه بدحجابی تعیین مجازات نموده است؛ در حالی که متأسفانه عدم رعایت حجاب کامل شرعی، از نگاه غالب مردم، یک رفتار ناپسند شمرده نمیشود. این جرمانگاری گسترده حتی اگر به مرحله اعمال مجازات نرسد، تبعات بسیار بدی دارد که بخشی از آن امروز قابل مشاهده است.
در روایتی میخوانیم: "از امام صادق علیه السلام پرسیدم اگر کسی کمتر از یکچهارم دینار دزدیده باشد آیا عنوان دزد بر او صدق میکند؟ فرمود هر کس مال مسلمانی را بدزدد که صاحبش آن را در بر داشته و در جای محفوظ گذاشته باشد، با نام دزد خوانده میشود و از نظر خداوند نیز سارق است. ولی بریدن دست دزد، بستگی دارد که مال دزدی، حداقل یکچهارم دینار باشد. اگر قرار بود دست هر دزدی قطع شود، بیشتر مردم را دستبریده میدیدی!" (الکافی ۲۲۱/۷)
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
۲- #عدالت این است که برای نقد یک فیلم، فقط بازیگر را نبینیم و تمام عوامل پشت صحنه را به نقد بکشیم. این که تمام عوامل دور و نزدیک بدحجابی، از تحولات ارزشی جامعه گرفته تا باندهای فضای مجازی و مدلینگ تا کنترل بسیار ضعیف خروجیهای سینما و بازار پوشاک تا بیتحرکی و بیسلیقگی نهادهای تربیتی و فرهنگی و ... همه را رها کنیم و برای جرمانگاری، فقط معلول و عدم رعایت حجاب را ببینیم، عین بیعدالتی است و این چیزی است که در قانون فعلی دیده میشود. در حالی که در لایحه پیشنهادی، توجه ویژهای به وضعیت حجاب در بدنه دستگاههای اجرایی، ادارات و در میان تأثيرگذاران اجتماعی و سلبریتیها شده است. بیحجابی در موارد فوق، تأثير بسیار مضاعفی بر وضعیت حجاب بانوان دارد. علاوه بر این، به نقش باندهای سازمانیافته ترویج بیحجابی در فضای مجازی و حقیقی و فروشندگان پوشاک منافی عفت نیز توجه شده است.
از سوی دیگر، اقدامات خودسرانه، غیرشرعی و غیرقانونی علیه بدحجابان به بهانه امر به معروف محکوم شده است. این اقدامات خودسرانه یکی از عوامل رواج بیشتر ناهنجاری و موجب تشدید گسست اجتماعی است.
بنابراین لایحه پیشنهادی دستکم از دو جهت فوقالذکر نسبت به قانون فعلی امتیاز دارد.
اشکالات لایحه را در بخش دوم یادداشت مطرح خواهیم کرد.
🖋به قلم حجت الاسلام محمد مروارید عضو شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی و از پژوهشگران بسته تحلیلی راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب
https://eitaa.com/rohaniat_mardomi
هدایت شده از روحانیت مردمی
📃 تاملی در لایحه عفاف و حجاب (۲)
به نظر میرسد لایحه پیشنهادی با اشکالات زیر روبهرو است:
۱- نداشتن طرح جامع: ساماندهی وضعیت کنونی #حجاب باید دارای یک طرح جامع و یکپارچه مشتمل بر تحلیل و ریشهیابی وضعیت موجود، ترسیم وضعیت مطلوب، سیاستها و راهبردهای رسیدن به نقطه مطلوب باشد. این طرح، تنها از قوه قضائیه ساخته نیست و باید در تدوین آن، همه نهادها و نخبگان، مشارکت و همفکری داشته باشند.
راهبرد تنبیهی در پاسخ به وضعیت حجاب، قطعهای از پازل ماست و اگر به سایر قطعات ضمیمه نشود دارای اثرگذاری مقطعی و صرفا نمادین خواهد بود. باید به راهبردهای پیشگیرنده، راهبردهای تشویقی و راهبردهای مردمی در کنار راهبردهای تنبیهی اشاره کرد.
۲- بازدارندگی کم: #کشف_حجاب و #بدپوششی_عرفی، غالباً در افرادی مشاهده میشود که توانایی مالی دارند یا با انگیزه کسب منافع دست به این کار میزنند. بنابراین جریمه نقدی این دو رفتار باید بر اساس محاسبه هزینه-فائده از بازدارندگی لازم برخوردار باشد و به نظر میرسد مبلغ جرایم مذکور چنین نیست.
ضمن این که کشف حجاب حتی در مرتبه چهارم و پس از معرفی به مراجع قضایی، هیچ مجازات غیرمالی ندارد؛ در حالی که اگر مجازات مالی برای این فرد، بازدارنده بود این رفتار نباید سه بار تکرار میشد.
همچنین، #محرومیت_از_حقوق_اجتماعی شش ماه تا پنج سال که در جرم بدپوششی عرفی و برهنگی ذکر شده، محرومیت از حقوقی است که در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. از میان این حقوق، آنچه از بقیه مهمتر است استخدام و اشتغال در دستگاههای حکومتی و دولتی است که منع از آن، تنها برای بخش بسیار کوچکی از افرادی که مرتکب این رفتارها میشوند، بازدارندگی دارد.
۳- کیفیت اجرا: یکی از ابهامات لایحه، نحوه اجرای آن توسط ضابطان قضایی است. آیا این امکان و فناوری وجود دارد که بدون مواجهه فیزیکی با فرد متخلف، با کمترین درصد خطا، فرد شناسایی شود و مراحل مذکور طی شود؟ آیا نظارت لازم و کافی بر عملکرد مأموران نیروی انتظامی برای اجرای دقیق و قاطعانه وجود دارد؟
به نظر میرسد علاوه بر بهرهگیری از فناوریهای نوین، باید ضابطان قضایی را موظف کرد در صورت گزارش مردمی کشف حجاب و بدپوششی و برهنگی، در محل حاضر شده و تذکر را به صورت شفاهی انجام دهند و در صورت عدم اصلاح رفتار خود، فرد شناسایی شده و مرحله بعد اعمال شود. بدین ترتیب، در مورد برهنگی، اگر فرد به رفتار خود ادامه داد بازداشت میگردد و به مراجع قضایی معرفی میشود.
بنابراین لایحه پیشنهادی، از جهاتی که پیشتر ذکر شد دارای قوت است؛ اما به دلیل داشتن کاستیهای فوق، از بازدارندگی کمی برخوردارست. علاوه بر آن که در بهترین حالت، دارای اثر مقطعی و زودگذر خواهد بود؛ چرا که در یک طرح جامع و همهجانبه قرار نگرفته است.
در بسته تحلیلی - راهبری ساماندهی وضعیت حجاب بانوان در کشور که به همت جبهه روحانیت مردمی و با مشارکت مجمع بانوان مبین تدوین شده و اخیرا به تایید کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان نیز رسید، تلاش شده مبتنی بر یک تحلیل درست و کامل از شرایط موجود، طرحی جامع برای رسیدن به شرایط مطلوب ارائه شود.
شایان ذکر است که این بسته از سوی دبیرخانه شورای عالی حوزه به طور رسمی برای کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شده است.
🖋به قلم حجت الاسلام محمد مروارید عضو شورای مرکزی جبهه روحانیت مردمی و از پژوهشگران بسته تحلیلی راهبردی ساماندهی وضعیت حجاب
https://eitaa.com/rohaniat_mardomi
❇️بیائید این اخلاق رهبری را تمرین کنیم
🔻رهبرانقلاب در دیدار با نماینده های مجلس از آنها تقدیر کرد؛ اینکه انقلابی آمدند و انقلابی ماندند. تا به حال دقت کردید؟ این اخلاق در رهبرانقلاب دامنه دار وپرسابقه است. وقتی اقدام مثبتی از دولت هم می بینند تقدیر می کنند؛ مثل کار و تلاش دولتی ها. یک وقت هایی از یک مسوول تقدیر می کنند؛ یک وزیر یا یک نهاد. مثلا تقدیر از وزیر کشور یا ستاد فرمان امام برای واکسن و غیره.
وقتی مسوولی هم کنار گذاشته میشود باز مراقبت می کنند زحمات او نادیده گرفته نشود. گوئی تجربه یک مسوول را غنیمت می دانند و اجازه نمی دهند این علم و تجربه کنار گذشته شود. یک نمونه اش دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی؛ آقای شمخانی.
جالب اینکه در این خصوص به جناح بندی ها نیز فکر نمی کنند. برای او کار و خدمت مهم است؛ علم و تجربه و هویت افراد را تکریم می کنند و تا وقتی خود را درون انقلاب تعریف می کنند به آنها توجه دارند.
حتی وقتی دولت یا مسوولی دوره اش تمام می شود نیز اجازه نمی دهد درباره عملکرد آن ها بی انصافی شود. یک نمونه اش نیز دولت روحانی. وقتی از عقب ماندگی های دهه 90 می گویند به عوامل مختلف از جمله سهم تحریم ها اشاره می کنند که نکند همه نقص ها به پای یک دولت نوشته شود.
چنین اخلاقی را کجا سراغ داریم؟ کمتر کسی از مسوولین است که اینطور نسبت به خدمات دیگران قدردان باشد. این اخلاق سیاسی خودش آموزنده است.
🔻قدردانی خودش یک راهبرد است؛ راهبردی فراتر از راهبرد مدیریتی؛ بلکه یک راهبرد تربیتی است. یکی از قواعد اصلی رشد انسان ها به ظهور کشاندن دارایی هاست. ماجرا را در ابعاد یک جامعه ببینید و نه حتی تک تک افراد. وقتی آنچه از خیرات یک جامعه به بروز و ظهور می کشیم جامعه وجودش مستعد افاضه دارایی ها و نعمات بیشتر می شود. این راهبرد بر اساس منطق قرآنی لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم است.
🔻راهبرد شکر، تنها برای مدیریت سیاسی کشور هم نیست؛ گوئی مهمترین ثمره اش یک درس برای زندگی است. برای زندگی فردی آدم ها و سبک تعامل اجتماعی افراد.
درس اصلی اینست؛
🔻قدردان و شاکر باشیم. قدم اول شاکر بودن نیز اینست که ابتدا نعمت را ببینیم. دارایی ها را ببینیم و سر دست بگیریم. دیدن داشته های ما، خودش جزئی از شاکری است. اگر در زندگی شخصی مان و با اطرافیان این اخلاق را تمرین کردیم در فضای سیاسی جامعه نیز با همین سبک رفتار می کنیم.
🔻ثمره اصلی این اخلاق اینست که هم حرکت و داشته ها را می بینیم و امیدوار خواهیم بود و هم نقص ها را در نسبت با دارایی ها می سنجیم و با کمترین کسری و ضعف و آسیبی از کوره در نمی رویم و دچار سستی و رخوت نمی شویم.
🔻و از همه مهمتر وقتی نعمت ها را در کنار نقص ها دیدیم متوجه اراده حق در پس همه امور می شویم؛ گوئی ظهورش همه جا هست تا در دل مشکلات راه را باز کند.
❇️بیائید تمرین کنیم.
«محسن مهدیان»
@mabavi
🔴 کاش از خسروپناه برای این سخنانش ضمانت اجرایی بگیرند!
❌ خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته لایحه موسوم به عفاف و حجاب خیلی کاربردی و موفق هست و کسانی که به لایحه ایراد میگیرند آن را ندیده اند!!
🔹 این بنده خدا که شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی از نیروهای انقلابی ذوق مرگ شده بودند که ببینید چه شخصیت برجسته ای اومده ، ما همون موقع خوش بین نبودیم به ایشون ،چون این بزرگوار همیشه در عالم تئوری و نظریه و سخنرانی حضور داشتند و هیچگاه درگیر کار میدانی و عملیاتی نبودند، حالا ببینید چه افاضاتی کرده !!
🔹 آقای خسرو یا واقعاً خودت نخوندی این لایحه رو و یا خوندی و متوجه عمق فاجعه اش نشدی که خدایی نکرده با تصویب این لایحه دیگر چیزی به نام حجاب در جامعه وجود نخواهد داشت.
⏪ اگر از ما نمی پذیری، برو از کسانی که ماموریت دارند بساط بیحجابی را جمع کنند بپرس ببین چطور با این لایحه عملا خنثی و دست بسته میشوند.
«بیداری_ملت»
محمد ابوی سانی | قیام🇵🇸
🔴 کاش از خسروپناه برای این سخنانش ضمانت اجرایی بگیرند! ❌ خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت
✅سطح تحلیل و روش نقد، در یک کانال مدعی انقلابی گری با مخاطب نسبتا بالا رو ببینید!!
🚫این نتیجه ی ضریب دادن به کانال های بی نام و نشان و ناشناخته در سطح اندیشه و عمقه که مدعی انقلابی گری هم هستن متأسفانه!!
🔻این چندمین باره که می بینم موارد بازنشری در این کانال، کمترین سنخیتی با منظومه ی گفتمانی امام جامعه نداره!!
🚫حتی برای تثبیت تحلیل ش، سخنان استاد خسروپناه رو تقطیع و تحریف کرده، یعنی کمترین دغدغه ای نسبت به امانت داری در این فضا نداره!!
✅آداب نقد هم پیشکش!
🚫توهین ش به رهبری معظم نسبت به انتصاب استاد خسروپناه بعنوان دبیر «شعاف» هم بماند...
🖊پ.ن:
خیلی دوست دارم ادمین یا ادمین هاش رو بشناسم...
فعالیت ها و نوع پست هاش، مشکوکه!!
#روش_نقد
#روش_تحلیل_اخبار
#جریان_تحریف
#سواد_مطالبه
#سواد_رسانه
@mabavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شاعری علیه اشرافیت!
🔹قطعنامه ۵۹۸ که پذیرفته شد، بعضیها باورشان آمد که جنگ تمام شده! میخواستند برای خودشان زندگیِ بدون درد و دغدغهای را تجربه کنند. با عافیت، در اشرافیت. برخی هم از راهِ آمده پشیمان شده بودند.
🔸برای توجیه عافیت و اشرافیتشان لازم بود که دین را از سیاست جدا کنند، #مردم را به حاشیه برانند، خودشان را ستون انقلاب و یار امام بنامند، #حزبالله را سرگرم روضه و دعا و مستحبات کنند، و خلاصه آنکه اسلام مردم را آمریکایی کنند!
🔹اما شاعری پرشور، با شعرهایش به جنگ این ریا و تزویر آمد. نوار کاستهایش دستبهدست میچرخید، خودش هم شهر به شهر میگشت تا از اسلامی دیگر بگوید. #اسلام_ناب_محمدی.
🔸شعرهایش تجسم جنگی تاریخی بود که بار دیگر آغاز شده بود. #جنگ_فقر_و_غنا، استضعاف و استکبار، #عدالت و #تبعیض، #سادهزیستی و اشرافیگری، مبارزه و عافیتطلبی و...
🔺۱۹ سال از درگذشت #محمدرضا_آقاسی میگذرد، اما شعرهایش تنها وضعیت آن روزها را بازنمایی نمیکند، بلکه بسیاریشان هنوز تازه و حرف روز است!
برای شادی روحش فاتحه وصلواتی ایثارکنیم.
@mabavi
ـ┇مراسم جشن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها
ـ┇یکشنبه ٧ خردادماه ١۴٠۲
ـ┇ساعت ٢٠:٣٠
ـ┇ستاری ۱۵، مسجد اعظم صاحب الزمان (عج)
ـ┇ #حجت_الاسلام_ابویسانی
ـ┇ #کربلایی_علی_زمانیان
ـ┇ #کربلایی_مصطفی_پاشایی
ـ┇ #کربلایی_مصطفی_دشت_بیاض
ـ┇ #لطفا_اطلاع_رسانی_کنید
ـ┇ هِیْئَتِعآشِقانِاَبٰاْعَبدِاللهِالْحُسِینْعَلیهِالْسَلاٰمْ
@mabavi
محمد ابوی سانی | قیام🇵🇸
توضیحات استاد خسروپناه پیرامون لایحه عفاف و حجاب مطرح شده در مدرسه فصلی فلسفه فقه نظام سیاسی (پژوهش
دبیرخانه شورا در تدوین لایحه عفاف و حجاب مشارکتی نداشته است/هجمههای جریان های تخریب چی منصفانه نیست
استاد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
🔹دبیرخانه شورا در تدوین لایحه مشارکتی نداشته و تنها مشورت مختصری داده است و متاسفانه در لایحه منتشره، بخشی از مشورتها درج نشده است.
🔹بنابراین لایحه منتشره مطلوب دبیرخانه نیست هر چند هجمههای برخی جریانات هم منصفانه نیست.
🔹بنده درباره لایحه مطالبی دارم که در فضای غیر اخلاقی و توهین آمیز برخی رسانهها ترجیح میدهم، سکوت کنم.
🔹مطالب بنده درباره ی لایحه به عنوان یک مثال حاشیه ای در درس فقه حکمرانی بود که خبرنگار بدون اذن بنده و به صورت ناقص آن را منتشر کرد
🔹مسأله ی حجاب در جامعه ما بسیار پیچیده است متولیان و رسانه ها، مراقب باشند احساسی به مسأله حجاب ننگرند؛ قطعا به کار جامعه شناختی نیاز است، سخت گیری و سهل گیریِ بی منطق، به جامعه زنان آسیب می زند.
🔹زنان جامعه ایران، عفیف هستند، خانواده دار هستند، رفتار عده ای اندک را بر کل جامعه حمل نکنید
@mabavi
هدایت شده از نورهدایت
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پاسخ امام خامنه ای به این سوال که چرا امروز آمریکا ضعیفتر از گذشته است؟
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
✅ @nurehedayat_ir
دیپلماسی عزتمندانه
در پناه اقتدار نظامی و منطقه ای
🔹دیپلمات ایرانی، آقای اسدالله اسدی، در دولت برجام بازداشت شد و پس از پنج سال تحمل اسارت در اروپا، امروز آزاد شد و به وطن بازگشت. او دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش)، دهم تیر ماه ۱۳۹۷ در آلمان بازداشت، و سپس به بلژیک منتقل شد.
♦️آزادی این دیپلمات عزیز، با رونمایی ایران از موشک رادار گریز و نقطه زن "خرمشهر "۴ (خیبر)، با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سر جنگی ۱۴۰۰ کیلو گرمی همزمان بود.
🔹این اتقاق، نمادی از روند جدید، و هماهنگی و هم افزایی "میدان-دیپلماسی" است. در حالی که وزیر خارجه می گوید مداکرات برجامی همچنان در جریان است، جمهوری اسلامی ایران، نه از رونمایی بخشی از اقتدار دفاعی و موشکی خود صرف نظر می کند؛
♦️و نه سیاست خارجی و آمد و شد هیئت های دیپلماتیک با جهان فرا غرب را معطل نظر آمریکا و اروپا نگاه می دارد.
🔹انفعال دیپلماتیک، به رویه غالب در دولت روحانی تبدیل شده بود؛ تا آنجا که با رونمایی از شهر موشکی کشورمان (در مقابل تهدید های نظامی آمریکا و اسرائیل) مخالفت می کردند؛
♦️یا حتی دو سال پس از اعلام ابطال برجام توسط آمریکا، با تصویب قانون راهبردی اقدام متقابل در مجلس مخالفت می ورزیدند! بنابراین دو برابر شدن تحریم ها در دوره پسا برجام، طبیعی ترین اتفاق بود. تلخ تر این که برخی دولتمردان دنبال واگذاری اقتدار موشکی و منطقه ای در برجام ۲ و ۳ هم بودند!
🔹در مقابل، افزایش اقتدار بازدارنده نظامی و امنیتی، در کنار گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی، نظامی، امنیتی و راهبردی با جهان فرا غرب، در دولت جدید جهش بی سابقه ای پیدا کرده است؛
♦️سفر های مهم آقای رئیسی به روسیه، چین، اندونزی، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، عمان و قطر، و میزبانی سران کشورهای گوناگون و امضای بالغ بر یکصد قرارداد و سند همکاری، نمونه ای از این جهش راهبردی در حوزه دیپلماسی مفتدرانه است.
🔹اکنون هیچ خردمندی در کشور نمی پذیرد که گسترش همکاری ها با کشور ها و اتحادیه های فرا غرب، به برجام و FATF و اخم و لبخند بی فایده چند دولت زورگو و بد عهد غربی موکول شود؛ همچنان که نمی پذیرد به خیال دیپلماسی، تقویت بازدارندگی دفاعی و تهاجمی متوقف شود.
♦️اقتدار دفاعی و نظامی بود که سایه جنگ را از سر کشور دور کرد و تهدید های جاری و اجرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی را عقب راند و حال آن که همان ها به موازات امتیاز گیری در برجام، در تدارک تشدید تهدید نظامی و حمله مستقیم و نیابتی به ایران بودند.
🔹توسعه تجارت خارجی، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، تنوع بخشی به شرکای خارجی، احیای بخشی از درآمد های بلوکه شده ایران، دلار زدایی از تبادلات و کم اثر کردن تحریم ها، زمینه سازی برای احیای کریدور های ترانزینی شمال- جنوب و شرق به غرب و ...، نوید به بار نشستن دیپلماسی عزتمندانه در سایه اقتدار نظامی و منطقه ای را می دهد و می تواند سد تحریم ها را فرو بریزد؛ سدی که در اثر دیپلماسی انفعالی و التماسی فراز آمد.
«محمد ایمانی»
#دیپلماسی_عزت
#ایران_قوی
@mabavi