eitaa logo
مبنا🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
155 عکس
26 ویدیو
12 فایل
▪️سلسله نشست های تخصصی مبنا 📍تبیین مبنای فکر و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) 🔸جهت ارتباط با ادمین با این شناسه ارتباط بگیرید: @admin_mabna
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و دوم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا  هجرت یعنی چه؟ آیا شما هجرت دارید؟ 🔸 نمی شود بگوئیم هجرت فقط مختص عده ای از افراد است آن هم در یک زمان و تاریخ. در این صورت این قسمت از قرآن متوقف می شود، تعطیل می شود. حضرت آقا تعریفی می کنند که تعطیلی ندارد و مشمول همه ما می شود. 🔸 هجرت یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه اسلامی یک خشت بردن. جامعه اسلامی که در مدینه به وجود آمده بود، محتاج بود به عناصر مومن، فعال، پرتلاش، پر توان، سابقه دار، اسلام فهم، محبّ و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان. 🔸 پس ما هم می توانیم هجرت کنیم‌.هجرت تلاش برای ساختن جامعه اسلامی است.از اتساع مفهومی که در مضامین اسلامی است می توان استفاده کرد و گفت هجرت از گناهان هم داریم، هجرت های علمی، هجرت های سیاسی، هجرت های فکری هم داریم. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و سوم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 أُولَٰئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ بعضی پیوستگان و به هم پیوستگان و هم جبهه گان یکدیگرند. 🔸 در منطق یک جزء و کل داریم و یک بعض و کل. ◀️اگر ساعت را در نظر بگیرید اجزایی دارد مثل عقربه اش. عقربه را بیرون بیاورید دیگر کسی به آن ساعت نمی گوید. می گوید این جزئی از ساعت است. این رابطه جزء و کل است. ◀️ حال اگر آینه بزرگی را در نظر بگیرد و آن را بشکنیم. هر تکه از آن شکسته ها برداریم می گوییم این هم آینه است. این بعض و کل است. بعض و کل را از هر طرف بخوانی خودش است. 🔸 قرآن در همه جا انسانها را بعضهم اولیاء بعض تعبیر می کند. کسانی چون شهید صدر، شهید مطهری و علامه طباطبایی از این عبارت در جهت اصالت جامعه و اصالت هویت جمعی استفاده می کنند. لذاست که وقتی می گوییم انسان، مثل آینه، خانواده هم یک انسان است، جامعه هم یک انسان است. بنابراین جامعه مسلم داریم، خانواده مسلم داریم. این به هم پیوستگی ها، اصالت جمعی ماست. رابطه انسانها خطی نیست حلقوی است،یعنی از یک طرف تو ولی منی، از طرف دیگر من ولی توام، بعضهم اولیاء بعض. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و چهارم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 یکی از نکات مهم که در بحث ایمان و پایبندی به تعهدات توسط حضرت آقا مطرح شده است،منفعت طلبیو منفعت طلبی متجاوزانهاست. 🔸 در کتاب بیان شده است که: همه مردم دنیا نفع طلبند، چه کسی است که طالب زیان خود باشد؟ منظور ما از نفع طلبان، نفع طلبان متجاوز است. اساساً انسان در اسلام باید منفعت طلب باشد. دنبال کردن علم نافع در اسلام توصیه شده است یعنی منفعت طلبی. در روایات تذکر داده شده است که دو روزت مثل هم نباشد یعنی منفعت طلبی. اصولاً قرآن با ادبیات منفعت طلبی با ما حرف می زند، می گوید انسان خودت را ارزان نفروش، و یا وعده لذایذ آخرت همه از جنس منفعت طلبی هستند. 🔸 بنابراین به جای اینکه منفعت طلب سودجو را به عنوان گفتمان بد مطرح کنیم باید متجاوز را بد معرفی کنیم. در اینجا بحث های فلسفی وجود دارد. علامه طباطبایی تاکید دارند که جلب منفعت و دفع ضرر جزء اعتباریات انسانهاست. همه انتخاب های ما مبتنی بر الگوریتم جلب منفعت و دفع ضرر است. مشکل ما در مصادیق آن است‌. ما دنبال نفعمان هستیم و اشتباه فکر می کنیم که این ماده را باید بخورم، می خورم می بینم ضرر کردم. 🔸 مشکل ما الگوریتم نفع طلبی نیست. ما هم منفعت طلب هستیم، ما هم قدرت طلب هستیم، اما تفاوت ما با غرب در دو مورد است: ۱. مصادیق. چه نوع قدرتی؟ ۲. غایت. یعنی هدفت از قدرت طلبی چیست؟ برای زورگویی یا برای خدمت با انسان. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و پنجم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 وَيَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعْنَا حضرت آقا تاکید کرده اند در قرآن آمده است عده ای می گویند ایمان آورده ایم، فرمان برده ایم، اما *ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ* از آن اعتقادات رو برمی گردانند! صحبت از کفار نیست، صحبت از مرتدین نیست، صحبت از همین مومنین معمولی داخل جامعه هاست، جامعه های اسلامی. بعد درباره اینها می فرماید: وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ . یعنی اینان مومن نیستند. 🔸 این مطالب برای من و شما زنگ خطر است. نکند من هم آمَنَّا گفتم، بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ گفتم، حتی أَطَعْنَا هم هستم. نکند یک جایی مومن تلقی نشوم! کجا ممکن است من در درگاه الهی مومن ثبت نشوم؟ 🔸 إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ مُعْرِضُونَ عده ای از حکم خدا و رسول روی گرداند. معمولا افراد از چه چیزی روی گردان می شوند؟ از ولی.ریزش هایی که در جمهوری اسلامی و انقلاب اتفاق افتاد هم مشمول این آیه اند. حضرت آقا چهل سال قبل دارند اخطار می دهند که مواظب ریزش هایتان باشید. به وضع الان خودت نگاه نکن. عاقبت به خیری بخواهیم که همیشه مومن با همین تعریف مجاهد باشیم. 🔸 ریزش ها ناشی از چیست؟ ◀️ ۱. فی قُلوبِهِم مَرَضٌ مرض ها چیست؟ جهل و غرور، هوای نفس و هوس ◀️ ۲. أَمِ ارْتَابُوا مردد هستند ◀️ ۳. أَمْ يَخَافُونَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَرَسُولُهُ می ترسند خدا و پیغمبر به آنها ظلم کنند. اینها حرف های راحتی است، ولی اگر به زندگی هایمان مراجعه کنیم، جاهایی را پیدا می کنیم که احساس می کنیم خدا و پیغمبر در حق ما بدی کردند. این است که در روایات بسیار آمده که ما در جاهایی مشرک هستیم. 🌐 @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و ششم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در بحث توحید، حضرت آقا این موضوع را مطرح می کنند که انسان به هر کجا وصل بشود بینهایت نیست. انسان به هر کسی وصل شود بالاخره محدود است. فقط یک نقطه هست که نامحدود است. آن نقطه خداست. کسی که به نامحدود وصل است، قطعاً امیدوارتر از آن کسی است که وصل به محدود است. اینجا بحث به صورت غیردینی عنوان شده است. 🔸 فرض کنید از پشت شیشه ای نظاره گر فرد فقیری هستید که در یک روز فردی به او تکه نانی می دهد. فردایش فرد دیگری به او کمک می کند. دو اتفاق را دیدیم. هر دو ظاهرش یک امر است. یک انسان گرسنه سیر شد. حالا اگر به ما بگویند اولی ماتریالیست بود و دومی مومن و موحد. اینجا خیلی تفاوت حاصل می شود. 🔸 گرسنه ای که از طریق دست یک موحد سیر می شود فرق می کند با گرسنه ای که از دست یک ماتریالیست سیر شود. آقا تاکید دارند اولی دوام دارد و سازنده است، در حالی که دومی حتماً تخریب کننده است. چرا؟ چون انگیزه کسی که به خدا ایمان ندارد، در انگیزه ها به بینهایت وصل نیست و به فقیر کمک می کند. انگیزه او چیست؟ در بهترین حالت این است که بگوئیم دلش سوخته. مسلماً این دل سوختن محدود است، یک بار، دو بار، ....بار دهم به فقیر می گوید تو برای من چه کاری می کنی؟ یعنی انتظار بازگشت دارد. این قطعاً به تخریب اجتماع منجر می شود. ولی کسی که برای خدا معامله کرده است، فرد گرسنه را استثمار نمی کند و انتظار ما به ازاء ندارد. خالص است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و هفتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 پایه مباحث توحید در اینجا این است که توحید را خلاصه کردن به این که من می دانم خدا یکی است، اصلاً کافی نیست. 🔸 مشکل ما ماتریالیسم اعتقادی نیست. مشکل ما ماتریالیسم عملیاست. ماتریالیسم سبک زندگی است. طرف با چندین برهان نظم، برهان صدیقین، برهان ملاصدرا خدا را قبول دارد، اما به زندگی اش که می رسد در رزاقیت خدا شک دارد. اسراف هایی که داریم، تبذیرها، اسیر برندها، اسیر مشکلات سبک زندگی به دلیل عدم توحید است. به خدا ایمان نداریم. 🔸 باید توحید را لحظه به لحظه در زندگی تفسیر کنیم. در دعای جوشن کبیر که هزار صفت از صفات الهی معرفی شده است، به این فک کنیم کا این صفات در زندگی من کجا قرار گرفته است؟ این گونه به سبک زندگی[قرآنی] نزدیک می شویم. توحید فلسفی و اعتقادی در جای خودش اهمیت دارد، اما توحید را به صورت زمینی (توحید در زندگی) باید قبول کرد. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و هشتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در اسلام جز حق و باطل هیچ دوگان دیگری نداریم. 🔸 ما دوگان مادی و معنوی نداریم. این که می گویند این قدر مادی نباش، کمی معنوی باش جمله غلطی است. این دوگان ادعای مسیحیت است. 🔺 در اسلام تمایز مادی و معنوی با کار نیست، با غایت است. 🔺 نماز بخوانی به نیت ریا، کار مادی کرده ای. 🔺 کباب بخوری به نیت خدا، کار معنوی کرده ای. 🔸 مادی ترین کارها را برای خدا انجام دهید، می شود معنوی. معنوی ترین کارها اگر برای خدا نباشد، مادی ترین کارها است. 🔸 در اسلام تمایز دنیا و آخرت را نداریم. البته به لحاظ هستی شناختی تمایز نداریم. به لحاظ معرفت شناختی داریم. یعنی از زاویه خدا نگاه کنید غیب و شهادت نداریم. همه عالم این است. اگر از منظر انسان نگاه کنید، تا آنجایی که حس می کنید اسمش را می گذارید شهادت، از آنجا به بعد را می گذاریم غیب. 🔺 برای خدا غیب نداریم. 🔸برای خدا دنیا و آخرت نداریم. همه یک حقیقت واحد است. اندیشه توحیدی اجازه این دوگان ها را نمی دهد. این مباحث همه از اندیشه های غربی و مسیحیت گرفته شده است که در الفاظ ما هم پراکنده شده و همه اش ضد توحید است. 🔹 در بحث توحید در جهان بینی اسلام حضرت آقا صفاتی من جمله حی بودن و قیوم بودن خداوند را مطرح می کنند. 🔸 چرا این صفات در اینجا آمده است؟ زیرا مگر نگفته اند: تخلقوا باخلاق الله. پس من نیز به عنوان انسان باید حی باشم، قیوم باشم، خواب نداشته باشم. حضرت آقا بیان داشته اند که رهبران حق هم باید این گونه باشند. 🌐@mabna_mashhad
شرح دعای چهل و چهارم - ج 1 تلخیص.pdf
279.6K
🔶تلخیص اولین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و نهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در ابتدای بحث توحید تاکید شده است که توحید فقط یک فهمیدن بی مسئولیت و بی تعهد نیست. دانستن این حقیقت که بر دوش ما تکلیفی بار نکند، نیست. 🔹 توحید علاوه بر این که یک بینش است، و یک برداشت از این واقعیت است که خدا هست و یکی هست؛ علاوه بر این، یک شناخت عمل زا و زندگی ساز است. 🔸 اینجا بحث توحید چند ضلع مهم دارد. مختصات یک سیستم عامل اینجا بسته می شود. *عمل زا بودن* ضلع اول سیستم عامل است. اگر سیستم به عمل منجر نشود، آن سیستم عامل نیست، فقط سیستم بینشی است. ضلع دوم زندگی ساز بودن است. یعنی توحید برای این دنیا هم هست. دین را نیاورده اند که فقط برای آن دنیا حرف بزند. باید این دنیا را هم بسازد، ضمن این که ما می خواهیم این دنیا و آن دنیا را باهم یکپارچه ببینیم. 🔸 زندگی هم می تواند فردی و غارنشین باشد، هم می تواند جمعی و اجتماعی باشد. طبیعتاً زندگی که ما برای انسان در اندیشه اسلامی قائلیم زندگی اجتماعی است. اسلام زندگی فردی و غارنشینی نمی خواهد بسازد. لذا ضلع دوم را می شود ضلع اجتماع ساز، جامعه ساز نامید تا بتوان آن را به تمدن ساز و دولت ساز برسانیم. 🔸 میان عمل و زندگی می شود صحبت از مساله کرد. یکی از کلید واژه ها برای عمل، مساله است. اگر مسائل را به اسلام ارجاع دادید و آن را حل نکرد، آن اسلام، اسلامی که ما می خواهیم، نیست. 🔹 توحید در زندگی ما، در عمل ما، چه عمل فردی، و چه عمل اجتماعی، چه مربوط به شخص خود، چه مربوط به جامعه خود، چه مربوط به بشریت و چه مربوط به آینده تاریخ، حتماً یک تعهدی روی دوش ما می گذارد؛ اگر این تعهد را نگذارد، توحید توحیدی که خدا می خواهد، نیست. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سی ام ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹در ابتدا خوب است ذهن خودمان را منظم کنیم. یک مدل ۵خ در اینجا مطرح می کنیم که بر اساس فرمایشات شهید مطهری، شهید صدر و حضرت آقا طراحی می شود: ۱. خ؛ خدا ۲. خ؛ خود ۳. خ؛ خلق (مردم، بشریت) ۴. خ؛ خلقت (طبیعت) ۵. خ؛ خلیفه(ولی) 🔸 می توان یک پنج ضلعی کشید و در هر راس آن یک کدام از خ ها قرار داد. سوال ما در بحث زندگی سازی، در بحث عمل این می شود که رابطه بین این خ ها- اضلاع پنج ضلعی که رئوس را به هم مرتبط می کند- را اسلام باید برای ما حل کند. یعنی رابطه من (خود) با خدا که می شود عبادت چگونه باید باشد، اسلام چطور آن را حل می کند. رابطه من (خود) با خلق را که می شود زندگی اجتماعی، اسلام باید حل کند. یعنی پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، با همسایه، سبک زندگی و ... را اسلام باید تبیین کند. پیوندهای من با خلقت و با خلیفه هم به همین ترتیب باید در اسلام تعریف شود. حضرت آقا در بحث توحید همین رامدل ۵خ را بیان می کنند. ایشان سه نوع خلق را معرفی می کنند: جامعه خود، جامعه جهانی و جامعه آینده. یعنی منظور ما از خلق فقط خلق اطراف نیست و گستره ای از خلق مورد توجه است. 🔸 وقتی صحبت از بعد اجتماعی انسان می کنیم اولین هسته آن خانواده است. تا وقتی خانواده تشکیل نشود انسان کامل نشده است. اگر خانواده باشد، جامعه شکل نگیرد، انسان کامل نشده و هویت اجتماعی که خدا می خواهد شکل نگرفته است. درجات کمال یک انسان باید تا جایی برسد که در رابطه خودش با بشریت احساس رابطه های عاطفی کند. روح مومن در ارتباط با دیگران و حس آنها پخش شود. حضرت آقا تاکید دارند همه اینها از یک اندیشه و باور اصیل شکل می گیرد و آن توحید است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سی و یکم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 توحید بلاشک یک جهان بینی است که خدا چیست و چندتاست. اما همزمان یک ایدئولوژی سازنده زندگی ساز است. 🔸 ما مکلفیم همه کارهایمان رنگ و نشانه ای از توحید داشته باشد، یعنی برای خدا باشد. تصویری که حضرت آقا قصد دارند در ذهن مخاطب شکل دهند با این زبان بیان شده است که: این عالم یک خدا دارد. یک خلقت و کائنات دارد. حالا یک موجودی را این وسط آفریده و گفته تو خلیفه من، و لذا به او اختیاراتی داده است که روی زمین جانشینی خدا کند به طوری که این جانشینی توام با فهرستی از ماموریت ها است. در واقع ماموریت انسان لازمه اش آزادی و اختیاری است که خدا به او داده. 🔸 این که انسان زندگی اش توحیدی بشود، خوابش برای خدا باشد، خوردنش برای خدا باشد، امکان ندارد برای خدا دروغ بگوید، ظلم کند. البته بسم اللهی که از ته دل گفته باشد خدایی محسوب خواهد شد. فطرت انسان را نمی توان فریب داد. بسم الله الرحمن الرحیم کارت گواهی من است که با آن می گویم روی زمین از طرف چه کسی آمده ام. 🌐 @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
شرح دعای 44 استاد الهی- ج2 تلخیص.doc
103.4K
🔶تلخیص دومین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
شرح دعای 44 استاد الهی- ج3 تلخیص.pdf
811.5K
🔶تلخیص سومین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید