eitaa logo
مبنا🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
155 عکس
26 ویدیو
12 فایل
▪️سلسله نشست های تخصصی مبنا 📍تبیین مبنای فکر و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه العالی) 🔸جهت ارتباط با ادمین با این شناسه ارتباط بگیرید: @admin_mabna
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و ششم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در بحث توحید، حضرت آقا این موضوع را مطرح می کنند که انسان به هر کجا وصل بشود بینهایت نیست. انسان به هر کسی وصل شود بالاخره محدود است. فقط یک نقطه هست که نامحدود است. آن نقطه خداست. کسی که به نامحدود وصل است، قطعاً امیدوارتر از آن کسی است که وصل به محدود است. اینجا بحث به صورت غیردینی عنوان شده است. 🔸 فرض کنید از پشت شیشه ای نظاره گر فرد فقیری هستید که در یک روز فردی به او تکه نانی می دهد. فردایش فرد دیگری به او کمک می کند. دو اتفاق را دیدیم. هر دو ظاهرش یک امر است. یک انسان گرسنه سیر شد. حالا اگر به ما بگویند اولی ماتریالیست بود و دومی مومن و موحد. اینجا خیلی تفاوت حاصل می شود. 🔸 گرسنه ای که از طریق دست یک موحد سیر می شود فرق می کند با گرسنه ای که از دست یک ماتریالیست سیر شود. آقا تاکید دارند اولی دوام دارد و سازنده است، در حالی که دومی حتماً تخریب کننده است. چرا؟ چون انگیزه کسی که به خدا ایمان ندارد، در انگیزه ها به بینهایت وصل نیست و به فقیر کمک می کند. انگیزه او چیست؟ در بهترین حالت این است که بگوئیم دلش سوخته. مسلماً این دل سوختن محدود است، یک بار، دو بار، ....بار دهم به فقیر می گوید تو برای من چه کاری می کنی؟ یعنی انتظار بازگشت دارد. این قطعاً به تخریب اجتماع منجر می شود. ولی کسی که برای خدا معامله کرده است، فرد گرسنه را استثمار نمی کند و انتظار ما به ازاء ندارد. خالص است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و هفتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 پایه مباحث توحید در اینجا این است که توحید را خلاصه کردن به این که من می دانم خدا یکی است، اصلاً کافی نیست. 🔸 مشکل ما ماتریالیسم اعتقادی نیست. مشکل ما ماتریالیسم عملیاست. ماتریالیسم سبک زندگی است. طرف با چندین برهان نظم، برهان صدیقین، برهان ملاصدرا خدا را قبول دارد، اما به زندگی اش که می رسد در رزاقیت خدا شک دارد. اسراف هایی که داریم، تبذیرها، اسیر برندها، اسیر مشکلات سبک زندگی به دلیل عدم توحید است. به خدا ایمان نداریم. 🔸 باید توحید را لحظه به لحظه در زندگی تفسیر کنیم. در دعای جوشن کبیر که هزار صفت از صفات الهی معرفی شده است، به این فک کنیم کا این صفات در زندگی من کجا قرار گرفته است؟ این گونه به سبک زندگی[قرآنی] نزدیک می شویم. توحید فلسفی و اعتقادی در جای خودش اهمیت دارد، اما توحید را به صورت زمینی (توحید در زندگی) باید قبول کرد. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و هشتم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در اسلام جز حق و باطل هیچ دوگان دیگری نداریم. 🔸 ما دوگان مادی و معنوی نداریم. این که می گویند این قدر مادی نباش، کمی معنوی باش جمله غلطی است. این دوگان ادعای مسیحیت است. 🔺 در اسلام تمایز مادی و معنوی با کار نیست، با غایت است. 🔺 نماز بخوانی به نیت ریا، کار مادی کرده ای. 🔺 کباب بخوری به نیت خدا، کار معنوی کرده ای. 🔸 مادی ترین کارها را برای خدا انجام دهید، می شود معنوی. معنوی ترین کارها اگر برای خدا نباشد، مادی ترین کارها است. 🔸 در اسلام تمایز دنیا و آخرت را نداریم. البته به لحاظ هستی شناختی تمایز نداریم. به لحاظ معرفت شناختی داریم. یعنی از زاویه خدا نگاه کنید غیب و شهادت نداریم. همه عالم این است. اگر از منظر انسان نگاه کنید، تا آنجایی که حس می کنید اسمش را می گذارید شهادت، از آنجا به بعد را می گذاریم غیب. 🔺 برای خدا غیب نداریم. 🔸برای خدا دنیا و آخرت نداریم. همه یک حقیقت واحد است. اندیشه توحیدی اجازه این دوگان ها را نمی دهد. این مباحث همه از اندیشه های غربی و مسیحیت گرفته شده است که در الفاظ ما هم پراکنده شده و همه اش ضد توحید است. 🔹 در بحث توحید در جهان بینی اسلام حضرت آقا صفاتی من جمله حی بودن و قیوم بودن خداوند را مطرح می کنند. 🔸 چرا این صفات در اینجا آمده است؟ زیرا مگر نگفته اند: تخلقوا باخلاق الله. پس من نیز به عنوان انسان باید حی باشم، قیوم باشم، خواب نداشته باشم. حضرت آقا بیان داشته اند که رهبران حق هم باید این گونه باشند. 🌐@mabna_mashhad
شرح دعای چهل و چهارم - ج 1 تلخیص.pdf
279.6K
🔶تلخیص اولین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره بیست و نهم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 در ابتدای بحث توحید تاکید شده است که توحید فقط یک فهمیدن بی مسئولیت و بی تعهد نیست. دانستن این حقیقت که بر دوش ما تکلیفی بار نکند، نیست. 🔹 توحید علاوه بر این که یک بینش است، و یک برداشت از این واقعیت است که خدا هست و یکی هست؛ علاوه بر این، یک شناخت عمل زا و زندگی ساز است. 🔸 اینجا بحث توحید چند ضلع مهم دارد. مختصات یک سیستم عامل اینجا بسته می شود. *عمل زا بودن* ضلع اول سیستم عامل است. اگر سیستم به عمل منجر نشود، آن سیستم عامل نیست، فقط سیستم بینشی است. ضلع دوم زندگی ساز بودن است. یعنی توحید برای این دنیا هم هست. دین را نیاورده اند که فقط برای آن دنیا حرف بزند. باید این دنیا را هم بسازد، ضمن این که ما می خواهیم این دنیا و آن دنیا را باهم یکپارچه ببینیم. 🔸 زندگی هم می تواند فردی و غارنشین باشد، هم می تواند جمعی و اجتماعی باشد. طبیعتاً زندگی که ما برای انسان در اندیشه اسلامی قائلیم زندگی اجتماعی است. اسلام زندگی فردی و غارنشینی نمی خواهد بسازد. لذا ضلع دوم را می شود ضلع اجتماع ساز، جامعه ساز نامید تا بتوان آن را به تمدن ساز و دولت ساز برسانیم. 🔸 میان عمل و زندگی می شود صحبت از مساله کرد. یکی از کلید واژه ها برای عمل، مساله است. اگر مسائل را به اسلام ارجاع دادید و آن را حل نکرد، آن اسلام، اسلامی که ما می خواهیم، نیست. 🔹 توحید در زندگی ما، در عمل ما، چه عمل فردی، و چه عمل اجتماعی، چه مربوط به شخص خود، چه مربوط به جامعه خود، چه مربوط به بشریت و چه مربوط به آینده تاریخ، حتماً یک تعهدی روی دوش ما می گذارد؛ اگر این تعهد را نگذارد، توحید توحیدی که خدا می خواهد، نیست. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سی ام ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹در ابتدا خوب است ذهن خودمان را منظم کنیم. یک مدل ۵خ در اینجا مطرح می کنیم که بر اساس فرمایشات شهید مطهری، شهید صدر و حضرت آقا طراحی می شود: ۱. خ؛ خدا ۲. خ؛ خود ۳. خ؛ خلق (مردم، بشریت) ۴. خ؛ خلقت (طبیعت) ۵. خ؛ خلیفه(ولی) 🔸 می توان یک پنج ضلعی کشید و در هر راس آن یک کدام از خ ها قرار داد. سوال ما در بحث زندگی سازی، در بحث عمل این می شود که رابطه بین این خ ها- اضلاع پنج ضلعی که رئوس را به هم مرتبط می کند- را اسلام باید برای ما حل کند. یعنی رابطه من (خود) با خدا که می شود عبادت چگونه باید باشد، اسلام چطور آن را حل می کند. رابطه من (خود) با خلق را که می شود زندگی اجتماعی، اسلام باید حل کند. یعنی پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، با همسایه، سبک زندگی و ... را اسلام باید تبیین کند. پیوندهای من با خلقت و با خلیفه هم به همین ترتیب باید در اسلام تعریف شود. حضرت آقا در بحث توحید همین رامدل ۵خ را بیان می کنند. ایشان سه نوع خلق را معرفی می کنند: جامعه خود، جامعه جهانی و جامعه آینده. یعنی منظور ما از خلق فقط خلق اطراف نیست و گستره ای از خلق مورد توجه است. 🔸 وقتی صحبت از بعد اجتماعی انسان می کنیم اولین هسته آن خانواده است. تا وقتی خانواده تشکیل نشود انسان کامل نشده است. اگر خانواده باشد، جامعه شکل نگیرد، انسان کامل نشده و هویت اجتماعی که خدا می خواهد شکل نگرفته است. درجات کمال یک انسان باید تا جایی برسد که در رابطه خودش با بشریت احساس رابطه های عاطفی کند. روح مومن در ارتباط با دیگران و حس آنها پخش شود. حضرت آقا تاکید دارند همه اینها از یک اندیشه و باور اصیل شکل می گیرد و آن توحید است. 🌐 @mabna_mashhad
📌 بازخوانی متن جلسات تخصصی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔹شماره سی و یکم ▫️ 🔸دکتر عادل پیغامی 🔹 توحید بلاشک یک جهان بینی است که خدا چیست و چندتاست. اما همزمان یک ایدئولوژی سازنده زندگی ساز است. 🔸 ما مکلفیم همه کارهایمان رنگ و نشانه ای از توحید داشته باشد، یعنی برای خدا باشد. تصویری که حضرت آقا قصد دارند در ذهن مخاطب شکل دهند با این زبان بیان شده است که: این عالم یک خدا دارد. یک خلقت و کائنات دارد. حالا یک موجودی را این وسط آفریده و گفته تو خلیفه من، و لذا به او اختیاراتی داده است که روی زمین جانشینی خدا کند به طوری که این جانشینی توام با فهرستی از ماموریت ها است. در واقع ماموریت انسان لازمه اش آزادی و اختیاری است که خدا به او داده. 🔸 این که انسان زندگی اش توحیدی بشود، خوابش برای خدا باشد، خوردنش برای خدا باشد، امکان ندارد برای خدا دروغ بگوید، ظلم کند. البته بسم اللهی که از ته دل گفته باشد خدایی محسوب خواهد شد. فطرت انسان را نمی توان فریب داد. بسم الله الرحمن الرحیم کارت گواهی من است که با آن می گویم روی زمین از طرف چه کسی آمده ام. 🌐 @mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
شرح دعای 44 استاد الهی- ج2 تلخیص.doc
103.4K
🔶تلخیص دومین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
شرح دعای 44 استاد الهی- ج3 تلخیص.pdf
811.5K
🔶تلخیص سومین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
🔹محفل خانوادگی بینات🔹 🔶انتشار به مناسبت ماه مبارک رمضان 🔹انتشار صوت محفل خانوادگی بینات شرح کتب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) 📍استاد: حجت الاسلام و المسلمین @mabna_mashhad 🎧بشنوید
شرح دعای 44 استاد الهی - جلسه چهارم.pdf
658.4K
🔶تلخیص چهارمین نشست🔶 🔹در محضر صحیفه سجادیه🔹 🔺در ماه مبارک رمضان ▫️(شرح دعای چهل و چهارم) ▪️استاد حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔗@mabna_mashhad
دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه العالی) با همکاری معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار می نماید: 🔰 سلسله نشست های تخصصی مبنا 🔸با موضوع: تبیین شعار سال، «مهار تورم و رشد تولید» 📍استاد:دکتر عادل پیغامی ▫️زمان:چهارشنبه 20 اردیبهشت از ساعت 9 الی 11 📌محل برگزاری:حرم مطهر، بست طبرسی سالن همایش‌های بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی @mabna_mashhad
هدایت شده از ENGHELAB.IR
📿عرفه‌ی به یادماندنی 🔸یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز عرفه را بجا آوردم، اعمال آن روز، طولانی هم هست لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند چند ساعت طول می کشد. آن وقت من یادم است که با مادرم «چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبی و این‌ها بود» می رفتیم یک گوشه‌ی حیاط که سایه بود «منزل ما حیاط کوچکی داشت» آنجا فرش پهن می‌کردیم، چون مستحب است که زیر آسمان باشد 🔹 هوا گرم بود در آن سایه می نشستیم و ساعت های متمادی، اعمال روز عرفه را انجام می‌دادیم. هم دعا داشت، هم ذکر و هم نماز، مادرم می خواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، می خواندیم. دوره‌ی جوانی و نوجوانی من این گونه بود؛ دوره‌ی انسی با معنویات و با دعا و این ها. البتّه آن وقت‌ها از یک امتیاز برخوردار بودیم که اگر آن امتیاز، امروز در جوانی باشد، دعا و ذکر و نماز برای او شیرین خواهد بود و مطلقاً خسته کننده نخواهد بود؛ و آن توجّه به معانی است. 🔸 ببینید هر کسی که از نماز خسته می شود، یا معنای نماز را نمی داند، یا توجّه نمی کند؛ و الاّ اگر کسی معنای نماز را بداند و به نماز هم توجّه بکند، امکان ندارد از نماز خسته بشود، اصلًا امکان ندارد. 1376/11/14 🌐 Enghelab.ir
هدایت شده از ENGHELAB.IR
بازدید از منزل رهبرمعظم انقلاب در مشهد 💢ویژه تشکل های فرهنگی و مردمی 🔸روایتی نو از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قبل از انقلاب 🔸منزلی پر از خاطره، اتفاق و حادثه در خاطره انگیزترین و پرالتهاب‌ترین سال های مبارزاتی رهبر انقلاب بر علیه رژیم طاغوت 📲جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید سوالات خود را از طریق آیدی @khaane_enghelab در پیام‌رسان ایتا مطرح نمایید. 💻 برای ثبت‌نام جهت حضور و بازدید می توانید از طریق این◀️ لینک درخواست خود را ارسال فرمایید. ایتا|بله|گپ|سروش|تلگرام|اینستاگرام|روبیکا