لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نرمش_صدا
#گرم_کردن_حنجره
#مدرس_رامین_محمدی
#آموزش_مداحی
#تناسب ✅ 1⃣
رعایت تناسب
رعایت تناسب يكي از عوامل مؤثر در تأثير كلام بر مستمع مي باشد، که انواع و اقسامی دارد. برخی از این اقسام مربوط به سبک و روش بیان، و برخی مربوط به محتوا و عوامل جنبی مداحی است.
اقسام تناسب
الف)تناسب بين اجزاي مجلس
بين جملات عربي ابتداي مجلس ، شعر ، مقدمه روضه ، روضه ، گريز ، سينه زني و... بايد ارتباط سبكي و محتوايي لازم وجود داشته باشد و تمام اين اجزاء در يك گروه محتوايي و سبكي باشند و اگر قرار است گریزی در سبک و محتوا صورت بگیرد با حلقه ارتباطی قوی باشد.
ب) تناسب در اجزاي سبك
سبکهای مداحی و دستگاههای آواز از گوشه های مختلفی تشکیل شده اند و هر گوشه بایستی در پرده صدای متناسب آن پیاده شود، بین این پرده های صدا یک فاصله استاندارد وجود دارد. اگر این فاصله استاندارد بین پرده های صدای سبک، رعایت نشود خواندن شما دچارضعفي مي شود كه عدم تناسب در پرده هاي صدا نام دارد.
رعایت این تناسب در مکمل خوانی(رفتن از نغمه و دستگاهی به نغمه و دستگاه دیگر) بسیار حائذ اهمیت است.
ج) تناسب سبك و محتوا
هر محتوا و مضمونی اقتضای سبکی خاص خود را دارد، که باید رعایت شود. در انتخاب سبک برای محتوای مورد نظر باید تناسب در نظر گرفته شود. تناسب سبك و محتوا دو وجه دارد :
وجه اول: براي كل مجلس سبكي انتخاب شود كه با محتواي آن متناسب باشد؛ یعنی برای مجالس شادی سبک شاد و برای مجالس عزا سبک محزون و... .
وجه دوم: هنگام خواندن باید به تناسب لحن و محتوا توجه شود. محتویات معمولا در یکی از حالات عاطفي، حماسي، مرثيه و یا خبري هستند. اگر محتوا عاطفي است بايد با لحني عاطفي ، اگر حماسي است با لحني حماسي و اگر مرثيه است با لحني تأثرانگيز خوانده شود.
به طور کلی نغمات، تأثیرات مختلفی بر روحیات انسان دارند. فارابی، می گوید نغمات سه تأثیر اساسی دارند.
1ـ مُلَذَّه: یعنی لذتبخش هستند.
2ـ مُخَیَّله: انسان را به اندیشه فرو می برد.
3ـ اِنفِعالیه: در انسان تحرک ایجاد می کند.
در خواندنها باید این تأثیرات را مد نظر قرار دهیم و برای محتواهای مختلف از نغمه و سبک متناسب با آن استفاده نماییم. در ادامه نمونه هایی از نغمات متناسب با محتواهای مربوطه را مورد بحث قرار می دهیم.
من باب مثال دستگاه راست پنجگاه برای محتوای شادی مناسب به نظر می رسد و این نغمه، آرامش در مخاطب ایجاد می کند و در وقت ظهر اثر بیشتری دارد.
دستگاه چهار گاه برای محتوای حماسی و القای اضطرار مناسب به نظر می رسد، این نغمه روی کسانی که مزاج صفراوی دارند و دارای طبعی فعال، سرزنده و با نشاط هستنداثرگذار تر است.
دستگاه همایون و آواز دشتی برای محتوای مربوط به غم و اندوه، فراق و... مناسب به نظر می رسد، این نغمه روی کسانی که مزاج بلغمی دارند و دارای روحیه شیدایی و عاشقانه هستند اثرگذار تر است.
البته بعضی از اساتید اشاره کرده اند که:
الف) در تمام دستگاهها، کلیه حالات و احساسهای ذکر شده وجود دارد.
ب) تمامی این حالات و احساسات به موقعیت زمانی، مکانی و حالات درونی بستگی دارد.
#آموزش_مداحی
🔉 #فایل_صوتی #ترکی #فارسی
ویژه ولادت حضرت زینب (سلاماللهعلیها)
📥 دریافت #گلچین_صوتی_مولودی
بانوای: #حاج_مهدی_رسولی
#ولات_حضرت_زینب
#حضرت_زینب
👇👇
#تناسب ✅2⃣
رعایت تناسب
در بحث قبل گفتیم رعایت تناسب يكي از عوامل مؤثر در تأثير كلام بر مستمع مي باشد، که انواع و اقسامی دارد. برخی از این اقسام مربوط به سبک و روش بیان، و برخی مربوط به محتوا و عوامل جنبی مداحی است؛ که عبارت است از:
الف)تناسب در اجزاي مجلس
ب) تناسب در اجزاي سبك
ج) تناسب سبك و محتوا
د) تناسب بيان و محتوا
ه) تناسب مطلب و زمان
و) تناسب مطلب و ظرفيت مستمع
تناسب در اجزای مجلس، اجزای سبک و سبک و محتوا را در بحث قبلی عرض کردیم؛ در این مقال، به مابقی تناسبها می پردازیم.
د) تناسب بيان و محتوا
روش بيان بستگي به شخصي دارد كه از زبان او سخن مي گوييم. نقل از زبان خداوند، معصومين، فرزندان معصومين و... بايد با روش كلامي متناسب با آن شخصيت بيان شود.
معمولا ترجمه آيات قرآن و احاديث قدسي چون از قول خداوند است؛ با عبارات و بياني كتابي و عالمانه ارائه مي شود.
سخنان پيامبر (صلی الله علیه و آله) و معصومين(علیهم السلام) وقتي خطاب به انسانهاست با عبارات و بياني كتابي و عالمانه ارائه مي شود. اما وقتي سخن، بين خود معصومين(علیهم السلام) است ، با توجه به مقام و رتبه آن معصوم نسبت به ديگري، عبارات و بيان استفاده مي شود ، سخن مقام بالاتر با بياني عاميانه تر و سخن مقام پايين تر مؤدبانه تر بيان مي گردد.
گاهي سخن از قول فرزندان كوچك و يا نوجوان اهل بيت(علیهم السلام) نقل مي شود در اين موارد عبارات و بيان كودكانه مي شود و همينطور موارد ديگر...
ه) تناسب مطلب و زمان
گاهي محتواي مجلس انتخابي ما طولاني و مفصل است در حاليكه زمان موجود محدود مي باشد، بعضي از ذاكرين که در مراحل اوليه كسب تجربه هستند ، سعي مي كنند كل محتوا را به طريقي در زمان موجود بگنجانند. اين موضوع باعث مي شود از طرفي زمان رعايت نشود و از طرف ديگر ـ با حذف بعضي از حواشي كه براي رساندن وتأثير مطلب لازم است ـ از وضوح بيان كاسته شود و تأثير گذاري بر مستمع هم كم شود. شما بايد محتواي مجلس خود را متناسب با وقتي كه داريد تهيه كنيد زيرا كه «خير الكلام ما قل و دل» بزرگترين و مهمترين سخني كه حضرت عيسي (علیه السلام) ايراد كرد: موعظه بر سر كوه است كه مي¬توان تمام آن را در عرض پنج دقيقه خواند.
و) تناسب مطلب و ظرفيت و حال مستمع
در خواندن بایستی تناسب حجم و کیفیت محتوا با ظرفیت و حال مستمع مد نظر قرار بگیرد؛ چراکه گاهي زمان كافي در اختيار شما هست اما شرايط مستمع و مجلس طوري است كه طاقت دريافت محتواي حجيم و مفصل را ندارد؛ اگر در اين شرايط با تفصيل بخوانيد، تأثيري كه بايد نخواهد داشت.
نکته دیگر اینکه، شدت مصيبت و حال روضه بايد متناسب با حال مجلس باشد. يعني اگر مجلس حال مناسبي ندارد مصيبت هاي سنگين خوانده نشود و در كل بهتر است مداح براي سنجيدن حال مجلس ابتدا از روضه هاي احساسي استفاده كند. اگر در حال مجلس تأثرگذار بود و مداح تشخيص داد كه وقت آن رسيده است كه به روضه هاي سنگين هم اشاره اي بشود ، اين كار را انجام دهد، و الا به همان روضه احساسي اكتفا كند.
گاهي هم حالتي پيش مي آيد كه خود مداح غرق در شور و حال و بغض و گريه و ذكر مصائب سنگين مي باشد، در حالي كه مستمع بي تفاوت و بدون ناله و اشك نظاره گر است. از این موضوع هم باید پرهیز کرد.
#آموزش_مداحی
.
#سرودمیلاد #حضرت_زینب (سلام الله علیها)
اي اهـل ولا رسيـده پنجم جمادي
يا گوش دلم شنيده مژده از منادي
جان آسمانيان فـداي كوكب علي
همـه زمينيان گـداي زينب علي
يـازينب يـازينب (2)
يـا حضـرت كـوثر نبي چشم تـو روشن
از مـقـدم زينبت شـده مـدينـه گلشن
جون دخترت بي بي جان به دلم صفا بده
هر چی حیدر می پسنده همونو به ما بده
يـازينب يـازينب (2)
ايـن تاج سـر حضـرت عباس و حسينه
اين جـان و دلش هميشه بين الحرمينه
یه نظرکن بی بی جان لایق و محترم بشم
به خدا دلم میخواد مدافع حرم بشم
يازينب يازينب (2)
اي هـمسفـر سيـد و سـالار شـهيـدان
اي كـوچه به كـوچه ها عزادار شهيـدان
توي شهر شام و كوفه همه سنگت مي زدند
چقدر زخم زبـان بـر دل تنگت مي زدند
يازينب يازينب (2)
یوسف حق پرست(غریب)
نوای (غریب) 👇 👇 👇 🌷🌷
.
.
#ميلاد #حضرت_زينب (سلام الله علیها)
#سبک_ای_صفای_قلب_زارم
بار ديگر رحمت حق، آمد ودل منجلي شد
جنت الاعلاي ديگر ، بيت مـولايم علي شد
پـدر را كوكب است پرستوي شب است
خدا فرموده است كه اين زين اَب است
علي مولا علي علي مولا علي (2)
درشب پنج جمـادي ،آسمانها در شعف شد
چون شب عيدي گرفتن،ازشهنشاه نجف شد
گـداي زيـنبم فـداي زينبم
غلام روسيـاه بـراي زينبم
علي مولا علي علي مولا علي(2)
چشم توروشن حسينجان،همسفربهرت رسيده
بوسه مي گيرد در عاشـورا ز رگهاي بريده
الا تاج سـرم ببين چشم تـرم
حسين من بيا تورا من خواهرم
حسين جانم حسين حسين جانم حسين (2)
در شب بدْو تولد قلب اودر شور و شين است
برسر دوش پيمبر ،چشم او سوي حسين است
الا اي همسفر بيا بـاچشم تر
به سوي كربلا مرا با خود ببر
حسين جانم حسين حسين جانم حسين (2)
اي خطيب خسته كوفه چرا امشب غميني
در سـر بازار كوفـه يـار زين العابديني
درآن صحرا همه كه درياي غمه
پرستـاري كنـي ز آل فاطمه
حسين جانم حسين حسين جانم حسين (2)
يوسف حق پرست(غريب)
نوای (غریب)
.
.
#اشعار_ولادت_ها_و_اعیاد_اسلامی
#ولادت_حضرت_زینب_س
ترکیب بند ولادت حضرت زینب سلام الله علیها -(تنها دلیل خنده ی حیدر خوش آمدی)
@emame3vom
تنها دلیل خنده ی حیدر خوش آمدی
آیینه ی لطافت مادر خوش آمدی
ای آن کسی که شهرت نام بلند تو
از عرش رفته است فراتر...خوش آمدی
از اشک شوق پر شده چشمان مجتبی
ای روشنای چشم برادر خوش آمدی
دروازه های کوفه به دست تو فتح شد
یاد آور حماسه ی خیبر خوش آمدی
محشر به نام نامی ات آغاز می شود
ای زیر و رو کننده ی محشر خوش آمدی
امشب شب دف است ، شب جام و باده است
امشب خدا به فاطمه فرزند داده است
از خاک پات، بوسه گرفته ست کهکشان
سجده کنند بر تو شب و روز عرشیان
از شوکت مقام تو این بس که بی وضو
نام تو را حسین نیاورد بر زبان
عالم حریف جوش و خروشت نمی شود
آن لحظه ای که پای حسین است در میان
ای دست های تو پل مابِین عرش و فرش
پیوند داده ای تو زمین را به آسمان
محو علیِّ اکبرِ ارباب می شوی
از بس که او شبیه علی می دهد اذان
ذکر علی الدوام تمام ملائکه!
بر چادر تو باد سلام ملائکه
عالم فدای قلب صبوری که داشتی
خورشید و ماه خیره ی نوری که داشتی
ابن زیاد وقت ورودت به کاخ کفر
عاجز شد از شکوه و غروری که داشتی
دنیا ندیده است به خود در تمام عمر
مثل برادران غیوری که داشتی
صدها هزار حضرت موسی گذشته اند
از جای جای وادی طوری که داشتی
خورشیدِ بی غروبِ شب و روز کربلا!
عالم ندیده است حسینی تر از تو را
ای سرو پاکباز که غرق عنایتی
دست مرا بگیر که دریای رحمتی
از درک جایگاه تو این خلق عاجز اند
مثل علی و فاطمه اعجاز خلقتی
در وقت خطبه خواندن تو کل کائنات
گفتند یکصدا: چه وقاری! چه شوکتی
یک جا گناه های زبان پاک می شود
وقتی که نقل می کند از تو فضیلتی
جز اینکه خاک پای تو باشیم تا ابد
در زندگی خویش نداریم حاجتی
ای آبروی روی علی، ای خدای صبر
باید نوشت: "زینب کبری" به جای صبر
هدیه بده به خانه ی قلبم بهار را
آرام کن دوباره دل بی قرار را
زینب تو کیستی که به وقت نماز خویش
وا داشتی ستایش پروردگار را
آن خطبه های حیدری ات، بعد سال ها
زنده نمود خاطره ی ذوالفقار را
وقتی که خلق کرد خدا کائنات را
دست تو داد گردش این روزگار را
هر طور می شود دل ما را درست کن
ما داده ایم دست خودت اختیار را
جز تو کسی لیاقت زینب شدن نداشت
دلداده ای شبیه حسین و حسن نداشت
امشب بساط نوکری ما فراهم است
بانو! فقط زیارت کرب و بلا کم است
شکر خدا که سایه ی پر مِهر چادرت
روی سر تمامیِ ذرات عالم است
با اسم تو زمین و زمان زیر و رو شود
پس نام نامی تو همان اسم اعظم است
ای کوه صبر! ای که جهان زیر بال توست
از تو مدد گرفته اگر کوه محکم است
ما را بخر ، نگاه به اعمال ما مکن
اینجا که آمدیم بد و خوب درهم است
صدها هزار آسیه شاگرد مکتبت
نام حسین هست شب و روز بر لبت
خوشبخت آن دلی که گرفتار زینب است
عالم به زیر دِین علمدار زینب است
هر کس که حیدری ست بدهکار فاطمه ست
هرکس حسینی است بدهکار زینب است
امروز اگر که نامی از اسلام مانده است
مدیون جان فشانی و ایثار زینب است
از پادشاه های دو عالم غنی تر است
آن سائلی که خادم دربار زینب است
عباس ، ماهِ بی بدلِ خیمه هاست که
از روی نیزه نیز نگهدار زینب است
شاعر: #احسان__نرگسی_رضاپور
.
.
#امام_زمان
#زمزمه
#حاج_رضا_یعقوبیان
سبک ای صفای قلب زارم ....
یابن زهرا باز دوباره پر زده دلها بسویت
کن دعایم یابن زهرا تا بگیرم عطروبویت
فدای روی تو تمام هست من
شدم مهمان تو بگیری دست من
بیا مهدی بیا(۲)
یابن زهرا باز دوباره آمدم بر تو پناهم
به حق جدغریبت از کرم بنما نگاهم
الاای درناب بده بر من جواب
زلطف تو شود دعایم مستجاب
بیا مهدی بیا
یابن زهرا بازدوباره آمده سویت گدایت
گل نرجس ازکرم کن برمن مسکین عنایت
الا صاحب کرم نگر چشم ترم
نما لطفی که من گدای این درم
بیا مهدی بیا
یابن زهرابازدوباره بی شکیبم بی شکیبم
ای طبیب دردعالم بی توغم گشته نصیبم
حبیب من بیا طبیب من بیا
الا ای رهبر غریب من بیا
بیا مهدی بیا
یابن زهرابازدوباره آمدم با دست خالی
برمن مسکین زرحمت کن نظرمولی الموالی
گل زهرا نسب بیا ای همنفس
زلطف وجود خود به فریادم برس
بیا مهدی بیا
یابن زهرا باشدعمری دیدن تو آرزویم
هر کجا یاد تو هستم با تو گرم گفتگویم
ز حق خواهم که تو بیایی از سفر
به عمه زینبت به حالم کن نظر
بیا مهدی بیا
تویی از الطاف سرمد آخرین منجی امت
دل من تنگه برایت ای گل گلزارعصمت
گل باغ جنان رخت بنماعیان
به حق مادرت بیا صاحب الزمان
بیا مهدی بیا
تو امید عالمینی شیعیان را نور عینی
نجل حیدر پور زهرا رهرو راه حسینی
تویی نورالهدی تویی شمس الضحی
صفابخش جهان تویی امید ما
بیا مهدی بیا
#سبک_ای_صفای_قلب_زارم #زمزمه_روز_جمعه_با_حضرت_ولی_عصر_
.
هدایت شده از خبرگزاری بسیج پیربکران شهرستان فلاورجان
یاعلی:
[قرض الحسنہ]
✅ پیغمبراکرم "صلے اللہ و علیہ و آلہ و سلم" مے فرمایند:
مَنِ احْتاجَ إِلَيْهِ أَخوهُ الْمُسْلِمُ فى قَرْضٍ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَيْهِ فَلَمْ يَفْعَلْ حَرَّمَ اللّه عَلَيْهِ ريحَ الْجَنَّةِ...
كسے كه برادر مسلمانش در قرضے به او نياز پيدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنين نكند ، خداوند بوے بهشت را بر او حرام مے كند...
📚امالے صدوق/ص۴۳۰
او خـواهد آمـد
روزے کہ
بـازار تعلقـات دنیــا را تعطیل کنیـمــ ...
#هر_کسے_بهر_کسے_ذکر_و_دعاے_دارد
#ذکر_ما_بهر_ظهور_است_میایے_آقا
#دیدنت_آرزوے_ماست
🌴"اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج"🌴
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
@madahanpirbakran
@ansar_Al_reza_pirbakran
@basijnews_pirbakran
@valyamr_pirbakran
هدایت شده از خبرگزاری بسیج پیربکران شهرستان فلاورجان
روابط عمومی حوزه مقاومت بسیج شهید بهشتی پیربکران
💠دومین سالگرد شهادت مدافع وطن
شهیدسجادشاه سنایی 🌹
🎙سخنران: #سردار_سلیمانی
(رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور)
🎤مداح: سیدروح اله حسینی
📜شاعرانقلابی: میلادحبیبی
👈با اجرای گروه سرود سابقون
👈🏽و با حضور مجری توانمند #مهدی شفیعی
💠با حضور خانواده های شهدا مدافع حرم و امنیت و همچنین پدران بزرگوار
شهید مصطفی احمدی روشن
شهیدمحمدحسین حدادیان (از تهران)
و خانواده شهیدمحسن حججی
🕰زمان: پنجشنبه 12/دیماه 98
🕌مکان: خ آتشگاه،خ وحدت
حسینیه حب الائمه (علیهم السلام)
زیارتنامه حضرت زینب کبری(س)💕🌸
🌸السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ فاطِمَةَ وَخَدیجَةَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ،اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ،
🌸السَّلامُ عَلَیْک ِعَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ،وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ،وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَ سَقانابِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِن یَدِعَلِیِّ ابْن اَبیطالِب صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ،اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنافیکُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ،وَاَنْ یَجْمَعَنا وَاِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُم ْمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ،
🌸واَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ،وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاًبِهِ غَیْرَ مُنْکِروَلا مُسْتَکْبِروَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ،وَبِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی،اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَة َیا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ،
🌸اشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ،فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ،اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ،فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ،وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ،اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَناوَتَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ،وَبِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ،وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعینَ،وَسَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🌸زیارت قبول💕
🥀🥀 میلاد حضرت زینب🥀🥀
بویِ گلِ سوسن و یاسمن آمد
قوّتِ قلبِ حسین و حسن آمد
ماهِ درخشانِ هر اَنجمن آمد
اَهلِ ولا مژده سروِ چَمن آمد
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
جانِ علی آمده گُل بِفشانید
دست توسل به کویش بِرسانید
مدح و سرودش صَمیمانه بِخوانيد
زین شعف از دل دگر غُصه بِرانید
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
زینب کبری بُوَد جلوه ی زهرا
باشدش از هرجهت زینتِ بابا
ماتِ جلالش شده حور و پَریّا
نامِ نِکویش بُوَد بر لبِ طاها
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
فاطمه را در بَغل دلبرش آمد
سوره کوثر بِخوان کوثرش آمد
مژده بِده بر علی حیدرش آمد
کرب و بلاراحسین لشکرش آمد
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
هرکه گدایی کُند بر درِ زینب
یاکه شهیدش شودپرپرِ زینب
شاهِ دو دنیا بُوَد نوکرِ زینب
اورا دعا می کُند مادرِ زینب
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
برلب ما باشد این جمله ی خواهش
در حَرَمَت دِه به هر سینه آرامش
مهدی زَنَد عاقبت ریشه ی داعش
شیعه ندارد با ظالم سرِ سازش
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
ما همه پایَش بیُفتَد یَلی هستیم
زینبی هستیم و مستِ علی هستیم
پایِ وطن یک دل و صیقلی هستیم
گوش ُبه فرمانِ سَيّد علی هستیم
فاطمه خیرالنساچشم تو روشن
یا علیِ مرتضی چشم تو روشن
شُکرِ خدا پیروِ پیرِ خُمینیم
نوکرِ دربارِ شاهِ عالمينيم
تانفسی باشه سربازِ حسینیم
عاشقِ دیدارِ بین الحرمینیم
فاطمه خیرالنساعیدیِ ما دِه
یاعلیِ مرتضی کرب و بلا دِه
مجتبی دسترنج
📌سه بند شور #ولادت حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری س:
بند اول:
شب مستی و سروره
آسمونا غرق نوره
از دل تموم عالم
غم و درد و غصه دوره
ریسه بستن
تو کوچه خیابون
شادی فراوون
چون داره میرسه
دلبر دلامون
میلاد شیر زن کربلاست
میلاد دختر مرتضاست
میلاد اخت الارباب ماست
بند دوم:
میشینه خنده رو لبها
اومده زینب کبری
میباره ماه و ستاره
رو سر حضرت زهرا
میگه مادر
رفته قد و بالاش
زینبم به باباش
چقده شبیه
حسینمه چشاش
میخونه وان یکاد و براش
میخونه صبر و از تو نگاش
میخونه مهر و از خنده هاش
بند سوم:
متولد شده مهتاب
یه تیکه گوهر نایاب
ملائک میگن رسیده
هستی و شریک ارباب
کوه صبره
اسوه ی عفته
خیلی با غیرته
کربلا میگه که
خدای عزته
سرمیدم ای عقیله برات
سرمیدم جون نوکر فدات
سرمیدم پای گنبد طلات
#حضرت_زینب
🖊شعروسبک:
#علی_علی_بیگی
.
.
#سرودمیلاد #حضرت_زینب (سلام الله علیها)
اي اهـل ولا رسيـده پنجم جمادي
يا گوش دلم شنيده مژده از منادي
جان آسمانيان فـداي كوكب علي
همـه زمينيان گـداي زينب علي
يـازينب يـازينب (2)
يـا حضـرت كـوثر نبي چشم تـو روشن
از مـقـدم زينبت شـده مـدينـه گلشن
جون دخترت بي بي جان به دلم صفا بده
هر چی حیدر می پسنده همونو به ما بده
يـازينب يـازينب (2)
ايـن تاج سـر حضـرت عباس و حسينه
اين جـان و دلش هميشه بين الحرمينه
یه نظرکن بی بی جان لایق و محترم بشم
به خدا دلم میخواد مدافع حرم بشم
يازينب يازينب (2)
اي هـمسفـر سيـد و سـالار شـهيـدان
اي كـوچه به كـوچه ها عزادار شهيـدان
توي شهر شام و كوفه همه سنگت مي زدند
چقدر زخم زبـان بـر دل تنگت مي زدند
يازينب يازينب (2)
یوسف حق پرست(غریب)
نوای (غریب) 👇 👇 👇 🌷🌷
.
مِعْتَ قَوْلَ اللهِ تَعالی وَ لاتَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ امْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ وَ حَسْبُک بِاللهِ حاکماً وَ بِمُحَمَّدٍ خَصْماً وَ بِجِبْریلَ عَدُوّاً ثُمَّ قالَتْ الْحَمْدُللهِ الَّذی خَتَمَ لِاوَّلِنا بِالسَّعادَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ لِأخِرِنا بِالشَّهادَةِ والرَّحْمَةِ انَّهُ رَحیمٌ وَدُودٌ وَ هُوَ حَسْبُنا وَ نِعْمَ الْوَکیلُ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَ اهْلِ بَیتِ الطّاهِرینَ الْائِمَّةِ الْمَعْصُومینَ امینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.[1]
پی نوشت
[1] - ملتجى، مهدى، بزرگ بانوى جهان زينب( س)، ص 189
ةُ السَّلامُ عَلَیک یا مَنْ ظَهَرَتْ مَحَبَّتُها لِلْحُسَینِ الْمَظْلُومِ فی مَواردٍ عَدیدَةٍ وَ تَحْمِلُ الْمَصآئِبَ الْمُحْرِقَةِ لِلْقُلُوبِ مَعَ تَحَمُّلاتٍ شَدیدَةٍ السَّلامُ عَلَیک یا مَنْ حَفَظَتِ الْامامَ فی یوْمِ عاشُورآءِ فی قَتْلی وَ بَذَلَتْ نَفْسَها فی نَجاةِ زَینِ الْعابِدینَ فی مَجْلِسِ اشْقَی الْاشُقِیآءِ وَ نَطَقَتْ کنُطْقِ عَلِی عَلَیهِ السٍّلامُ فی سُکک الْکوفَةِ وَ حَوْلَها کثیرٌ مِنَ الْاعْدآءِ السَّلامُ عَلَیک یا مَنْ نَطِحَتْ جَبینُها بِمُقَدَّمِ الْمَحْمِلِ اذا رَأتْ رَأسَ سَیدِ الشُّهَدآءِ وَ یخْرُجُ الدَّمَ مِنْ تَحْتِ قِناعِها وَ مِنْ مَحْمِلِها یحْبِثُ یری مِنْ حَوْلِها الْاعْدآءِ السَّلامُ عَلَیک یا تالِی الْمَعْصُومِ السَّلامُ عَلَیک یا یا مُمْتَحَنَةً فی تَحَمُّلاتِ الْمَصآئِبِ کالْحُسَینِ الْمَظْلُومِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْبَعیدَةُ مِنَ الْاوْطانِ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْاسیرَةُ فِی الْبُلْدانِ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْمُتَحَیزَةِ فی خَرابِهِ الشّامِ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْمَتَحَیرَةِ فی وُقُوفِک عَلی جَسَدِ سَیدِ الشُّهَدآءِ وَ خاطَبْتِ جَدَّک رَسُولُ اللهِ بِهذَا النِّدآءِ صَلّی عَلَیک مَلیک السٍّمآءِ هذا حُسَینٌ بِالْعَرآءِ مَسْلُوبُ الْعِمامَةِ وَالرِّدآءِ مُقَطَّعُ الْاعْضآءِ وَ بَناتُک سَبایا وَ الَی اللهِ الْمُشْتَکی وَ قالَتْ یا مُحَمَّدُ هذا حُسَینٌ تُسْفی عَلَیهِ ریحُ الصَّبا مَجْذُوذُ الرَّأسِ مِنَ الْقَفا قَتیلُ الْاوْلادِ الْبَغایا وا حُزْناهُ عَلَیک یا ابا عَبْدِاللهِ السٍّلامُ عَلی مَنة تَهَیجَ قَلْبُها لِلْحُسَینِ الْمَظْلُومِ الْعُریانِ الْمَطْرُوحِ عَلَی الثَّری وَ قالَتْ بِصَوْتٍ حَزینٍ بِابی مَنْ نَفْسی لَهُ الْفِدآءِ بِابی الْمَهْمُومِ حَتّی قَضی بِابی الْعَطْشانِ حَتّی مَضی بِابی مَنْ شَیبَتُهُ تَقْقُزُ بِالدِّمآءِ السَّلامُ عَلی مَنْ بَکتْ عَلی جَسَدِ اخیها بَینَ الْقَتْلی حَتّی بَکا لِبُکآئِها کلُّ عَدُوٍ وَ صَدیقٍ وَ رِأی النَّاسُ دُمُوعَ الْخَیلِ تَنْحَدِرُ عَلی حَوافِرِها عَلَی التَّحْقیقِ السَّلامُ عَلی مَنْ تَکلَّفَتْ وَاجْتَمَعَتْ فی عَصْر عاشُورآءِ بَناتِ رَسولِ اللهِ وَ اطْفالِ الْحُسَینِ وَ قامَتْ لَهَا الْقیامَةُ فی شَهادَةِ الطِّفْلَینِ الْغَریبَینِ الْمَظْلُومَینِ السَّلامُ عَلی مَنْ لَمْ تَنَمْ عَینُها لِأجْلِ حِراسَةِ الِ اللهِ فی طَفِّ نَینَوا وَ سارَتْ اسیراً ذِلیلًا بِیدِ الْاعْدآءِ السَّلامُ عَلی مَنْ رَکبَتْ بَعیراً بِغَیرِ وَطآءٍ وَ نادَتْ اخیها ابَاالْفَضْلِ بِهذَا النِّدآءِ اخی ابَاالْفَضْلُ انْتَ الَّذی رَکبْتَنی اذا ارَدْتُ الْخُرُوجَ مِنَ الْمَدینَةِ السَّلامُ عَلی مَنْ خَطَبَتْ فی مَیدانِ الْکوفَةِ بِخُطْبَةٍ نافِعَةٍ حَتّی سَکنَتِ الْاصْواتُ مِنْ کلِّ ناحِیةٍ السَّلامُ عَلی مَنِ احْتَجَّتْ فی مَجْلِسِ ابْنِ زیادٍ بِاحْتِجاجاتٍ واضِحَةٍ وَ قالَتْ فی جَوابِهِ بِبَیناتٍ صادِقَةٍ اذْ قالَ ابْنُ زیادٍ لِزَینَبِ سَلامُ اللهِ عَلَیها کیفَ رَأیتِ صُنْعَ اللهِ بِاخیک الْحُسَینِ قالَتْ ما رَایتُ الّا جَمیلًا السَّلامُ عَلَیک یا اسیراً بِایدِی الْاعْدآءِ فِی الْفَلَواتِ وَ رَایتِ اهْلَ الشّامِ فی حالَةِ الْعَیشِ وَ السُّرورِ وَ نَشْرِ الرّایاتِ السَّلامُ عَلی مَنْ شُدَّ الْحَبْلُ عَلی عَضُدِها وَ عُنُقِ الْامامُ زَینِ الْعابِدینَ وَادْخُلُوها مَعَ سِتَّةِ عَشَرَ نَفَرٍ مِنْ آلِ رَسُولِ اللهِ وَ هُمْ کالْاسرآءِ مُقَرَّنینَ بِالْحَدیدِ مَظْلُومینَ وَ قالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ لِیزیدَ یا یزیدُ ما ظَنُّک بِرَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ لَوْ رَانا عَلی هذِهِ الْحالَةِ ثُمَّ قالَتْ امُّ الْمَصآئِبِ زَینَبُ لَهُ قآئِلًا فَاهَلُّوا وَاسْتَهَلُّوا فَرَحاً ثُمَّ قالُوا یا یزیدُ لاتَشَلْ مُتَنَحِیاً عَلی ثَنایا ابی عَبْدِاللهِ سَیدِ شَبابِ اهْلِ الْجَنَّةِ تَنْکثْها بِمَحْضَرَتِک ثُمَّ قالَتْ وَ لَئِنْ جَرَتْ عَلَی الدَّواهی مُخاطَبَتُک وَ انّی لَاسْتَصْغِرُ قَدْرَک وَ اسْتَعْظِمُ تَفْریعَک وَ اسْتَکثِرُ تَوْبیخَک لکنَّ الْعُیونَ عَبْرا وَالصُّدُورَ حَرّا الا فَالْعَجَبُ کلَّ الْعَجَبِ مِنْ اقْدامِک لِقَتْلِ حِزْبِ اللهِ النُّجَبآءِ بِحِزْبِ الشَّیطانِ الطُّلَقآءِ وَ لَئِنِ اتَّخَذْتَنا مَغْنَماً لَتَجِدْنا وَشیکا مَغْرَماً حینَ لاتَجِدُ الَا ما قَدَّمَتْ یداک وَ ما رَبُّک بِظَلّامٍ لِلْعَبیدِ وَ الَی اللهِ الْمُشْتَکی وَ عَلَیهِ الْمُعَوَّلْ فِی الشِّدَّةِ وَالرَّخآءِ فَکدْ کیدَک وَ اسِعْ سَعْیک وَناصِبْ جَهْدَک فَوَاللهِ لاتَمْحُوا ذِکرَنا وَ لاتُمیتُ وَحْینا وَلاتُدْرِک
امَدَنا وَ لاتُرْحَضُ عَنْک عارَها وَ هَلْ رَأیک الّا فَنَداً وَ ایامُک الّا عَدَداً وَ جَمْعُک الّا بَدَداً یا یزیدُ اما سَ