eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ کمی هم از قیمت گوشت و مرغ و گوجه و خیار و ... بالاتر بیایم و ببینیم در این نقطه تاریخی که تمدن غرب رو به فروپاشی است و جهان در حال دگرگونی، انتخابات با هر نتیجه‌ای (و هر میزان مشارکتی)، تنظیم کننده‌ی جایگاه ملت ایران در نظم نوین جهانی خواهد بود. @madar_e_hekmat
📣کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» از چاپ خارج شد. 🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد. 🔸این کتاب حاصل فصل اول درسگفتار‌های عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید. 🔹بررسی وضعیت عدالت‌پژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است. 🔸کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را در باب گستره عدالت‌پژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریه‌های عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد. 🔹پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام آشنا شده بودیم. 🔸کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید. @madar_e_hekmat
شدت نیازمندی مخلوق به خالق را می‌توان به‌نوعی با محسوسات نشان داد؛ نسبت «نور وجودی انسان» به «سرچشمه هستی»، مانند نسبت «موج دریا» به «دریا» است. آیا اگر دریا نباشد، هیچ موجی باقی می‌ماند؟ استاد @madar_e_hekmat
📣 برگزاری جلسه «فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی» ظرفیت‌های تفکر شهید صدر برای به کارگیری واقع‌گرایی اخلاقی در کشف نظامات اسلامی با حضور: 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی استادیار اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی 🔹 دکتر حسن لاهوتیان دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی 🏢 مکان: مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📆 تاریخ: 26 خرداد 1403، ساعت 10 بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی.MP3
33.08M
🎧 فایل صوتی جلسه «فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی» ظرفیت‌های تفکر شهید صدر برای به کارگیری واقع‌گرایی اخلاقی در کشف نظامات اسلامی 🏢 مکان: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📆 تاریخ: 26 خرداد 1403 بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
آرمان‌گراها خیلی زود به و واقع‌گراها خیلی زود به میرسند. ما چه کنیم که در جستجوی آرمان‌ها می‌خواهیم از دلِ واقعیت‌ها عبور کنیم؟ پ.ن: منظورم از آرمان گرایی، در نظر داشتن اهداف عالیه و چشم بستن بر واقعیت ها و از واقع گرایی، منطبق کردن حرکت تنها بر بنیان واقعیت‌ها است. بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
◀️ کالبدشکافی پیش از مرگ ✍ حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایام انتخابات معمولا ایام "حب الشیء يعمي و يصمّ" است (برای همه اطراف درگیر در انتخابات). یک خطای شناختی در کتاب‌های تصمیم‌گیری ذکر می‌شود با نام تقریبی "تمایل به حصول سریع قطع و یقین". مدیران دوست دارند هر چه سریع‌تر به تصمیم قاطع برسند. به خاطر همین وقتی که به تصمیمی می‌رسند دیگر به شواهد خلاف آن توجه نمی‌کنند و احتمال‌های نامناسب بودن این تصمیم را نادیده می‌گیرند؛ به اصطلاح ایگنور می‌کنند. برای همین پیشنهاد می‌کنند دقیقاً قبل از اجرای تصمیم یک جلسه "کالبدشکافی پیش از مرگ" تشکیل شود. منظور این است که بررسی علل شکست پدیده را قبل از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنند نه بعد از آن (کالبدشکافی پس از مرگ). در آن جلسه سوال این است که فرض کنید این تصمیم را اجرا کرده‌ایم و شکست خورده است، حالا بگویید علل شکست آن چیست؟ یعنی پیش‌فرض این جلسه، سفر به آینده و تصور شرایط شکست آن تصمیم است و همه موظفند درباره علل شکست توضیح دهند. این‌گونه می‌توانند علل احتمالی شکست را پیش‌بینی کنند. نکته بسیار مهم آن، پیش‌فرض ذهنی است؛ یعنی تصور شرایط شکست تصمیم. این جلسه‌ی بسیار هوشمندانه‌ای است. به نظر می‌رسد ما هم باید در همه تصمیمات مهم زندگی چنین جلسه‌ای را تشکیل دهیم (ولو با خودمان تنهایی). شاید بهتر باشد با طرح چنین سوالی، درباره نقاط ضعف کاندیداهای مد نظرمان بیشتر فکر کنیم و از دام "حب الشيء يعمي و يصمّ" کمی دور شویم.
رهبر انقلاب: خیلی مهم است و در درجه‌ی اوّل هم مشارکت مهم است که شما باید ــ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و مانند اینها ــ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب است و کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد ... بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
انـگار بایـد باور ڪنم ... 📍بر سر مزار خادم الرضا
🔹دیدن آرزومندانه ✍ حسن بوسلیکی ◀️ طی آزمایشی از دانشجویان خواسته شد فاصله خودشان از لیوان آبی را که روی میز روبرو بود، حدس بزنند. قبل از آزمایش یک گروه از آنها را با دادن غذای شور و چرب و ندادن آب، تشنه کرده بودند ولی گروه دیگر تشنه نبودند. نتایج حاکی از آن بود که به‌طور متوسط گروه اول فاصله را کمتر تخمین زده بودند. ◀️ در آزمایش دیگری از بچه‌ها خواسته بودند اندازه یک شیء گِرد را با یکی از سه دایره‌ای که سمت دیگر تصویر بود مقایسه کنند. نتایج نشان داد بچه‌ها سکه پول را معمولا بزرگ‌تر از اشیای دیگر (مانند دکمه) تخمین می‌زنند. ◀️ مطالعات نشان داده اکثر والدین ضریب هوشی فرزندشان را بیشتر از حد متوسط می‌دانند. ◀️ این پدیده با نام "دیدن آرزومندانه" (یا آرزواندیشی) شناخته می‌شود؛ انسان‌ها پدیده‌ها را آن‌طور که دوست دارند می‌بینند، نه آن‌طور که واقعاً هستند. ◀️ دیدن آرزومندانه به معنای درهم‌ریختگی مرز میان "میل و باور" است؛ امیال ما باورهایمان را شکل می‌دهند. ◀️ گویا تعبیر قرآنی "تلك أمانيّهم" درباره برخی از اهل کتاب که خود را اهل نجات و رستگاری می‌دانستند، ناظر به همین پدیده است؛ آنچه را که آرزویش را داشتند، به زبان واقعیت بیان می‌کردند! ◀️ در مطالعه‌ای، یک مناظره انتخابات ریاست جمهوری را برای طرفداران آنها پخش کردند و بعد، از آنها مصاحبه گرفتند. طرفدار هر کاندیدایی با قاطعیت و افتخار معتقد بود به وضوح، کاندیدای خودش برنده مناظره بوده. ◀️ اکثر انسان‌ها معتقدند "چنین پدیده‌ای شاید درباره دیگران برقرار باشد، ولی درباره من، اصلاً" ❌ بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹 نگاهی عمیق‌تر به حق رای بیایید «حق انتخابمان» را عمیق تر از آنچه تا به امروز می‌فهمیدیم، مورد توجه قرار دهیم و ارزشمندتر ببینیم. ارزش بیشتر این حق، با یادآوری ارزش و قدرِ خودمان معلوم میشود. نمیدانم این دیدگاه متفکر بزرگ، شهید سید محمد باقر صدر را شنیده اید که میگفت حق انتخاب مردم در حکومت اسلامی برآمدۀ از شأن خلیفه اللهی آنان است. نگاه صدر، نگاهی عمیقاً زیباست که جایگاه ویژه ای برای هر یک از ما در ساختار جامعه و حکومتمان و حتی بالاتر در وسعت جهانی که در آن زیست میکنیم، ترسیم میکند. جانشینی خدا بر روی زمین، جایگاهی است که نصیب هیچ موجود دیگری غیر از ما نشده است چرا که جوهرۀ ذات ما، گوهر نایابی است که در میان مخلوقات گوناگون و عوالم مختلف هستی همتا ندارد. ما خلیفه و جانشین خدا بر روی زمینیم و زمین، به عنوان محل خلافت ما، صحنۀ اعمال خلافت است. اندکی تامل در این نقش و جایگاه انسانی، میتواند نگاهی متفاوت را به مسئله «رای دادن یا ندادن؟» و یا «به چه کسی رای دادن؟» رقم زند. نگاهی که گمان میکنم با طرح چند پرسش کوتاه، بتوانم شما را نیز به آن دعوت کنم: اگر ما، جانشین او در این سرزمینیم چگونه میتوانیم نسبت به حوادث اطرافمان بی‌تفاوت باشیم؟ ما با این قدر و منزلت -که یگانه لایقِ مقام خلیفه اللهی هستیم- چگونه میتوانیم این جایگاه را در محدودۀ امور معیشتی خودمان خلاصه کنیم؟ و تنها مشکلات اقتصادی‌مان را معیار عملکرد خود در راستای وظیفۀ جانشینی خدا قرار دهیم؟ آیا نباید وسیع‌تر بنگریم و به این بیاندیشیم که چگونه علاوه بر اقتصاد جامعه، فرهنگ و سیاست را نیز مطابق با آنچه خدا اراده کرده، تنظیم نماییم؟ آیا نباید قدر خود را بدانیم و حال که خدا در خط خلافت، مسئولیتی خطیر و البته گران قدر نصیبمان کرده، تصمیمی در قد و اندازۀ چنین مقامی برگیریم؟ آیا نباید به جای "واکنش صرف" به مشکلات موجود جامعه، "کنشی" در مسیر عبور از موانع موجود و ظهور اسلام در قامت یک تمدن نوین را رقم بزنیم؟ ... تصور من این است که این نگاه، ما را از سطح تصمیم برای معیشت امروز و فردایمان، به تصمیم برای وصول به آرمان انسانی و زندگی در شان خلیفه خدا بر روی زمین ترقی می دهد. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔸انتخابات، مصلحت‌اندیشانه‌ترین و اخلاقی‌ترین راه است [ شرکت در انتخابات برگرفته از گفتار مصطفی ملکیان در سال ۱۳۹۶ ] ▫️هیچ راهی برای دموکراتیک شدن یک کشور وجود ندارد که هم مصلحت اندیشانه‌تر و هم اخلاقی‌تر از شرکت در انتخابات باشد. زیرا پنج راه بیشتر وجود ندارد: 1⃣ یا باید انقلاب کرد 2⃣ یا باید شورش‌ها و مرکزگریزی‌های داخلی داشت 3⃣ یا باید مداخلات خارجی داشت 4⃣ یا کودتایی صورت بگیرد 5⃣ یا شرکت در انتخابات. ▪️همه این راه ها از راه پنجم به لحاظ مصلحت‌اندیشانه و اخلاقی فرودست‌ترند. زیرا انسان در حین انجام دادن راه پنجم نباید هیچ کار غیر اخلاقی انجام دهد، و حال اینکه هر کدام از چهار راه دیگر کم یا بیش کارهای غیر‌اخلاقی در حین آن صورت می‌گیرد. بنابراین در اوضاع و احوال کنونی، انتخابات یگانه راهِ در اختیار ما و قویاً اخلاقی است و راه‌های دیگر همگی مردودند. 🔺 توجه کنید که گاهی در عالم سیاست بین بد و بدتر باید دست به گزینش بزنیم و در میان همه کاندیداها آن کسی که کمترین بدی را دارد با رضا و رغبت رای دهیم. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹قرارداد عوامانه! ✍ حجت الاسلام محمدرضا غریبی دیدار شهید امیرعبداللهیان با آیت الله جوادی آملی دیدار در سال ۱۴۰۰: آیت الله جوادی آملی: «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرزی توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند،اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!» به قول خودشان درهنگام تاکید یک مطلب: عوامانه یعنی عوامانه! یادم نمی رودروزی را که در درس تفسیر با حالتی عتاب آلود فرمودند: «من به این آقایون گفتم وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد!» و تاکید فرمودند: «این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.» (دی ماه ۱۳۹۷مسجد اعظم قم) درست آن وقتی بود که ترامپ از برجام خارج شده بود و ننگ برجام دامن کشور را آلوده کرده بود و تعبیر عجیب و دقیق دیاثت سیاسی از زبان این استاد خارج شد: «به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به این‌ها گفتیم.» (همان) جناب ظریف آیات قرآن را چنان خواندند و تفسیر کردند - البته به رای- که دهان مفسرین هم باز ماند! آیه ی مربوط به جنگ بدر را که برای تسلی خاطر مومنین دستورالعملی ارائه داده است را طوری خواندند که تصور کردیم درباره برجام نازل شده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» «در جنگ بدر کفار قریش بقلّت لشکریان رسول خدا صلی الله علیه و آله پى بردند، خواستند به روحیه آن‌ها هم پى برند. لذا به اشاره ابوجهل و عتبة بن ربیعه، عمیر بن وهب الجنهى که سوار شجاعى بود، مأمور شد که به طرف میدان رود و این موضوع را خبر آورد. عمیر با اسب خود به طرف میدان تاخت و با صداى بلند مبارز طلبید پس از اندکى مراجعت کرد. در قبال حماسه عمیر عکس‌العملى از طرف لشکریان اسلام دیده نشد، پنداشتند که مسلمین مرعوب شده اند و ابوجهل وقتى دید که عمیر زود برگشته او را به ترس متهم ساخت و گفت که از شمشیرهاى مسلمین ترسیده است و اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نیز وقتى بسیارى لشکر قریش را دیدند، ترسیدند و این آیه را خداوند براى رسول خویش نازل گردانید و منظور از انزال آیه، آرام گردانیدن قلوب مسلمین بوده است در صورتى که خداوند می‌دانست که جنگ بدر به صلح نخواهید گرائید و بلکه به پیروزى و فتح مسلمین منجر خواهد گردید.»(تفسیر علی بن ابراهیم) یادشان رفت آیه ۲۸ سوره آل عمران را هم اشاره کنند که نهی صریح از نوع عملکرد ۸ ساله ایشان و هم فکرانشان دارد: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» نباید اهل ایمان، مؤمنان را وا گذاشته و از کافران دوست گزینند، و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است مگر برای در حذر بودن از شرّ آنها (تقیه کنند). و خدا شما را از (عقاب) خود می‌ترساند و بازگشت همه به سوی خدا خواهد بود. یا آیه اول سوره ممتحنه را: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید در صورتی که آنان به کتابی که بر شما آمد یعنی قرآن حق سخت کافر شدند» و این استاد عزیز بارها این آیه را در درس قرائت فرمودند که : «وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» سوره توبه آیه۱۲ و اگر آنها سوگند خود را بعد از عهدی که بسته‌اند بشکنند و در دین شما تمسخر و طعن زنند در این صورت با آن پیشوایان کفر و ضلالت کارزار کنید که آنها را عهد استواری نیست، باشد که بس کنند. با این تاکید که کارزار با سران کفر بخاطراین نیست که ایمان ندارند، بلکه به این خاطر است که به عهد خود پایبند نیستند! حال خیلی عجیب است – والبته خیلی هم از این جماعت عجیب نیست! – که اینچنین دوباره به دنبال احیای مرده ای هستند که هفت کفن را پوسانده و البته از اول هم حیاتی نداشت. خدا سایه ی علمای ربانی را از سر ما کم نکند که در بزنگاه ها ما را متوجه خطر بیگانه پرستان می کنند. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر و برداشت از قران یک دانش و علمی است که سالها نیاز به تحصیل و تحقیق و پژوهش دارد . قرآن با اعتماد به نفس و صدا بلند کردن و کلفت نمودن رگ تفسیر نمیشود . باید خودت را به قرآن عرضه کنی تا اشتباهات رو بیان کند نه اینکه قرآن را به خود عرضه کنی که توجیه گر خطاهایت شود . فهم و برداشت حجت الاسلام قاسمیان از آیات ۵۵ تا ۶۱ سوره انفال را با فهم آقای ظریف مقایسه کنید. حدیث سوم باب صبر اصول کافی را هم ببینید. که توی فقه سیاسی و نظامی شیعه، ترکیب صبر و مدارا و جنگ با کفار چطور شکل میگیره... 🆔 @social_theory
📄 درخواست‌های متناسب با شرایط زمان در برگه های امتحانی و پاسخ من 😊 بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتابچه غدیر (معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت) شاید مفهوم برای شما مبهم باشه و دنبال یک مطلب کوتاه و مختصر بگردید که اون رو توضیح بده. در این کتابچه که حدود ۲۴ صفحه است، با بیانی ساده و زیبا توضیح داده شده که ولایت چیست؟ چه زیربنا و پایه‌هایی دارد؟ چه ضرورتی دارد؟ هدف این رهبری و ولایت چیست؟ و رسول برای آن چه گام‌هایی برداشته است؟ پیشنهاد میکنم امروز یک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت بذارید و از طاقچه این کتاب رو بخونید بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
📚 #معرفی_کتاب کتابچه غدیر (معنا، زیربنا، ضرورت و هدف ولایت) شاید مفهوم #ولایت برای شما مبهم باشه و
۱۰ دقیقه تا ۱۵ دقیقه ابتدای صحبت‌های امروز آقا هم تبیینی عالمانه و زیبا از ولایت و غدیر بود.
🔸سه تن از علمای برجسته‌ پایتخت، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به وحدت و اجماع دعوت کردند. 🔰 دعوت به اجماع 💢 آیت الله ، آیت الله و آیت الله ، با صدور بیانیه مشترک خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوري، نسبت به پایین بودن میزان رای «فرد صالح منتخب» بر اثر سرشکن شدن آراء، یا «رای آوري گزینه‌اي که همسو با مذاق انقلابی کاندیداها نیست» هشدار دادند؛ و تاکید کردند همگی به تقویت گزینه‌ی صالحی که امکان کسب رای اکثریت نسبی را داراست همت بگمارند. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/ejmaa
🔹 به چه کسی رای می‌دهم؟ به روز نزدیک می‌شویم، مناظرات هم به پایان رسید، صف طرفداران و مخالفین هر نامزد هم تقریبا مشخص شده و حالا دیگر باید تصمیم بگیرم؛ تصمیمی که واقعاً سخت است، چون باید هم ناظر به باشد و هم را در نظر گرفت. اما به هر حال باید رای داد و از حق خود در مسیر برپایی استفاده کرد. براین اساس خلاصه‌ی آنچه در ذهن دارم را در ۵ بند با شما به اشتراک می‌گذارم: ۱. تردید اصلی من، میان و است چون معتقدم باید کسی بر سرکار آید که باشد؛ ما جلو آمده‌ایم، ما تجربه دولت کارآمد و خدمت‌گزار رییسی را داریم بنابراین نباید به عقب برگردیم. به نظرم ادامه رئیسی را تنها می‌توان در جلیلی یا قالیباف پیگیری کرد. ۲. جلیلی و قالیباف را صاحب می‌دانم هرچند قالیباف را در این زمینه به دلیل تسلط بر برنامه و قوانینِ مصوّب، اولی می‌بینم. ۳. از جهت و قدرت مدیریت هم اولی بودنِ قالیباف واضح است‌. بحث تواناییِ مدیریت بحث مهمی است. واقعیت این است که ما در زمانه‌ای هستیم که یاس از کارآمدی بر بخشی از مردم عارض شده است و امروز یکی از نیازهای فوری ما (که توسط شهید رئیسی در حال رفع بود) ترمیم این آسیب است. کارآمدی نیازمند دوبال است: برنامه و توانایی اجرا؛ بالِ برنامه را تقریباً داریم و مشکل‌مان در توانایی اجرایی است. خدا رحمت کند شهید رئیسی را که می‌گفت: "من توانایی‌اش را دارم که افراد را به خط کنم تا کار را انجام دهند". از این رو توانایی و کارآمدی را ملاک مهمی می‌بینم و به اهمیت و اولویت آن توجه می‌کنم. ۴. تنها نگرانی نسبت به آقای قالیباف، بحث اطرافیان است. فسادی که هیچ‌گاه برای من ثابت نشد (ثابت نشده یعنی من دلیل و حجت کافی برای وجود یا عدم آن پیدا نکردم). دنیای سیاست، همین است حرفها می‌آیند و می‌روند اما کدامشان حقیقت است؟ خیلی‌ چیزها شنیده‌ام اما واقعاً کدامش یقینی و ثابت شده است. مخصوصاً اینکه در دادگاه هم ثابت نشد. شاید بگویند بر دادگاه هم فشار آوردند! اما این هم ادعای دیگری است که نیاز به اثبات دارد. ۵. با توجه به نکات گذشته، فکر میکنم برای رای به قالیباف را دارم کسی که هم مبانی انقلاب را قبول دارد و هم توانایی حرکت در مسیر انقلاب را. پ.ن: امیدوارم فردا و در روز پایانی تبلیغات انتخاباتی، میان این دو کاندیدای انقلابی محقق شود به ویژه با توجه به توصیه مشترک حضرات آیات رشاد، تحریری و جاودان. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چرا قالیباف بهترین گزینۀ ایران امروز ماست؟! 👈 اگر مردد هستید، این دلایل را بشنوید @Panahian_ir
بسم الله و بالله شرایط پیچیده است. منطقه درگیر روزهای دست‌وپا زدن رژیم صهیونسیتی است و وحشی شدنش در جنگ بقا. کشور تازه از سالهای آویزان شدن مسئولان ارشد از غرب و تنبلی و بهانه آوردن و تنش ساختن گذشته و وارد دوران آرامش شده است. شهادت شهید رئیسی ناگهان ما را مجبور کرده دوباره کنیم. در حالی که همان دولت خسته و بسته بنفش حالا ده سال پیرتر و خشن‌تر و وابسته‌تر احتمال دارد به ریاست برسد و مسیرهای تازه آغاز شده شهید رئیسی متوقف شود. در این شرایط و بر اساس انتخابِ من به حاج باقر قالیباف رأی میدهم. چرا؟ چون از همه به معیارهایی که حضرت آقا فرموده‌اند نزدیکتر است و بیشتر و سریعتر از همه میتواند مشکلات کشور و مردم را به مسیر حل واقعی برساند. چگونه؟ ۱. به شدت به مبانی و است و برای این مبانی از جان و آبرو مایه گذاشته است. نظر آقا را بر نظر خودش و همه ترجیح میدهد و اهل اجتهاد در برابر آقا نیست. به مقدار لازم را ذیل نظام معرفتی آقا میفهمد و بیشتر از سخنرانی برای این ، کرده است. ۲. است و کارآمدیش را در میدان بیش از ۴دهه کارِ و نشان داده است. ۳. دارد و مهمتر آنکه فرق برنامه و طرح و خیال و آرزو را می‌فهمد و پشتوانه برنامه‌هایش حرف نیست. آقا فرموده و تأکید کرده برنامه‌ها را با بسنجید و به تکیه نکنید. قالیباف اولا کارنامه دارد و ثانیا این کارنامۀ شده و نمره‌بالاگرفته در خور برنامه‌های وعده‌داده‌شده است. این برنامه‌ کاملاً با که خودش در تدوین آن داشته منطبق است و در واقع از ماه‌ها قبل از ۸تیر عملیات اجرایی شدن برنامه را آغاز کرده و نیاز نیست مثل دیگر نامزدها تازه شروع به تطبیق برنامه خودش با برنامه مصوب و... بکند. ۴. طولانی و عمیق و پرافتخاری از دارد. مدیریتی که در آن علاوه بر کار پژوهشی و آگاهی از مشکلات و ارتباط با قوا، منابع مالی کلان و نیروی انسانی متفاوت و گسترده و پروژه‌های مختلف و هم‌زمان را مدیریت کرده و آغاز ریاست‌جمهوری‌اش دوره کارورزی در سطح مدیریت کلان نخواهد بود. ۵. با اینکه از همه نامزدهای فعلی بیشتر در مراکز پرفساد اداری مثل شهرداری و ن‌.انتظامی مدیریت طولانی‌مدت کرده، به شدت و و است و همواره نهادهای امنیتی و قضایی و نظارتی نه فقط بر این مسئله گواهی داده‌اند که گاه او را به خاطر پایین آوردن ضریب فساد در این نهادها معرفی و تقدیر کرده‌اند. نکته: همه آنچه به عنوان فساد درباره‌ خودش و خانواده‌اش گفته شده تهمت است و من بعد از سالها شناخت نسبتاً نزدیک اگر حتی یک موردش درست بود به او رأی نمی‌دادم. به یاد بیاوریم که شهیدرئیسی عزیز را هم چه راحت و مؤثر به سوءاستفاده از اموال آستان متهم کردند. ۵. به ، و کسانی مثل حاج قاسم و سردار حاجی‌زاده و حاج ابراهیم جباری (فرمانده سابق سپاه ولی امر و امین رهبری) شهادت داده‌اند. امثال آیت‌الله جزایری و پناهیان و رفیعی و عالی و ده‌ها عالم دیگر پشتش ایستاده‌اند. و ۱۴۰۰۰ خانواده شهید مثل خانواده سلیمانی و همت و فخری‌زاده و... که بعضی‌هاشان سالها با او از نزدیک زندگی کرده‌اند، حمایتش می‌کنند. و اینها دلگرمی این انتخاب است. اما دو نکته ویژه در این انتخابات: یک. طبق همه نظرسنجی‌هایی که از دو هفته پیش تا به حال از مراکزی مثل مرکز پژوهش صداوسیما و دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و مجلس و مؤسساتی مثل شناخت و متا بررسی کردم، قالیباف احتمال بیشتری به نسبت بقیه نامزدها دارد. این روزها ناگهان نظرسنجی‌های بعضاً بی‌منبعی منتشر میشود که در آنها دکتر جلیلی عزیز صدرنشین است. اما حتی صدرنشین بودن، به فرض صحت و بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، به‌معنای رأی‌آوری نیست. مهم وضعیت در دوگانه‌ها و توان جذب رأی مرددین است و برای همین باید همه مؤلفه‌ها را سنجید. شاید حتی آقای جلیلی در دور اول رأی بیشتری هم بیاورد، اما باید دید که در دوم در صورت مواجهه با آقای پزشکیان که طبق همه تحلیل‌ها یک پای قطعی است، می‌تواند رأی سلبی را پس بزند و رأی خاکستری را کند. بنا بر نظرسنجی‌هایی که گفتم و دیگر تحلیلها، پیروزی قالیباف در چنین شرایطی است. دو. شرایط و به‌گونه‌ای است که فرصت هیچ آزمون و خطایی نیست. کسی مثل قالیباف که از مؤثران و مرتبطان قدیمی محور مقاومت است، اگر پیروز شود، خط و برای با هم نه فقط که و یگانه می‌شود و می‌تواند شرایط را به شکلی تصاعدی به جبهه مقاومت و کند و ان‌شاءالله با لطف خدا و از طریق هم‌افزایی هرچه‌بیشتر و پیروزیهای جبهه گسترش می‌یابد. با آرزوی پیروزی جبهه مقاومت