eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
اینطوری نیست/ اونطوری نیست ✍ علی مهدیان 🔹میگویند جلیلی توان اجرا نداره، اجرا در مورد رییس جمهور یعنی توان جهت دادن و مدیریت و تصمیم‌گیری در ساحت کلان، یعنی توان به کارگیری و مدیریت یک جمع هماهنگ، یعنی به خدمت گرفتن ظرفیت‌های مختلف کشور، یعنی داشتن اندیشه و برنامه ، یعنی جرات و شجاعت انتخاب موضع در نقاط حساس و ... جلیلی در مدتی که در شورای امنیت بود نشان داد جرات تصمیم گیری دارد، سبک مدیریت او احتمالا چیزی شبیه اتفاقی است که نزدیکان او در صدا و سیما دارند، صدا و سیما آغوش بازی نسبت به طیفهای مختلف داشته، جوانان را بکار گرفته، درصد مخاطبین را به گفته منابع رسمی حدود ده درصد افزایش داده، نه نگاه بسته مدیریتی آنچنان که می‌گویند دارد، نه جوان‌گرایی را کنار میگذارد، نه شجاعت در تصمیمات سخت و از سر اخلاص و تقوا را کنار می‌گذارد. جلیلی را هر کس از نزدیک دیده احساس تعقل و اخلاق و معنویت در عین شجاعت و قاطعیت در او را دیده. ماجرا اینقدر‌ که صفر و یکی تحلیل میکنیم نیست. 🔹می‌گویند اطرافیانش عدالتخواهان و بداخلاق‌ها و خاله زنک‌ها و حاشیه سازها هستند. اولا او به دلایل ویژگی‌های شخصیتی، آنچنان از اطرافیان تاثیر نمیگیرد، ثانیا جنس او به لحاظ عدالتخواهی شبیه برادرش آقا وحید است، این دو بزرگوار اولا مدتها است نگاهشان به ظرفیت‌ها است، امیدوارانه است، و اتفاقا بهترین مثال برای عدالتخواهی ولایی‌اند. 🔹میگویند قالیباف تکنوکرات و چیزی شبیه روحانی و هاشمی است. جهت انقلابی ندارد. این حرف غلط است، مجلس او قوانینی را تصویب کرده، بروید قوانین را ببینید، نگاه کنید چطور با تلاش شبانه روزی ساختار قوانینی را تصویب کرده که کاملا ساختار اقتصاد مقاومتی را دنبال میکند، عدم وابستگی به نفت، اصلاح نظام بانکی، کمک به رشد تولید، مقابله با فساد و دلالی و چه و چه. کمک به افزایش جمعیت و بحث مسکن و ...آنقدر درخشان است که بارها رهبری با او مدال انقلابی گری داده. دقت کنید مجلس انقلابی صفت مجلس قبلی است. کافی است نحوه توصیه های رهبری به مجلس جدید و تازه واردهای آن را با مجلس قبل مقایسه کنید. 🔹میگویند قالیباف قدرت طلب است. چون از ریاست مجلس رفت برای ریاست جمهوری، بعد سخنان رهبری را می‌آورند. اولا خود من و شما در همین مدت کوتاه بارها دیدیم شرایط چقدر متغیر و شناور است، چگونه می‌گویید او احتمال داشت بیاید یا نیت فلان داشت. بعلاوه او اگر قدرت طلب بود در انتخابات نود و شش که هم خود و هم همراهانش احتمال جدی می‌دادند که با کنار رفتن آقای رئیسی ایشان رای می‌آورد، کنار نمی‌رفت و مدد به آقای رئیسی نمی‌داد. قالیباف اهل عقل جمعی است، اهل مشورت است. او با طیفهای متنوعی کار می‌کند ولی دوست دارد عملا حرف رهبر را پیش ببرد. 🔹رفقا! من هم نقدهایی به این دو بزرگوار دارم، اما صحنه را اینقدر سفید و سیاه نبینیم. این عزیزان سرمایه های این کشورند، دارایی ما هستند. شما را به خدا مراقب باشید، "رهبری را بی آبرو نکنید"، او گفت با این جنگ و جدالها و بی اخلاقی ها، ایران بی آبرو می‌شود، بیایید شاخصها را مرور کنیم، مهمتر از اینکه کدام بزرگوار را در نهایت انتخاب میکنیم باید کمک کنیم به رشد مردم، تا بعد انتخابات تنور مطالبه و اندیشه ورزی بر اساس همین شاخصها روشن باشد. بیایید همگی از خودمان شروع کنیم. بسم الله. @madar_e_hekmat
لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی ✍ احمدحسین شریفی 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @madar_e_hekmat
برای پول هر کاری نکنیم ...
درباره بیانبه ۱۵۱ نفر از اندیشمندان، فعالان سیاسی و مدنی درباره 👇👇👇
🔹دغدغه‌ شما یا مردم؟ ۱۵۱ نفر از اندیشمندان و فعالان سیاسی و مدنیِ دغدغه‌مند توسعه و مردمسالاری در ایران در بیانیه‌ای تحلیلی و تفصیلی از حکمرانان و نیروهای سیاسی دعوت کردند در انتخابات زودرسِ ۱۴۰۳ برای تقویتِ میانهٔ اصلاح‌گر و ممکن‌سازیِ توافق‌های مساله‌محور و راهگشا برای ایران بکوشند. 🔸بیانیه را خواندم، اولین سوالی که برایم مطرح شد این بود که چرا این بزرگواران به یکباره دغدغه‌مند شده‌اند؟ در این سه انتخابات گذشته کجا بودند؟! یعنی ۱۵۱ نفر یکدفعه با هم نگران ایران شدند؟! بی‌انصافی نمی‌کنم شاید شرایط را متفاوت و امیدی به تغییر یافته‌اند، دیدند جامعه و مردم ایران تصمیم به یک حرکت سیاسی گرفته‌ است؛ چنانچه خودشان می‌نویسند: "طبق نظرسنجی‌های معتبر شهروندان ایران در انتخابات پیش رو مشارکت‌گراتر از سه انتخابات قبل شده‌اند" 🔸این جمله توجهم را عمیقاً جلب کرد ولی عجیب برایم این بود که در بیانیه‌ای پر از تحلیل‌های متشتت، نامنسجم و شعارگونه، چرا آنها نسبت به این داده‌های آماری هیچ تحلیلی ارائه نکرده‌اند؟! مگر می‌شود همه شرایط ایران را تحلیل کنیم اما درباره چرایی مشارکت بالای مردم در این شرایط هیچ نگوییم؟! واقعاً سوال من از ۱۵۱ اندیشمند و فعال سیاسی دغدغمند که در این بیانیه اوضاع فلاکت‌باری را برای ما ایرانیان به تصویر کشیده‌اند این است که: چرا مردم در این شرایط اسفناک، دورخیزِ مشارکت گرفته‌اند؟! چه چیز در این جامعه‌ی خسته دمیده شده که چنین شور مشارکت آفریده؟ مگر حاکمیت تغییری از خود نشان داده که امید به صندوق‌های رای برگشته؟! اصلاً چه شده است که این بزرگواران (یا حتی کسی مثل خاتمی) که به جریان سیاسیِ حذف‌گرا معترضند، قبل از اعلام نظر شورای نگهبان، دعوت به مشارکت می‌کنند؟ چرا چند ماه قبل و در انتخابات مجلس، از این حرفها خبری نبود؟‌ مجلس مهم نبود یا ...؟ یا شرایط تغییر کرده است؟! 🔹 سوالات من، استفهام حقیقی است و واقعا تحلیل‌شان برایم مهم است. برایم مهم است چون می‌بینم که تغییر رویکرد مردم را فهمیده‌اند، فهمیده‌اند امروز با چند ماه پیش فرق می‌کند و شهادت رئیسی نقطه عطفی در رابطه میان مردم و حاکمیت است؛ ... اما چرا تحلیلی از این فهم جدید نمی‌دهند الله اعلم! 🔸اگر از من بپرسید، برایش تحلیل دارم اما تحلیل من، با نگاه این آقایان تفاوت ماهوی دارد؛ من بارها گفته‌ام که این پدیده را در تجربه‌زیسته ملت ایران با مسئولی در تراز انقلاب و در راستای آرمان انقلاب تبیین می‌کنم، تجربه‌ای که در دل سختترین شرایط اقتصادی، محبوب‌ترین دولت را در دل مردمان این سرزمین نشاند. 🔹از این بزرگوارانِ اندیشمند انتظار اندیشیدن است، صحنه را دقیقتر دیدن است. ایران اسلامی را تحلیل کنید نه ایران اینترنشنال را! تعجب می‌کنم که در این بیانیه هم باز مکرّر در مکرّر از اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی می‌گویید، از مصلح و میانه‌رو بودن! شما که جمعیت عظیم عزادار شهید جمهور را دیدید و آن حضور را در بیانیه‌تان هم منعکس کردید پس چگونه این مردمان را به همراهی با اصلاح‌گر یا میانه‌رو (و یا حتی اصول‌گرا) دعوت می‌کنید؟! 🔸آقایان دغدغه‌مند! کجایید؟! عقب نمانید از جریان امروز جامعه‌تان! عیبی ندارد شما بیانیه بدهید اما بیانیه‌ای که نسبت خودتان با سیاست رئیسی‌وار را مشخص کند؟ یا لااقل اعلام کنید میانه‌روییِ شما با روحانی چه فرقی می‌کند؟ اصلاح‌گری شما با جهانگیری، همتی و زنگنه و ... چه تمایزی پیدا کرده است؟ خودتان را در پس جملات مطالبه‌گرانه مخفی نکنید! این روزها دغدغه مردم اینها است! @madar_e_hekmat
هدایت شده از  سیداحمد غفاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 حتما ببینید 💫 فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت: بنا بوده در سال ۵۸ امام خمینی با سکته قلبی دومشان، رحلت کنند، اما خداوند ۱۰ سال به این امت رحم کرد..! 🔖 پ.ن ۱: حکمرانی الهی، وابسته به حاکمان معنوی و سلوکی است. هم امام اهل سلوک بود و هم اهالی سلوک همچون آیت‌الله بهجت به ایشان متوجه بودند و بی‌قرارش بودند. 🔖 پ.ن۲: این نظام مقدس، برخاسته از سلوک و دعای سالکان عرفانی و خون شهیدان الهی است. مراقب باشید و باشیم بخاطر برخی مشکلات جزیی، از اصالت و اساس این نظام متبرک و مقدس فاصله نگیریم. عاقبت بخیری ندارد. 🆔 @ghafari_ir
🔰 شورای نگهبان ۵ اصولگرا و ۱ اصلاح‌طلب را تایید صلاحیت کرد! کسایی که شورای نگهبان رو به اعمالِ سلیقه و مهندسی انتخابات متهم می‌کنند الان ببینند که این شورا با معرفی این نامزدها، بزرگترین خدمت رو به اصلاح‌طلب‌ها کرد. وقتی رای جبهه مقابل متشتت بشه، کار برای کاندیدِ انحصاریِ اصلاح‌طلب‌ها (و حتی اعتدالیون) آسون میشه. ضمن اینکه این عدم تعادل در کاندیداها، یک حس انتقام‌ را هم در عده‌ای ایجاد میکنه و تلاش و حضور اونها رو بیشتر ... به نظرم شورای نگهبان اگه مصلحت‌سنجی می‌کرد لااقل لاریجانی رو هم به میدان می‌فرستاد ... کما اینکه برخی براساس نظرسنجی‌های چند روز گذشته معتقد بودند انتخابات به مرحله دوم میرسه چون فکر می‌کردند لاریجانی در عرصه انتخابات باقی میمونه و رای‌های جبهه مقابل هم شکسته میشه ... پ.ن: البته شخصاً معتقدم این دوقطبی اصلاح‌طلب-اصول‌گرا در این انتخابات مطرح نیست و تحلیل بالا رو از نگاه مخالفین شورای نگهبان بیان کردم! @madar_e_hekmat
📝 در حال محاسبه خمس ... 😊 《... وَجَٰهِدُواْ بِأَمۡوَٰلِكُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكُمۡ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ... و با مالها و جانهاى خويش در راه خدا جهاد كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مى‌دانستيد 》 @madar_e_hekmat
👈سمت چپ: اولین صحبتهای پزشکیان در ستاد انتخاباتی اش 👉سمت راست: پوستر انتخاباتی پزشکیان 🔺پزشکیانِ سمت چپ، شانس پیروزی بالایی داره چون متناسب با فضای امروز جامعه حرف میزنه اما پزشکیانِ سمت راست، گرفتار مشاوره‌های دوقطبی‌سازِ تاریخ‌گذشته است و به نظرم هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت. #انتخابات_۱۴۰۳ #پزشکیان @madar_e_hekmat
✍ کمی هم از قیمت گوشت و مرغ و گوجه و خیار و ... بالاتر بیایم و ببینیم در این نقطه تاریخی که تمدن غرب رو به فروپاشی است و جهان در حال دگرگونی، انتخابات با هر نتیجه‌ای (و هر میزان مشارکتی)، تنظیم کننده‌ی جایگاه ملت ایران در نظم نوین جهانی خواهد بود. @madar_e_hekmat
📣کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» از چاپ خارج شد. 🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد. 🔸این کتاب حاصل فصل اول درسگفتار‌های عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید. 🔹بررسی وضعیت عدالت‌پژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است. 🔸کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را در باب گستره عدالت‌پژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریه‌های عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد. 🔹پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام آشنا شده بودیم. 🔸کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید. @madar_e_hekmat
شدت نیازمندی مخلوق به خالق را می‌توان به‌نوعی با محسوسات نشان داد؛ نسبت «نور وجودی انسان» به «سرچشمه هستی»، مانند نسبت «موج دریا» به «دریا» است. آیا اگر دریا نباشد، هیچ موجی باقی می‌ماند؟ استاد @madar_e_hekmat
📣 برگزاری جلسه «فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی» ظرفیت‌های تفکر شهید صدر برای به کارگیری واقع‌گرایی اخلاقی در کشف نظامات اسلامی با حضور: 🔸 حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی استادیار اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی 🔹 دکتر حسن لاهوتیان دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی 🏢 مکان: مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📆 تاریخ: 26 خرداد 1403، ساعت 10 بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی.MP3
33.08M
🎧 فایل صوتی جلسه «فقه، واقع‌گرایی و علوم اجتماعی» ظرفیت‌های تفکر شهید صدر برای به کارگیری واقع‌گرایی اخلاقی در کشف نظامات اسلامی 🏢 مکان: پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد 📆 تاریخ: 26 خرداد 1403 بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
آرمان‌گراها خیلی زود به و واقع‌گراها خیلی زود به میرسند. ما چه کنیم که در جستجوی آرمان‌ها می‌خواهیم از دلِ واقعیت‌ها عبور کنیم؟ پ.ن: منظورم از آرمان گرایی، در نظر داشتن اهداف عالیه و چشم بستن بر واقعیت ها و از واقع گرایی، منطبق کردن حرکت تنها بر بنیان واقعیت‌ها است. بر مدار حکمت | حسن‌ لاهوتیان
◀️ کالبدشکافی پیش از مرگ ✍ حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی استادیار گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ایام انتخابات معمولا ایام "حب الشیء يعمي و يصمّ" است (برای همه اطراف درگیر در انتخابات). یک خطای شناختی در کتاب‌های تصمیم‌گیری ذکر می‌شود با نام تقریبی "تمایل به حصول سریع قطع و یقین". مدیران دوست دارند هر چه سریع‌تر به تصمیم قاطع برسند. به خاطر همین وقتی که به تصمیمی می‌رسند دیگر به شواهد خلاف آن توجه نمی‌کنند و احتمال‌های نامناسب بودن این تصمیم را نادیده می‌گیرند؛ به اصطلاح ایگنور می‌کنند. برای همین پیشنهاد می‌کنند دقیقاً قبل از اجرای تصمیم یک جلسه "کالبدشکافی پیش از مرگ" تشکیل شود. منظور این است که بررسی علل شکست پدیده را قبل از آنکه واقعاً اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنند نه بعد از آن (کالبدشکافی پس از مرگ). در آن جلسه سوال این است که فرض کنید این تصمیم را اجرا کرده‌ایم و شکست خورده است، حالا بگویید علل شکست آن چیست؟ یعنی پیش‌فرض این جلسه، سفر به آینده و تصور شرایط شکست آن تصمیم است و همه موظفند درباره علل شکست توضیح دهند. این‌گونه می‌توانند علل احتمالی شکست را پیش‌بینی کنند. نکته بسیار مهم آن، پیش‌فرض ذهنی است؛ یعنی تصور شرایط شکست تصمیم. این جلسه‌ی بسیار هوشمندانه‌ای است. به نظر می‌رسد ما هم باید در همه تصمیمات مهم زندگی چنین جلسه‌ای را تشکیل دهیم (ولو با خودمان تنهایی). شاید بهتر باشد با طرح چنین سوالی، درباره نقاط ضعف کاندیداهای مد نظرمان بیشتر فکر کنیم و از دام "حب الشيء يعمي و يصمّ" کمی دور شویم.
رهبر انقلاب: خیلی مهم است و در درجه‌ی اوّل هم مشارکت مهم است که شما باید ــ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و مانند اینها ــ هر چه میتوانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب است و کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد ... بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
انـگار بایـد باور ڪنم ... 📍بر سر مزار خادم الرضا
🔹دیدن آرزومندانه ✍ حسن بوسلیکی ◀️ طی آزمایشی از دانشجویان خواسته شد فاصله خودشان از لیوان آبی را که روی میز روبرو بود، حدس بزنند. قبل از آزمایش یک گروه از آنها را با دادن غذای شور و چرب و ندادن آب، تشنه کرده بودند ولی گروه دیگر تشنه نبودند. نتایج حاکی از آن بود که به‌طور متوسط گروه اول فاصله را کمتر تخمین زده بودند. ◀️ در آزمایش دیگری از بچه‌ها خواسته بودند اندازه یک شیء گِرد را با یکی از سه دایره‌ای که سمت دیگر تصویر بود مقایسه کنند. نتایج نشان داد بچه‌ها سکه پول را معمولا بزرگ‌تر از اشیای دیگر (مانند دکمه) تخمین می‌زنند. ◀️ مطالعات نشان داده اکثر والدین ضریب هوشی فرزندشان را بیشتر از حد متوسط می‌دانند. ◀️ این پدیده با نام "دیدن آرزومندانه" (یا آرزواندیشی) شناخته می‌شود؛ انسان‌ها پدیده‌ها را آن‌طور که دوست دارند می‌بینند، نه آن‌طور که واقعاً هستند. ◀️ دیدن آرزومندانه به معنای درهم‌ریختگی مرز میان "میل و باور" است؛ امیال ما باورهایمان را شکل می‌دهند. ◀️ گویا تعبیر قرآنی "تلك أمانيّهم" درباره برخی از اهل کتاب که خود را اهل نجات و رستگاری می‌دانستند، ناظر به همین پدیده است؛ آنچه را که آرزویش را داشتند، به زبان واقعیت بیان می‌کردند! ◀️ در مطالعه‌ای، یک مناظره انتخابات ریاست جمهوری را برای طرفداران آنها پخش کردند و بعد، از آنها مصاحبه گرفتند. طرفدار هر کاندیدایی با قاطعیت و افتخار معتقد بود به وضوح، کاندیدای خودش برنده مناظره بوده. ◀️ اکثر انسان‌ها معتقدند "چنین پدیده‌ای شاید درباره دیگران برقرار باشد، ولی درباره من، اصلاً" ❌ بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹 نگاهی عمیق‌تر به حق رای بیایید «حق انتخابمان» را عمیق تر از آنچه تا به امروز می‌فهمیدیم، مورد توجه قرار دهیم و ارزشمندتر ببینیم. ارزش بیشتر این حق، با یادآوری ارزش و قدرِ خودمان معلوم میشود. نمیدانم این دیدگاه متفکر بزرگ، شهید سید محمد باقر صدر را شنیده اید که میگفت حق انتخاب مردم در حکومت اسلامی برآمدۀ از شأن خلیفه اللهی آنان است. نگاه صدر، نگاهی عمیقاً زیباست که جایگاه ویژه ای برای هر یک از ما در ساختار جامعه و حکومتمان و حتی بالاتر در وسعت جهانی که در آن زیست میکنیم، ترسیم میکند. جانشینی خدا بر روی زمین، جایگاهی است که نصیب هیچ موجود دیگری غیر از ما نشده است چرا که جوهرۀ ذات ما، گوهر نایابی است که در میان مخلوقات گوناگون و عوالم مختلف هستی همتا ندارد. ما خلیفه و جانشین خدا بر روی زمینیم و زمین، به عنوان محل خلافت ما، صحنۀ اعمال خلافت است. اندکی تامل در این نقش و جایگاه انسانی، میتواند نگاهی متفاوت را به مسئله «رای دادن یا ندادن؟» و یا «به چه کسی رای دادن؟» رقم زند. نگاهی که گمان میکنم با طرح چند پرسش کوتاه، بتوانم شما را نیز به آن دعوت کنم: اگر ما، جانشین او در این سرزمینیم چگونه میتوانیم نسبت به حوادث اطرافمان بی‌تفاوت باشیم؟ ما با این قدر و منزلت -که یگانه لایقِ مقام خلیفه اللهی هستیم- چگونه میتوانیم این جایگاه را در محدودۀ امور معیشتی خودمان خلاصه کنیم؟ و تنها مشکلات اقتصادی‌مان را معیار عملکرد خود در راستای وظیفۀ جانشینی خدا قرار دهیم؟ آیا نباید وسیع‌تر بنگریم و به این بیاندیشیم که چگونه علاوه بر اقتصاد جامعه، فرهنگ و سیاست را نیز مطابق با آنچه خدا اراده کرده، تنظیم نماییم؟ آیا نباید قدر خود را بدانیم و حال که خدا در خط خلافت، مسئولیتی خطیر و البته گران قدر نصیبمان کرده، تصمیمی در قد و اندازۀ چنین مقامی برگیریم؟ آیا نباید به جای "واکنش صرف" به مشکلات موجود جامعه، "کنشی" در مسیر عبور از موانع موجود و ظهور اسلام در قامت یک تمدن نوین را رقم بزنیم؟ ... تصور من این است که این نگاه، ما را از سطح تصمیم برای معیشت امروز و فردایمان، به تصمیم برای وصول به آرمان انسانی و زندگی در شان خلیفه خدا بر روی زمین ترقی می دهد. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔸انتخابات، مصلحت‌اندیشانه‌ترین و اخلاقی‌ترین راه است [ شرکت در انتخابات برگرفته از گفتار مصطفی ملکیان در سال ۱۳۹۶ ] ▫️هیچ راهی برای دموکراتیک شدن یک کشور وجود ندارد که هم مصلحت اندیشانه‌تر و هم اخلاقی‌تر از شرکت در انتخابات باشد. زیرا پنج راه بیشتر وجود ندارد: 1⃣ یا باید انقلاب کرد 2⃣ یا باید شورش‌ها و مرکزگریزی‌های داخلی داشت 3⃣ یا باید مداخلات خارجی داشت 4⃣ یا کودتایی صورت بگیرد 5⃣ یا شرکت در انتخابات. ▪️همه این راه ها از راه پنجم به لحاظ مصلحت‌اندیشانه و اخلاقی فرودست‌ترند. زیرا انسان در حین انجام دادن راه پنجم نباید هیچ کار غیر اخلاقی انجام دهد، و حال اینکه هر کدام از چهار راه دیگر کم یا بیش کارهای غیر‌اخلاقی در حین آن صورت می‌گیرد. بنابراین در اوضاع و احوال کنونی، انتخابات یگانه راهِ در اختیار ما و قویاً اخلاقی است و راه‌های دیگر همگی مردودند. 🔺 توجه کنید که گاهی در عالم سیاست بین بد و بدتر باید دست به گزینش بزنیم و در میان همه کاندیداها آن کسی که کمترین بدی را دارد با رضا و رغبت رای دهیم. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🔹قرارداد عوامانه! ✍ حجت الاسلام محمدرضا غریبی دیدار شهید امیرعبداللهیان با آیت الله جوادی آملی دیدار در سال ۱۴۰۰: آیت الله جوادی آملی: «مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد، باید طرزی توافق‌ها را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند،اگر کشوری توانست یک‌طرفه و یک‌جانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است!» به قول خودشان درهنگام تاکید یک مطلب: عوامانه یعنی عوامانه! یادم نمی رودروزی را که در درس تفسیر با حالتی عتاب آلود فرمودند: «من به این آقایون گفتم وقتی باطرف امریکایی دست می دهید،بعدش انگشتان خودرا بشمارید که کم نشده باشد!» و تاکید فرمودند: «این را از سر شوخی نگفتم بلکه کاملا جدی بود.» (دی ماه ۱۳۹۷مسجد اعظم قم) درست آن وقتی بود که ترامپ از برجام خارج شده بود و ننگ برجام دامن کشور را آلوده کرده بود و تعبیر عجیب و دقیق دیاثت سیاسی از زبان این استاد خارج شد: «به آن‌ها گفتم این‌ها به هیچ وجه قابل اعتمادنیستند، ما در کودتای ۲۸مرداد آمریکایی‌ها را دیدیم. سه سال قبل هم گفتیم که دیاثت سیاسی هم وجود دارد مواظب باشید. قبل از اینکه دیگران بگویند برجام خطر دارد ما به این‌ها گفتیم.» (همان) جناب ظریف آیات قرآن را چنان خواندند و تفسیر کردند - البته به رای- که دهان مفسرین هم باز ماند! آیه ی مربوط به جنگ بدر را که برای تسلی خاطر مومنین دستورالعملی ارائه داده است را طوری خواندند که تصور کردیم درباره برجام نازل شده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» «در جنگ بدر کفار قریش بقلّت لشکریان رسول خدا صلی الله علیه و آله پى بردند، خواستند به روحیه آن‌ها هم پى برند. لذا به اشاره ابوجهل و عتبة بن ربیعه، عمیر بن وهب الجنهى که سوار شجاعى بود، مأمور شد که به طرف میدان رود و این موضوع را خبر آورد. عمیر با اسب خود به طرف میدان تاخت و با صداى بلند مبارز طلبید پس از اندکى مراجعت کرد. در قبال حماسه عمیر عکس‌العملى از طرف لشکریان اسلام دیده نشد، پنداشتند که مسلمین مرعوب شده اند و ابوجهل وقتى دید که عمیر زود برگشته او را به ترس متهم ساخت و گفت که از شمشیرهاى مسلمین ترسیده است و اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نیز وقتى بسیارى لشکر قریش را دیدند، ترسیدند و این آیه را خداوند براى رسول خویش نازل گردانید و منظور از انزال آیه، آرام گردانیدن قلوب مسلمین بوده است در صورتى که خداوند می‌دانست که جنگ بدر به صلح نخواهید گرائید و بلکه به پیروزى و فتح مسلمین منجر خواهد گردید.»(تفسیر علی بن ابراهیم) یادشان رفت آیه ۲۸ سوره آل عمران را هم اشاره کنند که نهی صریح از نوع عملکرد ۸ ساله ایشان و هم فکرانشان دارد: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ» نباید اهل ایمان، مؤمنان را وا گذاشته و از کافران دوست گزینند، و هر که چنین کند رابطه او با خدا مقطوع است مگر برای در حذر بودن از شرّ آنها (تقیه کنند). و خدا شما را از (عقاب) خود می‌ترساند و بازگشت همه به سوی خدا خواهد بود. یا آیه اول سوره ممتحنه را: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ» ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید در صورتی که آنان به کتابی که بر شما آمد یعنی قرآن حق سخت کافر شدند» و این استاد عزیز بارها این آیه را در درس قرائت فرمودند که : «وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» سوره توبه آیه۱۲ و اگر آنها سوگند خود را بعد از عهدی که بسته‌اند بشکنند و در دین شما تمسخر و طعن زنند در این صورت با آن پیشوایان کفر و ضلالت کارزار کنید که آنها را عهد استواری نیست، باشد که بس کنند. با این تاکید که کارزار با سران کفر بخاطراین نیست که ایمان ندارند، بلکه به این خاطر است که به عهد خود پایبند نیستند! حال خیلی عجیب است – والبته خیلی هم از این جماعت عجیب نیست! – که اینچنین دوباره به دنبال احیای مرده ای هستند که هفت کفن را پوسانده و البته از اول هم حیاتی نداشت. خدا سایه ی علمای ربانی را از سر ما کم نکند که در بزنگاه ها ما را متوجه خطر بیگانه پرستان می کنند. بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان