eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
160 دنبال‌کننده
185 عکس
62 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 پنجمین نشست از همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» با موضوع: 💠 اندیشه‌ها و نوآوری‌های فلسفی و کلامی شهید صدر 🎙با ارائۀ دکتر حسن لاهوتیان (مدرس و پژوهشگر فلسفه اسلامی) 🗓 زمان: دوشنبه، ۳ اردیبهشت، ساعت ۱۶ 🔗 پیوند برگزاری نشست: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/shahid_sadr 🔺جلسه به‌صورت مجازی و در محل تالار شیخ بهایی ساختمان شماره ۲ دانشگاه رضوی برگزار می‌شود. کانال اطلاع‌رسانی همایش: @hamayesh_ShahidSadr انجمن حکمت دانشگاه رضوی @anjomanhekmat
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 / مشکل اساسی بشر خودفراموشی است 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام تصویری به همایش کنفرانس سالانه ICAIR 2024 در تورنتو بیان داشتند: جامعه کنونی در عین حال که دانشوران و بزرگانی داشته و دارد، ممکن است – معاذالله - به سمتی حرکت کند که جاهلیت عصر گذشته به آن مبتلا بود. در جاهلیت دو غده بدخیم بود که بشر را به ستوه آورده بود: 1️⃣ یکی اینکه نسبت به گذشته در حیرت و تیرگی به سر می بردند. 2️⃣ و دیگری اینکه نسبت به آینده در تاریکی مطلق به سر می بردند. 🔹 اسلام به آن معنای جامع که همه ادیان الهی به اسلام دعوت کردند: ﴿إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾ و به معنای آنچه که ره آورد حضرت ختمی نبوت است که اسلام به معنی خاص است، هم گذشته تیره و مبهم را شفاف و روشن کردند، هم نسبت به آینده شفاف کردند، هم ابهام را و تحیر را و تیرگی را نسبت به آغاز این عالم برداشته اند، هم تاریکی را و ظلمت را نسبت به آینده برداشتند. انسانی که بین دو نبش روشن زندگی می کند، نه بیراهه می رود نه راه کسی را می بندد. نه جریان و امثال غزه پیش می آید، نه تحریم های ظالمانه پیش می آید، نه تجاوزهای ظالمانه صورت می پذیرد. 🔹 قرآن کریم گذشته را خوب روشن کرد فرمود به اینکه آسمان و زمین حکیمانه و علیمانه خلق شدند، مبدأ شفاف و روشن است. نسبت به آینده هم فرمود به اینکه شما خودتان را فراموش نکنید، الآن بسیاری از مردم غرب گرفتار هستند، خودشان را به تاراج گذاشته اند. هویت خودشان را حراج کرده اند. فرمود ذات اقدس الهی اینها را کیفری داد و کیفرش این است که اینها چون خدا را فراموش کرده اند، خدا اینها را مبتلا به کرد؛ یعنی اینها خودفراموش شدند، نمی دانند حقیقت اینها چیست! اما برای کسانی که موحد هستند، آینده تیره نیست، می دانند آغاز این عالم و سرآغاز، انجام این عالم و سرانجام روشن است و هیچ ابهامی در کار نیست. 🔹 همان طوری که قرآن توانست را از بین ببرد، می تواند را هم از بین ببرد و ما دیگر شاهد جریان و امثال غزه نباشیم. بشر با یکدیگر دوستانه و برادرانه زندگی کنند تا بفهمند که اگر عدل و مِهر و گذشت و برادری و برابری بو می داشت و معطر بود جهان معطر می شد، چه اینکه اگر ظلم دود می داشت جهان تیره بود. جهان که تاریک نیست، برای این است که ظلم از آن جهت که ظلم است دود ندارد اما اگر ظلم دود می داشت جهان مثل جریان غزه و امثال غزه تاریک محض بود. ↙️ لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/2579198 📚 پیام به کنفرانس بین ‌المللی به کنفرانس سالانه ICAIR 2024 تاریخ: 1403/02/01 @madar_e_hekmat
در دورانی که جهان داره از ایران و رهبرش یک ابرقدرت و طراح نقشه جدید جهان رو تصویر می‌کنه، جماعتی ایتازده دارن بر سر یه توییتی که توسط رسانه رسمی رهبری منتشر شده، دعوا میکنند تا زیربار تذکر آقا به برخی مسئولین در مورد مسئله حجاب نرن و راه غلطِ آزمون‌ پس‌داده رو دوباره و سه‌باره و ده‌باره طی کنند ... @madar_e_hekmat
🔹نخستین کنگره بین المللی "علم و الهام از قرآن" 🔸۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🔸ارسال چکیده تا ۲۰ اردیبهشت 🔹محورها: - شعور مندی در طبیعت غایت گرایی در طبیعت -نظام مندی در طبیعت 🔹دانشگاه تهران با همکاری سایر دانشگاهها و مراکز علمی @madar_e_hekmat
: فلسفه از شگفتی و حیرت آغاز می‌شود.  جایی در رساله‌ی فایدون، سقراط می‌گوید که فلسفیدن یعنی تمرین برای مرگ. چرا او چنین حرفی می‌زند؟ برای این که مُردن یعنی جدا شدن روح از بدن، و وقتی شما فلسفه کار می‌کنید، تا جایی که می‌توانید روحتان را از بدنتان جدا نگه می‌دارید چون در فکرِ اینجا و الان که بدنتان هست، نیستید. وقتی می‌پرسید: «عدالت چیست؟»، منظورتان این است که عدالت در هرجا و هر زمان و در نفسِ خودش چیست؛ غرض‌تان این نیست که «امروز یا دیروز چه کسی به من ظلم کرد؟»، وقتی می‌پرسید «زیبایی چیست؟»، منظورتان این نیست که «زیباترین شخص در این اتاق کیست؟» بنابراین، اگر در فکرِ اینجا و الان نباشید، به معنای موردنظر افلاطون الان اینجا نیستید. همانجایی هستید که روح‌تان هست، البته نه از این جهت که در جای خاص دیگر و بهتری هستید، بلکه از این نظر که به آن معنا هیچ کجا نیستید. در کلیات مُستغرقید. 👤 مایلز برنییت | استاد فلسفه‌ی قدیم در دانشگاه کیمبریج @madar_e_hekmat
دکتر لاهوتیان؛ اندیشه‌ها و نوآوری‌های فلسفی شهید صدر.mp3
16.93M
🔈 نشست پنجم 💠 اندیشه‌ها و نوآوری‌های فلسفی شهید صدر 🎙دکتر حسن لاهوتیان (پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی) 🗓 تاریخ: 1403/02/03 🔸ارائه‌شده در همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 🔰دانشگاه علوم اسلامی رضوی [متاسفانه دقایقی از بخش ابتدایی نشست ضبط نشده] @hamayesh_ShahidSadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ احمدحسین شریفی 🔸غرب بدون روتوش و لیبرالیسم عریان را هم‌اکنون می‌توان در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا مشاهده کرد. 👆اینجا دانشگاه «تگزاس» پنجمین دانشگاه معتبر آمریکا و یکی از بزرگترین و قویترین دانشگاه‌های جهان است! 🔻 دانشجویان این دانشگاه، نه به اموال عمومی تعرض کرده‌اند؛ نه پلیسی را اهانت کرده‌اند؛ نه معابر عمومی و اماکن دولتی را آتش کشیده‌اند؛ و نه اموال دانشگاه را تخریب کرده‌اند. 🔸تنها جرم این دانشجویان که چنین وحشیانه مورد هجوم گارد ایالتی تگزاس واقع شده‌اند، صرفاً تجمع برای حمایت از مظلومین غزه است! @madar_e_hekmat
| استاد علی صفائی حائری: 📌 کفر متحرک، به اسلام می‌رسد ولی اسلام راکد، پدربزرگ کفر است. @madar_e_hekmat
🔸️رهبر معظم انقلاب: «من خودم را شاگرد آقاى مطهرى مى‌دانم؛ یک وقتى به ایشان گفتم. با ایشان مى‌دانید، ما خیلى دوستى صمیمى و نزدیکى داشتیم؛ یعنى دوستى ما از پیش از انقلاب خیلى گرم و صمیمانه و مهربانانه بود. بارها اتفاق مى‌افتاد که در منزل یکدیگر، من در منزل ایشان در تهران، و ایشان در منزل ما در مشهد، مى‌آمدند و ساعت‌ها، روزها، شب‌ها با هم بودیم. من به ایشان گفتم که من شاگرد شما هستم. ایشان تعجب کرد، گفت تو هیچ‌وقت پیش من درس نخواندى؛ حقیقت هم این بود که من پیش ایشان درس نخوانده بودم؛ اما یکى از عناصرى که بنیه‌ اصلى فکر اسلامى من را پایه‌گذارى کرده، سخنرانى‌هاى آقاى مطهرى است در مثلا بیست سال پیش. این سخنرانی‌ها چاپ مى‌شد و منتشر مى‌شد.» 📚منبع:مصاحبه با روزنامه اطلاعات پیرامون شهید مطهرى، ۱۳۶۱/۰۲/۰۸ @madar_e_hekmat
🔺موضوع بسیار مهمی است. دوستانی که کار می‌کنند این نشست رو از دست ندن. 🔗لینک ورود به جلسه: dte.bz/philconf @madar_e_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان و زبان‌شناسان عصر حاضر است. از او در یک فضای دانشجویی در مورد مناقشه ایران و اسرائیل و سلاح اتمی سوال پرسیده‌اند. پاسخش دیدنی و البته بسیار مهم است. @madar_e_hekmat
💢برگزاری همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» با اهتمام گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه و با همکاری و حمایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، در تاریخ‌های 24 و 25 اردیبهشت‌ماه 1403، برگزار می‌گردد. 👤سخنرانان: ✔️آیت‌الله دکتر عسکر دیرباز ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاری‌قره‌باغ ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمد حسین‌زاده یزدی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی ✔️حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح ✔️دکتر محمد لگنهاوزن ✔️و ... دبیر علمی:‌ سیداحمد غفاری‌قره‌باغ دبیر تخصصی:‌ حسین علی‌محمدی دبیران اجرایی:‌ حسین رستمی جلیلیان، مجید سروند، سپیده حیدری‌ 📎برای دانلود برنامه همایش کلیک نمایید: دانلود فایل pdf 📍مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🌏لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/pa 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
💢برگزاری همایش ملی «واقع‌گروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالش‌های پیش‌رو» ✍️به گزارش روابط عمومی مؤس
🔺من هم در این همایش، در روز سه‌شنبه، ارائه‌ای با موضوع "رویکرد ذاتی به واقع‌گرایی معرفتی" خواهم داشت
امروز رفتم مدرسه دخترم، جلسه بود. سخنران در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صحبت می‌کرد و توضیح می‌داد که مبانی نظری این سند، در کتابی به نام مبانی نظری تحول بنیادین بیان شده که در آن، که پشتوانه این سند است آمده است. .... نمی‌دانستم. 🔸نمونه خوبی از امتدادبخشی به فلسفه اسلامی و ورود آن به متن جامعه همین سند است. @madar_e_hekmat
داشتم میرفتم از ایستگاه مترو ابن سینا رد شدم. این شعر قشنگ رو زده بودند توی ایستگاه👇 گر تو را ای خاک دُرپرور یکی محصول خواست گو مرا یک در همه دوران بس است @madar_e_hekmat
چند روز پیش تصویر بالا از رهبر انقلاب در کتابخانه شخصی‌شان منتشر شد. کتابهای فلسفی که در این کتابخانه دیده میشوند کتابهای جالبی هستند؛ ترکیبی از فلسفه غرب و فلسفه اسلامی: - منطق معرفت در نظر غزالی اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی - تحلیل ذهن اثر برتراند راسل - شرح رسائل فارسی سهروردی اثر سیدجعفر سجادی - جهان باز اثر کارل پوپر - ترجمه الهیات شفا از آیت‌الله محمد مهدی گیلانی - ترس و لرز اثر کی‌یر کیگارد - فلسفه حقوق بشر از آیت‌الله جوادی آملی - جمهور اثر افلاطون - شرح مبسوط منظومه اثر شهید مطهری - مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین اثر ادوین آرتور برت - شرح اسفار اربعه اثر آیت‌الله مصباح یزدی - اصول حکومت آتن اثر ارسطو - نهایة الحکمه اثر علامه طباطبایی - رساله منطقی فلسفی اثر لودویگ ویتگنشتاین - شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا از سیدجلال‌الدین آشتیانی - آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب اثر کریم مجتهدی - فلسفه هگل از والتر ترنس ستیس و ... @madar_e_hekmat
آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند به مناسبت نمایشگاه کتاب تهران 1403 📌معرفی 8 کتاب جدید خواندنی و سودمند (برای خرید علاقمندان) کتب معرفی‌شده سال گذشته را از اینجا ببینید کتب معرفی‌شده امسال را از اینجا ببینید https://book.icfi.ir/ بخش مجازی نمایشگاه 👈 🚨 به اشتراک بگذارید 🚨 ☘️مدرسه اخلاق‌پژوهی روشمند تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا
🔹ایده‌ای در باب حجاب خب، ظاهرا هم جواب نداد! دو هفته اخیر که به دانشگاه تهران و برخی دانشکده‌های دانشگاه خواجه‌نصیر (در ونک) و علامه (در سعادت‌آباد) رفتم، به نظرم شرایط در حال برگشت به قبل است. ضمن اینکه در محلات و کوچه پس کوچه‌های شهر (غیر از میادین اصلی) اصلاً اوضاع تغییر نکرده بود. نمایشگاه کتاب هم که شرایط مناسبی نداشت؛ هرچند خیلی تلاش شده تا با بنرهایی در مورد مقام زن، حجاب، زنان موفق و ... و محل‌هایی جهت گفتگو، کار فرهنگی در زمینه حجاب انجام شده باشد‌... به نظر میرسد ما به جز همین کارهای ضربتی، ایده درستی در برخورد با نداریم. یک ایده‌ای که ذهنم را مشغول کرده (و در انتظار فرصتی هستم تا لااقل کتابچه‌ای در این زمینه بنویسم) آن است که برای ورود به مقوله حجاب، از مسئله استفاده کنیم. ما تا زمانی که در مواجهه با نسل جدید، دست از نصیحت‌های کلیشه‌ای و راهنمایی‌های مستقیم برنداریم راه به جایی نخواهیم برد. بحث از سلامت روان، یک بحث ضروری و در ظاهر بی‌ربط به مسئله حجاب محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه بحثی به روز و جذاب است؛ اینکه افراد را دعوت کنیم تا در کنار سلامت جسمانی به سلامت روانی خود بپردازند. اگر چنین جهت‌گیری را انتخاب کنیم آنگاه باب جدیدی برای گفتگو درباب حجاب (و بسیاری از مسائل حوزه زنان) گشوده‌ایم. آنوقت می‌توانیم از لزوم حجاب برای حفظ سلامت خودِ فرد و همچنین سلامت جامعه سخن بگوییم. البته نه به این صورت که بلافاصله سلامت روان را به حجاب بچسبانیم و این سرمایه را نیز هدر دهیم بلکه می‌بایست مدت طویلی بدون اشاره به حجاب، فقط از سلامت روان و اهمیت و لزوم آن بگوییم و اینکه بی‌توجهی به این مقوله چه خطراتی را در پی خواهد داشت ... ای کاش در نمایشگاه امسال، هزینه‌هایی که صرف تبلیغ حجاب شد، برای معرفی "سلامت روان" خرج می‌شد ... پ.ن۱: بعد از سلامت روان، باید به فکرِ جا انداختن سلامت روح و لزوم معنویت برای جامعه باشیم. پ.ن۲: سلامت روان را باید با رویکرد ایرانی_اسلامی پیگیری کرد. @madar_e_hekmat
💠 اندیشۀ اخلاقی صدر دکتر حسن لاهوتیان دکتر بهروز محمدی‌منفرد پژوهشگاه شهید صد بر خود دید تا تسهیلگر راه دانشورانی باشد که اندیشه شهید صدر را مسیری برای توسعۀ دانش و بینش یافتند و از درگاه نقد و بازخوانی و تطبیق اندیشه‌های او در پی این مهم هستند. مجموعه‌کتاب‌های «اندیشۀ صدر» نتیجۀ این تسهیلگری و تلاش پژوهشگرانی است که هریک در ساحتی به تکاپو پرداخته و آورده‌ای نو بر اندیشۀ صدر افزوده‌اند. نخستین اثر از این مجموعه‌کتاب‌ها جستاری در آرای اخلاقی شهید صدر با عنوان «اندیشۀ اخلاقی صدر» است. مسئلۀ اصلی این پژوهش شناسایی و معرفی اندیشۀ اخلاقی شهید صدر است و اینکه نشان داده شود دیدگاه‌های او به‌ویژه در علم اصول چه ظرفیتی در علم اخلاق (فرااخلاق و اخلاق هنجاری) دارد. این پژوهش چنین نتیجه می‌گیرد که شهید صدر درواقع وظیفه‌گرای اخلاقی غایت‌گرا یا به‌تعبیر بهتر وظیفه‌گرایی خداگراست که بر کسب منش فضیلت‌مندانه بر پایه الگوی آرمانی تأکید می‌کند. 🌐 برای بازدید از غرفۀ مجازی پژوهشگاه شهید صدر در نمایشگاه بین‌اللملی کتاب اینجا را کلیک کنید 🆔 @shahidsadr
شنبه تعطیل ✍ علی مهدیان 🔺"پنج شنبه و شنبه جابجا شد". این جمله احتمالا عده ای را بخنداند، نه حاج آقا، روزهای هفته که جابجا نمی‌شود. منظور " تغییر تعطیلی" است یا "تغییر روز غیر کاری". چه میشود کرد، اینها فرهنگ نمی‌فهمند. از معنای روزها سر در نمی‌آورند. اگر بهشان بگویید هر روز هفته یک روحی دارد، بر و بر نگاهت می‌کنند. اگر بگویی دین، هر روز را با یک محتوا و با شخصیت‌های متفاوتی گره زده، گیج میشوند، اگر بگویی هویت یک جامعه ، سبک زندگی اش، فرهنگش به روزها معنا می‌دهد، رد می‌دهند. مشکل این است. 🔺مشکل این است که این جماعت هیچ وقت نمی‌توانند درک کنند چرا باید به جای کلمه ساده و همه فهم "خاورمیانه" با اصرار رهبری ترکیب سخت "غرب آسیا و شمال آفریقا" را استفاده کنیم. مگر چه فرقی می‌کند. مبدا مکان، غرب باشد، مگر چه میشود؟ مبدا زمان، هم غرب باشد چیزی که نمی‌شود. 🔺با این جماعت بحث اقتصادی هم کنی ، اقتصاد هم نمیفهمند. قیمت فرهنگتان و نمادهایتان چند است؟ طرف به امام گفت فقیرم، امام فرمود نه، پولداری تو. گفت چطور آقا، امام فرمود ولایتت را چند میفروشی؟ فرهنگ چند میارزد؟ حالا شب جمعه، پنج شنبه عمیق و ریشه دار در سبک زندگی ما چند می‌ارزد ؟ نمی‌فهمند. پنج شنبه هم یک روز است مثل شنبه. چه فرقی می‌کند. 🔺یکی از رفقا میگفت پرده کعبه را بوسیدم، یک شرطه وهابی بدخیم، با باتوم مرا زد، گفت چرا میبوسی؟ گفتم تو حاضری آب دهان بیندازی به کعبه؟ گفت نه، گفتم به همان دلیل که تو اهانت نمیکنی به کعبه، من آن را میبوسم. برای عده ای باید اینطور توضیح داد. عمو! داداش! 🔺تو حاضری به جای عاشورا، روز اول فوریه، روز غیر کاری و تعطیل باشد؟ ولو پول بیشتری گیر شرکت‌ها و تجار و اینها بیاید؟ تو حاضری به جای اول ذی الحجه، ولنتاین را روز عشق و ازدواج و این حرفها قرار دهیم؟ ولو پول خوبی هم توش باشد؟ حاضری جمعه و یک شنبه را عوض کنیم؟ نه؟ خوب چرا نه؟ به همان دلیل که آن نه، این هم نه. 🔺بعید می‌دانم جا بیفتد. لااقل به بال بال زدن نشریات غربگرا نگاه کن. تو اگر نمیفهمی چه میکنی، آنها خوب بلدند در این جنگ تمدنی کجا ها باید ایستاد، مساله اقتصاد نیست ، مساله عمیق تر و وسیعتر از این حرفها است. الان که وقت بروز و ظهور هویت ایرانی و خودی تو است، روز ظهور دین است، بعد تو با چرتکه شکسته ات، میخواهی چی رو چند بفروشی؟ 🔺هنوز جای "حکمرانی مجازی" که هاپولی اش کردید و رفت، درد میکند، جای "طرح جامع حساب شده" نریختن برای حجاب و حیا، حتی بعد از آن همه خون به ناحق ریخته شده، و بازگشت به گشت ارشاد، درد می‌کند. شما فرهنگ نمیفهمید یعنی چه. ما بیخود جزع و فزع میکنیم. @madar_e_hekmat