eitaa logo
بر مدار حکمت|حسن لاهوتیان
159 دنبال‌کننده
189 عکس
64 ویدیو
3 فایل
حسن لاهوتیان ● دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه ● پژوهشگر و مدرس فلسفه ● مهندس عمران ● ارتباط با من: @Ta_shahaadat
مشاهده در ایتا
دانلود
👆صفحه ۷۰۰ کتاب "جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران" (نوشته رسول جعفریان) 🔸نکته مهمی است درباره نقش در هر حکومتی. برخی گمان می‌کنند فقط حکومت‌های دینی براساس ایدئولوژی پیش می‌روند درحالیکه اگه به ماهیت ایدئولوژی دقت کنیم (که همان معنای عام‌اش است) خواهیم دید هیچ حکومتی خالی از ایدئولوژی نیست و نمی‌تواند باشد. این نکته‌ای هست که شهید صدر هم مفصل به اون پرداخته و براساس اون به نقد و بررسی نظام‌های اجتماعی موجود و طراحی نظام اجتماعی اسلام می‌پردازه.
📜 دخترم... ✏️ دختر خوبم! سقوط‍‌ و انحطاط‍‌ خيلى آسان و طبيعى است. جاذبه‌ها تو را به سقوط‍‌ مى‌خوانند... ولى يك گياه كوچك را نگاه كن، كه چه‌طور از زير خاك‌ها و سنگ‌ها سر بيرون مى‌آورد و حتّى آسفالت‌ها و سيمان‌ها را مى‌شكند و سر بلند مى‌نمايد. اگر تو به اندازه‌ى اين گياه كوچك، ريشه داشته باشى، از زير خاك و سنگ و از زير عادت و غريزه و از زير حرف‌ها و هوس‌ها سر بيرون مى‌آورى و سربلند مى‌شوى. دخترم! مى‌دانى ريشه‌ى آدم چيست‌؟ ريشه‌ى تو، فهم تو، علاقه‌ى تو و انتخاب توست. عمل تو، از اين ريشه‌ها سر بلند مى‌كند. ✏️ دختر خوبم! نمى‌توانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دست‌هاى ظالم و خائن و از اين همه زمينه‌هاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالت‌هاى پنهان و آشكار بشوى. ✏️ آدمى مى‌تواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد... علم و اطّلاع را با تجربه،با عبرت،با مشورت،با فكر و با مطالعه مى‌توانى به دست بياورى و در هر كارى كندوكاو نمايى. ✏️ فريب محبّت‌ها را نخور؛ به ريشه‌ها و انگيزه‌ها و هدف‌هاى ديگران هم فكر كن و اين‌ها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزه‌ها و هدف‌ها و شكل‌هاى عمل، مى‌تواند تو را از طعمه‌شدن و طعمه‌ساختن نجات بدهد. 📄 برشی از کتاب 📚 نامه‌های بلوغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«ایتا» به جهت فنی یک افتخار بسیار با ارزش ایرانی است. ولی امروز به دلیل مجموعه‌ای از شرایط، به نقطه استهلاک نیروی فرهنگی و رسانه ای میلیون ها فعال انقلابی در گوشه ای از دنیای مجازی تبدیل شده که ارتباطی با «جهان پیرامون» ندارد. این همه تلاش و رفت و برگشت در اینجا، در حالی که صحنه اصلی نبرد خالی است و به دست دشمن افتاده است. ✍ سید محمد هاشمی
این برگه رو بالای میز مطالعم توی خونه چسبوندم تا یادم باشه هرچقدر هم درس می‌خونیم از این ۶ تا سوال نباید غافل بشیم؛ سوالاتی ...
🔴می‌گویند مرگ همان شکلی ست که زندگی کرده‌ای؛ هنر در زندگی مبارزاتی‌اش خفّت دادن به صهیونیست‌ها بود. نقطه اوج این هنرمندی شیوه طراحی عملیات طوفان الاقصی است که اسراییل را هفتاد سال به عقب برگرداند. حالا صحنه شهادت دراماتیک_حماسی او توسط خود صهیونیست‌ها منتشر شده و قلب دوست و دشمن را درگیر شجاعت و کاریزمای فرمانده حماس کرده و این یعنی حتی در آخرین صحنه بازیگری یحیی سنوار، هم دشمن احمق در پازل او بازی کرده‌. حالا سنوار تا صدها سال قهرمان ذهن همه پسربچه‌های عرب و سوژه قصه گویی مادربزرگ‌ها می‌شود و تا چندین نسل جبهه مقاومت یحیی سنوار تکثیر می‌کند. شهادت گوارایت باد قهرمان تحقیر سگ‌های صهیونیست!✌️ ✍ رها‌ عبداللهی
🔰 مرگ روشن‌گر ✍ حمیدرضا تیموری بسیاری از عارفان معاصر «توجه به مرگ» و «تفکر دربارۀ مرگ» را آغاز راه‌یابی به سلوک می‌دانند. «مرگ» حقیقتی است حتمی، ناگهانی و همه‌شمول و تفکر دربارۀ آن، موجب طرح سؤالات بنیادین می‌شود. انسان دورۀ قاجار برای وصول به عالم معنا چاره‌ای جز «تحت سرپرستی استاد قرارگرفتن» و تبعیت از دستورات او نداشت. اما با ظهور انقلاب اسلامی، چارچوب‌های عرفانی هم دچار تحول معنایی شد. «ولایت فقیه» جای «استاد» را گرفت و «جهاد برای تحقق منویات رهبر» جای «ذکر و ورد» نشست* و «شهادت» نقطۀ پایانی وصول به حق در چنین دستگاهی است. انسان انقلاب اسلامی به دنبال چنین پایانی است. حضور مردم در تشییع شهدا هم تجدید عهد و یادآوری «چنین مرگی» است. مرگی که با حماسه و ایثار درهم‌آمیخته و «ترس از مرگ» را کنار زده است. مرگی که بر اثر مواجهه با تاریکی محض و کفر خالص رخ می‌دهد و موجب روشن‌گری هرچه بیشتر نفوسِ عمومی می‌شود. مرگی که همچون شهاب‌سنگی نورانی صحنۀ تاریک جهان امروز را لحظاتی روشن می‌کند و لرزه بر پایه‌های سترگ کاخِ درون آدمی می‌اندازد. در نظر مردم «شهید» نقطۀ آرمانی نوعی از زندگی دنیایی است که در آن، آدمی خود را بازیچۀ دنیا نکرده است و به آخرت (به‌عنوان مهم‌ترین بخش از حیات آدمی) توجهی ویژه داشته است. در این دستگاه عرفانی تحقق هرچه بیشتر اسلام و به قول بنیان‌گذار آن «اهتزاز پرچم لا إله إلا الله» مهم‌ترین «خیری» است که افراد برای رسیدن به آن رقابت می‌کنند. وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ (آیۀ 148 سورۀ مبارکۀ بقره) این تازه شروع ماجراست. غایت عرفانِ انقلاب اسلامی ظهور جامعه‌ای از «انسان‌های قرآنی» است. پی‌نوشت: * این به معنای منسوخ‌شدن اذکار نیست بلکه اذکار محور چنین عرفانی نیست. ** منظور از «انسان قرآنی» جلوه‌گری قرآن در وجود انسان است.
«هنگامی که انسان فضیلتمند بمیرد و یا کشته شود، ناشکیبایی و ناله و زاری برای مرگ او شایسته نیست، بلکه به آن مقدار که هستی او برای مردمان شهر فایده داشت، سزاوار است برای او ناله و زاری نمود و به آن حال که او به آن رهنمون شده و میزان نیکبختی و سعادت او باید به او غبطه خورد. اما مجاهدی که در میدان کارزار کشته شده است، افزون بر رشک بردن به حال او، برای فدا کردن جانش برای مردم شهر و نیز برای اقدام کردنش برای مرگ باید او را ستود!» (فارابی فصول منتزعه، فصل ٨٠)