#تربیت_فرزند... 🌹
🔴هميشه كودك نيست كه به مادر ميچسبد،
🌹👇
بعضی از مادران همه جا مثل خاله لک لک به فرزندشان چسبیده اندو همه جا ببر و بیارش میکنند! این تیپ مادران حاضر نيستند لحظه ای از فرزندشان جدا شوند. مادر چسبنده هميشه نگران است كه اگر فرزندش در کنار او نباشد، خطری فرزندش را تهديد میكند! این تیپ مادران تصور میکنند دنیا پر از گرگ است. لذا حتی یک لحظه هم فرزندشان را روی زمین نمیگذارند. این ویژگی گاه حتی تا سنین جوانی فرزند ادامه دارد. شاید شما هم مادران مضطربی را دیده باشید که حتی تا دانشگاه هر روز فرزندشان را مشایعت و همراهی میکنند و بعد از ازدواج هم به فرزندشان چسبیده اند! مادر چسبنده به فرزندش اجازه رشد و پختگی نمیدهد چون هميشه حضور مستقيم دارد و میخواهد به جای فرزندش مشكلات را حل كند.
مادر چسبنده، بدلیل نگرانی و اضطراب همیشگی، از رابطه با فرزندش لذتی نمیبرد. چسبندگی نوعی وسواس و يك اختلال ارتباطی است، نه مهربانی!
مادران چسبنده، کودک بی دست و پا تربیت میکنند.
دلبستگی با وابستگی و چسبندگی فرق دارد. دلبستگی نیاز کودک است اما وابستگی و چسبندگی، مانع رشد و عزت نفس کودک میشود!
فرازهایی از وصیت نامه شهید
سلام بر خدا و شهیدان خدا و بندگان پاک و مخلص او.
بعد از مدت ها کشمکش درونی که هنوز هم آزارم می دهد، برای رهایی از این زجر، به این نتیجه رسیده ام و آن در این جمله خلاصه می شود: خدایا! عاشقم کن.
.
.
.
شما را به خدا قسم، عاجزانه التماس و استدعا می کنم بیایید و به خاکش بیفتید؛ زار زار گریه کنید و امیدوار به بخشایش و کرمش باشید و با او آشتی کنید؛ زیرا بیش از حد مهربان و بخشنده است. فقط کافی است یک بار از ته دل صدایش کنید؛ دیگر مال خودتان نیستید و مال او می شوید؛ دیگر هر چه می کند، او می کند و هر کجا می برد، او می برد؛ ولی در این راه، آماده و حاضر به تقبل هر گونه سختی و رنج، همانند مظلوم کربلا حسین و پیامدار او زینب باشید؛ هر چند که سختی و رنج های ما در مقایسه با آنها نمی تواند قطره ای در مقابل دریا باشد. بله، خداگونه شدن، مشقات و مصائب دارد....
🌹شهید امیر حاج امینی🌹
#شبتون_شهدایی
🖤@madaran_e_delvapas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شگرد من برای کمک گرفتن از بچه ها برای تمیز کردن خونه😍
اینا دستمالایی هست که سارا خانم پاره کرده میزاریم کنار بعدا دوباره استفاده میکنیم
✳ بیدار شو تا قدر نعمتها را بدانی!
🔻 دانستن قدر #نعمتها با #بیدار_شدن محقق میشود. اگر بهترین و لذیذترین میوهها را نیز در کنار انسانی که #خواب است بگذارند، اثر و سودی برایش حاصل نخواهد شد. اگر با شکم گرسنه خوابیده و بیشترین نیاز را هم به غذا داشته باشد، بهترین میوهها و غذاها در کنارش برایش سودی ندارد و او در خواب از درد گرسنگی به خودش میپیچد؛ چون خواب است، دست دراز نمیکند که غذاها بردارد.
🔸 اکنون بیشترین و بالاترین و لذیذترین نعمتها در کنار انسان است؛ بالاترین #جذبههای_ربوبی برای جذب انسان آمده است. خداوند #جواد است؛ جود خدا هم مطلق است و با #گناه انسان، درِ جود او بسته نمیشود. جود او از فعل انسان منفعل نمیشود و اینگونه نیست که اگر او ندید، خدا برگرداند. انسان ظرف خود را کوچک میکند، وگرنه جذبه میآید و میرود؛ یعنی شخص، بیتوجهی میکند. او سر جای خودش است و انفعال در او راه ندارد، این انسان است که رو برمیگرداند.
🔺 باید نگاه انسان اینگونه باشد که آنچه او برای #ابدیتش نیاز دارد، بالاترینش را اکنون در دسترسش قرار داده؛ زیرا جواد مطلق است و «بخشش فراوان، جز بر کرم و جودش نیفزاید». او گشایش بعد گشایش و جود پس از جود دارد و #غفلت انسان باعث شده اصلاً به اینها توجه نکند و آنها را مورد استفاده قرار ندهد.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📚 از کتاب #پروانگان_شمع_جمع
📖 صفحات ۱۴۳ و ۱۴۴
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
محدود کردن انتخاب و نابودی خلاقیت
آلبرت انیشتین قویا اعتقاد داشت که یادگیری و خلاقیت را نمیتوان با فشار تشویق کرد. وی برای این اعتقاد خود دلیل خوبی داشت. مدرسهای واقع در مونیخ که وی در کودکی به آن میرفت دارای روحیه خشن نظامی و تاکید بر حفظ کردن دروس بدون فکر بود و قواعد انضباطی سختی داشت.
برای انیشتین تجربه این که به او گفته شود چه چیز یاد بگیرد، چگونه آن را یاد بگیرد و دقیقا چگونه در امتحانها آن را تکرار کند واقعا دردناک بود. او احساسات خود را پس از یک دوره ویژه امتحان نهایی به این صورت تشریح میکند: «این اجبار چنان اثر بازدارندهای بر من داشت که پس از قبولی در امتحانهای نهایی، برای مدت یک سال دیدن هر نوع مسئله علمی برایم ناگوار بود.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*معضل اجتماعی*
قسمت دوم: *اعمال نفوذ روی کاربران*
🔺سواستفاده از اطلاعات کاربران، اخبار جعلی، اعتیاد و دوقطبی سازی بخشی از مشکلات تکنولوژی است.
🔺مساله ی مهم تری وجود دارد، *اعمال نفوذ* . تمام رفتارهای ما توسط ابزارهای فوق پیشرفته نظارت، ردیابی و اندازه گیری میشود، تمام تصاویری که می بینیم و حتی زمانی که برای دیدن آن صرف می کنیم ثبت می شود. از مجموعه این اطلاعات، مدل رفتاری و علایق ما به دست می آید.
🔹رفتارهای ما مدام مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرد ولی ما در این فرآیند مانند یک موش آزمایشگاهی که برای درمان سرطان مورد بررسی واقع میشود نیستیم، چون قرار نیست سودی از این بررسیها برای ما حاصل شود، ما فقط ابزاری برای کسب ثروت هستیم.
🔹این بررسیها و مدلسازیها تا جایی پیش میروند که می توانند *بدون تحریک آگاهی افراد،* *روی رفتار آنها تاثیرگذار باشند.*
این جملات بخشی از صحبت های افرادی است که در توسعه شبکه های اجتماعی نقش داشتند.
#مستند_معضل_اجتماعی
#اعمال_نفوذ
#فجازی_پاک_برای_خانواده
بله. ble.ir/famp_for_family
ایتا. eitaa.com/famp_for_family
سروش. splus.ir/famp_for_family واتسآپ. https://chat.whatsapp.com/BmbdICjMDBNEYGnaq8Kkz8
⛔یکی از موانع تربیت صحیح مسئله مشکلات اخلاقی و روانی پدر یا مادر است.
🔔مادر یا پدری که نمیتواند خشم خود را کنترل کند قطعا در ارتباط با نوجوان دچار مشکلات زیادی میشود.
🔔اگر بسیار حساس است و با یک کلمه ناراحت میشود باعث میشود نوجوان برای ناراحت نکردن او از او فاصله بگیرد.
🔔اگر افسردگی دارد نمیتواند ارتباط مناسبی داشته باشد.
🔔اگر مثلا وسواس دارد با نوجوانش که پاکیزگی و بهداشت زیاد برایش اهمیت ندارد به مشکل میخورد.
❗برخی از این مشکلات ممکن است به نوجوان هم سرایت کند مثلا او را هم وسواسی کند یا پرخاشگر کند.
✅در این زمان والد باید ابتدا مشکلات خود را با مراجعه به مشاور رفع کند تا بتواند مسیر تربیت صحیح را طی کند
#نوجوان
روش از شیر گرفتن تدریجی چگونه است؟
مادر باید ۳ روز فرزندش را ببینه در روز چند وعده شیر میخورد، بعد یک جدولی تهیه کند. این کار چه کمکی میکند؟
اکثرا ما یه اطلاعات ذهنی داریم، که خیلی مواقع درست نیست. یعنی مثلاً من مادرم می گویم بچه من ۶ وعده شیر میخورد، ولی وقتی که می خواهد کودک را از شیر بگیرد میبیند ۶ وعده نبوده و ده یا دوازده وعده بوده ومادر توجه نمی کرده که بچه چقدر سراغش می اید.
برعکس آن هم داریم. مادر می گوید؛ بچه ام ۲۰ بار میاد شیر بخوره خستم کرده. تمام مدت زیر سینمه. وقتی جدول رو در میاریم براش می بینیم بچه ۸ تا ۱۰ وعده داره شیر میخورد. پس این جدول کمک میکند که ما واقعیت را دریابیم. حتما هم باید ۳ روز باشد، یک روز نمی شود. باید حتما در منزل هم باشیم. مثلاً در روز اول شش وعده می خوره روز دوم هفت وعده و روز سوم هم هفت وعده. ما میانگین در می آوریم هفت وعده. و میگوییم این بچه ۷ وعده شیر می خورد.
یه مساله مهم هست و اون اینکه سه وعده ی اصلی وجود دارد. اولین وعده اصلی زمانیست که بچه از خواب بلند میشود، بچه با شیر، صبح را شروع میکند. وعده اصلی دوم وقتیه که بعد از ظهر می خواهد بخوابد و با سینه مادر و شیر خوردن می خوابد. وعده اصلی سوم هم وقتیه که شب میخواهد بخوابد و با سینه مادر می خوابد.
مهمترین بخش وعدهها همین وعده آخر است. فعلاً با این سه وعده کار نداریم. هر چه که بین این وعده ها بچه شیر میخوره میشه میان وعده.
مثلا بچه ساعت ۸:۳۰ شیر می خورده و صبحش را با شیر شروع میکنه تا موقعی که میخواد بعد از ظهر شیر بخوره و بخوابه، تو این فاصله هر چند دفعه که شیر بخوره میشه میان وعده. ممکنه ساعت ده و نیم بیاد باز ساعت دوازده و نیم بیاد. که میشه دومیان وعده. ممکنه بچه ای بیشتر درخواست کنه و شیر بخوره. مثلاً ساعت ده، یازده ،دوازده، و یک، که میشه چهار تا میان وعده.
حالا ما اولین میان وعده رو تو جدولی که داریم خط می زنیم. بعنوان مثال ما بنا رو می گذاریم که این بچه ساعت ۸:۳۰ بلند شده، و شیر خورده. و دوبار هم میان وعده داره، میان وعده اولش مثلاً ساعت ۱۰:۳۰ است. و ما این میان وعده اول رو خط میزنیم. حالا آیا بچه که همیشه در این ساعت (که الان خط زدیم ) شیر میخورده و قراره دیگه بهش شیر ندیم بچه بعد از دوساعت گرسنه است. اینجا بچه هم فشار گرسنگی و هم فشار روانی که همون خواستن مادر بود رو باید تحمل کنه. مادر باید بگه شیر نه. ولی باید مادر ساعت ۱۰ یه غذای سبک مثل پوره سیب زمینی مثل شیر برنج ، فرنی، پوره موز و سیب... این ها میان وعده های سبک هستند، و باید آماده در یخچال داشته باشیم و به بچه بدهید و به او بگویید بیا با هم غذا بخوریم .حالا بچه ای که ساعت ۱۰ صبح غذا بخوره دیگه سیره. حالا ساعت ۱۰:۳۰ که طبق عادتش میاد برای شیر، دیگه این بخاطر نیاز گرسنگی نیست، بلکه نیاز روانی است. مادر باید بگه عزیزم شیر می خوای؟ اما الان نمیشه شیر بخوری. نه اینکه بگه شیر نیست. نه اینکه بگه مامان شیر نداره ،چون باید مادر برای میان وعده بعدی به بچه شیر بده.
وقتی بچه شیر خواست، باید بغلش کنیم بگیم بیا بغلم عزیزم نازش کنیم قربان صدقه اش بریم، ما اجازه نداریم هم شیر رو بگیریم هم مهرمون رو. ما گفتیم که بچه در این دوره بیشتر به مادر میچسبد، چون میخواهد ببیند مادر هست؟ حالا که شیرش نیست، آیا خودش هست؟
پس من باید با بغل کردن به کودک بگویم "من هستم." با در آغوش گرفتن با اینکه من عاشقت هستم. با روی باز. خیلی دوست دارم، اما نمیشه شیر بخوری، شما میدونید که اون ساعت ۱۰ صبح یه چیزی خورده و گرسنش نیست.
حالا اینجا شروع میکنیم، بغل کردن، نوازش کردن بوسیدن ،براش شعر خوندن، توی اتاق راه بردن، براش قصه گفتن و حواسش را پرت کردن. بله ،این تکنیک خیلی جواب میدهد .وقتی درک احساسش کردی، بغلش کردی، قربون صدقه اش رفتی، حالا حواسشو پرت کن. اگر بخواهی اول حواسش را پرت کنی ،جواب نمیده. اول باید نیازهای روانیش جواب بدهید حالا بهش میگیم بیا بازی کنیم، مامان جون ببین این توپ چطور قل میخوره، ببینینم این خرگوشه چی میگه، یه عروسک بیار باهاش حرف بزن، مامان جون بدو اسباب بازی رو از زیر میز بیار بازی کنیم. حواسشو پرت کنید یه خورده حوصله کنی مسلط بشی، با گریه هاش آشفته نشی میگذره. یک ربع، بیست دقیقه میگذره. (ادامه دارد...)
#شیر_گرفتن {قسمت6}
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧩 #بچههاتونرو_لوسوراحتطلببارنیارید
💢 فیلم تکان دهنده بی حرمتی پسر ایرانی به پدرش
#استاد_ دانشمند 🎤
👨👩👧👦 #تربیت_فرزند
✳️ با فکر به غرب نگاه کنيم، نه با ملاکهای غربی
🔻 اگر #دنيا از #خدا غافل شدن است، تاريخ #غرب، تاريخ تحقق دنيا است و امروزْ دورهی حيات بشر با فرورفتن در #غربزدگی، دورهی تعلق به دنيا شده است.
🔺 اميد نجات در #نسل_جوان ما وقتی پيدا میشود که #تفکر_غربی و وضع کنونی غرب را خوب بشناسد و بداند با انتخاب زندگی غربی چه مقصد و مقصود هلاکتباری برای خود انتخاب کرده، در اين صورت است که تحت تأثير آثار آن فرهنگ قرار نمیگيرد. بايد روشن شود که غرب حجاب #حقيقت است نه خود حقيقت، اضمحلال #حيات است که نام حيات به خود چسبانده است، و قبول کردن اين موضوع در مورد هويت غرب خيلی سخت نيست، فقط کافی است با #فکر به غرب نگاه کنيم نه با #ملاکهای_غربی به آن بنگريم، بايد متوجه بود در شرايط حاضر و در فضايی که غرب افکار ما را مديريت میکند از گذشتهی خويش رانده و از تجدد هم ماندهايم، و اگر از طريق #تفکر_توحيدی خود را زنده و پاينده نگاه نداريم، ملتِ به بنبست رسيدهای خواهيم شد که انقلابش فقط در خاطرهی تاريخ میماند و بس.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 برگرفته از کتاب «گزینش تکنولوژی از دریچهی بینش توحیدی»
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f