eitaa logo
مادرانه های مشترک
12.6هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
109 ویدیو
27 فایل
نکات تربیتی کاربردی انجام کارهای روزمره در کنار فرزندان تبدیل کارهای خانه به بازی مشارکت بچه ها و مسئولیت پذیری بازیهای خانگی قصه های کاربردی و ... شرافت هستم یک مادر *در حد توانم برخی از سوالات را پاسخ میدم* @Sherafat518
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌿به نام خداوند بخشنده مهربان🌿 ➖ همراهان همیشگی کانال مادرانه‌های مشترک وقت بخیر، پیشاپیش عید سعید فطر بر همه شما عزیزان مبارک طاعات و عباداتتون قبول باشد. از اینکه صوت‌ها را از کانال خارج نمی‌کنید متشکرم. ➖ نیاز به توجه را گفتیم، می رسیم به نیاز کنجکاوی که یکی از نیازهای مهم کودکان است که می‌توانیم به نوعی آن را زیر مجموعه نیاز استقلال هم بدانیم، درخیلی از موارد این دو نیاز همپوشانی دارند. ➖حتی می‌توانیم با نیاز به کشف، چون نیاز به کشف هم از نیازهای بچه‌هاست، این‌ها را با هم در هم تنیده بدانیم. خیلی اوقات ما نمی‌دانیم که کودک آن تجربه‌هایی را که ما داریم ندارد، مثلاً یک کودک زیر دو یا سه سال وقتی یک لیوان آب را می‌گیرد دستش نمی‌داند که وقتی لیوان را وارونه می‌کند،داین آب می‌ریزد،ذلیوان را وارونه می‌کند آب می‌ریزد روی خودش، بعد شروع می‌کند جیغ و گریه که لباسم خیس شد، مادر به او میگوید خودت کردی !!! می‌خواستی لیوان را وارونه نکنی!!!! چقدر به تو گفتم لیوان را صاف بگیر،چرا وارونه اش کردی!!! ➖ این کودک نمی‌داند. من و شما می‌دانیم که این لیوان آب داخلش است و وقتی آن را برگردانیم آب خالی میشود. کودک دارد کشف می‌کند، دارد کنجکاوی می‌کند، ما به او می‌گوییم نکن یا چرا این کار را انجام دادی !! من که گفتم نکن ➖ پس در بعضی مواردی که واقعاً خطر جسمی و جانی وجود ندارد، محیط را ایمن کنیم، بگذاریم بچه تجربه کند، کشف کند . مدام میخواهیم بگوییم اگر این کار را انجام بدهی این جور می شود، اگر اینطوری غذا بخوری لباست کثیف می‌شود اگر بدوی می‌افتی. ➖اجازه بدهیم بچه‌ها به تدریج خودشان کشف کنند، می‌فهمند. همه ما تجربه کردیم، اکثر ما تجربه کردیم آن کارهایی که یک بچه یکی دوساله می کند دیگر بچه پنج شش ساله انجام نمی دهد، ولی این مسئله که ما با نیازش مقابله می‌کنیم باعث میشود که یک بدرفتاری‌هایی را در فرزندمان به وجود بیاوریم، او می‌بیند که با آن چیزی که او علاقه دارد و نیازش است و به او آرامش می دهد ما می ایستیم در مقابلش و میگوییم نکن. ➖کودک سه ساله ای که ما تازه می‌خواهیم چسب بدهیم دستش و کار بکند با چسب، مدام میگوییم این پشتش را باید چسب بزنی آن طرفش را هم چسب بزنی ، من این را میدانم. ولی او نیاز به کشف و کنجکاوی دارد. ➖ من با کودکان سه تا چهار سال کلاس داشتم، وقتی یک چسب رولی را به دستشان می‌دهی اول شروع می‌کند با در چسب کشیدن روی کاغذ، بعد دست می‌زند می‌بیند نه چسبناک نشد، یک کم با چسب کلنجار می‌رود، بعد می‌فهمد که باید در آن باز بشود، بعد مثلاً می‌بینید روی کاغذ را چسب می‌زند طوری کاغذ را می‌گذارد که آن قسمتی که چسب زده بالاست و ما عجله داریم به این کودک بگوییم نه،این را باید وارونه کنی،قسمتی که چسب می‌خورد مثلاً بچسبانید نه این‌ها نیازهای بچه‌ها است در هر سنی اجازه بدهیم که بچه‌ها در خیلی از مواردی که برایشان ضرر جانی ندارد خطری ندارد خودشان کشف کنند تجربه کنند که مثال آن هم در کانال زیاد است، نیازشان به کنجکاوی، نیازشان به خلاقیت را نیازشان به کشف را و خلاقیت را ارضا بکنند. ➖مثلاً یکی دیگر از نیازهای مهم بچه‌ها نیاز به خلاقیت است، خلاقیت واقعاً کودک را ارضا می‌کند، لذت بسیاری به آنها می دهد. وقتی که خودشان خلاقیت دارند تا کاردستی آماده برایش درست کنیم او هم نشسته جلوی من نگاه می‌کند و به خودش میگوید من هیچی نیستم!! من بلد نیستم!!! نگاه کن مامان،چقدر قشنگ دارد می‌برد چی درست می‌کند خرگوش درست کرد و ... !!! ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
➖ ولی من هیچ کاری بلد نیستم انجام بدهم. پس حواسمان به نیاز خلاقیت، کشف و کنجکاوی بچه‌ها هم باشد‌. خیلی جاها هست که بدون اینکه آسیبی به بچه‌ها برسد می‌تونیم بگذاریم که این نیازشان را ارضا بکنند و خودشان کشف و تجربه بکنند که باز این مورد هم مثال‌هایش خیلی زیاد است. ➖ پس نیازهای کنجکاوی، کشف، خلاقیت، نوآوری و یادگیری را در کودکان جدی بگیریم. ➖ نیاز به یادگیری نیز گ، اصلاً نیاز به یاد دادن نیست، قرار نیست ما به خصوص در۷ سال اول به بچه‌ها چیزی یاد بدهیم . آنها باید در محیط یاد بگیرند یعنی خودشان فرصت یاد گرفتن داشته باشند. قبلاً در کانال هم توضیح دادم که هر چقدر بچه‌ها در ۷ سال اول حواس پنج گانه‌شان بیشتر تحریک بشود: بویایی، شنوایی،حس لامسه و... این‌ها بیشتر تحریک شود، یادگیری قوی‌تری خواهند داشت در هفت سال دوم و در مدرسه. ➖ یکی از بهترین مکان ها هم برای تقویت حواس پنجگانه ی بچه‌ها طبیعت است. یعنی بچه‌ها در طبیعت حواس پنجگانه‌شان خیلی تقویت میشود. تا اینجا در این صوت راجع به نیاز کنجکاوی، یادگیری، کشف، خلاقیت و نوآوری صحبت کردیم که این‌ها مفصلش در کانال هست از مصداق های بارزش این است که ما کار با اسباب بازی‌ها را به بچه‌ها یاد ندهیم، کاردستی برایشان درست نکنیم، روش بازی با اسباب بازی ها را به بچه‌ها نگوییم فقط محیط را فراهم کنیم، محیط را غنی کنیم که توصیه می‌کنم اسباب _بازیها و _غنی را بخوانید، باز هشتگ‌های مرتبط را من سعی می‌کنم پیدا کنم و زیر همین صوت بگذارم. ➖یک نیاز دیگر هم که باز با نیازهایی که تا الان گفتیم در ارتباط است، نیاز به احترام است که به نوعی با نیاز شخصیت، با نیاز محبت و با نیاز تعلق و دوست داشته شدن که قبلاً توضیح دادیم در ارتباط است که این احترام فقط در ظاهر نباشد، این رفتار و کردار پدر و مادر با هم، پدر و مادر با خانواده، پدر و مادر با مغازه دار و... ،این کودک وقتی می‌بیند احترام را و نسبت به خودش هم احترام می‌بیند یاد می‌گیرد که چگونه به دیگران احترام بگذارد یک وقتی هم هست،ما به بچه خودمان احترام می‌گذاریم ولی به دیگران احترام نمی‌گذاریم!! یا اینکه جلوی دیگران خیلی مبادی آداب هستیم، احترام می‌گذاریم ولی به بچه خودمان احترام نمی‌گذاریم، این‌ها باید در کنار به هم باشد. ➖چند نیاز مهم دیگر هم مانده است که ان شالله در صوت‌های بعد راجع به آنها صحبت می‌کنیم. از همگی ممنون و متشکر التماس دعا دارم ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.67M
به نام خدا برداشت های تربیتی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن قسمت دهم ( از مطلب جلسه سوم کتاب، ایمان از روی آگاهی صفحه ۶۵ ) پیش آهنگ بودن والدین لطفا صوتها را از کانال خارج نفرمایید.متشکرم.🙏 🔴 دوستان خود را برای شنیدن صوتها به کانال دعوت کنید. متشکرم.🙏 @madaranehayemoshtarak
به نام خدا 🛑🛑 دسترسی آسان به صوتهای «برداشتهای تربیتی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن » قسمت اول قسمت دوم اطمینان، آرامش،سکینه قسمت سوم جهت گیری خدایی قسمت چهارم عبادت و اطاعت قسمت پنجم آیا خطاهای تربیتی ما قابل جبران است ؟ قسمت ششم بزرگترین ضامن اجرایی عمل و حرکت در یک انسان مسلمان چیست ؟ قسمت هفتم توکل در مسائل تربیتی قسمت هشتم برپا داشتن نماز قسمت نهم تبدیل ایمان مقلدانه به ایمان آگاهانه در نوجوانی قسمت دهم پیش آهنگ بودن والدین 🛑 خروج صوتها از کانال جایز نیست، متشکرم. ✅ لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز فرصت شد بریم یک پروژه همیشه باز را کمی جلو بریم. قبلا در مورد زیاد صحبت کردیم و مثال داشتیم. یکی از موارد خیلی خوب هم برای درک فرآیند دنبال کردن تغییرات یک گیاه در فصول مختلف سال است. این گیاه می تواند در باغچه حیاط، در محوطه مجتمع مسکونی، در پارک، در حیاط مسجد و یا در گلدان پشت پنجره باشد. نیازی هم نیست به کودکان بگوییم مثلا ببین درختی که در پاییز برگی نداشت الان.... فقط کودکان را در معرض آن قرار دهید. امروز هم ما رفتیم از درخت‌های ازگیلی که هر چند ماه یکبار مشاهدشون میکنیم ازگیل چیدیم. ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
البته وقت چیدن متوجه شدیم ظرف یا کیسه برای بردن ازگیل ها نداریم. از بچه ها خواستم محیط را خوب بگردن و چیزی برای بردن ازگیل ها پیدا کنند. اول سعی داشتند با شاخه های نازک مثل لانه پرندگان سبد بسازند که طبیعتا نشد، بعد از چند سعی و خطا رسیدن به برگهای پهن علف هرز که به شکل قیف درآوردن، و این هم شد خلاقیت و طرز فکر مولد. طبیعت همیشه پر از این فرصتهاست. ✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
👆👆درک فرآیند را اصلا چیز پیچیده ای تصور نکنیم. قبلا در کانال مثالهای زیادی زدم از همین موضوع در محیط خانه، را میتوانید کامل مطالعه کنید. به خصوص قسمت‌هایی که در مورد رابطه درک فرآیند و خداشناسی گفته شد.