28.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مکمل خوانی
#تحلیل_مداحی
#استاد_خلج
#استاد_نوروزی
#استاد_کریمی
🔰تحلیل هنرمندانه فایل تصویری مکمل خوانی
⬇️⬇️
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
https://eitaa.com/maddahshoo
توصیه میکنم حتما فایل تصویری رو مشاهده کنید و سپس ،تحلیل استاد فراهانی رو هم بخوانيد و هم بشنوید
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅
تحلیل هنرمندانه فایل تصویری مکمل خوانی⬇️⬇️
#استاد_خلج
#استاد_نوروزی
#استاد_کریمی
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶
تحلیل توسط
#دکتر_محمد_فراهانی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔴تعریف مکمل خوانی
در این روش مداحی مشغول خواندن است که دو یا چند مداح دیگری در اثنای خواندن مداح اصلی، دیگر اشعار و مطالب مرتبط با موضوع را بیان می کنند و سپس مداح اصلی به خواندن خود ادامه می دهد. این کار مداح دوم را مکمل خوانی می گویند.
در مکمل خوانی نکاتی را باید مورد توجه قرار داد:
1. اختصار
2. استفاده از اشعار بسیار ناب و بسیار اثرگذار (در صورت خواندن روضه، بهتر است ذیل اشعار به عنوان تفسیر آن به روضه اشاره شود)
3. توجه خاص به هنر بدن
4. استفاده از فنون و اصول مجلسداری
5. مخاطب شناسی دقیق
در این جلسه شعر زیر توسط حاج حسن خلج خوانده شد
برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست
برخیز! جای مشک، دو چشم مرا ببر این سیل اشک، جان برادر! سراب نیست
اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست
برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست
نکات مربوط به فایل مورد بحث
1. انتخاب شعر: در این جلسه، آقای خلج، اشعاری انتخاب کرده بودند که در آن، عاطفه و احساس با جنبه های ادبی شعر، همراه شده بود.
2. فصاحت: این اشعار با این خصوصیات که عرض شد، به نحوی کاملا فصیح، توسط آقای خلج ادا شد(فصاحت متکلم).
3. القای معانی: محتوای این شعر کاملا بر جان ایشان نشسته بود و با تمام وجود آن را ادا کردند(القای معانی).
4. بلاغت: این کلمه، کلام و بیان فصیح را با توجه به مخاطب انتخاب کردند که این مصداق بلاغت است.
5. تناسب: در محتوای شعر منتخب آقای خلج، نوعی درخواست همراه با سوز و گداز غم فراق، وجود داشت، لذا ایشان از سبک و لحنی متناسب این محتوا استفاده کردند.
6. مکث: گاهی مکث بجا، اثرگذاری کلام را دوچندان می کند، در این جلسه چند مرتبه با سبک و روش بسیار مناسبی این مکثها صورت گرفت:
مثلا بعد از جمله؛ «حرفی بزن» در بیت؛ «برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست/حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست»
و یا بعد از جمله؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده» در بیت؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان/شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست»
و یا بعد از جمله؛ «برخیز ای پناه حرم» در بیت؛ «برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو/در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست»
7. مقدمه چینی: گاهی برای اثر گذاری آنچه می خواهیم بیان کنیم مقدمه چینی لازم است. در این جلسه آقای خلج، قبل از گفتن بیت؛ «برخیز جای مشک دو چشم مرا ببر/این سیل اشک جان برادر سراب نیست» که در آن یک تعبیر عاشقانه و ادبی بود، از زبان امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) گفتند: «می گی نمیام، نتونستم آب بیارم»
گفتن این جمله در جا افتادن و اثرگذاری بیت بر مستمع خیلی اهمیت داشت.
8. شرر پاشی حاج محمد نوروزی: بین خواندن آقای خلج، حاج محمد نوروزی ورود پیدا کردند و بیت؛ «این آبها که ریخت فدای سرت که ریخت/اصلا فدای ام بنین مادرت که ریخت» را خواندند.
قاعده این است که سطح و اثرگذاری شعر فردی که شررپاشی می کند بالاتر از سطح و اثرگذاری شعر فرد اصلی باشد.
در این جلسه چون درجه عاطفه و احساس و زبان شعر، قرائت شده توسط آقای خلج بالاتر بود، اثرگذاری خواندن آقای خلج بیشتر دیده شد.
9. شرر پاشی حاج محمود کریمی: آقای کریمی در بیت «برخیز ای پناه حرم...» ورود پیدا کردند و با جمله؛ «حالا که صحبت از حرم شد، شاید حضرت عباس(ع) برای دفاع از حرم بلند شه» شرر پاشی کردند. این شرر پاشی به سه جهت اثر کرد،
1. اینکه استحسان و برداشتی لطیف بود.
2. مستمع به آن حساس بود.
3. شدت مصیبت آن بیش از شدت مصیبت شعر مداح اصلی بود.
نکات اخلاقی
1. نخواندن روضه توسط مداح اصلی و بسنده کردن به شعر و زمزمة «دخیل یا ابالفضل» گرفتن؛ رعایت آداب مکمل خوانی بود که فضا برای مداحان دیگر جلسه هم فراهم باشد.
2. از حال بکاء آقای خلج و آقای کریمی، این نکته یادآوری می شود که تا خود مداح، نسوزد قطعا نمی تواند مستمع را بسوزاند. به همین جهت باید همواره برای اهل بکاء و سوز و گداز بودن، توسل داشته باشیم.
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
https://eitaa.com/maddahshoo
4_326816121820807915.mp3
10.45M
✅مکمل خوانی
فایل تحلیل مداحی
دکتر_محمد_فراهانی
تحلیل_مداحی
#استاد_خلج
#استاد_نوروزی
#استاد_کریمی
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
https://eitaa.com/maddahshoo
📌شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر است؟
پاسخ:
۲۸ صفر تاریخ دقیق #شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام بوده
و ۷ صفر #میلاد امام #موسی_کاظم علیه السلام است.
📌چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. البته نظر تحقیقی بنده آن است که ۷ صفر #میلاد امام کاظم علیه السلام است.
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
4_5818750971689307624.mp3
4.91M
🔳 #شهادت_حضرت_رقیه(س)
🌴چشم تو را چقدر به این در گذاشتن
🌴گفتی پدر مقابل تو سر گذاشتن
🎙 سید رضا نریمانی
⏯ #روضه
#اربعین
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
فاجعه کربلا یا غزه؟_1.mp3
4.84M
📌پاسخ سیدکاظم_روحبخش
جهت چرایی عزاداری برای امام_حسین ع
❓یه نوجوانی ازم پرسید:
ما گریه می کنیم برای اتفاقات بد کربلا و سرهای بریده،
خب این اتفاقات که هر روز داره در غزه هم می افته!
پس چرا کربلا را ۱۴۰۰ هر روز بزرگش می کنیم؟!
بین کشته شدن علی اصغر امام حسین و صدها نوزاد دیگر که تو غزه تیکه تیکه میشن چه فرقی هست؟
✅ سوال خیلی دقیقه که جوابش به درد هممون می خوره حتی برای ارتقا معرفت ما به امام حسین علیه السلام گوش کن👆
#امام_حسین (ع)
#کربلا
#اربعین
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
⭕️ آثار #پیاده_روی_اربعین با استناد به قرآن کریم
🔻پدیده شگفت انگیز «پیادهروی اربعین» به شکل گسترده و تشکیلاتی کنونی، آثار فراوانی در ابعاد مختلف دارد که به چند مورد میپردازیم:
1️⃣ #قدرت_نمایی جهانی شیعه: این حرکتِ دشمنشکن، از مصادیق توصیههای قرآنی است که به قدرتنمایی در مقابل دشمن تأکید مینماید: وَ لْيَجِدُوا فيكُمْ غِلْظَةً (توبه/۱۲۳).
2️⃣ موجب خشم و #وحشت دشمن: قرآن کریم، توصیه مینماید که مسلمین باید به مسیری گام نهند که موجب خشم و وحشت دشمن میشود: ِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْكُفَّار (توبه/۱۲۰).
3️⃣ تجلی ایثار و فداکاری: شیعیان عراقی و ...، پسانداز و داراییهای خود را در اختیار زوار قرار میدهند گرچه خود به آن نیاز داشته باشند: وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَة (حشر/۹).
4️⃣ تحقق اتحاد جهانی شیعه: در جاده ۸۰ کیلومتری، شیعیان و سایر مسلمانان در کنار هم صحنه زیبایی از وحدت و انسجام جهانی را به وجود آورده به ندای آیه ۱۰۳ آلعمران لبیک میگویند: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا.
5️⃣ عملی شدن بسیاری از آموزههای اسلامی: نظیر میهماننوازی، مدارا، صبر، از خودگذشتگی و... که در این سفر عملاً خود را نشان میدهد.
6️⃣ زمینه سازی #ظهور: تحمل سختی های این سفر زیارتی (گرما و...) نمونهای از تمرین و آمادگی برای سربازی در رکاب حضرت ولی عصر(عج) به شمار می رود. چرا که این پیاده روی#جنگ_ترکیبی علیه دشمن به شمار می رود.
✍️علیاکبر صیدی
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
کتاب گریزهای مداحی.pdf
3.03M
🔹کتابی بسیار بسیار کاربردی
برای روضه خوانی
(در این کتاب برای مقدمه روضه و گریز مطالب بسیار کاربردی بیان شده است،فقط برای ایام محرم نیست،مطالب آورده شده برای همه معصومین ع و شهدای کربلا میباشد)
#کربلا
#اربعین
#امام_حسین ع
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
4_6039857975441490286.mp3
3.04M
روضه اربعین
سید مهدی میرداماد
زندگی بعد تو عذابه
رو دست من جای طنابه
تموم گل هاتُ آوردم
اما یكی موند تو خرابه
این نشونی كه رو چشامه
سوغاتی ِ كوفه و شامه
چادر ِ خاكی ِ رقیه
ببین داداش شال ِ عزامه
هر كاری كردم كه بمونه اما نشد اما نشد
نمیره زیر ِ تازیونه اما نشد اما نشد
همسفرم شه تا مدینه اما نشد اما نشد
خواستم سر ِ تو رُ نبینه اما نشد اما نشد
شده تنم پر از كبودی
هرجا كه بردنم تو بودی
سر ِ تو رُ بالای نیزه
چه سنگی زد زن ِ یهودی
غارت شده انگشتر ِ تو
غارت شده روسری ِ من
حتی زن ِ یزید دلش سوخت
برای بی معجری ِ من
خواستم كه تو قرآن نخونی اما نشد اما نشد
خواستم نشه لب ِ تو خونی اما نشد اما نشد
گفتم بهش بسه دیگه ، اما نشد، اما نشد
رقیه نشنوه چی میگه، اما نشد، اما نشد
#امام_حسین #اربعین #کربلا
کانال_آموزش_مداحی👇👇👇
🌻https://eitaa.com/maddahshoo
❗️این خطای بزرگ، از خودِ ماست!
#_نقدشعر_
✍🏻 نقد استاد سیدمهدی حسینی رکنآبادی
بر بعضی از نماهنگها و نوحههای امروزی (بخش دوم)
از مصادیق ابتذال، یکی تکرار ناشیانه یا ملالآور مضامین سخن و یا رفتارهای دیگران به شکل کورکورانه است؛ و دیگری نادیده گرفتن حکمتها و باورها، طبق خواستهٔ عام و به بهانه خلاقیت و نوآوری، با هدف «جذب حداکثری»...
شکی نیست که باید به اقتضای حال و مقامِ مخاطب سخن گفت، اما نه به این مفهوم که: «محتوای سخن را به میزان فهم عام و خواستههای آنان، در سطحی فُرودین، عوامانه و خارج از مبانی فرهنگ شیعی مطرح کنیم!»
از بارزترین مصادیق مردمگرایی با هدف جذب حداکثری، نمونه اشعار و نوحههای زیر است که مهمترین ویژگی آن، در کنار خلاقیت و نوآوری در مضمون یا فرم، سطحینگری و طرح نکات و مضامین دمِ دست و عوامانه است؛ که گاه زمینهساز القای مفاهیم ناشایست نیز میشود:
برای دلخوشی نوکران این درگاه
دروغ روضه بخوانم، دروغ بسم الله!
دروغ روضه بخوانیم، شمر آبش داد
سنان رسید ولی با ادب جوابش داد...
و:
من ایرانم و تو عراقی... چه فراقی!
و این نوحه که خطاب به امام معصوم، امامِ عالم الغیب و الشهاده، به شکلهای مختلف خوانده شده:
امشب تکلیفمو معلوم کن
یا از خونه بیرون کن(!)
یا قلبم و آروم کن
امشب
این خیال و راحت کن
یا بزن منو(!) یا که باهام
یه خورده صحبت کن
اصلا میشنوی این صدامو؟
اصلا میبینی گریههامو؟
بیا دونه به دونه بشمرم غمامو
بیا یه کم بشین کنارم
پناه دل بیقرارم
تو زندگیم بهجز تو هیچکی رو ندارم...
و:
بغل وا کن که پناه خودمی
بغل وا کن تکیهگاه خودمی
اصلا میشنوی این صدامو؟
اصلا میبینی گریههامو؟...
و:
دست رو دلم نذار دیگه
اشکمو درنیار دیگه
قلب من آزاری نداره
من خودتو میخوام ازت
نگام کنی یه بار فقط
واسه تو که کاری نداره
اصلاً میشنوی این صدامو؟
اصلاً میبینی گریههامو؟
و این نوحه/ترانه(؟) که بهتازگی متناسب با اربعین ارائه شده است:
انا لله و انا الیه راجعون
چهل روز گذشت،
چهل روز با سوز گذشت،
مجلس ختمی به مناسبت درگذشت خون خدا
تو کربلا
برگزار میشه
چه بپذیریم، چه نخواهیم بپذیریم واقعیت امر این است که این ترانه به ظاهر نوحه، پیادهروی اربعین در آن سطح جهانی را تا سطح حضور در یک مجلس ختم و درگذشت امام، پایین میآورد!
موریانهٔ غفلت و عوامگرایی دارد ستونهای این خیمه را از بیخ و بن میجَود و ما دلخوشیم که از نوحههای خلاقانه ما مردم استقبال کردهاند! اما به عوارض و نتایج آن کاری نداریم... برخی نخبگان ما به مداح طیبالله میگویند و خوشحالند که مداحی ما بسیار پویا و خلاقانه است و همه چیز به خوبی و خوشی میگذرد! بله ظاهراً درست است؛ از نظر سبک! اما از نظر محتوا چه؟ آیا همه اشعار و نوحههایی که خلقالساعه، بی هیچ وسواس و سنجشی، و صرفاً خالصانه ارائه میشود، قابل دفاع است؟
اگر واقعگرایانه با این موضوع مواجهه داشته باشیم، بهراحتی میتوانیم به جمعبندی برسیم. نوحههایی همچون نمونهٔ مذکور، حاصل غفلت و عوامگرایی ما و در حقیقت به کام دشمن ماست؛ دشمنی که سالهاست پیادهروی اربعین و اهداف مقدس آن را میبیند، اما بهراحتی آن را انکار میکند. رسانههای جهانی بر این حرکت جهانی و تمدنساز شیعی، چشم بستهاند و نمیخواهند دیگران هم ببینند! اما سؤال مهم این است که چرا ما بر آن چشم بستهایم و چرا حقایق را نمیبینیم؟
چرا نوحهسرایان و مداحان ما ناخواسته اما همسو با دشمن، راهپیمایی اربعین را از منظری میبینند که مفهوم حرکت به سمت امام و برائت از دشمن امام در آن وجود ندارد؟
پاسخ آن روشن است...
به دنبال جاسوس و کیف انگلیسی و نقشههای پنهان دشمن برای انحراف در هیأت نباشید!
این خطای بزرگ از خودِ ماست و ریشه در همان سکوت نخبگان دارد و تشویق به عوامگرایی، که حاصل آن جذب حداکثری است؛ به هر قیمت ممکن!
تا زمانی که اوضاع چنین است و برخی نخبگان، در قبال این خطاها سکوت میکنند و یا تمجید و تایید؛
و آنگاه که هشدار «فأین تذهبون؟» نیز در آن جماعت، درنگی ایجاد نکرد، به نظر میرسد مثل شبهای کرونایی، فقط باید «الهی عظم البلاء» خواند و «وانقطع الرّجا» را با شدّت و حدّت تکرار کرد...