او و رعايت كردن آداب حمل و تولد آن حضرت امام زمان از اوست و هر كس امام زمان را با آنهمه
درخشندگي ببيند و يا اوصاف او را بشنود مطمئن مي شود كه مادرش نيز اهل معرفت و رعايت آداب اسلامي بوده است و اگر مادر آن امام
چند صباحي مسيحي بوده است و سپس مسلمان شده است مشكلي را ايجاد نمي كند زيرا در عصري كه مسيحي بوده است و اسلام
برايش تبيين نشده بود به طور كامل به احكام مسيحيت اعتقاد داشت و عمل مي كرد و آن گاه كه اسلام بر او عرضه شد و در محضر امام
بود تسليم ناب شد و مسلمان ناب بود و مسيحي بودن در فرضي ضرر مي زند كه آييني كامل به نام اسلام باشد و عرضه شده باشد و
شخص از روي عناد نپذيرد و از اين رو يهودي بودن مادر حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ و نيز تولد حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ از او قابل
جمع است چرا كه در آن زمان دين اسلام عرضه نشده بود و پيامبر اسلام مبعوث نشده بود
آن بانوي با سعادت در سال 2-6-1- هجري و به روايتي قبل از شهادت امام حسن عسكري عليهالسلام از دنيا رفت قبر شريفش در سامّرا
كنار قبر منوّر امام حسن عسكري عليهالسلام است
خلاصه سخن نرجس خاتون هنگامي كه مسيحي بود و اسلام بر او عرضه نشده بود مطيع محض آيين مسيحيت بود و از جميع جهات
شايسته بود و چون اسلام بر او عرضه شد با جان و دل پذيرفت و مسلمان خالص شد و اگر مسلماني ناب نبود آن همه معصومان از او مدح
نمي كردند
اين است لياقت و استعداد يك زن كه شخصيّتش به جايي ميرسد كه قائم آل محمدعليهالسلام منجي جهان بشريّت از دامن پاك او
برميخيزد
منابع
پايگاه تخصصي مهدويت
سايت تا ظهور
سايت حضرت علي اكبر
سايت انديشه قم
ملاقات حضوري با امام ممكن يا غير ممكن؟
بايد توجه داشت كه ما مكلف به ديدن و با جسم به حضور آن حضرت رسيدن نيستيم هر چند ديدار آن امام معصوم خود سعادت بزرگي
است اما اگر اين سعادت نصيب كسي نشد نشان از عدم توجه و عنايت آن حضرت ندارد
برقراري پيوند و رابطه بين دو نفر كه اصلا يكديگر را نمي شناسند ممكن نيستبلكه ارتباط مي تواند از جانب يكي از طرفين و با شناخت و
علاقه و محبت او نسبت به طرف ديگر آغاز شود و زمينه ساز علاقه ي دوجانبه و پيوند دوطرفه بين آنها گردد
در مورد ارتباط ما با امام زمان عليه السلام آن حضرت به عنوان يك طرف اين رابطه ما را به خوبي مي شناسد و محبت آن حضرت شامل
حال ما مي شود اما طرف ديگر اين رابطه ما هستيم كه اگر امام زمان خود را به درستي شناخته باشيم مي توانيم با او ارتباط داشته باشيم
و شايستگي حضور در پيشگاه او را پيدا كنيم چنانچه در احوال بسياري از علما و بزرگان وافراد خود ساخته بي ادعا اين ارتباط وجود دارد
بعبارت ديگر؛ ارتباط با امام زمان عليه السلام به دو صورت قابل تصور است 1- قلبي 2- حضوري و اين دو نوع ارتباط گرچه امكان پذيرند اما ارتباط
حضوري شرايطي را مي طلبد و در واقع ارتباط قلبي و پايبندي به لوازم اين ارتباط مي تواند زمينه ارتباط حضوري را هم فراهم نمايد
در خصوص امكان و عدم امكان ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام در عصر غيبت كبري اختلاف است برخي عقيده دارند اين امر
امكان دارد يعني انسان با رعايت تقوا و شايستگي ميتواند به حضورامام زمان عليه السلام برسد چنانكه شخصيتهايي مانند مقدس
اردبيلي علامه حلي و علامه بحرالعلوم به حضور حضرت رسيدند 1-
برخي ديگر باور دارند ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام امكان ندارد 2- اينان به برخي از روايات تمسك نمودهاند كه ارتباط حضوري با
امام زمان ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام را منع ميكنند 3- اما در جمع بندي روايات مي توان به اين نتيجه رسيد
با تقوا و قابليت ميتوان به حضورآن امام همام رسيد؛ چنان كه برخي از بزرگان به حضورش رسيدهاند رواياتي كه دلالت بر منع ملاقات دارند
ناظر بر اين است كه جلوي سوء استفاده ادعاي ديدن امام زمان گرفته شود و كسي ادعاي ريت امام زمان ملاقات حضوري با امام زمان
عليه السلام را نكند
براي برقراري ارتباط با امام پارسايي لازم است تا نوعي همگوني بين مراد و مريد به وجود آيد بر همين اساس است كه يكي از اوصاف 3-1-3- نفر ياران امام تقوا بيان شده است كساني كه مي خواهند با امام ارتباط داشته باشند بايد تقواي الهي را رعايت كنند
البته راه هاي ديگري نيز براي ارتباط با امام زمان عليه السلام بيان شده از جمله
1- دعاي سلامتي امام زمان عليه السلام اللهم كن لوليك
2- دعاي عهد كه امام صادق فرمودند هر كس چهل صبح اين دعا را بخواند از ياران حضرت مهدي عليه السلام خواهد بود
3- زيارت آل ياسين كه در مفاتيح موجود است و خود حضرت عليه السلام توصيه فرمودند هر وقت مي خواهيد به ما توجه كنيد اين دعا را بخوانيد
4- زيارت جامعه كبيره ذكر شده در مفاتيح الجنان
اما براي برقراري ارتباط و انس با امام زمان رعايت برخي از شرايط و ايجاد برخي از عوامل نياز است از جمله
1- شناخت مقام امام
اولين راه برقراري ارتباط با امام زمان شناخت جايگاه و مقام ايشان است در روايات متعدد به اين امر اشاره و از همگان خواسته شده است كه امام زمان خود را بشناسند اگر كسي بداند كه امام زمان انسان كامل و حجت خداوند است و بداند كه به ماندن او است كه دنيا باقي مانده است و به خير و بركت او تمام مخلوقات روزي داده ميشوند عاشق امام مي شود با وي ارتباط بر قرار مي نمايد لازمه عاشق شدن اين است كه عاشق از همه قيد و بندهاي ماديت رهايي يافته حجاب ها را كنار بزند آناني كه نتوانستهاند در حريم محبوب راه يابند خود حجاب بودهاند
گفتم كه روي خوبت از من چرا نهان است؟ گفتا تو خود حجابي ورنه رُخم عيان است
گفتم فراق تا كي؟ گفتا كه تا تو هستي گفتم نفس همين است؟ گفتا سخن همان است
2- پارسايي
همچنين براي برقراري ارتباط با امام پارسايي لازم است تا نوعي همگوني بين مراد و مريد به وجود آيد بر همين اساس است كه يكي از
اوصاف 3-1-3- نفر ياران امام تقوا بيان شده است كساني كه مي خواهند با امام ارتباط داشته باشند بايد تقواي الهي را رعايت كنند امام
صادق ملاقات حضوري با امام زمان عليه السلام فرمود هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد بايد چشم به راه باشد و پارسايي
پيش گيرد و كردار با ورع داشته باشد 4-
3- دين مداري
يكي از عوامل مهم بر قراري ارتباط با امام زمان دين داري است يعني انسان در زمان غيبت بايد بيش تر از هر زماني ديگر دستورات دين را
رعايت نمايد بيش تر مقيد به انجام تكليف خدايي باشد زيرا انسانها در عصر غيبت بيش تر در معرض آفات و آسيبها قرار مي گيرند انجام
وظايف ديني كارآمد
ي ومالك اشتر
دوم رواياتي كه مي گويند چون قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم از دنيا برود و يا شهيد شود چهل روز پس از آن قيامت برپا مي
گردد ومردگان از گورها به در مي آيند و براي حساب و جزاي محشر آماده گردند و خداوند از آنچه واقع مي شود داناتر و ولي توفيق وصواب
است6-
شيخ حر عاملي رحمه الله عليه در كتاب شريف ايقاظ مي نويسد شايد چهل روز ايام رجعت باشد و اين عدد اشاره به كمي دوران
حضرتش باشد چون مقدار زياد را به هفتاد و مقدار كم را با اعداد كمتر معرفي مي كنند و يا اين كه هر روزي برابر هزار سال باشد چنانكه
مي فرمايد يك روز نزد پروردگارت مثل هزار سالي است كه شما مي شماريد
و شايد مراد از قيامت در روايات دسته دوم قيامت صغري يعني رجعت باشد و البته اطلاق قيامت بر رجعت مانعي ندارد ممكن است قيامت بر هر دو اطلاق شود7-
پينوشتها
4- سوره اسراء آيه 6-
5- بحار الانوار علامه مجلسي ج 3- ص 1-3-
6- ارشاد شيخ مفيد با ترجمه ساعدي ص 7-08-
7- الايقاظ من الهجمه شيخ حر عاملي ترجمه احمد جنتي ص 4-00
اتفاقات بعد از شهادت امام زمانعليهالسلام
معمولا وقتي بندگان دنيا به مقام و منصبي يا پست حكومتي برسند نحوه زندگيشان عوض شده و تجملات و ريخت و پاش روز به روز بالا
مي گيرد اما امامان معصوم و اولياء الهي چنين نبوده و نخواهند بود بلكه در بعضي از موارد زندگي خود را سخت تر از گذشته انتخاب مي
نمودند زيرا عمل ايشان براي مردماني كه تحت پوشش حكومتشان قرار گرفته اند سرمشق و الگو مي باشد
در اين مقاله از مباحث مهدويت سه مسئله را مطرح كرده و بطور خلاصه بررسي مي كنيم
مسئله اول كارگزاران دولت و فرماندهان لشكري و كشوري امام مهدي چه كساني هستند؟
طبيعي است در حكومتي كه امام مهدي عجل الله فرجه رهبري آن را به عهده دارد كارگزاران و مسئولان دولتي و حكومتي نيز بايد از
بزرگان و نيكان باشند از اين روي مي بينيم در روايات تركيب دولت امام مهدي عجل الله فرجه از پيامبران جانشينان آنها متقين و مانند آن
تشكيل مي يابد كه نام برخي از آنان بدين گونه است حضرت عيسي عليه السلام هفت نفر از اصحاب كهف يوشع وصي موسي عليه
السلام ممن آل فرعون سلمان فارسي مالك اشتر ابو دجانه انصاري و قبيله همدان
در روايتي حضرت عيسي عليه السلام به حضرت مهدي عجل الله فرجه گويد همانا من به عنوان وزير فرستاده شده ام نه امير و فرمانروا
ملاحم ابن طاووس ص 8-3- نقل از كتاب چشم اندازي از حكومت مهدي عليه السلام نجم الدين طبسي ص 1-9-0
امام صادق عليه السلام مي فرمايد هنگامي كه حضرت قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم قيام كند هفده تن را از پشت كعبه زنده
مي گرداند كه عبارتند از پنج تن از قوم موسي عليه السلام كه به حق قضاوت كرده و با عدالت رفتار مي كنند هفت نفر از اصحاب كهف
يوشع وصي موسي ممن آل فرعون سلمان فارسي ابو دجانه انصاري ومالك اشتر تفسير عياشي ج 2- ص 3-2- اثبات الهداه ج 3- ص 5-5-0
و همچنين فرماندهان جنگي آن حضرت از مليت هاي گوناگوني تشكيل شده اند از جمله عيسي بن مريم عليهما السلام كه در برخي
روايات آمده امام زمان عجل الله فرجه او را به جانشيني خود براي سركوب كردن دجال مي فرستد شعيب بن صالح عليهما السلام
اسماعيل فرزند امام صادق عليه السلام عقيل حارث مفضل بن عمر
چون قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم از دنيا برود ويا شهيد شود چهل روز پس از آن قيامت برپا مي گردد ومردگان از گورها به در
مي آيند و براي حساب و جزاي محشر آماده گردند و خداوند از آنچه واقع مي شود داناتر و ولي توفيق وصواب است
مسئله دوم زندگي امام بعد از ظهور چگونه خواهد بود؟
معمولا وقتي بندگان دنيا به مقام و منصبي يا پست حكومتي برسند نحوه زندگيشان عوض شده و تجملات و ريخت و پاش روز به روز بالا
مي گيرد اما امامان معصوم و اولياء الهي چنين نبوده و نخواهند بود بلكه در بعضي از موارد زندگي خود را سخت تر از گذشته انتخاب مي
نمودند زيرا عمل ايشان براي مردماني كه تحت پوشش حكومت او قرار گرفته اند سرمشق و الگو مي باشد
با در نظر گرفتن اين موضوع كه قسمت مهمي از جرايم و جنايات و مفاسد اجتماعي از تجمل پرستي و پر زرق و برق شدن زندگي و
تشريفات بيهوده و پر خرج و كمرشكن آن سرچشمه مي گيرد يكي از دلايل برچيده شدن مفاسد در دوران حكومت امام مهدي عجل الله
فرجه روشن مي گردد
در حديثي از امام رضا عليه السلام چنين آمده است و لباس قائم عجل الله فرجه چيزي جز پارچه خشن نيست و غذايش نيز تنها غذاي
ساده وكم اهميت است منتخب الاثر گلپايگاني ص 3-07- واز امام صادق عليه السلام نيز نظير اين روايت در اثبات الهداه ج 7- ص 7-9- نقل
شده است
مسئله سوم بعد از شهادت امام زمان چه خواهد شد؟
در اين رابطه ما با دو دسته از روايات مواجه هستيم
اول رواياتي كه مساله رجعت امام حسين عليه السلام و امامان ديگر را بيان نموده اند از جمله روايت امام صادق عليه السلام است كه در
ذيل آيه شريفه ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ4- مي فرمايد مقصود زنده شدن دوباره حسين عليه السلام و هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام
زمان عليه السلام است در حالي كه كلاهخودهاي طلايي بر سر دارند و به مردم رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسين عليه السلام
را اطلاع مي دهند تا ممنان به شك و شبهه نيفتند اين در حالي است كه حضرت حجت در ميان مردم است چون معرفت و ايمان به
حضرتش در دلهاي مردم استقرار يافت مرگ حضرت حجت مي رسد پس حضرت امام حسين عليه السلام متولي غسل و كفن و حنوط و
دفن ايشان خواهد شد و هرگز غير از وصي وصي را تجهيز و آماده به خاك سپاري نمي كند5-
امام صادق عليه السلام مي فرمايد هنگامي كه حضرت قائم آل محمد صلي الله عليه وآله وسلم قيام كند هفده تن را از پشت كعبه زنده
مي گرداند كه عبارتند از پنج تن از قوم موسي عليه السلام كه به حق قضاوت كرده و با عدالت رفتار مي كنند هفت نفر از اصحاب كهف
يوشع وصي موسي ممن آل فرعون سلمان فارسي ابو دجانه انصار
آگاهي هستيد بر آن قدرت هاي از برون فرسوده و از درون پوسيده پيروز مي شويد آن چنان كه قدرت هاي نظامي افسانه روم و ايران آن چنان با هم جنگيده بودند كه حال و رمقي براي آنها باقي نمانده بود؛ به محضي كه مسلمانان بر آنها تاختند تسليم شدند پرتوي از قرآن ج3- ص3-6-3-3-6-2-
ممكن است در اثر حوادث و آشوبها وانقلابهاي شديد وجنگهاي خانمان سوز جهاني كه پيش از ظهور آن حضرت واقع مي شود دو ثلث بشر نابود شود اين اسلحه هاي جهنمي معدوم گردد و شايد كسي باقي نماند كه بتواند از اين اسلحه ها استفاده كند يا آنها را تهيه نمايد
ظهور كامل حق و پيروزي هاي علمي
در آيه او كسي است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد هر چند مشركان كراهت داشته باشندصف9-
خداوند نويد قطعي مي دهد كه دين رسولش بر همه اديان و مذاهب غلبه مي يابد وعده خداوند قطعي الوقوع است ولي هنوز اين وعده الهي حتمي نشده است و يقيناً حتميت پيدا مي كند
در اين وعده خداوند تصريح نكرده كه اين پيروزي و غلبه حتمي با اسلحه و زور نظامي است بلكه غلبه از طريق منطق و استدلال و اقامه برهان نيز است چنان چه برخي مفسرين يادآور اين نكته شده اند كه غلبه دين خدا بر همه اديان با برهان و حجت و اسلحه است
پس به طور خلاصه پاسخ به اين سال كه با وجود پيچيدگي سلاح هاي امروزين و توانايي ارتش هاي امروز چگونه امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف پيروز خواهد شد اين است كه سنت تغيير ناپذير الهي كه قرآن كريم در مصداق هاي روشن آن را بيان فرموده اين است
1- پيروزي گروه كم بر گروه بسيار؛
2- غلبه سلاح هاي ساده بر سلاح هاي پيچيده؛
3- علم مبتني بر تقوا بر تجربه هاي بشر غافل از خدا غالب مي شود
4- معجزه بر هر سحر و قدرت و سلاحي چيره خواهدشد
5- تمدّن مادي افول پذير بوده و گذشته از فناپذيري عذاب الهي را هم خواهند چشيد و اساس پيروزي حق طلبان خداپرستي است كه هو الواحد القهّار
پيروزي شمشير بر قدرت هاي جهاني
از پرسش هايي كه در مورد قيام حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مطرح مي باشد اين است كه آن حضرت چگونه و با چه وسيله و امكاناتي بر قدرت هاي جهاني پيروز مي شود؟ پيشرفت هاي صنعتي و تكنولوژي بي سابقه دسترسي به سلاح هاي هسته اي و ترقيات روزافزون و حيرت زاي ديگر از سويي و جنگ با شمشير و سلاح هاي ابتدايي قديميآن چنان كه در روايات آمده است از طرف ديگر؛ اين پرسش را در ذهن ها به وجود مي آورد كه چگونه شخص با به كارگيري سلاح هاي ابتدايي قديمي بر خصم خود كه مجهز به سلاح هاي اتمي است پيروز خواهد شد؟
آيا پيروزي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف با جنگ و قدرت نظامي است يا وسيله ديگر اگر با جنگ است با كدام امكانات و فن آوري هاي جنگي و با چه وسيله و شيوه اي؟ از راه اعجاز و خرق عادت يا روش هاي عادي و معمولي؟
پاسخ اجمالي
پيروزي امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نه از روي اعجاز صرف است بلكه با شيوه هاي معمولي است اما با تأييدات و كمك هاي خداوندي؛ چه اگر خداوند پيروزي بنده اي از بندگانش را اراده كند همه نقشه ها تدبيرات و امكانات خصم او را به ضرر دشمن او به كار مي برد و بالاخره پيروزي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف هم از راه نظامي و تسليحاتي و هم از راه هاي ديگر ممكن و ميسر و يك امر عادي است دراين ميان توجه به اين نكات نيز ضروري است
اولاً مقصود از خروج با شمشير مأموريت به جهاد و توسل به اسلحه براي اعلاء كلمه حق است
بنابر اين قيام با شمشير كنايه از قيام با اسلحه و پيكار و جهاد و تعيين نوع مأموريت آن حضرت است و اينكه آن حضرت مأمور به مصالحه با كفار نيست
بديهي است با هر اسلحه اي كه لازم باشد آن حضرت و اصحابش با كفار و ستمگران جهاد مينمايند و از هرگونه اسلحهاي كه در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد و به استعمال آن حاجت داشته باشند استفاده مينمايند
ثانياً ممكن است در اثر حوادث و آشوبها و انقلابهاي شديد و جنگهاي خانمان سوز جهاني كه پيش از ظهور آن حضرت واقع مي شود دو ثلث بشر نابود شود اين اسلحه هاي جهنمي معدوم گردد و شايد كسي باقي نماند كه بتواند از اين اسلحه ها استفاده كند يا آنها را تهيه نمايد و اين احتمال هم كاملاً بجا و قابل توجه است
يكي از اموري كه در احاديث از آن خبر داده شده و اوضاع كنوني آن را ممكن الوقوع نشان ميدهد جنگهاي جهانگيري است كه در اثر آن بيشتر نقاط زمين از سكن خالي مي گردد و شهرها ويران مي شود و صدها ميليون بشر را رهسپار ديار عدم مي سازد
به فرموده امام صادق عليه السلام قدرت ها و قطب هاي جنايت و ظلم به قدري با هم خواهند جنگيد كه در نيرو و قدرت فرسوده مي شوند و به قدري از درون به فساد خواهند رفت كه مقاومت شان را از دست خواهند داد آن گاه شما از بي هوشي بيدار مي شويد و چون مسلّح به نيروي ايمان و آگاهي هستيد بر آن قدرت هاي از برون فرسوده و از درون پوسيده پيروز مي شويد
تا يك قرن پيش وقوع چنين جنگهايي بسيار بعيد به نظر مي رسيد زيرا با آن اسلحه هاي سابق و نيز با نبودن وسايل ارتباط جمعي بين شهرها و كشورها اگر جنگي واقع مي شد اولاً پيش از آنكه خبرش به كشورهاي همسايه و يا دورتر برسد و دامنه جنگ گسترش يابد آن جنگ به پايان مي رسيد و ثانياً در آن زمانها تعيين غالب از مغلوب خاتمه يافتن جنگ تسلط يكي از دو طرف يا از بين رفتن طرفين متوقف بر كشتارهاي عمومي و استعمال بمب و غيره نبود
اما در عصر حاضر به طوري كه همه پيش بيني مينمايند با وسائل ارتباطي كه همه عالم را به منزله يك شهر و يك محله نموده؛ و با اسلحه ها و تجهيزاتي كه در دست زمامداران بي ايمان است و هيچ وسيله اي براي كنترل خشم و شهوت و جاه پرستي آنها نيست اگر جنگ شروع شود علاوه برآنكه غالب از مغلوب تشخيص داده نمي شود و طرفين از بين مي روند اكثر ملل و سكنه كره زمين ممكن است در ظرف چند ساعت فاني ونابود شوند
پس اگر در احاديث شريفه فرموده اند ظاهر نمي شود مهدي عليه السلام مگر آنكه ثلث مردم كشته شوند و ثلث آنها بميرند و ثلث آنان باقي بمانند و فرموده اند اين ظهور واقع نخواهد شد تا وقتي دو ثلث مردم از بين بروندمنتخب الاثر ف ب5- ص4-5-2- و4-5-3- نبايد تعجب كرد بلكه بايد آن را نشانه علوم بي پايان حضرت رسول اكرم صلي الله وعليه وآله و ائمه طاهرين و آگاهي آنها از آينده و اطلاعشان بر مغيّبات به اذن وتعليم خدا دانست و از معجزات و كراماتشان به شمار آورد
خستگي از جنگ و آمادگي پذيرش حكومت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف
وقتي خداوند كاري را بخواهد انجام دهد اسبابش را از پيش فراهم مي كند به فرموده امام صادق عليه السلام قدرت ها و قطب هاي جنايت و ظلم به قدري با هم خواهند جنگيد كه در نيرو و قدرت فرسوده مي شوند و به قدري از درون به فساد خواهند رفت كه مقاومت شان را از دست خواهند داد آن گاه شما از بي هوشي بيدار مي شويد و چون مسلّح به نيروي ايمان و
ترين عامل آسيب زدايي است شايد بر همين اساس باشد كه پيشوايان دين مردم را به دين مداري فرا خوانده اند امام
صادق فرمود براي صاحب الامر غيبتي طولاني است در اين دوران هر كسي بايد تقوا پيشه سازد و چنگ در دين زند 5-
4- انتظار فرج
انسان منتظر هميشه آماده پذيرايي از مهماني است كه انتظار او را ميكشد طبيعي است چنين حالتي آمادگي بيش تري را جهت ارتباط
معنوي با امام زمان فراهم ميكند؛ از اين رو در بعضي روايات يكي از وظايف شيعيان انتظار فرج بيان شده است پيامبر اسلام صلي الله عليه
و آله فرمود أفضل أعمال أمتي أنتظار الفرج من الله عزوجل 4-
5- دعا و توسل به اهل بيت عليهم السلام
يكي از راههاي مهم بر قراري ارتباط با امام زمان دعا و توسل به اهل بيت به ويژه ساحت مقدس امام زمان است از اين رو يكي از وظايف
شيعيان در زمان غيبت دعا براي امام زمان و توسلات بيان شده است 7- البته برخي دعاها مانند دعاي عهد و دعاي فرج از اهميت ويژهاي برخوردار است
ما مكلف به ديدن و با جسم به حضور آن حضرت رسيدن نيستيم هر چند ديدار آن امام معصوم خود سعادت بزرگي است اما اگر اين سعادت
نصيب كسي نشد نشان از عدم توجه و عنايت آن حضرت ندارد
و اما سخن آخر
نكته اي كه در پايان لازم است ذكر شود اهميت و نقش ارتباط با آن حضرت در زندگي پيروان امام زمان عليه السلام است زيرا مسلماً هر قدر
كسي با افراد بالاتر از خود از حيث مقامات روحي و اخلاقي و ارتباط داشته باشيد سعي مي كند تا خود نيز مثل آن شخص شود و يا حداقل
خودش را به درجه ي او نزديك كند و اين يك نكته ي روانشناختي است كه وجود الگو در زندگي نقش مهمي دارد جواني كه با امام زمان
عليه السلام ارتباط برقرار مي كند به طور طبيعي سعي مي كند خود را به آنچه مورد پسند امام عليه السلام است نزديك كند و همين امر
در طول زمان باعث پيشرفت روحي او مي شود به اين ترتيب اين ارتباط مي تواند نقش موتور محرك در زندگي او را داشته باشد وقتي
جواني به اين همه لطف و محبت و كرامت امام زمان عليه السلام پي ببرد درصدد بر مي آيد كه قلب و درونش را با او پيوند دهد و هميشه
به ياد او باشدالبته اين چنين اثر و نقشي منحصر در ارتباط فيزيكي و حضوري نيست و همه انسان ها مي توانند با مطالعه ويژگيها صفات
خصال و سيره ي آنحضرت از ايشان الگو برداري كرده و خود را به ايشان نزديك كنند مطمئناً وسعت وجودي معصوم عليه السلام آن قدر زياد
است كه در هر زمان و مكاني كه با او ارتباط قلبي برقرار شود او نيز به ما توجه مي كند همانطور كه در زيارات مختلف به اين موضوع اشاره
شده است گواهي مي دهم كه تو كلام مرا مي شنوي و شاهد موقعيت من هستي بحارالانوار ج 9-7- ص 3-7-5- باب 5- حديث 9- أشد أنك
تسمع كلامي و تشهد مقامي به همين دليل ما مكلف به ديدن و با جسم به حضور آن حضرت رسيدن نيستيم هر چند ديدار آن امام معصوم
خود سعادت بزرگي است اما اگر اين سعادت نصيب كسي نشد نشان از عدم توجه و عنايت آن حضرت ندارد
پينوشتها
1- مجله حوزه شماره 7-1-7-0 ص 9-7-
2- همان ص 7-5-
3- بحار الانوار ج 5-1- ص3-6-0
4- همان ج5-2- ص 1-4-0
5- همان ج 5-2- ص 1-3-5-
6- صافي گلپايگاني منتخب الاثرص 6-2-9-
7- شيخ عباس قمي منتهيالامال ج 2- ص 8-6-3-
هدایت شده از مبلغان
💠نورچراغ
بزازها وقتی میخواهند بدانند پارچهای زدگی و پوسیدگی دارد یا نه، برابر نور چراغ میگیرند.
ما هم اگر بخواهیم بدانیم اخلاق و رفتارمان مشکلی دارد یا نه بایستی با اخلاق نورانی پیامبر(ص) مقایسه کنیم. یکی از زیباییهای اخلاق آن نازنین این بود که رحمه للعالمین بود. یعنی نسبت به همه چیز رحمت و رأفت داشت و عشق میورزید؛ حتی نسبت به سنگ و چوب. از این رو به کوه اُحد اشاره میکرد و میفرمود:
هذا الجَبَل یُحِبُّنا و نُحِبُّه
ما به این کوه عشق میورزیم و این کوه نیز عاشق ماست؛ و راستی کسی که به کوه و سنگ عشق میورزد میتواند از عشق آدمیان تهی باشد؟
📚کتاب سلوک باران – حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
هدایت شده از مبلغان
💠مغرور به این پادشاهی نباش که قیمت آن یک جرعه آب بیش نیست!!
روزی بهلول بر هارون وارد شد. هارون گفت: ای بهلول مرا پندی ده. بهلول گفت: اگر در بیابانی هیچ آبی نباشد تشنگی بر تو غلبه کند و می خواهی به هلاکت برسی چه می دهی تا تو را جرئه ای آب دهند که خود را سیراب کنی؟ گفت: صد دینار طلا. بهلول گفت اگر صاحب آن به پول رضایت ندهد چه می دهی؟ گفت:... نصف پادشاهی خود را می دهم. بهلول گفت: پس از آنکه آشامیدی، اگر به مرض ( نا علاجی) مبتلا گردی و نتوانی آن را رفع کنی، باز چه می دهی تا کسی آن مریضی را از بین ببرد؟ هارون گفت: نصف دیگر پادشاهی خود را می دهم. بهلول گفت: پس مغرور به این پادشاهی نباش که قیمت آن یک جرعه آب بیش نیست. آیا سزاوار نیست که با خلق خدای عزوجل نیکوئی کنی؟!
📚( منبع : کتاب داستانهای شیرین بهلول دانا)
#حکایت_اخلاقی
هدایت شده از مبلغان
❃ ضعف شیــــ🔥ــــطان ❃
روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شیطان را دید که خیلی ضعیف و لاغر شده است.
حضرت از او پرسید: چرا به این روز افتادی؟
شیطان گفت: ای رسول خدا! از دست امت تو رنج می برم و در زحمت بسیار هستم.
پیامبر فرمود: مگر امت من با تو چه کرده اند!
شیطان گفت: ای رسول خدا! امت شما شش خصلت دارند که من طاقت دیدن و تحمل این خصائص را ندارم.
❶ اول: هر وقت به هم می رسند سلام می کنند.
❷ دوم: با هم مصافحه می کنند.
❸ سوم: هر کاری را که می خواهند انجام دهند، ان شاءالله می گویند.
❹ چهارم: از گناه استغفار می کنند.
❺ پنجم: تا نام شما را می شنوند صلوات می فرستند.
❻ ششم: ابتدای هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم گویند.
📚 فضایل و آثار صلوات، ص۳۳
#قل_دل
هدایت شده از مبلغان
💠آرامش من در کنار آن شهید بیشتر از الآن بود! [روایتی از همسر شهید سید علی اندرز گو]
من میدانستم که زندگی خاصی دارم. در افغانستان هم که یک هفته در یکی از روستاها میهمان کدخدا بودیم، به کدخدا و چند نفری که می خواستند برای ما گذرنامه بگیرند گفته بود: «من تیر خلاص را به حسنعلی منصور زدم و فرار کردم.» من می دانستم با چه کسی زندگی می کنم. ولی با این همه حرفها، فکر می کنم در آن روزهایِ فرار، آرامشی که در کنار آن شهید داشتم الآن ندارم. بعد از شهادت ایشان آن آرامش را از دست دادم. شاید به خاطر این که ارتباطش با معصومین زیاد بود و این آرامش به من هم منتقل می شد. آن روز که از زابل به طرف مشهد حرکت کردیم و چند سلاح کمری را دور کمرم بسته بودم ، آرامش من بیشتر از الآن بود که در این اتاق نشسته ام و دارم حرف می زنم. وقتی می گفت من می دانم حضرت زهرا (سلام الله علیها) مادرم کاری می کند، من فکر می کردم واقعا حضرت زهرا (سلام الله علیها) آنجا ایستاده است.
📚منبع: مشرق نیوز
#زتدگی_به_سبک_شهدا
هدایت شده از مبلغان
📝این روایت را که امام زمان «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» در بین ماست و روزی ظهور میکند و وجود مبارک آن عزیز را همه میشناسند، توضیح دهید و سندش را بیان کنید!
✍️ در اینباره در منابع معتبر شیعی نقل شده است که حضرت در میان مردم حضور دارد، ولی مردم ایشان را نمیشناسند. در بعضی از این روایات آمده است که مردم حضرت را میبینند، ولی نمیشناسند؛ مانند روایتی که ابوبصیر از امام صادق «عليهالسلام» نقل میکند که آن حضرت فرمود:
خداوند سنتهای پیامبران پیشین را برای حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» جاری میسازد... اما سنت خداوند برای یوسف «عليهالسلام» در خصوص حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» این است که خداوند بین او و مردم حجاب قرار میدهد، به گونهای که مردم او را میبینند، ولی نمیشناسند.[1]
همچنین سدیر صیرفی در روایت دیگری از امام صادق «عليهالسلام» نقل میکند که آن حضرت دربارۀ سنت یوسف «عليهالسلام» برای حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» فرمود:
چگونه این مردم بعید میدانند که خداوند برای حجتش آنچه را جاری کند که برای یوسف «عليهالسلام» جاری نمود؛ در اینکه حضرت در بازار مردم حرکت میکند و بر فرشهای آنان قدم میگذارد و آنان وی را نشناسند. [2]
این روایات در منابع اصیل و قدیمی شیعی مانند: کافی، کمالالدین، الغیبة نعمانی و الغیبة طوسی نقل شده و اسناد آن در این کتابها درج گردیده است.
📚1. کمالالدین، ج2، ص29 (دربارۀ حج نیز آمده است که مردم امام زمان را در مراسم حج میبینند، ولی نمیشناسند).
📚2. دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری، ص532.
#مهدویت