eitaa logo
مدح و متن اهل بیت
11.3هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
19.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
@Yas4321 ارتباط با ادمین @Montazer98745 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رمضان در اسارت 🔹روزهای اسارت به سختی سپری میشد و ما هم تنها امیدمان به استعانت از خداوند بود. یکی از ایامی که بچه ها را خیلی به هم نزدیک می‌کرد، ماه مبارک رمضان بود. هر چند روزه گرفتن و نماز خواندن حتی به صورت فرادی هم جرم بود. با نزدیک شدن به ماه رمضان فشار بعثی ها بیشتر شده بود. بارها اتفاق می‌افتاد که موقع نماز دژخیمان بعثی به بچه‌ها حمله می‌کردند و جهت آنها را از قبله تغییر می‌دادند و نماز را بهم می‌زدند حتی یک شب آن قدر کنترلشان شدید بود و به کسی اجازه خواندن نماز را نمی‌دادند که ما مجبور شدیم نماز مغرب و عشا را به حالت خوابیده و زیر پتو به جا بیاوریم. 🔸روزه گرفتن جرم سنگین‌تری بود، اما آن سال بچه ها تصمیم گرفته بودند ماه رجب و ماه شعبان را هم به استقبال از ماه رمضان روزه بگیرند، به همین خاطر غذای ظهر را می‌گرفتیم و در یک پلاستیک می‌ریختیم چهار گوشه آن را جمع می‌کردیم و گره می‌زدیم و این غذا را در زیر پیراهن خود پنهان می‌کردیم و آن غذای سرد ظهر را با غذای مختصری که احیانا در شب می‌دادند, موقع افطار میخوردیم و تا افطار بعد به همین ترتیب می‌گذشت. ▪️چندباری هم شده بود که موقع تفتیش از تعدادی از بچه ها غذا گرفتند و به همین دلیل آنها را شکنجه کردند!
10 🔴 نمرۀ 10 از 20 ◀️گنه‌ڪارهای ڪوچہ و بازار را نبینید؛ مسألۀ اصلی ما مؤمنین هستیم! اما نہ در زندگی فردے! اگر شما یڪ فرد باتقوا باشید ڪہ حتی یڪ ‌گناه در خلوت نداشته باشید، حداڪثر نمرۀ 10 از 20 می‌گیرید! بقیه‌اش بہ زندگی شما برمی‌گردد! اما متأسفانہ ما رشد معنوے و اخلاقی را غالبا یڪ مسألۀ فردے می‌دانیم! در حالیڪہ مانع اصلی ظهور، در «زندگی اجتماعی» است. 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
» 😔 ماه رمـــــضان ماه خدایے شدن اسٺ ای اهل زمین وقت هوایے شدن اسٺ با تشنگے و گرسنگے روضــــہ بخوان این ماه، زمان شدن اسٺ 💚
🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 روزه داری بدون افطار 🌼 انس بن مالک سال ها در خانه رسول خدا خدمتکار بود و تا آخرین روز حیات رسول خدا این افتخار را داشت. او بیش از هرکس دیگر به اخلاق و عادات شخصى رسول اکرم آشنا بود. آگاه بود که رسول اکرم در خوراک و پوشاک چقدر ساده و بى تکلف زندگى مى کند. در روزهایى که روزه مى گرفت همه افطارى و سحرى او عبارت بود از مقدارى شیر یا شربت و مقدارى ترید ساده. گاهى براى افطار و سحر، جداگانه، این غذاى ساده تهیه مى شد و گاهى به یک نوبت غذا اکتفا مى کرد و با همان روزه مى گرفت. 🌼 یک شب، طبق معمول، انس بن مالک مقدارى شیر یا چیز دیگر براى افطارى رسول اکرم آماده کرد. اما رسول اکرم آن روز وقت افطار نیامد، پاسى از شب گذشت و مراجعت نفرمود. انس مطمئن شد که رسول اکرم خواهش بعضى از اصحاب را اجابت کرده و افطارى را در خانه آنان خورده است. از این رو آنچه تهیه دیده بود خودش خورد. 🌼 طولى نکشید رسول اکرم به خانه برگشت. انس از یک نفر که همراه حضرت بود پرسید: ایشان امشب کجا افطار کردند؟ گفت: هنوز افطار نکرده اند. بعضى گرفتاریها پیش آمد و آمدنشان دیر شد. 🌼 انس از کار خود یک دنیا پشیمان و شرمسار شد، زیرا شب گذشته بود و تهیه چیزى ممکن نبود. منتظر بود رسول اکرم از او غذا بخواهد و او از کرده خود معذرت خواهى کند. اما از آن سو رسول اکرم از قرائن و احوال فهمیدند چه شده، نامى از غذا نبردند و گرسنه به بستر رفتند. 🌼 انس گفت: رسول خدا تا زنده بود موضوع آن شب را بازگو نکرد و به روى من نیاورد 📚📚 منبع مجموعه آثار شهید مطهرى ج ۱۸ ص۳۸۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ a
10 ┅┅┅══──🍃🌸🍃──══┅┅┅ 🔸شبي امام علي ـ عليه السّلام ـ از مسجد كوفه خارج شده، به سوي خانه مي‌رفت و كميل نيز با آن حضرت بود. در راه به خانه‌اي رسيدند كه صداي تلاوت قرآن از آنجا به گوش مي‌رسيد و صاحب آن خانه اين آيه را با سوز و گداز مخصوصي مي‌خواند: 🔸«أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ...»[1] 🔸«آيا كسي كه شب را به طاعت خدا به سجود و قيام پرداخته و از عذاب آخرت ترسان و به رحمت الهي اميدوار باشد (با كسي كه شب و روز به كفر و عصيان مشغول است) يكسان خواهد بود». نواي دلنواز و آهنگ حزين آن شخص ناشناس چنان بودكه كميل را سخت تحت تأثير قرار داد و مجذوب خود ساخت و دلداده و فريفته آن شخص گرديد و ليكن چيزي نگفت و از اين نشاط و جذبه باطني خود سخني به ميان نياورد. امّا امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ با علم خداداد و بينش آسماني درك كرد كه قلب كميل دلباخته آن شخص گرديده است. فرمود: 🔸اي كميل، نغمه و نواي مناجات اين مرد، تو را فريب ندهد؛ چه او از دوزخيان است و من به همين زوديها، از حقيقت اين موضوع براي تو پرده برمي‌دارم. كميل از اين مكاشفه و آگاهي و اينكه آن قاري پرسوز و گداز را اهل دوزخ خواند سخت درشگفت شد. اين ماجرا گذشت تا قائله خوارج پيش آمد. آنان كه قرآن را بدقت ـ مطابق ضبط الفاظ و عبارات، بدون كم و زياد ـ حفظ كرده بودند، ‌روبروي امام خود ايستادند و مبارزه كردند و امام هم به اجبار با آنان جنگيد. در همين وقايع بود كه امام در ميدان ايستاده، و شمشير خونين در دست داشت كه قطره قطره خون از آن مي‌چكيد و سرهاي آن تبهكاران، حلقه‌وار روي زمين قرارداده شده و كميل روبروي امام ايستاده بود. حضرت با سر شمشير خود به سري از آن سرها اشاره كرد و فرمود: 🔸«أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ...» اشاره به اينكه اي كميل، يادت هست شبي كه با من بودي و صداي تلاوت قرآن از خانه‌اي بلند بود و صاحبخانه،‌اين آيه را مي‌خواند؟ اينك اين همان شخص است كه در آن وقت شب، با آن حال و شور اين آيه را قرائت مي‌كرد و تو را مجذوب خود ساخته بود.[2] کپے🚫 💠منابع:[1] . زمر، 9. [2] . سفينة البحار، ج 2، ص 496.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم کامل | رهبر انقلاب: بیت المقدس پایتخت فلسطین است 🚨آمریکا و اذنابش در قبال این حقیقت هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.۹۷/۲/۲۷ @Khamenei_ir
🔦 #۴۱ 📖 🌳تاریخ انقلاب، بستر رویش ها و ریزش های شگفت آور است⬅️ 1-یک جوان دهاتی،ولی لایق و توانمند، از جانب خدا به فرماندهی منصوب میشود؛ 2-اولین ریزش انقلاب با تکبر و حسادت و تمرد نخبگان و خواص ملت، آغاز میشود! 3-توده ملت زیر عَلَم فرمانده ای الهی آماده جهادند، ولی لازم است با مال و منال دنیا، امتحان شوند تا باز هم غربال شوند و رفاه طلبان شکم پرست، از قطار انقلاب پیاده شوند! که اینجا نیز ریزش بزرگی صورت میگیرد و تنها عده قلیلی از انقلابیون، از امتحان شکم و دنیا، سربلند عبور می کنند👈 «إِنَّ اللَّـهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ» ⌛️ 4- با اوج گیری مبارزات انقلاب، باز ریزش ها شروع میشود و عده زیادی که محبت جان و مال کار دستشان داده، از غربال انقلاب سقوط می کنند! تنها مجاهدانی شجاع و معتقد می مانند که عاشق شهادت و لقای پروردگارشان هستند( تنها 313 مرد)👈 «فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو اللَّـهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ»👉این عده قلیل و مجاهد،( 313 مرد)، که حفظ کرده اند ایمانشان را از تمام بلاها و امتحانات دنیا، به نصرت و پشتیبانی خدا اعتماد کرده و تا پای جان مبارزه و استقامت می کنند به عشق لقای محبوبشان! پیروزی دست خداست و مقاومت ، نه تعداد و تجهیزات مدرن! 🌳 خداوند لحظه ای دست از پشتیبانی جبهه مقاومت بر نمی دارد! صبر کنیم تا خدا یاری مان کند 👈 «وَاللَّـهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 🌳مجاهدان واقعی، کمتر از ثانیه ای غافل از یاد خدا نمیشوند! حتی در اوج نبرد نیز از خدا طلب روحیه مقاوم و پایداری می کنند! خدای اقتصاد و سیاست، همان خدای جبهه های نبرد است که با توسل پیروزمان کرد! ولی حالا... 👈«رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» 🌳اگر همین استکبار ستیزی و مقاومت مؤمنان و مستضعفان جهان نباشد، تمام گیتی را فساد و تباهی کفار فرا می گیرد 👈 «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ»
تفسیر صوتی قران صفحه 41👇👇👇👇
❤️ از بهر ظهور تو دعا باید کرد ❤️ با قلب شکسته صد نوا باید کرد 💚 یعنی که برای فرجت هر جمعه؛ 💚 مهدیّ زمانه را صدا باید کرد! به نیت فرج روز جمعه = 100 صلوات 🍃اللهم عجل ولیک فرج🍃
💠کارما چیست؟چنان ابر، فقط باریدن تا سحر بر سر سجاده شب نالیدن بی سرو پا شدن و حلقه به در کوبیدن کار او چیست فقط جرم و خطا پوشیدن.
❤️ سخنان امروز امام خامنه ای 🔸 رهبر انقلاب در دیدار جامعه قرآنی کشور: 🔹 خدای متعال را سپاسگزاریم که یک ماه رمضان دیگر را تجربه کنیم و به اندازه ظرفیت خود از قرآن بهرمند شویم. 🔹 سپاسگزاریم که روز به روز حفظ و تدبر قرآن در کشور توسعه پیدا می‌کند که از برکات انقلاب است، اما همچنان از قرآن عقب هستیم و قرآن را باید در تمام کارهای خود هادی و مرجع و امام خود قرار دهیم و متاسفانه این نیست. 🔹 جوانان باید انس و تدبیر را بیشتر کنید و تلاوت و تدبیر در قرآن را فراموش نکنید. 🔹 در خطبه‌ای که از امام علی(ع) در این مراسم قرائت شد آمده، زمانی که پای قرائت قرآن نشستیم انس ما باید بیشتر و شوق به عبادت افزون شود. 🔹 امروز بلای دنیا و نکبت برخی مواجع به علت دوری از قرآن است. 🔹 امروز وضعیت فلسطین را ببینید چند هزار شهید به دست یک رژیم جعلی و دروغین کشته شدند و مسلمانان همین‌طور نشسته‌اند و گله می‌کنند که چرا آمریکا موضع گیری نمی‌کند. کشورهای مسلمان باید موضع گیری کنند که این کار را انجام نمی‌دهند. 🔹 بین ما جنگ، اختلاف، عجم و عرب را می‌اندازند و حکام دور از عقل راه آنها را می‌روند زیرا از قرآن دور هستند. قرآن آنها را به ما نشان می‌دهد. 🔹 دشمنی آنها با اسلام تمام نمی‌شود؛ امت اسلامی از قرآن دور است و اگر با قرآن انس بگیریم حتما بر دشمن پیروز می‌شویم. این وعده الهی و قرآنی است. 🔹 این جلسات مقدمه تدبیر و آگاه شدن و عمل کردن است. ما باید حرکت خود را به سمت قرآن جلو ببریم. جوانان ایرانی انس خود را هر روز با قرآن بیشتر کنید. 🔹 فلسطین از دست دشمن رها می‌شود. بیت المقدس پایتخت فلطسین است و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
دم افطار که بی تاب تر و تشنه ترم می شوم غرق علمدار عمو…آب…حرم… بعد یاد تو می افتم که غریبی آقا تو کجا دعوتی افطار..چرا بی خبرم... 💠اللهم عجل لولیک الفرج💠
یک بار سنگینی است که این بار را جز صاحب بار، کسی حمل نمی کند؛ باربری در قیامت نیست! هر کس باید بار خود را خود بر دوش بکشد، فرمود پشتتان از سنگینی بار گناه خم شده است، در این ماه این بار گناه را سبک کنید. 💠در این نوع بدهکاری خود انسان را به عنوان رهن گرو می گیرند، اینکه برخی می گویند هر چه تلاش می کنیم نمی توانیم گناه نکنیم! بخاطر همین است که در بند و رهن هستند، لذا حضرت فرمود ماهی است که می توانید فک رهن کنید و خود را آزاد سازید، ماه رمضان ماه رها شدن از بند هاست، این تنها یک اراده می خواهد که حقیقتا انسان به سمت خدا حرکت کند و مهمان واقعی او شود و با همه وجود بگوید «استغفرالله ربي واتوب اليه» که امیدواریم همه علاقمندان به قرآن و عترت مهمان حقیقی این ضیافت الهی باشند. 🗓97-02-20
چگونه ممكن است انسان قرن‌ها زندگي كند؟ ________________________________________ براي بررسي و تبيين مسئله طول عمر امام زمان عج بايستي پيرامون دو مسئله بحث شود يكي اينكه آيا ممكن است انساني سالها و قرنهاي طولاني كه از حد معمول عمر همه انسانها متجاوز است عمر كرده وزنده بماند؟ و دوم اينكه به فرض امكان آيا اين مسئله در طول تاريخ به وقوع پيوسته و مصداق خارجي دارد يا نه؟ اگر اين دو مسئله ثابت گردد مسلم مي شود كه هيچ گونه استبعادي ندارد كه امام غايب حضرت حجه بن الحسنعليه السلام نيز از چنين عمر طولاني برخوردار باشد ________________________________________ در پاسخ به پرسش مورد بحث بايد گفت كه امكان مي تواند يكي از سه معناي زير را داشته باشد 1- امكان عملي 2- امكان علمي 3- امكان منطقي يا فلسفي مقصود از امكان عملي آن است كه يك امر تا آن حد شدني جلوه نمايد كه در وجود هر كس قابليت نمود داشته باشد براي مثال سفر به اقيانوس ها ورسيدن به عمق درياها ورفتن به كره ماه اموري هستند كه امروزه امكان عملي يافته اند مقصود از امكان علمي آن است كه اگر چه امري به مرحله امكان عملي نرسيده باشد كه با ساخته ها وپديده هاي تمدن كنوني به انجام آن مبادرت كنيم اما در آستان دانش ودر برابر موضع گيري هاي پوياي علم نتوانيم دليلي بيابيم كه امكان آن امور و وقوعشان را نفي كند براي مثال فرود آمدن انسان در كره زهره از ديدگاه دانش به هيچ وجه نشدني نمي نمايد و انگيزه اي براي نفي وقوع آن وجود ندارد بلكه موضع گيري هايي كنوني دانش مي رساند كه اگرچه اين آرزو تا به امروز تحقق نيافته ولي در امكان وقوعي آن ترديدي نيست زيرا كه ميان فرود آمدن انسان در كره زهره وكره ماه بيش از يك درجه فاصله نيست وبا گذشتن از دشواريهايي كه دورتر بودن راه پديد مي آورد؛ فرود آمدن در زهره را گر چه عملا امكان نيافته از نظر عملي مي توان ممكن شمرد برعكس رفتن به خورشيد از نظر علمي هم ناممكن است زيرا دانش وتجربه جايي باري تصور آن ندارد كه مثلا اختراع پوششي را ممكن بدانيم كه جان انسان را در برابر كوره وحشتناك وسهمگين خورشيد محافظت كند وبالاخره مقصود از امكان فلسفي يا منطقي نيز آن است كه امري در برابر عقل يا با در نظر گرفتن تجربه هاي پيشين وقوانين گذشته مانعي براي تصور وقوع نيابد تا حكم به محال بودن امكان آن دهد براي مثال امكان منطقي ندارد سه پرتقال به دو بخش مساوي تقسيم شوند بدون آنكه يكي را به دو نيم كنيم زيرا عقل پيش از تجربه وعمل گويد كه سه يك عدد فرد است وهيچگاه زوج نمي شود پس عقلا ممكن نيست كه سه پرتقال را به دو بخش مساوي تقسيم نماييم زيرا بخش پذيري آن به دو قسمت مساوي مستلزم آن است كه سه در آن واحد هم فرد باشد و هم زوج واين تناقض است وتناقض محال منطقي است ما از دانشمندان سال مي كنيم كه آيا درست است كه حد اعلاي عمر بشر 1-2-0 سال است آنها در جواب مي گويند نه درست نيست بلكه اين مساله تابع شرايط است و تحقيقات نشان مي دهد كه عمر انسان تا دهها برابر قابل افزايش است دانشمندان درباره بعضي از گياهان نيز تجربه كرده اند كه ده ها برابر عمر طبيعي امكان افزايش دارد درباره برخي از جانداران نيز اين مساله آزمايش و تجربه شده است اما رفتن انسان به درون آتش بدون آنكه بسوزد ونيز رفتن آدمي به كره خورشيد بي آنكه گرماي خورشيد در او اثر كند امري نيست كه از جنبه منطقي محال باشد چون مستلزم هيچ تناقضي نيست بنابراين درمي يابيم كه امكان منطقي دايره اي وسيع تر از امكان عملي دارد ودايره اين يكي نيز نسبت به دايره عملي از وسعت بيشتري برخوردار است ما از دانشمندان سال مي كنيم كه آيا درست است كه حد اعلاي عمر بشر 1-2-0 سال است آنها در جواب مي گويند نه درست نيست بلكه اين مساله تابع شرايط است و تحقيقات نشان مي دهد كه عمر انسان تا دهها برابر قابل افزايش است دانشمندان درباره بعضي از گياهان نيز تجربه كرده اند كه ده ها برابر عمر طبيعي امكان افزايش دارد درباره برخي از جانداران نيز اين مساله آزمايش و تجربه شده است طول عمر حسابي از نظر علوم طبيعي ندارد بلكه امكان عمر طولاني انسان هم از نظر علوم تجربي و طبيعي و هم از نظر قرآني وجود دارد از نظر منطقي امكان زندگاني هزاران ساله براي انسان وجود دارد زيرا اين مسئله از نظر عقلي محال نيست و در اين گونه فرضيه ها تناقضي ديده نمي شود زيرا زندگي مفهومي است كه مرگ زودرس را در خود نهفته ندارد و در اين امر نيز ترديدي نيست همچنين مسلم است كه زندگاني طولاني فعلا امكان عملي ندارد اما از نظر علمي اين مسئله صورت ديگري مي يابد وبايد گفت كه دانش امروز دليلي نمي بيند كه امكان عمر طولاني را از جنبه نظري نفي كند بررسي علمي و بحث مسئله طول عمر در حقيقت بستگي دارد به نوع تغييري كه علم فيزيولوژي از پيري وفرسودگي دارد اين قانون كه پيري وفرسودگي زاييده يك قانون طبيعي حاكم بر بافت هاي پيكره انسا
بر اين امر دلالت دارد اثبات مي گردد كه مهدي موعود كه بعد از پنج سالگي غايب گشت زنده بوده ودر حال غيبت به سر مي برد منبع خبرگزاري فارس مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه بيانات آيت الله مكارم شيرازي در ماه رمضان
ني است وضروري است كه بدن پس از رسيدن به آخرين مرحله رشد كم كم فرسوده شده براي ادامه زندگي كارآيي كمتري داشته باشد تا آنگاه كه در لحظه اي معين از كار بيفتد آيا حتي در مورد بدني هم كه از هر گونه ي تاثير خارجي بر كنار مانده صادق است؟ يا اينكه فرسودگي وكاهشي كه در كارآيي بافت ونسوج مجموعه بدن انسان به چشم مي خورد نتيجه نبرد با عوامل بيروني مانند ميكروب ها وسموم است كه به بدن انسان راه مي يابند؟ اين پرسشي است كه دانش امروز از خود مي كند ودر راه پاسخ دادن به آن هم مي كوشد در محدوده برداشت هاي علمي معاصر به اين پرسش پاسخهاي گوناگوني داده شده است اگر پيري و فرسودگي نتيجه مبارزه جسم با عوامل بيروني معين و تأثير پذيري از آنها باشد؛ از جنبه نظري امكان دارد كه بافت هاي تشكيل دهنده بدن انسان را از عوامل معين ومثر در آن بر كنار داشت؛ تا زندگي بشر طولاني گردد اما چنانچه از ديدگاه ديگر به بررسي بپردازيم به اين نتيجه مي رسيم كه پيري يك قانون طبيعي است وهر بافت واندام زنده اي در درون خود عامل نيستي حتمي خود را نهفته دارد كه در اثر مرور زمان موجود زنده را خواه ناخواه به مرحله فرسودگي ومرگ مي رساند ولي نگريستن از اين ديدگاه نيز مستلزم آن نيست كه هيچ گونه انعطافي در اين قانون طبيعي راه نيابد بلكه اگر هم چنين قانوني مسلم انگاشته شود تازه قانون انعطاف پذيري است زيرا هم ما در زندگي معمولي خود مي بينيم وهم دانشمندان در آزمايشگاههاي علمي خويش مشاهده مي كنند كه پيري يك پديده فيزيولوژيكي است وربطي به زمان ندارد گاهي زود فرا مي رسد وگاهي نيز با فاصله زماني بيشتري آشكار مي گردد تا آنجا كه برخي از سالمندان را مي بينم كه نشانه هاي پيري بر اعضاء آنان ظاهر نشده و از نرمي و تازگي برخوردارند بحث حول المهدي شهيد آيت الله صدر ص 2-5- امروزه در علم طب ثابت شده كه عمر انسان به 8-07-0 سال نيست بلكه تمام اعضاي بدن انسان جدا جدا براي يك زندگي طولاني ساخته شده است و علت اصلي مرگ حدوث اختلالاتي است كه در همه اعضاي رئيسه بدن يا يكي از آنها رخ مي دهد و تا آن اختلالات حادث نشود مرگ فرا نمي رسد آن اختلالات اگر قبل از سنين پيري و عمر طبيعي حادث شدند انسان جوانمرگ مي شود اما اگر از گزند حوادث نامحفوظ بماند معمولا حدوث آن حوادث در سنين پيري حتمي است ولي اگر فرد ممتازي پيدا شود كه عمر درازي كرده اما به واسطه تركيب جسماني ويژه خود و اجتماع ساير شرايط در هيچ يك از اعضايش اختلالي رخ نداده نفس طول عمر باعث مرگش نخواهد شد دادگستر جهان ابراهيم اميني ص 1-8-2- عمر طولاني و غيرمتعارف امام زمان عج امري غير ممكن نيست بلكه علم امروزي عمر طولاني را با حفظ نيروي جواني وشادابي يك امر كاملا ممكن مي داند حال با توجه به اين امر كه وجود امام براي بقاي جهان ونوع انسان ضروري است واز طرفي تعداد امامان معصوم از دوازده نفر بيشتر نيستند چنانكه روايات بسياري بر اين امر دلالت دارد اثبات مي گردد كه مهدي موعود كه بعد از پنج سالگي غايب گشت زنده بوده ودر حال غيبت به سر مي برد درگذشته گروهي از دانشمندان عقيده به وجود يك سيستم عمر طبيعي در موجودات زنده داشتند مثلا پاولوف عقيده داشت عمر طبيعي انسان 1-00 سال است مچينكوف مي گفت عمر طبيعي يك انسان 1-5-0 تا 1-6-0 سال؛ وكوفلاند پزشك آلماني 2-00 سال؛ فلوگر فيزيولوژيست معروف 6-00 سال؛ وبيكن فيلسوف ودانشمند انگليسي 1-000 سال براي عمر طبيعي انسان معين كرده اند ولي اين عقيده از طرف فيزيولوژيست هاي امروز درهم شكسته شده ومساله حد ثابت در عمر طبيعي ابطال گرديده است به گفته پروفسور اسميس استاد دانشگاه كلمبيا؛ همان گونه كه سرانجام ديوار صوتي شكسته شده ووسايل نقليه اي با سرعتي مافوق صوت به وجود آمد يك روز ديوار سن انساني نيز شكسته خواهد شد واز آنچه تاكنون ديده ايم فراتر خواهد رفت مهدي عليه السلام انقلابي بزرگ مكارم شيرازي ص 2-2-3- دويست سال است كه وهابيون اختراع شده اند كه بر اثر تعليمات مذهبي شان و اقدامات افراطي خون هاي بي گناهي ريخته شده است الان هم افراد اينها مصمم شده اند كه با بهره گيري از هر امكاني بر ضد شيعه و مذهب اهل بيتعليهم السلام سمپاشي و تبليغ كنند اما حقيقت مطلب اين است كه عقايد شيعه همه مستدل است و پشتوانه عقلي منطقي و روايي و آيات قرآن كريم را با خود دارد و ما افتخار مي كنيم هر سالي درباره اين مسائل بشود جواب آن را با استناد به عقل و نقل و كتاب سنت در اختيارشان مي گذاريم اما مخالفان ما به دنبال بهانه جويي هستند نتيجه با آنچه گفته شد اين نتيجه را مي گيريم كه عمر طولاني و غيرمتعارف امام زمان عج امري غير ممكن نيست بلكه علم امروزي عمر طولاني را با حفظ نيروي جواني وشادابي يك امر كاملا ممكن مي داند حال با توجه به اين امر كه وجود امام براي بقاي جهان ونوع انسان ضروري است واز طرفي تعداد امامان معصوم از دوازده نفر بيشتر نيستند چنانكه روايات بسياري
فلسفه تأخير ظهور با فراهم بودن شرايط پرسش در طول تاريخ گاهي به شرايط و فرصت هايي بر مي خوريم كه گمان مي رود زمينه ظهور فراهم شده مثلا استقبال مردم از دين و فداكاري در راه اسلام و بذل جان و شهادت به خاطر آن به قدري زياد و با شور و هيجان است كه به نظر مي آيد كه نه تنها سيصد و سيزده نفر بلكه بيش از هزارها نفر آماده جان نثاري در ركاب امامعليه السلام هستند با وجود اين سرّ تأخير ظهور چيست؟ پاسخ راجع به فراهم بودن شرايط ظهور امام زمان عليه السلام اولا كسي نمي تواند به طور يقين اظهار اطّلاع كند يعني بگويد همه شرايط فراهم شده است زيرا خود اين ادعا احتياج به علم به جميع شرايط دارد چون ممكن است احاديث متضمن بيان همه شرائط نباشند ثانياً بر فرض كه شرايط منحصر در آن موارد باشد كه در روايات آمده است با اين حال همان طور كه صدوق ـ عليه الرحمه ـ فرموده است واقعاً نمي توان مطمئن بود كه فرضاً همان سيصد و سيزده نفر اصحاب خاص و سائر شرايط موجود شده باشد چون اگر تمام اوضاع و شرائط بر حسب ظاهر حكايت از فراهم بودن زمينه ظهور داشت بدون اين كه مثلا وجود افراد خالصي را كه بتوانند در شمار سيصد و سيزده نفر از اصحاب حضرت صاحبعليه السلام باشند انكار كنيم اين ادعا را هم نمي توانيم بكنيم كه همه افراد مانند سلمان و ابوذر و مقداد و رشيد هجري و اصحاب كربلا مي باشند سزاوار است تسليم حكم و اراده خداوند عالم باشيم و فضيلت انتظار ظهور را از دست ندهيم و همان گونه كه در روايت علي بن مهزيار اشاره شده است محجوب بودن آن حضرت را به اعمال خود نسبت بدهيم و هميشه ياد آن حضرت را در دل هاي مان زنده نگهداريم و سعي كنيم از طريق اصلاح اعمال خود زمينه ظهور حضرتش را هرچه بيش تر فراهم كنيم در وضعيت كنوني با همه ادعاهايي كه در جامعه ما براي بازگشت به اسلام و اسلام خواهي مطرح مي شود و البته باعث افتخار است اما باز هم مي بينيم احكام الهي را در بسياري از مسائل سياسي اقتصادي اجتماعي خيلي ها زير سئوال مي برند و تا آن جا كه بعضي احكام دين را كه اختصاص به زمان و يا مكان خاصّي ندارد مختص به همان عصر پيغمبرصلي الله عليه وآله وسلم مي دانند به اين بهانه از زير بار تكليف شانه خالي مي كنند با وجود چنين اشخاصي و حوادثي چگونه مي توانيم بگوييم اوضاع براي ظهور آماده شده است تا چه رسد به اين كه از علت تأخير سئوال كنيم بنابر اين در اين مسئله سزاوار است تسليم حكم و اراده خداوند عالم باشيم و فضيلت انتظار ظهور را از دست ندهيم و همان گونه كه در روايت علي بن مهزيار اشاره شده است محجوب بودن آن حضرت را به اعمال خود نسبت بدهيم و هميشه ياد آن حضرت را در دل هاي مان زنده نگهداريم و سعي كنيم از طريق اصلاح اعمال خود زمينه ظهور حضرتش را هرچه بيش تر فراهم كنيم منبع گفتمان مهدويت آيه الله العظمي گلپايگاني
🌹پیامبراکرم(ص): ❤️خانه ای که درآن قرآن فراوان خوانده شود خیرآن بسیارگردد وبه اهل آن وسعت داده شودوبرای آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان برای زمینیان میدرخشند❤️
🔸چند نکته مهم برای روزه داران: 🔸در ماه مبارک رمضان چون زمان‌بندی دريافت مواد غذايی تغيير مي‌کند يک هفته تا ۱۰ روز طول مي‌کشد تا بدن با شرايط جديد خود را تطبيق دهد. 🔸دقت داشته باشيد بسته به ميزان فعاليت فرد و چاق و لاغر بودن او نياز به دريافت مواد غذايي متغير است. معمولا براي روزهای اول ماه مبارک توصيه مي‌کنيم تا افراد يک ساعت زودتر از هميشه براي وعده سحری بيدار شوند و با آرامش بيشتري غذا بخورند. 🔸برخی براي اينکه ساعت بيشتری را بخوابند، در ساعات پايانی شب شام می‌خورند و بدون سحری روزه مي‌گيرند در صورتيکه بسيار کار غلطی است. از طرف ديگر دسته ديگر از ترس گرسنگی در طي روز در وعده سحری پر خوری مي‌کنند که عوارض زيادی مانند نفخ يا سوء هاضمه در پي دارد.مصرف سالاد و سبزی به دليل داشتن مقادير زيادی آب در وعده سحری مناسب بوده و جلوی تشنگی زودرس را طی روز می‌گيرد. 🔸غذای شور،‌ قهوه و چای روزه داران را تشنه‌تر می‌کند 🔸مصرف نوشيدني تخم شربتي به دليل نگه‌داشتن آب در دانه‌هاي اين گياه در ساعات پايانی شب تا سحر توصيه می‌شود. 🔸آنهايي که علاقه زيادی به خوردن چای پررنگ و قهوه بين زمان افطار تا سحر را دارند بايد از اين کار امتناع کنند، چرا که اين دو نوشيدنی بسيار ادرار آور بوده و آب زيادی را از بدن دفع می‌کند. 🔸بهترين ماده غذايي براي باز کردن روزه در ايام ماه مبارک خرما و آب ولرم است. خرما به دليل داشتن قند و پتاسيم فشار خون را تنظيم می‌کند. هنگام افطار نبايد به يکباره آب سرد نوشيد چون به معده شوک وارد می‌شود. 🔸سعی کنيم وعده افطار را سبک و وعده سحری را کامل‌‌تر در نظر بگيريم و از خوردن غذاهاي دير هضم در وعده افطاری بپرهيزيم. خوردن آش رشته و آش جو در وعده افطار توصيه نمی‌شود، ولی سوپ رقيق و شير برنج بهترين غذا در وعده افطاری است.
میرزا جواد ملکی تبریزی ✅ دعا برای امام زمان در ماه رمضان از مهمترین دعاها ، دعا برای امام زمان(عج) است . در شب و روز ماه رمضان این دعا را بخوانید: اللّهُمَّ اَرِنا فیهِ وَ فی بَیتِهِ و شیعَتِهِ وَ رَعیَّتِهِ وَ عامَتِهِ وَ خاصَتِهِ ما یَاْمَلُ وَ فِی اَعْداءِهِ ما یَحْذرونَ وَ مُنَّ عَلَینا بِطاعَتِهِ وَ رِضاهُ وَالْحِقْنا بِشیعَتِهِ المُقَرِبینَ وَ اَوْلیاءِهِ السابِقینَ وَ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلیٰ آباءِهِ الطاهِرینَ بِجَمیعِ صَلواتُکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ و برای پدر و مادرش دعا و طلب آمرزش نماید و برای معلمین و برادران دینی و خویشاوندان و همسایگان و هر که بر او حقی دارد و برای مؤمنان دعا و استغفار کند و آنها را در دعای خود شریک سازد منبع: کتاب المراقبات ، تالیف عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، صفحه ۲۵۲
👈 آفتاب و مهتاب پیری، از مریدان خود پرسید: هیچ کاری و اثری از شما سر زده است که سودی برای دیگری داشته باشد؟ یکی گفت: من امیر بودم. گدایی به در خانه من آمد. چیزی خواست. من جامه خود و انگشتر ملوکانه به او دادم و او را بر تخت شاهی نشاندم و خود به حلقه درویشان پیوستم. دیگری گفت: از جایی می گذشتم. یکی را گرفته بودند و می خواستند که دستش را ببرند. من دست خود فدا کردم و اینک یک دست ندارم. پیر گفت: شما آنچه کردید در حق دو شخص معین کردید. مؤمن چون آفتاب و مهتاب است که منفعت او به همگان می رسد و کسی از او بی نصیب نیست. آیا چنین منفعتی از شما به خلق خدا رسیده است؟ 📗 ✍ شیخ ابوالحسن خرقانی