فضیلت و خواص سوره شمس
نود و یکمین سوره قران کریم است که مکی و 15 ایه دارد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است.
امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: هر کس سوره شمس را قرائت کند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای کنار او به سود او گواهی می دهند و خداوند می فرماید: شهادت شما در مورد بنده ام می پذیرم و به او پاداش می دهم او را تا بهشت همراهی کنید تا هر آنچه که دوست دارد برگزیند نعمت های بهشتی بر او گوارا باشد.
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به اصحاب و یارانشان سفارش می کردند تا در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت نمایند.
آثار و برکات سوره
1) موفقیت در هر کار
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: هر کس که کم توفیق است، در قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا خداوند او را به هر سو که رو کند موفق می دارد و این کار موجب تقویت حافظه و مقبولیت و بلندی جایگاه نزد مردم می شود و منفعت های زیاد دیگری در آن نهفته است.
امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده اند: برای کسی که کم روزی و کم توفیق است و زیاد در کارش خسارت و زیان می بیند و در کارش حسرت و افسوس زیاد دارد پسندیده است که بر قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا موجب افزایش روزی و توفیق او می شود و هر کس این سوره را بنویسد و با آب شسته آن را بنوشد اگر دچار اضطراب است آرامش می یابد.
2) رفع اضطراب و بیماری تنفسی
نوشیدن آب شسته شده سوره شمس برای رفع اضطراب و بیماری تنفسی خوب است.
ختم مجرب
سه روز وقت طلوع آفتاب (چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه) به سجده رود و سه بار این سوره را بخواند و چون به «فالهمها» برسد حاجت خود را از دل بگذراند.
برای دفع دشمن نیز چنین کند.
(1) مجمع البیان، ج10، ص367
تیمم در وقت کوتاه
یکی از موارد تیمم، تنگ بودن وقت برای نماز است و نمازگزار باید درچنین شرایطی تیمم کند، اما بسیاری از مردم درچنین شرایطی هم وضو می گیرند.
مساله: هر گاه وقت به قدری تنگ است که اگر وضو بگیرد، تمام نماز یا مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود، بایدتیمم نمود.1
1. توضیح المسائل مراجع ص 181 م 280
🌱
کفاره قسم
برخی از افراد که برخلاف قسم خود عمل کرده و کفاره بر آن ها واجب شده، مقدار پولی را مثلا به اندازه سیر کردن ده فقیر در صندوق صدقات و یا ضريح فلان امامزاده، می ریزند.
در حالی که هرگاه شخصی عمداً با قسم خود مخالفت كند، بايد كفّاره بدهد. به اين صورت که يا ده فقير را سير كند، يا بر آن ها لباس بپوشاند و اگر توانايى بر اين ها نداشته باشد، بايد سه روز روزه بگيرد.
تحریر الوسیله ج2 ص 110
hozor ghalb dar namaz.mojtahedi.mp3
3.08M
🌼 #نماز 🌼
🎙 #صوت
💠کسب حضور قلب در نماز
💠آیت الله مجتهدی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬: انیمیشن جذاب "بچرخ تا بچرخیم"
👈با حضور کاراکتر های
🔸رهبر انقلاب ؛
🔹حسن روحانی ،
🔹محمود احمدی نژاد
و محمد خاتمی ...❗️
ببینید و نشر دهید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه حالی میده وقتی که چشاتو میبندی و فقط محو حسینی
اگر ما سعی و تلاش را از ماه رجب شروع كنيم، ماه رمضان پربركت تري خواهيم داشت؛ غير از بركات رجبيون و بركات اهل شعبان كه نصيبمان ميشود، بركات ماه مبارك رمضان زودتر به ما میرسد و واقعاً حسهامان و ارتباطمان جواب میدهد و انس ما با قرآن بالا میرود.
بریــــم که کم کم شروع کنیـــم، وقتی نمونده ها... فقط چند روز تا اولین روز رجب فاصله داریم!
پرواز در آسمان رجب۲_۱.mp3
11.81M
چرا اومدن و رفتنِ ماه رجب،
و بویِ تازگی و نوییِ این ماه،
اصلاً قلبِ بعضیا رو درگیر نمیکنه؟
#نیازمندی_خداوند_به_شکر_بندگان
🤔#پرسش
❔خدا چرا به ما تلنگر میزنه ک نعمتهاشو به یاد بیاریم؟ مگه خدا به تشکر کردن ما احتیاج داره؟ چرا خدا مارو از اول در #کمال نهایی قرار نداد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌شكر نعمت» همان «قدردانى از نعمت» است خواه به زبان باشد يا در عمل، بنابراين «كفران و ناسپاسى» بى اعتنائى به نعمتها و يا تحقير و تضييع آنها است.
❕خداوند فرمود ؛
« بخاطر بياوريد هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت كه اگر شكرگزارى كنيد (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر كفران كنيد مجازاتم شديد است » ( ابراهیم 7)
👌و فرمود ؛ « هر كس شكركند به سود خويش شكر كرده است وهر كس كفران كند پرودگار من غنى وكريم است.» ( نمل 40)
🔸ممكن است انسانها در برابر #نعمتهايى كه به ديگرى مى بخشند انتظار شكرگزارى داشته باشند، و يا حتّى در بعضى از شرايط به آن نيازمند باشند، خواه نياز روحى باشد، و يا نياز به خاطر موقعيتهاى اجتماعى.
❕ولى بى شك خداوندى كه از همگان بى نياز است و اگر تمام جهانيان كفران كنند، يا كافر شوند گردى بر دامان كبريائيش نمى نشيند، نيازى به شكرگزارى بندگان ندارد، بنابراين اين همه تأكيد در مسأله شكرگزارى كرده است- همانند ساير
عبادات- نتيجه اش به خود انسانها بازگشت مى كند، و اگر كمى دقّت كنيم فلسفه آن روشن مى شود.
1⃣كسى كه از نعمتهاى پروردگار #قدردانى مى كند، خواه در دل باشد يا با زبان يا عمل، نشان مى دهد كه لايق نعمت است، خداوند حكيم نيز كارش همه جا از روى حكمت است، نه بدون دليل نعمتى را از كسى مى گيرد نه بى دليل نعمتى را به كسى مى بخشد، بنابراين هنگامى كه انسان در برابر نعمتهاى او شكرگزارى مى كند به زبان حال مى گويد من لايق شكر بيشترم و حكمت پروردگار ايجاب مى كند نه تنها آن نعمت را بر او پايدار كند بلكه افزون نمايد.
🔸ولى فرد ناسپاس با زبان حال بى لياقتى خود را عرضه مى دارد و حكمت پروردگار ايجاب مى كند كه نعمت را از او بگيرد و اگر انسان روزى در صف شاكران بود، و روز ديگر به صف كفران كنندگان پيوست خداوند مطابق اين تغيير روش با او رفتار مى كند. «و اين به خاطر آن است كه خداوند هيچ نعمتى را كه به گروهى داده تغيير نمى دهد جز آنكه آنها خودشان را تغيير دهند، و خداوند شنوا و دانا است». ( انفال 53)
👌و اگر در آيات و روايات اسلامى شكر سبب دوام نعمت يا افزايش آن شمرده شده دليلش همين است. در حديثى اميرمؤمنان على عليه السلام مى فرمايد: «بِالشُّكْرِ تَدُومُ النِّعَمُ؛ شكر سبب دوام #نعمت است».
📚شرح فارسی غرر الحکم ج 3 ص 198
🔸 و در حديث ديگر مى فرمايد: «ثَمَرَةُ الشُّكْرِ زِيادَةُ النِّعَمِ؛ ثمره شكر فزونى نعمت است».
📚همان مدرک ص 328
👌اضافه بر اين هنگامى كه روح شكرگزارى در انسان پرورش يابد، از شكر خالق به شكر مخلوق مى رسد، و تشكر و سپاسگزارى در برابر خدمات و زحمات مخلوق انگيزه مؤثّرى مى شود براى حركت بيشتر در جامعه انسانى و شكوفا شدن استعدادهاى خلّاق و #ظرفيتهاى وجودى اشخاص، و در نتيجه جامعه به پيش حركت مى كند.
2⃣شكرگزارى از خالق راهى به سوى معرفت او مى گشايد و پيوند انسان را با آفريدگار محكمتر مى كند . شكرگزارى علاوه بر اين كه معرفت بخشنده نعمتها را به دنبال دارد، معرفت نعمت را نيز همراه خواهد داشت، چرا كه هر قدر نعمت از نظر كيفيّت و كميّت بالاتر و بيشتر باشد، شكرى افزونتر مى طلبد، و براى اداى حق شكر منعم، معرفت نعمت ضرورى است، و همين معرفت نعمت روز به روز پيوند بندگان را با خدا #محكمتر مىسازد و آتش عشقش را در دلها شعله ورتر مىكند، و اى بسا اين مواهب مادّى آن چنان مواهب معنوى به دنبال داشته باشد كه از آن به مراتب برتر و والاتر باشد.
📚اخلاق درقرآن ج 3 ص 83
#ادامه👇