انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
▪️انتقاد آیتالله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
توزیع انفال بر اساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» خطرناک است
@mirbaqeri_ir
@madineyefazele
▪️#بازنشر بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت
@madineyefazele
1401-2آیت الله مصباح.pdf
595.2K
▪️مشروح بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت
@madineyefazele
هدایت شده از تدبیر نیوز
20170404085920-10108-7.pdf
270.8K
📮طرح تمدنی «اتحاد امامت و امارت»: روی آوردی نوین به مدیریت تمدن
🔸سید صمصام الدین قوامی
🔹مدرک تحصیلی: استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
🔹رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
📌 بر همین اساس است که می توان ادعا کرد تمام مشکلات مدیریتی که جامعه ما با آن مواجه است.از این دو حال خارج نیست: یا ناشی از عدم تخصص است و یا ناشی از عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست که برخی قوانین کشور چه در سطح کلان و چه در سطح خرد،اشکالاتی دارد که باید حذف یا اصلاح و یا قوانینی نوینی به آنها افزوده شود،در غیر این صورت شاهد وضعی بدتر از آنچه هست خواهیم بود.همچنین قانون خوب به تنهایی کافی نیست و پس از اصلاح قوانین،نیازمند مجریان و ناظرانی متخصص و متعهد هستیم....
📌برنامه ریزی هاو پیش بینی های لازم در این زمینه انجام پذیرفته است. در این طرح قوانینی که به تصویب می رسد ضمانت اجرایی داشته و بر دقت،سرعت و حسن اجرای آنهانظارت می شود،و در صورت نیاز،یاری امام،مأمومان و مردم را به دنبال خواهد داشت.
فایل تصویری توضیحات طرح 👇
https://www.aparat.com/v/wsTVv
📌علامه مصباح یزدی ره :
« این طرح ها به منزله میوه های درختی است که به دست مرحوم امام کاشته شد.این طرح بسیار شبیه آن اصل طرحی است که امام بعد از پیروزی انقلاب می خواستند برای مدیریت کشور اجرا کنند.سعادت بنده بود که در آخر پیری موفق بشوم این پیشرفت ها در حوزه را ببینم و ان شاء الله با یک امیدی چشم به روی این دنیا ببندم .»
منبع صحبت بالا 👇
https://eitaa.com/Analysis_admins/5728
بهترین راه حل عملی برای 👇
#بیکاری #بی_حجابی #اعتیاد و ...
@Analysis_admins
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍امشب در جمع طلاب رامهرمز منزل آقای بوستان در شهرک مهدیه قم درشب میلاد حضرت زهرای اطهر بعد از منبر بنا بدرخواست حاضرین الگوی اتحاد امامت و امارت در قالب گفتمان و پرسمان طولانی تشریح شد و انشالله این شهر به عنوان آزمونه الگو در استان خوزستان فعال شود .
@qavami
▪️پرسش: آیا ایجاد نهاد امر به معروف یا صلحیاری در محله منجر به ایجاد تزاحم یا تضاد با نهادهائی مثل شورای حل اختلاف و محاکم رسمی نمیشود؟/وجوه تفاوت آنها چیست؟
فلسفۀ ایجاد نهادی مانند شورای حل اختلاف، کاهش حجم پروندههای ورودی به قوۀ قضائیه و تسریع در رسیدگی به آنها بود، اما در عمل و با گذشت چند سال، این نهاد از یک نهاد شبهقضائی به یک نهاد رسمی قضائی، با همۀ پیچیدگیهای بوروکراتیک مرسوم تبدیل شد و نه تنها ورودی پروندهها را کم نکرد، بلکه عملاً بر فربگی دستگاه رسمی قضائی افزود. یعنی در عمل به ضد خود تبدیل شد. اما نهاد صلحیاری با نهادی مثل حل اختلاف، تفاوت ماهوی دارد. این وجوه تفاوت عبارتاند از:
۱. نهاد صلح و سازش در محله بر اساس الگوی اتحاد امامت و امارت مانند دستگاههای رسمی موجود از الگوی ساختاری کشورهای بیگانه مانند فرانسه و ... تقلید نشده، بلکه بر اساس الگوی دینی برگرفته از سنت نبوی و فرهنگ و تاریخ ایران طراحی شده است، یعنی حل اختلافات در درون محلات، با محوریت مسجد و با نظارت شرعی امام محله انجام میشود.
۲. در این الگو نباید هیچ نوع کاغذ و مدرک و پروندهای ایجاد شود، یعنی در یک محلۀ اسلامی-ایرانی امر حل اختلاف یا مقابله با جرائم و منکرات، از راه موعظه، مشاورۀ دینبنیان و امر به معروف و نهی منکر و به اصطلاح غربی paperless (بدون کاغذ) انجام میشود و تا زمانی که اختلافات و دعاوی در درون محله قابل حل و فصل باشد، قوۀ قضائیه نسبت به تشکیل پرونده و پذیرش دعاوی اقدام نخواهد کرد.
۳. شأن نهاد صلحیاری در محله مانند محاکم رسمی، صدور رأی و تعزیر و کیفر نیست، بلکه مأموریت آن بیشتر جنبۀ فرهنگی دارد و تلاش میکند زمینههای ایجاد اختلاف و جرم در محله را از طریق موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر از بین ببرد و از این راه به سبک شدن بار محاکم قضائی کمک کند. البته در افق درازمدت میتوان شأن صدور رأی را نیز برای آن متصور شد، اما حتی در آن صورت نیز نباید از طریق کاغذبازیهای اداری و بوروکراتیک انجام شود و حکم امام بعنوان حاکم شرع در محله و روستا، به صرف صدور به شکل لسانی، باید به شکل تعینی نفوذ پیدا کند و کسی توان نقض و نسخ آن را نداشته باشد.
۴. در نهاد صلحیاری عاملیت با کارمندان حقوقبگیر حکومت نیست، بلکه با مردم و اهالی همان محله است. به این شکل که تمام اشخاص ساکن در محله که صاحب تحصیلات در رشتههای مختلف حقوق، روانشناسی و مشاوره، تربیت، اخلاق و غیرهم هستند، میتوانند در فرایند ایجاد صلح و سازش و مقابله با جرائم نقشآفرینی کنند و امام محله را یاری دهند.
در چشمانداز نهائی و آرمانی، بشرط شکلگیری کامل زنجیرۀ نهاد صلحیاری در محلات و روستاهای کشور، اساساً نیاز به وجود نهادهائی مانند شورای حل اختلاف برطرف میشود و ضرورت آن از بین میرود. از سوی دیگر، حجم پروندهها در محاکم قضائی نیز رو به کاهش میگذارد و با برونسپاری بخش مهمی از وظائف دستگاه قضا به مساجد و امامان محلات، ساختار بوروکراسی قضائی سبک میشود. در نتیجه، دخالت حکومت در امر قضا، محدود به مسائل کیفری، اجراء حدود، تعزیر و قصاص خواهد شد، چراکه بسیاری از زمینههای تولید جرم و جنایت و اختلاف، با محوریت یافتن قدرتمندترین دستگاه فرهنگساز اسلام، یعنی مسجد و امام مسجد از بین میرود.
#اتحاد_امامت_و_امارت #امام_محله #مدیریت_محله #محله_فاضله #صلح_و_سازش
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍رشد ۳۰۰درصدی مهاجرت از روستا با اجرای کامل الگوي اتحاد امامت وامارت معکوس میشود.
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ رامهرمز به عنوان آزمونه الگوی جامع اتحاد و امارت استان خوزستان در نظر گرفته شد.
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان جزیره قشم را به عنوان آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت وامارت تعیین فرمودند و یکی از شهرهای دیگراستان نیز با همکاری استانداری محترم به عنوان آزمونه دوم تعیین میشود.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍بعد از ظهر امروز در همایش جهاد تبیین وزارت کشور در شورای اداری استان هرمزگان ضمنا الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را تشریح نمودم که مورد استقبال واقع شد و انشالله بزودی آزمونه آن در استان را تعیین میکنند (به احتمال قوی شهرستان رودان علاوه بر قشم). این همایش با مشارکت مرکز ارتباطات دولت و حوزه و تسهیل گری مرکز آموزش مدیران دولتی به خوبی برگزارشد و فردا هم ادامه دارد.
@qavami
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۳):
مسجد بهمثابه سرچشمۀ شبکهسازیِ انقلابی در محله
🖊 مهدی جمشیدی
۱. تا حدی و بهصورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابانگرد» و «محلهنشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گرهگشا از مسألههای شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریانسازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسههای حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیدهاند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشتهاند؛ جز همان پیشنمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیهای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمیزند و آن را «اصل» و «اساس» نمیشمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» میغلتد و میکوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز بهعنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه میشود تا کسی خُردهگیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکردهای وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شدهاند، نه طعنه و تقابل).
۲. یکی از زمینههایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیمکار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگسراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگسرا، برآمده از اندیشهورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راهاندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلابزدایی» از شهر و محلهها بودند و میخواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ بهگونهای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشههای انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزشهای انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایهسالاری» و «ثروتاندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاستهای دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی میچرخید - برنمیتابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوهها کنار میرفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم میگردید. با برآمدنِ فرهنگسراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگسراها» سپرده شدند. بهاینترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوتنشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبههها» به «کانون سخنرانیهای تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرامکدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروتهای بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاستهای انقلابگریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند.
۳. ما محتاج «شبکهسازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزشهای اسلامی و انقلابی بهصورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزشها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکانها را برای راهیابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایههای خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهمترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّتهای محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که میتواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورتبندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که میتواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ بههمپیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ میدهد و محله، «هویّتِ انقلابی» مییابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج میشود. چنین شبکههایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بیهویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناساییشده» و «مفصلبندیشده» تبدیل میکند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، بهشدّت کاهش مییابد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
23.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️آیت الله اراکی: تخریب بافتهای قدیمی و تاریخی در شهرهای مذهبی یک جنایت فرهنگی بود
محله باید هویت و مفهوم داشته باشد
شهرها باید به شکل محله محور و مبتنی بر روابط اجتماعی سالم ساخته شوند
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍"مدیریت محله"مهم ترین رشته مدیریت اسلامی است که دانشجویان آن امامان و مدیران محلات شهری هستند و با مشارکت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و دانشگاه علمی کاربردی پردیسان ابتکار شده است.
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍با مشورتهایی که انجام شد و زمینه هایی که موجود است آزمونه شدن زابل برای امامت و امارت قوت یافت بلکه به اذن خدا معین شد. انشالله بزودی سفر مستقلی به آنجا انجام بگیرد .
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍در پایان کارگاه سه ساعته بعد از ظهر امروز با موافقت ائمه جماعات با حضور رئیس مرکز مساجد استان، مسجد حضرت فاطمة الزهرا س زاهدان به عنوان محله فاطمیه برگزیده شد تا به شکل آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت وامارت در این شهر آغاز به کار نماید. توفیق شد نماز جماعت را در این مسجد اقتدا نمایم و با صحبت کوتاهی که حقیر و امام محترم محله داشتیم عملا کلید آزمونه زده شد. حاج آقای میرزایی امام این محله با شایستگی کامل در این امر خطیر داوطلب شده اند.
@qavami
مدیریت در اسلام
▪️#بازنشر بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت @madineye
▪️#بازنشر بخشی از بیانات مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت
@madineyefazele
#مساجد_نمونه
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام قم معروف به «مسجد امام»، «مسجد پل» و «مسجد عتیق» از قدیمیترین و بزرگترین مساجد ایران (به مساحت ۲۵ هزار متر) است که طبق برخی گزارشهای تاریخی، در محل آتشکده قدیم شهر قم بنا شده است. این مسجد در قرن سوم به فرمان و با پول امام حسن عسکری و توسط وکیل ایشان در قم، احمد بن اسحاق قمی ساخته شده است و امروزه بعنوان یکی از مهمترین مساجد قم در کنار مساجد اعظم، جمکران و جامع مطرح است که با نمازهای جماعت متعدد و همزمان آن شناخته میشود.
این مسجد در دورههای صفوی، قاجار و پهلوی مرمت شده و پس از انقلاب نیز با دستور و نظارت آیات عظام محمدرضا گلپایگانی و صافی گلپایگانی بازسازی شده است.
مسجد امام طی ۱۲۰۰ سال گذشته از اصلیترین و مهمترین پایگاههای سیاسی، اداری، اجتماعی، علمی و آموزشی شهر قم نیز بوده است و برخی از بزرگترین علما و مراجع در آن امامت جمعه و جماعت، تدریس و اعتکاف داشتهاند. از زمره این علما میرزا محمد فیض، آیات عظام حائری یزدی، گلپایگانی، سیدصدرالدین صدر و سیدحسین بدلا هستند.
@madineyefazele
هدایت شده از مرکز رسیدگی به امور مساجداستان سیستان و بلوچستان
آیت الله سید صمصام الدین قوامی.mp3
38.86M
﷽
🎶 #صوت
✅ کارگاه پایانی مدیریت مسجد
آیت الله سید صمصام الدین قوامی
⭕️ دوره های سراج منیر
⚠️ ویژه امامان مساجد و طلاب
✔️ #مدیریت_مسجد
#ماه_رجب
#سراج_منیر
#مرکز_رسیدگی_به_امور_مساجد
➖➖➖➖➖➖
📌 برای اطلاع از اخبار مساجد به کانال زیر مراجعه نمایید
🆔 @omooremasajed_sb
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍در فاصله کمتر از یکهفته شهرستان زابل ،محله فاطمیه زاهدان ، روستای ورجان کهک،باقرشهر از شهر ری وشهرستان رامهرمزاز خوزستان به شکل جدی و با اراده قوی به آزمونه های الگوی جامع اتحاد امامت وامارت پیوستند .
هدایت شده از پونز
📍 حتما کلیپهای مصلی تهران را دیدید، سندی از سازمان سیا در سال 1356 دیدیم که پروژهای را طراحی کرده بودند برای تبدیل مساجد به کازینو و نایت کلاب! این مطلب دوباره این اواخر توسط یک رسانه آمریکایی مطرح شد، باور نمیکردیم تا اینکه تصاویر مربوط به مصلی تهران را دیدیم! آری، مومنین میشود.
📌 @ponezs
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است.
«پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامعالشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام میکند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا میبینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیتاللهالعظمی اراکی، مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا میدانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
سه گزاره و یک سوال:
گزاره ۱: از ابتدای امسال، از حدود ۱۰۰ روز ممکن، بچهها در برخی از کلانشهرهای ما، فقط ۴۵ روز به مدرسه رفتهاند، یعنی کمتر از نصف!
گزاره ۲: خیلی از همین بچهها روزهایی که مدرسه نرفتهاند، به علت آلودگی هوا توی آپارتمانهای نقلی بودهاند که کمترین نسبتی با نیازهای یک کودک یا نوجوان (چه جسمی و چه روحی) ندارد.
گزاره ۳: همین بچههایی که توی کلانشهرها نه نیازهای جسمیشان تامین میشود و نه نیازهای روحی و روانیشان، چندسال دیگه قراره پدرها و مادرهای این سرزمین باشند.
سوال: گرچه چنین کلانشهرهای عمودی و متراکمی، از منظر نظام سرمایهداری خیلی هم خوب و بهصرفه هستند اما آیا وقتش نرسیده که برای محاسبه بهصرفه بودن یا نبودن چنین کلانشهرهایی، مواردی نظیر هزینههای مادی و معنوی حاصل از افزایش طلاق و آسیبهای اجتماعی و افزایش سرانه جرم و ... را هم لحاظ کنیم؟ آیا چندبرابر شدن سرانه جرم و یا رشد قابل توجه نرخ طلاق، نتیجه طبیعی این نوع حکمرانی شهری و عدم تامین نیازهای جسمی، روحی و روانی کودکان امروز و پدران و مادران فردا نیست؟ توی مملکتی که مجموع مساحت همه کلانشهرها و شهرها و روستاهاش فقط یک درصد مساحت کشور هست، این نوع تمرکزگرایی چقدر توجیه دارد؟!
پینوشت: تصویر فوق، برگرفته از پژوهش اسکار نیومن درباره رابطه ارتفاع ساختمان با سرانه جرم است. طبق این نمودار، هرچه ارتفاع بلوکها بیشتر شده، سرانه جرم نیز افزایش یافته است.
@baladetayyeb
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️بعد از کلید خوردن آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت و امارت در شهرهای شهداد، اندوهجرد، ماهان و راین فردا نوبت گلبافت است. همه از شهرستان کرمان که خود آزمونه است در محله طباطبایی.
@qavami