هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ پاسخ سروش به نقد آیت الله علیدوست
◻️ دکتر عبدالکریم سروش در یادداشتی به نقد آیت الله علیدوست استاد حوزه علمیه قم که نوشته های وی را به چالش کشیده بود پرداخته است که متن آن به این شرح است:👇
https://hawzahnews.com/xb4Q5
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✅ امام محله مؤثرترین نیروی انقلاب در رفع آسیبهای اجتماعی است
دکتر میرباقری، رئیس کارگروه تخصصی مقابله با آسیبهای اجتماعی معاونت بررسیهای دفتر مقام معظم رهبری:🔻
◻️ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل پیوند روحانیت با مردم و نهضت، نقش روحانیت پررنگتر شد.
◻️ متأسفانه در دو دهه ۷۰ و ۸۰ حضور روحانیت در بین مردم کمرنگ شد و جای خالی آنها در حوزه میانجی گرانه و حوزه عمومی موجب شد که دیگران برای تصاحب این جایگاه طمع کنند و مشکلاتی برای کشور رقم بزنند.
در دهه ۹۰ روحانیت تا حدودی به جایگاه اصلی خود باز گشت.
◻️ ما در حل مشکلات جامعه اسلامی هر شیوه ای داشته باشیم، اگر از ظرفیت روحانیت استفاده نکنیم دچار آسیبهایی خواهیم شد.
◻️ کارهای بر زمین مانده فراوانی در حوزه مسائل اجتماعی وجود دارد دچار یک عقب ماندگی ۲۰ ساله در این عرصه شدهایم.
◻️ ورود روحانیت به عرصه حل مسائل اجتماعی فتح الفتوح است.
فعالیت اجتماعی کارکرد بسیار مؤثری در دین داری مردم دارد.
◻️ معمولاً وقتی رهبر معظم انقلاب دغدغهای را مطرح می کنند، نیروهای انقلابی احساس تکلیف می کنند و وارد صحنه می شود؛ سازمان دهی این ظرفیت ضرورت دارد.
امام محله باید نقش هماهنگ کنندگی و محوری داشته باشد تا کارهای موازی صورت نگیرد.
در اصول و سیاستها نباید تنوع و تعدد وجود داشته باشد.
https://hawzahnews.com/xb5kb
@HawzahNews| حوزهنیوز
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ پاسخ آیتالله علیدوست به دکتر سروش
🔹 آیتالله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی به دکتر سروش پاسخ داده است.
متن کامل یادداشت:👇
hawzahnews.com/xb5xR
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
امامان روستا در قم.MP3
21.97M
نشستی علمی با ائمه منتخب روستاهای کشور در قم-قرار گاه پیشرفت وآبادانی ✍️
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 طرح جداسازی روحانیت از سیاست
🎥 امام خمینی قدس سره
🔹 امروز طرحشان این است که روحانیین باید بروند و دعا بکنند و- عرض میکنم که- اینها. این همان طرحی است که امریکا نقشهاش را دارد و انگلستان هم از سابق داشته است و الآن هم همه دولتهایی که، ابرقدرتهایی که میخواهند ایران را بچاپند و شرق را بچاپند و از اسلام میترسند و از مظاهر اسلامی میترسند؛ این همان طرح است و من متاسفم که این طرح در قم دارد انجام میگیرد.
💠 ... این همان طرحی است که انگلستان از دویست سال پیش از این یا بیشتر طرحریزی کردند که جدا کنند روحانیت را از سیاست، جدا کنند روحانیین را از مردمی که میخواهند فعالانه کار بکنند برای اسلام؛ اینها بروند همان توی مسجدها بنشینند و دعا بکنند، آنها هم هر کاری دلشان میخواست بکنند و هر چپاولگری و هر سلطهجویی که میخواستند بکنند.
💠 در عرض پنجاه سال، که روحانیین را عقب زده بودند و هر چه هم جدّیت میکردند نمیتوانستند که کاری انجام بدهند- از باب اینکه مردم را از روحانیون کنار زده بودند- در عرض پنجاه سال، همه حیثیت شما را به باد فنا دادند و اسلام را به آنجا رساندند که برای اینکه اسلام پیروز شده است، بر ایران، گریه کردند و حرف زدند و در شعرهایشان فحش دادند و همه الواطیها را کردند.
📆 25 آبان 1359/ 7 محرّم 1401
📚جلد 13 صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه 345 تا صفحه 355
🌐 متن کامل:
b2n.ir/j77360
#رسالت_تبیین
#تبلیغ_سیاسی
#حوزه_انقلابی
@Manahejj
هیئت از عرفان بیرون می آید و حکمت از مسجد.
هیئت جای خانقاه در صوفیسم می گیرد و مسجد در حاشیه واقع می شود.
هیئت مداح محور است و مسجد آخوند محور.
بازار و بورژوازی تجاری هیئت را جایگزین مسجد کردند
هیئت را داش مشتی ها می گردانند و مسجد را نماز خوان ها.
در هیئت ها بهشت راحت داده می شود و در مسجد حساب و کتاب و انذار حاکم است.
در مسجد قرآن حاکم و ناظر است ولی در هیئت خواب و احساس.
بدون حکمت با عرفان گرایی ، جامعه به دو قطب اباحی گری در اکثریت و رهبانیت در اقلیت دچار خواهد شد.
هجوم اکثریت اباحه محور به اقلیت رهبانیت محور به بنیاد گرایی همراه با محافظه کاری اقلیت خواهد شد وسپس به بنیادگرایی رادیکال تبدیل می شود که اول فروپاشی است.
روحانیت کلمه ای است که بعد از مشروطه برای جدایی دین از جامعه بکار بردند.
قبل از مشروطه برای عالم دین کلمه ملا و آخوند بکار می بردند
ملا و آخوند را به استهزاء گرفتند و جایش روحانیت گذاشتند یعنی متعلق به عالم غیر مادی و غیر دنیوی
علمای اشرافی بعد از مشروطه این لقب را پذیرفته و آن را رواج دادند
ترکیب فقه و عرفان ، فقه را تبدیل به فقه فردی کرد و آخوند و ملا را به روحانیت
آخرین ثمره مکتب نومعتزلی نجف، سید محمد باقر صدر است
سید محمد باقر صدر در عرفی سازی اسلام بدنبال محقق نایینی در فرآیند مشروطه انگلیسی است
منطقه الفراغ راهی برای این عرفی سازی دین است کاری که محقق نایینی در مشروع سازی مشروطه انگلیسی کرد
اسلام اصول شامل و مانعی را تدوین کرده است که چیزی از آن بیرون نیست و فساد در آن راه ندارد
منطقه الفراغ سبب شده تابعین صدر به ابطال اخبار برای فراغ کردن منطقه الفراغ است روی آورند
الحاد واباحی گری ناشی از آن سرنوشت شاگردانی از او بودند که تا آخر راه او رفتند
شورش ۸۸ برای روی کار آمدن دولت روحانی بود
دولت روحانی برای برجام بود
برجام برای تهی ساختن ایران از انقلاب اسلامی بود
تهی ساختن ایران، از انقلاب اسلامی، برای نابودی جمهوری اسلامی بود
مقاومت ایران سبب سقوط مشروعیت و اقتدار امریکا شد
ورود ایران در ساختار جهانی جدید بدون حاکمیت امریکا، آینده ایران در جهان است
بایستی در مذاکرات با غرب و امریکا ، فروپاشی امریکا و غرب در دپیلماسی تحمیل تحریم و سپس نابودی اقتدار جهانی آنها در حاکمیت جهانی و رشد اقتدار ایرانی در حاکمیت جهانی دنبال کرد
شرقیان و آسیایی ها از غرب گرایان ایران متنفر وآنها را تهوع آور و سبب ننگ ایران می دانند
غرب گرایان ایران سبب شده اند که ظرفیت های غیر غربی جهان که هفتاد درصد منابع جهانی را تشکیل می دهند شناسایی نشوند و در محاسبات بین المللی ایران وارد نشوند و این گونه انحطاط ایران در حال و آینده را رقم زنند
غرب برای نجات خودش از آینده خفت بارش در جهان آینده احتیاج به مذاکره با ایران دارد.
غرب برای نجات غرب گرایان ایران و خاورمیانه ، اصرار بر مذاکره با ایران می کند
تراکم استاد و طلبه در قم منجر به رقابت های بیهوده و بی فایدگی و بی معنایی که سبب جدایی از مردم و شهر قم و ساختن ساختمان و مدرسه و پناه بردن به درون ها و... شده است سرنوشت حوزه نجف
تمرکز بر حوزه علمیه قم سبب نابودی حوزه های معرفتی ایران و نابودی تنوعات فرهنگ دینی در کشور و فقیر شدن دین در دیگر استانها شده است
وضعیت پراکندگی و تراکم علماء و طلاب ، سبب خالی شدن پایتخت و شهرهای بزرگ از عالم میدانی و عدم انعکاس مسائل به حوزه مرکزی قم، و سبب دُوری شدن معرفت دینی در قم و رکود اندیشه شده است
عدم ارتباط مستقیم علماء با دانشگاه و اساتید آن ، غرب شناسی و فهم جهان امروز در حوزه های علمیه بشدت سقوط کرده و عکس العمل آنها نسبت به غرب در حد حاشیه نویسی بر اندیشه های غربی است