هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️روز شهردار
مدیریت شهری محله محور مسجد محور امام محور امری اجماعی شده است و منوط به نصب محله یار توسط شهردار است محله یاری که با تشکیل و اداره کابینه محلی محله فاضله را تحقق می بخشد تا در نهایت مدینه فاضله سامان یابد.(قوامی)
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
رضا بوستانی:
سلام وقت بخیر استاد
برای اجرای نظریه ی امامت و امارت در کشور باید حتما در قانون اساسی تغییراتی صورت بگیرد دیگه درسته استاد؟
باتوجه به این نظریه قدرت امام جمعه ی استان از استاندار بیشتر هستش و در شهرها هم امام جمعه ی شهر قدرتش از شهردار بیشتر هستش دیگه ، درسته استاد؟
سید صمصام الدین قوامی:
✍کوچکترین نیازی به تغییر قانون اساسی و دیگر قوانین نیست ممنون.
همین الان هم امام جمعه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی قدرت بیشتری دارد .
▪️عرف بازدارندگی ندارد، نهی کافی نیست
مجلس عراق در ۲۰۱۶ تصویب کرد که وارادات، تولید و فروش مشروبات الکلی ممنوع باشد. پس از چند سال این قانون بالاخره از ابتدای اسفند ماه عملی شد و حکومت عراق یک گام مهم در مردمی شدن جلو آمد. این همان گامی است که مصدق برنداشت و باعث شد فدائیان اسلام و آیتالله کاشانی از او فاصله بگیرند.
عراق یکی از قویترین عرفهای مذهبی را دارد و مثلا نمیتوان با ایران و ترکیه مقایسهاش کرد. نه دیکتاتورهای ضدحجاب و دشمنِ هویت دینی داشتهاند نه حکومتشان با پول نفت طبقهای نوکیسه و غربگرا بر ساختار حاکم کرده. نیازی به توصیف شهرهای مذهبی هم نداریم، با این حال به قوانین دینی نیاز پیدا کردهاند.
عرف به تنهایی کار نمیکند و هنجارهای اجتماعی به قانون هم نیاز دارند. عرف را بیشتر به عنوان منبعِ قانون باید در نظر بگیریم تا ضابطِ هنجارها. در دوره پهلوی به خوبی تجربه شد که عرف نمیتواند سیاست را مهار کند؛ نه در محیط شهری، نه در سواحل و تفریحگاهها و - به خصوص - نه در محیطهای هنری مثل سینما و تئاتر.
حتی نهی مردمی هم کافی نیست. سال ۱۳۸۰ آیتالله خامنهای در همین باره تصریح میکنند: «با شیوع منكرات و با تظاهرِ به آن باید مقابله كرد. اسلام مرتكبِ منكر را نصیحت و هدایت میكند؛ اما حد هم برای او میگذارد. با صِرف زبان و توصیه نمیشود كاری كرد. قدرت نظام باید جلوِ سیرِ فحشا و فساد را بگیرد».
عدهای میگویند اگر امری مورد توافق اکثریت باشد و نسبت به آن احساسِ تهدید کنند خود مردم مانع شیوعش خواهند شد اما این ادعا ذهنی است چون اقلیت میتوانند جریان بسازند و فضا را دست بگیرند. در بحرانِ کرونا معلوم شد حتی وقتی پای جان در میان است عرف کار نمیکند و جز با قانون نمیشود آلودگی را مهار کرد.
مثالِ دیگر عدالت است. عرف نتوانسته جلوی فقر مطلق و تبعیضهای زننده را بگیرد، نهیهای رسانهای هم نه چنان اثر داشته نه فساد را کم کرده. همانطور که نمیشود اقتصاد را آزاد کرد و حمایتها را برداشت تا مردم خودشان با صدقه و خیریه یا با نقد و توصیه جامعه را عادلانه کنند در فرهنگ هم رهاسازی نتیجه عکس میدهد.
محل نزاع چگونگی اجرا است. وقتی قانونی بد اجرا شود در هجمهها اینطور القا میکنند که اشکال از خود قانون است پس باید حذفش کنند. این همان تمثیلِ متناقضنما را به یاد میآورد که اگر سقف چکه کند باید سقف را برداریم! چاره اما در ترمیمی شدن رویکردها و متناسب کردنِ برخوردها است نه حذف مقررات به طور کلی.
حکومت دینی نمیتواند احکام اجتماعی را تعطیل کند و اگر عینکِ رسانهای و مجازی را کنار بگذاریم تصدیق خواهیم کرد که محدودیت در بدننمایی و تظاهر به منکرات از حمایت مردمی برخوردار هست. شانه خالی کردنِ ساختار شاید برخی سکولارها را راضی کند اما قیمتش سرخوردگی اکثریت و - به خصوص - مدافعان است.
مجتبی دانشطلب
@madineyefazele
▪️پرسش: در الگوی محلۀ فاضله برای رفع فقر چه ساختاری پیشبینی شده است؟
مسئول مستقیم مبارزه با فقر در جامعه اسلامی امام محله و روستا است. در واقع تحقق رؤیای تاریخی شیعه با وجود امامی که شبانه همیان بر دوش میکشد و نان و طعام به فقرا میرساند، در شهرهای پرجمعیت امروز نه از عهدۀ امام جامعه و نه حتی از عهدۀ امام جمعه بر نمیآید. لذا این مسئولیت یعنی شناسائی، کمکرسانی و سرکشی مستمر به نیازمندان، تنها از عهدۀ امام محله برمیآید.
ساختار اداری و مالی مطلوب در جامعۀ اسلامی باید به شکلی طراحی شود که تمام صدقات، وجوهات شرعی و درآمد موقوفات و همچنین بودجههایی که از ناحیۀ نهادهایی چون کمیتۀ امداد برای رفع فقر اختصاص داده میشود در نهایت به امام محله رسیده و با نظارت شرعی دقیق او به نیازمندان برسد.
همچنین بخشی از فقرزدایی نیز از طریق فعالسازی ظرفیت خیرین محلی در مرکز نیکوکاری محله و کارآفرینی و توانمندسازی از طریق ایجاد چرخۀ تولید و توزیع درونمحلهای انجام میشود.
سومین و مهمترین راهبرد فقرستیزی نیز فرهنگسازی است. خواندن مکرر روایات معصومین در خصوص اهمیت رسیدگی به نیازمندان و همسایگان برای مردم، به تقویت فرهنگ مواسات و انگیزه کمک به نیازمندان در جامعه کمک خواهد کرد.
#محله_فاضله
#اتحاد_امامت_و_امارت
#نیکوکاری #امداد_اقتصادی
@madineyefazele
▪️پرسش: با توجه به وجود سازمانها و ارگانهای متعدد که با مسجد در ارتباطاند، همکاری این نهادها و تعاون و بهرهبرداری از ظرفیتهای آنها درجهت نیل به محله فاضله چگونه صورت میگیرد؟
اصلیترین راه استفاده از ظرفیت نهادهای مرتبط با مساجد تشکیل کابینۀ محلی در قالب سه شورای مجزا از سوی امام محله است. امام افرادی از ساکنان محله که توانمند، دغدغهمند و متخصص در یکی از حوزههای مورد نیاز هستند را شناسایی و نصب میکند و این افراد به واسطۀ بین محله و نهادهای رسمی تبدیل میشوند.
در این الگو هر نهاد ملی، استانی یا شهری موظف است نمایندۀ طرف تعامل خود را از بین یاران محله شناسایی کند. مثلاً شهرداری با معرفی و هماهنگی امام محله شخصی را بعنوان محلهیار، فراجا شخصی را بعنوان پلیسیار و قوۀ قضائیه شخصی را بعنوان صلحیار بعنوان نمایندۀ خود در محله به رسمیت میشناسند. این افراد هم مجری برنامهها و کمککار نهادهای رسمی در محله هستند، و هم از طرف مردم و امام محله مطالبهگر کمبودها و کاستیهای محله در حوزههای مسئولیت خود میشوند. تمام نهادها باید یکی از یاران محله را بعنوان نمایندۀ خود شناسایی و نصب کنند.
یاران محله به تعداد وزارتخانهها انتخاب میشوند و یک دولت کامل محلی را شکل میدهند. فهرستی از برخی از این مسئولیتها اینجا احصا شده است.
#محله_فاضله
#اتحاد_امامت_و_امارت #یاران_محله
#مدیریت_محله
@madineyefazele
📚کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم
ارائه دروس خارج:
فقه الادارة
اصول فقه الادارة
و تفسیر مدیریتی قرآن کریم
انعکاس اخبار کرسیهای نظریهپردازی و رسالات اجتهادی
لینک عضویت:
👇👇👇👇
https://eitaa.com/d_bonyadfeghhi1386
به امامان محلات آزمونه الگوی اتحاد امامت و امارت توصیه میشود از دروس فقه الاداره در کانال فوق استفاده کرده و دستورالعملهای مدیریتی را بر اساس دانش فقه الاداره در محله پیادهسازی کنند.
موضوع دروس خارج فقه الاداره در نیمسال جاری ارزیابی عملکرد (فقه التقییم) است.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍اقتصاد مردمی اقتصاد محله محور است
@qavami
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️شنبه انشالله مراسم افتتاح اولین دفتر رسمی اتحاد امامت و امارت با تابلو در شهداد با حضور مسئولین عالی شهر برگزار میشود که اولین تحول در خصوص این الگو در ۱۴۰۲ محسوب میشود و بلافاصله سفرهای درون استانی من برای توسعه اتحاد امامت و امارت شروع خواهد شد. این دو سه روز به تعطیلات گذشت طبیعتا. البته درس فقه الاداره اصلا تعطیل نشد و به گونه برخط منظم برگزار شد از حرم مطهر.