13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️در یک سال گذشته علائم رفتاری متعددی از اصولگرایان صادر شده است که در مجموع علامت آغاز عبور از نظام شریعت و عزم جدی برای سکولارسازی تدریجی نظام قدرت در جمهوری اسلامی است.
سکوت قابل تأمل اصولگرایان در قبال انواع فساد و هنجارشکنی و خلاف شرع در جامعه و عبور چراغ خاموش از اجرای احکام شرعی محصول غلبۀ نگرشی است که با تلفیق عرفانزدگی و غربگرایی، بیشتر به دنبال حفظ نظام قدرت است تا حفظ نظام شریعت.
تعطیلی عملی گشت ارشاد و دادسرای ارشاد، آزادسازی بی سر و صدای حجاب، سکوت و انفعال محض در برابر افزایش چند برابری مصرف مشروب، طفره رفتن از مقابله با روزه خواری، تأکید مفرط بر گسترش و ترویج توریسم، ایجاد مناطق ویژه گردشگری به عنوان حیات خلوت برای گردشگری مختلط و بیحجاب در جزایر جنوب و شمال کشور، اصرار بر ورود زنان به استادیوم، سکوت محض در قبال انفجار مفاسد اخلاقی در سینما و مدارس و دانشگاهها، خودداری از هر گونه اظهار نظر در خصوص لزوم اجرای قانون حجاب و بایکوت طرح صیانت فضای مجازی و موارد دیگر حاکی از این است که برای اصولگرایان بیشتر حفظ قدرت و جمع کردن رأی اصالت دارد تا اجرای احکام دین.
واقعیت این است که پس از همهگیر شدن شبکههای اجتماعی از ابتدای دهۀ نود، اصولگرایان همۀ هویت خود را قربانی پیروزی در مناظرات انتخاباتی و کسب رأی کردهاند. اصولگرایان امروز در قول و فعل، عملاً همان اصلاحطلبان دهه هفتاد هستند، و اصلاحطلبان امروز همان براندازها و ضدانقلابهای دهه هفتاد.
@madineyefazele
#مساجد_نمونه
مسجد جامع هرات، یکی از عجایب جهان اسلامی-ایرانی با ردی از دورههای مختلف غوری، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، مغول و صفوی
@madineyefazele
هدایت شده از اجتهاد
💢حکومت دینی منهای روحانیت و فقاهت!
✍️حجتالاسلام محمدعلی میرزایی
🔻جریانی اخیراً در لباس روحانیت و فعال در عرصۀ شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت را طرح میکند. البته حرفهایی که در این باره نوشته شده غالبا در قالب یادداشتهای تلگرامی و توییتری است با طعم سیاسی است!
تعلیق رابطه دین و سیاست از آفات قابل توجه این جریان است. نه دلشان به دین در عرصه سیاسی آنقدر قرص و محکم است که به دین نقش اساسی بدهند و ساختار دینی تعریف کنند و نه از دین آنقدر گریزانند که قیدش را بزنند و یکسره حکومت دینی را رها کنند. آنان مذبذب بین «دین غیر سیاسی» و «سیاست غیر دینی» به گمان خود راه میانهای برگزیدهاند. هم باور به حکومت دینی دارند و هم نقش روحانیت و بویژه نقش رهبری دینی و فقهی آن را در حکومت دینی رد میکنند!
طرف سخن این یادداشت، کسانی است که در این میان، تکلیف خود را نیافتهاند. دقیقا نمیدانند به کجا میروند و باید طرف چه کسی را بگیرند؟ ایدۀ حکومت دینی منهای روحانیت و فقیه از همین مصداقهاست. جوهر این ایده این است که مهمترین دلیل امام خمینی برای ولایت فقیه قوت و مزیت نسبی فقیه در برون رفت از تزاحمات است! امروزه این تزاحمات از جنس آن تزاحمات فقهایی نیست. در نتیجه فقیه هیچ امتیازی در این باره ندارد. سپس نتیجه میگیرند که نیازی و ضرورتی به حضور فقیه در حکومت دینی نیست!
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/s99421
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2_5474537629569515850.pdf
902.4K
▪️رساله آئینه شاهی اثر ملامحسن فیض کاشانی
این رساله ترجمه فارسی رساله ضیاء القلب است که در سال ۱۰۶۶ به دست عالم و مرجع بزرگ شیعه مرحوم فیض کاشانی نوشته شده و ترجمه فارسی آن نیز به دست خود ایشان انجام شده و به شاه عباس دوم هدیه شده است.
ایشان در این رساله به بررسی رابطه میان انسان و حاکم و همچنین رابطه میان عقل و طبع، شرع و عرف و عادت پرداخته است و در این خصوص که تعارض میان این عناصر از جمله تعارض بین شرع و عرف در عرصه سیاسی جامعه چگونه باید حل شود مطالبی را تألیف کرده است. ایشان ارتباط بین حاکمان عرف و شرع، یعنی شاهان و علما (یا به عبارتی امیران و امامان) را نیز بررسی میکند. همچنین در پایان، موقعیت سلطنت نسبت به شریعت و تناظر آن با موقعیت جسم و روح نیز بررسی شده است.
این رساله ادبیاتی فلسفی دارد و استنادات قرآنی و روائی و اجتهادی چندانی در ان به چشم نمیخورد، اما از آنجا که به دست یک مرجع و عالم طراز اول شیعه و شیخ الاسلام و امام جمعه حکومت صفوی نوشته شده است در بین متون سیاسی علمای شیعه حائز اهمیت بسیار زیادی است.
@madineyefazele
هدایت شده از مسجدی ها
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبتهای شنیدنی مرحوم طالبزاده پیرامون #مسجدطراز
🔹مسجد محل تفکر است
🔹مساجد باید از قبل ازاذان صبح تا آخر شب باز باشند
🔹کشورهایی مثل ترکیه و مصر و مالزی چرا مساجد شون صبح تاشب بازهست؟
🔹هیأت امنای مساجد باید رویکردشان را عوض کنند
#مرحوم_نادر_طالب_زاده
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
@masajed313
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️سخنرانی آیت الله قوامی با موضوع مدیریت در مسجد
۲۲ فروردین ۱۴۰۱، مسجد بقیة الله الاعظم قم
@madineyefazele
▪️حدود محله در شهر
آیت الله اراکی:
از روایات وارده دربارهی جوار مسجد استفاده میشود، حدود محلهی شهر چهل خانه از مسجد در هر جهت است.
صدوق روایت میکند؛
امام صادق علیهالسلام از پدرانش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت میکند فرمود: حریم مسجد چهل ذراع است و همسایگی، چهل خانه از هر سو است (وسائل الشیعه، ج۵، ص۲۰۲).
شیخ طوسی به سندش از امام صادق علیهالسلام از آباء طاهرینش از امیرالمؤمنین علی علیهالسلام روایت کرده است؛
فرمود: کسی که از همسایگان مسجد باشد و نمازهای واجبش را در صورتی که سالم باشد و کاری مانع او نباشد در مسجد نخواند، نماز ندارد (وسائل الشیعه، ج۵، ص۱۹۴).
از روایات فوق استفاده میشود:
اولاً: جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است.
ثانیاً: مراد از مسجدی که تا چهل خانه همسایه آن به شمار میآیند، مسجد محله است؛ زیرا مسجدی که در این روایات آمده است مسجدی است که نمازهای یومیه به جماعت در آن اقامه میشود که همان مسجد محل است.
ثالثاً: اینکه جوار مسجد تا چهل خانه از هر جهت است بدین معناست که مسجد، مرکز محله قرار میگیرد و هر محله عبارت است از يک مسجد که در مرکز محل قرار میگیرد و از هر جهت چهل خانه که در مجموع یک محله را تشکیل میدهند.
درس خارج فقه نظام عمران شهری جلد ۱ ص ۶۱-۶۴
@madineyefazele
▪️کسی که برای اولین بار این خشت کج را در این کشور بر زمین نهاد که مسجد نیاز به بودجه و حقوق و سازماندهی و قانونمندی و نظارت ندارد، قطعا در آخرت باید جوابگوی بسیاری از کمبودها، قصورها، ترک واجبات و مستحبات، گناهان و حتی تبعیضها و بیعدالتیهای موجود در جامعه باشد.
جامعهای که با وجود هزاران مدعی و سازمان و تشکیلات و نهادهای فرهنگی و حداقل ۲۰۰ هزار طلبه و میلیاردها بودجه فرهنگی و ریخت و پاش و ... از فراهم کردن یک مکان آرام، خلوت و #دائمی برای عبادت و ذکر و فکر انسانها عاجز است، نمیتواند نام خود را جامعه اسلامی بگذارد.
باز بودن شبانه روزی مساجد، حداکثر انتظارات جامعه مسلمان از متولیان مساجد نیست، بلکه حداقل و پیش پا افتادهترین انتظارات است.
@madineyefazele