📌 تنباکوی هندی
• نظیری غزلی کمنظیر دارد با این مطلع:
حیاتی در گذر دارم، چه سود از بود و نابودش
متاعِ روی، در نقصان چه سامان آید از سودش!
🏷️ راستش قبلا تعبیر «متاع روی دست» را زیاد شنیدم. مثل این بیت صائب:
قماش دلپذیر ماه کنعان
متاع روی بازارست امروز
متاع سر دست، متاع روی بازار و متاع روی دست همه کنایه از کم ارزشی کالا دارد. یعنی مثلا این جنسِ روی دست است و پشت بازار متاع پنهانی معمولا ارزشمندتراست.
🏷️ حالا نظیری آمده و جزء مرکب یعنی دست را حذف کرده و به این تعبیر ما دو معنا داریم:
معنای اول، همان کالای بی ارزش است به قرینه معنا و در این صورت، سود به معنای بهره و ربح است.
معنای دوم نیز روی به معنای مس است و در این صورت، سود به معنای سیاهی است که در فروش مس تاثیری ندارد و آن را میزدایند از مس!
در شکل دوم، بین سود مصراع اول و دوم، جناس تام رخ میدهد!
کتاب تنباکوی هندی:
https://eitaa.com/madras8/1162
#مسعود_یوسف_پور
#تنباکوی_هندی
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 تنباکوی هندی • نظیری غزلی کمنظیر دارد با این مطلع: حیاتی در گذر دارم، چه سود از بود و نابودش مت
رخش شمعی است دود آن کمند عنبر آلودش
عجب شمعی که از بالا به پایان میرود دودش
🔻محتشم کاشانی
هدایت شده از بشارت بهشت
1.31M
.
بهلطف خدا ازهمین امشب کتابخانه رایگان و تخصصی کانال فراخوان شعر افتتاح شد. بسم الله دوستان عزیز
#پرسشوپاسخ
#تبادل_نظر
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
📌 بلاغت حذف
• امشب در برنامه «سرزمین شعر» شنیدم یکی از داوران، حذف حرف ربط را ایراد نحوی دانستند. این بحث را میتوان ذیل عنوان «نادستورمندیهای بلاغی» رصد کرد.
نیز مقاله «بلاغت حذف در غزل سعدی» از دکتر فتوحی نیز میتواند مفید باشد.
🏷️ سعدی حقیقتا پروردگار استفاده از حروف ربط است و نیز حذف بلاغی. بنگرید:
[واجب بود که بر سخنت آفرین کنند
لیکن مجال گفت نباشد، تو در سخن!]
🏷️ مصرع دوم، چهار حذف دارد:
• نون مصدری گفتن شده گفت
• قید زمان در جمله تو در سخن ( زمانی که...)
• قید حالت در سخن (در حال سخن)
• حذف فعل اسنادی!
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 فعل اسنادی
• یک شعر خوب شنیدم از آقای فلاحی راد، که جناب سیار گفتند کثرت فعلِ است (اسنادی) به موسیقی اثر ضربه زده!
اینکه عیب کار را به زعم خود میگوییم خوب است منتها باید جایگاه فرم را هم بیان کنیم! نمیشود که همینطور راه بیفتیم و فرم را نادیده بگیریم.
یک مصرع این بود که اتفاقا باز به فعل اسنادی ایراد گرفته شد! ببینید چقدر از قضا فرمیک است:
[ که این سردار افتادهست اگر، عباس دوران است! ]
(افتادهست) ایهام تبادرِ افتادن دست را کنار نام عباس رقم زده و بسیار زیباست. باید زیبایی را شناخت و گفت. این شناخت زیباییها یعنی فرم.
نقد گرفتن ایراد نیست دوستان! این نکته را بارها و بارها و بارها در این سالها گفتم...
در همان کارگاههای ابتدایی سال پیش یعنی مترو معیار مفصلا در باب فرم صحبت کردیم. حتما مراجعه کنید.
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از علی مقدم
📌 تکنیک چپ نویسی
• در حاشیه برنامهای در تهران، یکی از شاعران زبده را دیدم که از قضا ساعاتی هم در محل اسکان باهم بودیم و گپ زدیم.
🏷️ آنجا پرسیدم شما چطور شعر را شروع کرده و ادامه میدهید؟
گفتند من همیشه چپ نویسی میکنم و حتما هم روی کاغذ باید بنویسم و اگر کاغذ نباشد نمیتوانم.
بعد هم دیدم چطور در گزینش کلمات وسواس به خرج میدهد و دارد از انتها شعر را به ابتدا هدایت میکند. برایم جالب بود که کسی در آن سن و آن طبع! چپ نویسی میکند. گمان میکنم اگر اصرار نمیکردم چیزی نمیگفتند و اکثرا هم نمیدانند.
🏷️ دیشب در برنامهای شنیدم که یکی از منتقدین فرمودند چپ نویسی کار سطحی هست و بسیار هم نقد کردند!
دوستانی که سلسله مباحث کارگاهها را دنبال میکنند حتما به آخرین کارگاه یعنی #شمشیر_پادشاه رسیده و آنجا با خنساء آشنا شدند. کسی که من ادعا کردم در فن «ضرب» حقیقتا کیمیاست.
چطوری به «ضرب» برسیم؟ چطوری به ارسال المثل نزدیک بشویم؟ چطوری بافت را درک کنیم؟
👈 چپ نویسی را اصولی دنبال کنید!
تکنیک چپ نویسی خیلی عمیق است
به زودی آن را توضیح خواهم داد ان شالله...
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
1_13601463156.mp3
16.18M
🔴 جشن نهم ربیع
▪️برداشت مشهور از حدیث رفع القلم، اشتباه است
▪️تفسیر صحیح آن در بیان امام رضا علیه السلام
═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
🔴 جشن نهم ربیع ▪️برداشت مشهور از حدیث رفع القلم، اشتباه است ▪️تفسیر صحیح آن در بیان امام رضا علیه ا
متاسفانه دیدم حتی شاعران دارند مضمونسازی میکنند با این حدیث!
دوستان حتما ویس رو گوش داده و منتشر کنند...
چیزی تحت عنوان حلال شدن حرام نداریم مطلقا. پناه بر خدا از سرودهای که امر میکند به حرام الهی!