eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
220 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 | زبان و سیر تطور مضمون تشبیه ترک کعبه به دهان باز از حیرت...پیراهن داشتن...جامه دریدن...اینها شکل صوری پرداخت هستند اما آنجا که شاعر نتیجه مفهومی می‌گیرد: دل شکسته...علی الظاهر یک قدم در سیر جلوتر رفته است. در همین بُعد صوری، نوع تشبیه و نحو کلام؛ در بدیع بودن مضمون موثر واقع شده. • کوزه کعبه، ترک خورده شد و قیمت یافت! تا که از ساقی خم آب بقایی بخورد تشبیه کعبه به کوزه، آن هم در هیئت ترکیب؛ بدیع و جدید است. شکستن کوزه و قیمت گرفتن آن هم از نبوغ و هوش مضمون یابی نشات گرفته ست. از بُعد موسیقایی، به ایهام تبادر « تا که » دقت کنید که « تاک » را در کنار ساقی متبادر می کند! نیز به ترک « خورده » هم کنار آب دقت کنید که خوش نشسته! شاعر می توانست بهره ای نگیرد از این نحو. فرضا بنویسد: کعبه چون کوزه شکست از قدم وجه الله مثل یک کوزه حرم خورد ترک، قیمت یافت خانه ی امن خدا خورد ترک چون کوزه که هیچکدام در نحو موفق نبود. ساقی خم...اشاره به غدیر هم دارد که شاعر نهایت بهره در یک بیت را جسته است و مثلا میتوانست بگوید ساقی دل، ساقی ما، ساقی خود و... این یعنی تسرّی مضمون به نحو کلام و حقیقتا شرح آن زیباست و ان شالله نکاتی خواهم گفت از مستشرقین. • به بیت جناب مقدم نگاه کنید: شکست بیت الله از قدوم سیف الله... این « شکست » علاوه بر خود کعبه، حتی به کلمه« بیت الله » هم صدق می کند و در وزن شکسته یا دارای تسکین است. استفاده درست از نحو کلام، بهره از ظرفیت های زبانی و در کل « زبان » همان عنصر مغفولی ست که متاسفانه در محافل ادبی امروز کمتر بدان پرداخته می شود. ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 نردبان | فصل اول • 1/ شعر چیست 👇👇 https://s5.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/1-sher_chist.mp4 • 2/ ساختمان شعر • 3/ هوش موسیقایی • 4/ تناسب موسیقی • 5/ ریتم و تمپو • 6/ ارکان موسیقی • 7/ تقطیع هجایی • 8/ نگاه نو • 9/ سبک شناسی • 10/ امضای اثر • 11/ قالب ها • 12/ عیار ادبی • 13/ زبان • 14/ احضار • 15/ بارها • 16/ لایه ها • 17/ مضمون سازه ها • 18/ نبض شناسی ۱ • 19/ نبض شناسی۲ • 20/ رباعی • 21/ تعلیل هنری چیست • 22/ رهیافت • 23/ مناجات در مکاتب 💠 نردبان | فصل دوم • مقدمه و مدخل: https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/maaden/0-aghazin.mp4 • 1/ موضوع و مضمون • 2/ حادثه • 3/ نقاش خیال • 4 /ژان پیر ریشارد • 5/ ادوار و اعصار • 6 / رودکی کیست • 7 / آدم الشعراء • 8 / رودکی وار • 9 / شهید بلخی • 10 / کاشت و برداشت • 11 / فرخی سیستانی • 12 / اتمام سیر خراسانی • 13/ طیلسان عربی • 14/ رتوریک در بوستان •15 / سعدی • 16/ دیگرسازی • 17 / مولوی • 18/ روایت ها و رتوریک • 19 / مضمون در سبک هندی • 20 / سه گانی مضمون 💠 دوره امکان | شعر ولایی • مقدمه ی دوره https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/0-moghadame.mp4 • 1/ هاشمیات و شعر مبلغ • 2 / اولین ها و درسهایشان • 3 / یازده قانون ابن خلدون • 4 / پنج اصل ریتوریک • 5 / شاعران مطرح • 6 / اثر و مخاطب • 7 / سیر روایی • 8/ احضار • 9 / القاء و ایقاع • 10 / اتیمولوژی • 11 / گزاره نویسی • 12 / تقدس واژگان • 13 / زبان حال • 14 / حیوان انگاری • 15 / نوآوری و ابداع 💠 کارگاهِ فرم در شعر • دوره اول | حسین منزوی. هشت ساعت صوتی + مقالات و ارجاعات. فرم / زبان / ساختار / ترکیب ها / موسیقی 💠 رویدادِ تنقیح • سه ساعت در باب بافت، ساختار و مدلهای تنقیح شعر + آخرین مقاله استاد در باب بازآرایی در شعر مدرس هشت، پایگاه اختصاصی شعر و ادب👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 هنر نویسندگی | عباس معروفی • هر داستان‌نویس دیر یا زود به یک حقیقت مسلم دست می‌یابد که خوانندگان پای‌بند تخیل او می‌شوند، نه روایت صادقانه‌اش از یک حادثه یا واقعه؛ بسیاری از داستان‌نویسان جوان به صداقت و امانت در موضوع اصرار دارند و یادشان می‌رود که صداقت و امانت تنها در کلام است که جاودانه می‌شود. نویسنده کلاً نمی‌تواند امانت‌دار خوبی باشد. رازدار بدی هم است. ✍️ این‌سو و آن‌سوی متن / عباس معروفی به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | سم سوج • همیشه فکر می‌کردم اگر زمانی داستان زندگی‌ام را بنویسم شروعی فوق‌العاده خواهد داشت، چیزی شاعرانه مثل خط اول ناباکوف: «لولیتا، فروغ زندگی من، آتش وجود من»؛ یا اگر نمی‌توانستم شاعرانه‌اش کنم، چیزی کلی مثل شروع تولستوی: «همه‌ی خانواده‌های‌ خوش‌بخت شبیه هم‌اند، اما هرخانواده بدبختی به‌طور خاص خودش بدبخت است.» مردم حتی اگر همه‌چیز را درباره‌ی این کتاب‌ها فراموش کنند این کلمات را به‌خاطر خواهند داشت. با این حال وقتی پای شروع قصه به میان می‌آید به‌نظرم بهترین شروع، شروع سرباز خوب فورد مادوکس فورد است: «این غم‌بارترین قصه‌ای است که تا به حال شنیده‌ام.» کتاب: فرمین موش کتاب‌خوان، سم سَوِج به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
💠 #گزیده_خوان | سم سوج • همیشه فکر می‌کردم اگر زمانی داستان زندگی‌ام را بنویسم شروعی فوق‌العاده خو
سم؛ بوف کور نخوانده... وگرنه می نوشت: یا مثل هدایت می نوشتم: در زندگی زخم‌هايی هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته می‌خورد و می‌تراشد! ✍️ یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مَدرَس/ ۸
سم؛ بوف کور نخوانده... وگرنه می نوشت: یا مثل هدایت می نوشتم: در زندگی زخم‌هايی هست كه مثل خوره در ان
در باب بوف کور، کتاب ممنوعه ای از دکتر سیروس شمیسا هست به نام « داستان یک روح »؛ علاقمندان مراجعه کنند...
💠 وكما يكون قلبُك تكون الدُنيا في عينيك. «قلبت هر شکلی باشد، دنیا آن‌گونه به چشمت می‌آید.» به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ کلمه، حرف، بلاغت ❌ در باب ریشه یابی و اتیمولوژی به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بازآرایی | جام کهن • شعر یادآوری تصاویر است نه خلق آن! آنچه موجب تغییر یا تاسیس مکاتب شده «rearrange» یا بازآرایی است. فکر میکنم از خرمشاهی باشد که: اساسا آفریدن و خلق کردن اثر، امر محالی ست. بلکه ذهن ما از کنار هم گذاشتن پدیده ها، به کشف دست می یازد! مسئله بازآرایی، یعنی اراده صور جدید از معانی قدیم. بنگرید: • برهنگی به برم خلعت خداداد است • غیر عریانی لباسی نیست تا پوشد کسی • جنونم جامه واری دارد از تشریف عریانی « بیدل » • هر چه جز تشریف عریانی، برایم تنگ بود • ما را به جز برهنگی خود لباس نیست « قیصر امین پور » نکته بازآرایی این است که اگر مضمون، با صورتی تکراری یا نازیبا بیاید، یا حتی اگر از مضامین ابتدایی شاعر دیگر تقلیدی صرف و بدون هنر انجام بگیرد، ابتذال است و باید پرهیز شود. ________________________________________ پ.ن: حدادعادل تعبیری دارد که: باده نو را به جام کهن ریختن... ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 درباب تصویر | نادر ابراهیمی • نویسنده نباید بگذارد که تصویرهای او فرسوده و مستعمل شوند. او اگر به دلائلی، در صد کتاب خود؛ صدبار توصیف پرواز پرندگان را می‌دهد، باید که حتی دو توصیف او به‌هم شباهت نداشته باشند و دو توصیف او به توصیفاتی که دیگران از پرواز پرندگان کرده‌اند شباهت نداشته باشد! 🔰 لوازم نویسندگی/نادر ابراهیمی/انتشارات روزبهان ______________________________ پ ن: صائب تبریزی حدود پانصد تصویر فقط با «حباب» خلق کرده ست! به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 مصاحبه | شهرآرا مسعود یوسف پور طی مصاحبه ای با حجت بخارایی از شعر هیئت و قالب بحرمرکب سخن گفت... تاریخ / ۲۸ دی ۱۳۹۹ « متن کامل مصاحبه » به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | چخوف • ساعت دروغ می‌گوید! زمان دور یک دایره نمی‌چرخد. زمان بر روی خطی مستقیم می‌دود و هیچ‌گاه، هیچ‌گاه، هیچ‌گاه باز نمی‌گردد. ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده جادوگری فریبکار بوده است. ساعتِ خوب، ساعت شنی است! هر لحظه به تو نشان می‌دهد که دانه‌ای که افتاد دیگر باز نمی‌گردد. و به یادمان می‌آورد که زمان «خط» است نه «دایره» و زمان رفته دیگر باز نمی‌گردد. نه افسوس، نه اصرار، بر اين خط بی‌انتها تاثيری ندارد. 🔰 تمشک تیغ‌دار | آنتون چخوف به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0