eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
209 عکس
98 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 کارگاه نقد • در آستانۀ پنجمین کارگاه نقد هنرجویان، سری بزنید به قسمت‌های قبلی: 🏷️ اولین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1130 🏷️ دومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1158 🏷️ سومین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1182 🏷️ چهارمین کارگاه: https://eitaa.com/madras8/1219 🏷️ نقد کتاب: https://eitaa.com/madras8/247 ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ در باب اتیمولوژی کلمه «دچار» و نمونه موفقی در شعر خانم عارف نژاد که یک پارادوکس زیبا را رقم زده‌ست.
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
🔥 کارگاه هشت ساعته استیبل دیفیوژن برای اولین بار در ایران! 📍 تضمین شرایط شغلی! 📍از صفر مطلق و بدون پیش‌نیاز 📍 با حداقل سخت افزار 📍 لینک مستقیم، نیم‌بها و پرسرعت 📍 دسترسی دائم به لینک دوره 📍 پشتیبانی ۲۴ ساعته و ارتباط با استاد 📍 کاملا دانلودی بدون قفل و پسورد! • مشاهده سرفصل های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 • رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور: https://eitaa.com/ravaaj/125 🎁 هدیه بزرگ به‌مناسبت رونمایی دوره: آموزش کامل فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته (۳۰ قسمت) و افترافکت (۱۲ قسمت) به ارزش شش میلیون تومان صورت رایگان! 🏷️ قیمت دریافت دوره به مناسبت رونمایی از 3,500,000 رسیده‌است به 850,000 تومان! 🏷️ ثبت از طریق: @Admine8 ═✧موسسه رواج | 👈 عضویت ✧═
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
56.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📥 قسمت اول کارگاه «آفرینش» 👈 کیفیت کارگاه بسیار خوب و بیان روان‌ست. حجم تا حد زیادی با اینکودرهای اختصاصی ما کاهش یافته و در هر جلسه تمارینی قرار دارد. این کارگاه هیچ مشابهی ندارد! • مشاهده سرفصل های دوره: https://eitaa.com/ravaaj/139 • رزومه مدرس دوره، استاد یوسف پور: https://eitaa.com/ravaaj/125
📌 شعر تفعیلی مقاله‌ای می‌خواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی. ظاهرا موج «شعر نثری» در تقابل با «شعر تفعیلی» قرار دارد و این منتقد به خوبی این گروه را نقد کرده. می‌گوید عمده مشکلات سرایندگان شعر نثری، عدم مطالعه شعر تفعیلی است و همین باعث شده گونه‌های ایقاعی را کم‌کاربرد بدانند... در کارگاه «حرکت آخر» مفصلا حرف می‌زنم در موردش. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 شعر تفعیلی مقاله‌ای می‌خواندم از محمدعلاءالدین عبد المولی یکی از پژوهندگان شعر عربی. ظاهرا موج «ش
اگر بخواهم با شما صادق باشم، ایراد ۹۰ درصد از شاعران فعلی، این است که نبض‌شناسی و ضرب را نمی‌دانند. آن‌ها که اندکی می‌دانند هم روش تعمیم قواعد را نمی‌دانند. ان شالله را قبل از روز بزرگداشت یعنی جمعه ۲۰ مهرماه عرضه می‌کنیم.
🏷️ دومین گزارش محفل ادبی مطلع: https://eitaa.com/6812367/1592
🔥 تعداد شرکت کنندگان در کارگاه جامع به ۱۵۰ رسید! همچنین مجموع هنرجویان دوره‌ها از پانصد و چهل نفر عبور کرد... با تشکر از همراهی و اعتماد شما عزیزان. [دوره‌های مدرس هشت هیچ مشابهی ندارند]
📌 واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های مقام معظم رهبری... این است عزت اسلام!
کماکان عرض می‌کنم نقد بیان کژی‌ها نیست! ابتدا بر منتقد مسائل زیبایی‌شناختی فرض است. اگر به علوم مربوطه آگاهی ندارید، نام «تخریب» را «نقد» نگذارید! امان از شبه منتقدین که کمر نقد را شکستند امان...
📌 رضا براهنی! • برای ما که در جریانات موج پسانیمایی و مکاتب دهه هفتاد نبودیم، مجال خوبی‌ست که به لطف بعضی شبه منتقدین علی الخصوص آن‌ها که ادبیات را تک بعدی مطالعه کردند، در نظریات شاذ رضا براهنی تامل کنیم. 🏷️ دکتر اسماعیل شفق و بسیارانی دیگر نقدهای اساسی بر نظریات شاذ و دور از خرد و بعضا بی‌کاربرد براهنی وارد می‌کنند و گاه حتی آن را «هذل» می‌دانند. 🏷️ این بعلت عناد من با شعر سپید و فراسپید، پسانیمایی و حرکت و «شعر زبان» و پست مدرن نیست! اساسا همه حرف را دکتر عبدالمولی زد. شعر نثر به شعر تفعیلی بی توجه است. اینطور بگویم که هرجا ما رفتیم سراغ عرب (فرهنگ تسری یافته در ساختار و بافت ما) سود کردیم و حاصلش شد سعدی و حافظ، هرجا رفتیم به سمت غرب (فرهنگ ناآشنای اتو کشیده) ضرر کردیم و خروجی شد شاملو و براهنی و امثالهم! 🏷️ آنکه در ادب عرب ریش سپید کند، ولله هم به ساحت معنا می‌رسد هم فرم هم تمام مسائلی که نیاز باشد. دنبال این غربی‌ها و مستشرقین نروید! آفت است! اگر هم می‌روید، قبلش از فحول عرب و پژوهندگان فارسی حتما مطالعه کنید. مطول را چندبار بخوانید! مباحثه کنید! مطول به این زودی تمام نمی‌شود! جرجانی بخوانید. اگر حوصله نداشتید حداقل «آسیمه‌های معنا» بخوانید که شرح فرم جرجانی‌ست. کتاب های بلاغت عربی همه ناب هستند. کسی که عربی نمی‌داند «بی‌سواد» است تا چه رسد به «منتقد»! این را من نمی‌گویم. بروید کمی مطالعه کنید در آثار قدما ببینید چه کسانی در مباحث خود گفتند. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
از کی تا حالا نظریات بی اساس رضا براهنی شد «مرجع» ما نمی‌دانیم! فقط می‌دانم که شبه منتقدین مشهدی باید از سر پست مدرن و نگرش براهنی‌گونه به «زبان» دست بردارند. اینها «زبان» را اصلا متوجه نشدند و الا زبانِ فارسی (زفانِ پهلوی) اصلا به شکل «زبانیت» استعمال نمی‌گردد! اسم نظریه براهنی اشتباه است چه برسد به خود نظریه
برشی از نقد اسماعیل شفق بر نظریات مضحک براهنی 👇
🏷️ شاید بتوان گفت چالش برانگیزترین بخش نظریه ی براهنی آنجاست که معتقد است برای نمایان شدن معنای زبان بودن زبان، باید دستور و معنا و منطق متوقف شود (رک براهنی، ۱۳۷۴ الف: (۱۸۷) 🏷️ بر این بخش از نظریه براهنی نقد جدی وارد است گویا او معنی را جزئی از زبان نمی‌داند. مگر زبان بدون معنی وجود دارد؟ آنچه او بیان می‌کند تنها صورت زبان و در واقع، جسمانیت زبان است. اگر جسم بدون روح بتواند زندگی داشته باشد، زبان هم بدون معنا می تواند وجود داشته باشد چگونه با در هم شکستن ساختمان دستوری و منطقی و معنایی زبان میتوانیم ادعا کنیم که اکنون زبان معنای زبان بودن خود را به ما نشان میدهد؟! آیا زبان بودن زبان تنها در ساخت آوایی و موسیقایی آن نهفته است؟ آیا در شعر باید اجزای زبان را بدون در نظر گرفتن معنای آنها به عنوان مصالحی مجزا به کار برد؟ 🏷️ براهنی در توضیح یکی از هشت قطعه شعر خود می‌گوید «زیبایی درونی آن از بی معنایی آن به وجود آمده است لذت هنری هر گونه حالت هرمنوتیکی و معنی بخشی را از آن گرفته است» (همان (۱۸۹)؛ اما مشخص نیست که کاربرد پوسته ی فاقد معنای زبان چگونه می تواند زیبایی بیافریند! (🤣🤣🤣) 🏷️ در برخی از شعرهایی که در بخش پیشین به آنها اشاره کردیم، علاوه بر نحو زبان، نظام معنایی زبان نیز تخریب شده است گاهی دلیل بی معنایی همان نحوگریزی است؛ مثلاً در این عبارت مثل همین تو که در یک همان متبلور می شد» (همان: ۵۷)، شاعر ضمیر اشاره ی (همان) را به عنوان اسم به کار برده و برای آن صفت شمارشی «یک» هم آورده است. در برخی از شعرها نیز عدم انسجام و ارتباط منطقی میان سطرها و عبارتهای شعری با یکدیگر در کنار برخی دست کاریهای صرفی و نحوی، سبب بی معنایی شده است مانند قطعه ی ۶ از شکستن در چهارده قطعه ...»؛ این قطعه از چند سطر متنافر تشکیل شده است که پیوند مفهومی روشنی میان آنها دیده نمی شود: «مردی مرا هماره به بوی تو میرواند / زیباست فصل کبوتر به چابهار / قولنج کلمه ی پیچاپیچی است که در نخاع شعر به قنداق میرسد / [...].» (همان: (۹۱) در برخی از شعرهای مجموعه خطاب به پروانه ها ساختار نحوی و معنایی زبان آن چنان به هم ریخته است که تقریباً میتوان گفت تنها مجرای ارتباطی متن با مخاطب، فقط صدا و موسیقی ظاهری کلمات است. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
« ما کیستیم؟ رودِ به طوفان درآمده» فائزه امجدیان | 👈 کانال شاعر
📌 فارسی شکر است گویا متروی تهران به مناسبت روز شعر و ادب پارسی(۲۷ شهریور) کتیبه‌های فرهنگی را در برخی از ایستگاه‌های مترو نصب کرده که هنوز آثار برخی از آن در مترو باقی مانده است و شهروندانی که از مترو استفاده می‌کنند، می‌توانند این کتیبه‌ها را با هدف استفاده از شعرهای زبان فارسی که در مکالمات روزانه‌شان طراحی شده، ببینند. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 ایهام مبیّنه • ابوالفرج رونی، استاد سخنِ انوری‌ست. بیتی دارد در قصیده‌ای که: بر نامۀ دیوان هنر، فضل تو عنوان در کشتی دریای سخا، رای تو ملاح علاوه بر تمام نکات زیباشناسانه مثل موسیقی واج‌های کشیده و تناسبات لفظی، ایهام مبینه و دوخوانیِ ملاح زیباست، ملاح به فتح میم؛ کشتیبان است و مجازا از ملح به معنای پر زدن می‌آید. به ضم میم، نمکین‌روی را گویند که نمک با سخا و دریا هر دو قرین است (یعنی از ملائماتِ ایهام مبینه هستند). این‌است که می‌گوییم بدون فهم عربی درک ظرائف سخن‌سرایان پارسی ناممکن است. مسعود یوسف پور @madras8
📌 وامداران متنبی ...عبدالقاهر جرجانی و امام فخرالدین رازی از جمله راویان شارحان و ناقدان یا خوشه چینان شعر متنبی بوده اند. 🏷️ عنصری بلخی، منوچهری دامغانی، قطران تبریزی، مسعود سعد سلمان، امیر معزی، ادیب صابر ترمذی، انوری، جمال الدین اصفهانی، ظهیرالدین فاریابی، حافظ، خاقانی، سعدی و مولانا جلال الدین رومی نیز شعر متنبی را نیک می شناختند و اغلب آنان برخی از مضامین او را باز سرایی کرده‌اند. 🏷️ حتی مؤلفان و منشیان بزرگ هم در ضمن آثار و منشآب خود به ابیات او استناد جسته اند. بدیع الزمان همدانی، ابونصر محمدبن عبدالجبار عتبی، هجویری، بیهقی، غزالی، ابوالفضل احمد بن محمد میدانی نیشابوری، عین القضاة همدانی، نصرالله منشی، نظامی عروضی، مؤید الدوله بدیع اتابک جوینی، ابن فندق، ظهیری سمرقندی، رشید وطواط، افضل الدين ابوحامد احمد کرمانی، سعد الدين وراوینی، محمد عوفی، شمس الدین محمد بن قیس رازی، بهاء الدين كاتب علاء الدين عطاملک جوینی، خواجه نصیر الدین طوسی، خواجه رشید الدین فضل الله، هندو شاه نخجوانی و وصاف الحضره از این جمله اند. 🏷️ اما بیش از همه شیخ اجل سعدی از متنبی اثر پذیرفته است. سعدی، چه در نظم چه در نثر بسیاری از مضامین متنبی را اقتباس کرده یا از او ملهم شده و کلیات او شاهد صدقی بر این پردازش شیوا و دلنشین است. این مجال استیفای همه شواهد را برنمی تابد. 🏷️ برای تتبع بیشتر در این زمینه باید به پژوهش ماندگار فرزانه سخت کوش، زنده یاد دکتر حسین علی محفوظ به نام متنبی و سعدی رجوع کرد. «کارگاه ادبیات عرب»: https://eitaa.com/madras8/1242 📌 کانال تخصصی ادبیات در ایتا @madras8