eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.7هزار دنبال‌کننده
219 عکس
100 ویدیو
11 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
25.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شهادت حضرت حمزه | استاد موید خراسانی • ای قامتِ بلند رشادت به هر زمان كوتاه بود عبای پيمبر برای تو 🔻 دو گریز در یک بیت، تعلیل هنری حذف عین از وزن، تضاد و کلی اتفاق در یک بیت! «چرا درس نمی گیریم از اساتید اعتقاد و بیان؟» استاد یوسف پور 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات ولایی https://eitaa.com/madras_8
💠 صفحه ما در اینستاگرام پس از گذشت یک ماه از شروع فعالیت، به ۳۶ هزار بازدید از پست رسیدیم که قطعا مرهون لطف شماست. اینستاگرام مدرس هشت
💠 بیست سوالی مضمونی این کارگاه در سال ۱۴۰۰ بود و برای دوستان متوسطه دوم در مدرسه منجی برگزار شد. یکی از جلسات آن تحت عنوان « بیست سوالی مضمونی» بود که نکات جالبی در راه کشف و استخراج بیان کردیم. این قسمت را با لینک مستقیم دانلود کنید👇👇 https://s9.uupload.ir/files/axanacademy/carachter/fullpack/adabiat/emkan/bist.m4v • استاد یوسف پور/ سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ / مدرسه منجی «مشهد» 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 باران | حسین منزوی به مناسبت وضعیت آب و هوا، بسیاری از دوستان در صفحات مجازی خود، وضعیتی بارگذاری می کنند و بیتی با مضمون باران قرین آن می سازند. من با مضمون باران، مضامین زیادی در خاطر دارم. اما آن بیت که کالنقش فی الحجر در سینه ام ثبت است از منزوی است: شتک زده ست به خورشید، خون بسیاران بر آسمان که شنیده ست از زمین باران؟ حقیقتا در قلمروی مضمونی باید گفت « زمین شد شش و آسمان گشت هشت » 💠 «مدرس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات https://eitaa.com/madras_8
💠 حکایت دنیا | ملا مهرعلی خوئی در احوالات مُلا آمده که روزی مقابلش دو کودک بر سر گردویی نزاع داشتند، یکی از کودکان با چوب به چشم دیگری می زند و متواری می شود. ملا جلو می رود و گردو را می شکند. چون گردو را از مغز تهی می بیند، ناگاه می زند زیر گریه.... می پرسند چرا گریه می کنی؟ می گوید این گردو پوچ بود! و مَثَل دنیا همین گردوی پوچ است که جماعتی بر آن نزاع دارند... • از صائب است: جهان، استخوانی ست بی مغز صائب! به پیش سگ انداز این استخوان را! 📝 @madras_8 | پایگاه تخصصی ادبیات
8-lahnshenasi.mp3
33.28M
💠 لحن شناسی | جلسه هشتم کارگاه فن بیان 🔗 در این ویس، اجمالا با بحث جایگاه واج در موسیقی کلام آشنا می شویم. این دوره سال 1398 برگزار شد. • مدرس: مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
47.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 یازده قانون ابن خلدون | قسمت سوم دوره 🔥 حتما مشاهده کنید! 👈 این یک قسمت از دوره کامل امکان هست برای عزیزانی که مایل بودند بیشتر در باب دوره بدونن 🎁 این دوره رو با تخفیف ویژه می تونید تهیه کنید! از کجا؟ 👈 از این لینک | مدرس هشت
💠 | ابریقابریق، بمعنی ظرف سفالین است و طبق نظر مفسرینی مثل طوسی و ابن درید، معرب است و اصل آن در فارسی « آبریز» است. این کلمه تنها یکبار و به صورت جمع در قرآن کریم سوره مبارکه واقعه بکار رفته و در شعر شاعرانی چون اعشی و ابونواس دیده شده است. به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بر همه معنا صادق | خاقانی • گویند خاقانی مدعی است که از تمام معنای کلمه در شعر بهره جسته... مصادیق فراوانی دارد که یکی از آنها را در کتاب اخیرم به نام بازآرایی آورده ام: در ده رکابِ می، که شعاعش عنان زنان بر خنگ صبح، برقع رعنا برافکند نخست رکاب، هم بمعنی رکاب اسب با توجه به معنای اسب داشتن خنگ، هم جام شراب به تناسب می، هم حلقه به تناسب دیگر معنای خنگ. خنگ هم بر معنای مست، هم اسب خاکستری ( به تناسب گرگ و میش صبح ) و هم لباس سپید به تناسب برقع! و نیز، حافظ شیراز بی شک مهندسی و معماری زبان را وامدار ذهن خلاق اوست و بیشترین وام را از خاقانی گرفته. در خصوص همین بیت، حافظ می گوید: ساقی چراغ می به ره آفتاب دار ✍️ مسعود یوسف پور «مَدرَس هشت» پایگاه تخصصی ادبیات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 کوری | ژوزه ساراماگو • طی سفرم به اصفهان، کتاب کوری را برای کوتاهی طریق، رفیق برگزیدم. برنده نوبل ادبیات است و کاری هم به مواضع اعتقادی او ندارم. چیزی که باعث می شود کوری را دنبال کنید ( ترجمه مینو مشیری ) بی شک تشبیهات صوری و سبک توصیف اوست که باعث شده برخی قلم او را با گابریل گارسیا قیاس کنند. در ابتدای امر، فردی پشت چراغ قرمز دچار نوعی کوری می شود که همه چیز را سفید می بیند... فردی به کمک او آمده، دستش را گرفته و جلوی خانه از او می پرسد چی حالی داری؟ کور جواب می دهد: انگار در دریای شیر غوطه ورم! (از جهت سفید دیدن اشیاء) مرد دستش را رها می کند. اینک اولین تجربه کور اتفاق می افتد، یعنی همان مدد جستن از دست ها برای راه رفتن. اینجا خود نویسنده، در وصف حرکت دست های کور می نویسند: « بله! گویا کسی در دریای شیر شنا کند! » ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | افسر کرمانی میرزا مهدی قلی خان کرمانی، ملقب به « افسر الشعراء»، موسس اولین محفل ادبی کرمان، دو دیوان دارد که بسیاری از سروده هایش در دسترس نیست اما مدح خاندان رسالت است. بیتی دارد که تشبیه صوری آن مرا به فکر واداشت: چو یوسف شد نهان، خورشیدِ خاور در چهِ مغرب وز این اندوه آمد چشم یعقوبِ جهان اعمی... کاری به کارکرد « آمد» در مصرع دوم با توجه به رفتن خورشید و نیز موسیقی و جناس جهان و نهان ندارم! صورت فلکی دلو، فرو شدن در چاه، سیاهی دیدن کور و تشبیهش به شب و موسیقی چشمِ ( چشمه ) و این موارد بسیارها بر من عذب بود! ✍️ مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
هر چیزی را نگو، نخوان، ننویس! ❌ • ابن حِجّه حَمَوی از ادباء عرب، نقلی دارد که باید با طلا نوشت: در غزلی که برای پیامبر ( بخوانید خاندان رسالت ) سروده می شود، باید جانب ادب رعایت گردد. شایسته نیست آنگونه که معشوق را وصف می‌کنند توصیف شود. نظیر سفیدی ساق یا سرخی گونه! یا امثالهم! ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═