eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.6هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
131 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾 معروف است، اگر کسی برای شیخ خضر شلّال فاتحه بخواند، پلو نصیبش می‌شود. ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● مرحوم شیخ آقا بزرگ ظاهراً در شرح حال شیخ خضر شلّال - که معاصر صاحب جواهر بوده است - در کتاب «اعلام الشیعه» در جزء «الکرام البررة» نوشته است از آقای شریعت - که استاد آقای شیخ آقا بزرگ بوده - شنیدم که می‌فرموده است: ● من اوایل طلبگی از نظر کتاب در مضیقه بودم و کتاب‌های مورد احتیاجم را گاهی از استادم شیخ محمد حسین کاظمینی یا کاظمی که ساکن نجف بود - همان که شیخ عباس اسمش را در قضیه حاج علی بغدادی در «مفاتیح» نقل کرده است - عاریه می‌گرفتم و بعد از استفاده آن را برمی‌گرداندم. ● یک وقت به کتاب «قواعد» علامه احتیاج پیدا کردم، با خود گفتم: بروم و از استادم بگیرم و استفاده کنم و بعد رد کنم. آمدم، به قبر شیخ خضر شلّال رسیدم. در آن وقت قبرش داخل نجف بود. معروف بود که اگر کسی برایش فاتحه بخواند، پلو نصیبش می‌شود. ● قبرش در قسمت بازار قبله بود. گفت آنجا که رسیدم، یک دفعه متوجه شدم که الآن وقت گرمای هواست و الآن استاد خواب است و اگر بخواهم در این وقت بعداز ظهر به خانه‌اش بروم، سبب ایذای او می‌شوم. لذا گفتم که مقداری برای شیخ خضر قرآن بخوانم، تا وقتش فرارسد و بروم. ● «یس» یا سوره دیگری خواندم و به منزل شیخ محمد حسین رفتم. در زدم، ولی جوابی نشنیدم. مدتی صبر کردم. دوباره در زدم. حاج شیخ محمد حسین خودش در را باز کرد و کتاب «قواعد» علامه را به من تسلیم کرد و گفت: من خواب بودم؛ در خواب شیخ خضر شلّال به من گفت: فلان کس به کتاب «قواعد» علامه احتیاج دارد و من مرتبه اولی که در زدی، رفتم سراغ پیدا کردن کتاب «قواعد» و علت اینکه قدری طول کشید، آن است که می‌گشتم کتاب را پیدا کنم. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۱؛ ص۴۹۳ @madras_emb
رُؤیةُ الهِلال بالعِین المسلَّحة.pdf
254.4K
📄 نوشتاری پیرامون عدم کفایت چشم مسلّح در ثبوت هلال @madras_emb
🕯 دعایی صحیح السند برای هر شب از ماه مبارک رمضان مرحوم کلینی در کافی با سند صحیح از محمّد بن عطیه از وجود مبارک امام صادق صلوات‌اللّه‌علیه نقل می‌کند: در دعا در ماه رمضان در هر شب می‌گویی: «اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ‌، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ‌، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ‌ سَيِّئَاتُهُمْ‌، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ‌، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ‌، وَ أَنْ تَجْعَلَ‌ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ‌ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي، وَ أَنْ‌ تُوَسِّعَ عَلَيَّ فِي رِزْقِي، وَ أَنْ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ‌، وَ لَا تَسْتَبْدِلَ بِي غَيْرِي». شیخ طوسی نیز در تهذیب با سند صحیح، مشابه همین روایت را با کمی اختصار، به نقل از کتاب ابن ابی عمیر نقل می‌کند. 📚 الکافی: ج۴، ص۱۶۱؛ التهذیب: ج۳، ص۱۰۲. 🔗زبدة الفوائد @madras_emb
🗓تقویم شیعه؛ ● ششم ماه رمضان سالروز تحمیل ولایت‌عهدی و ضرب سکهٔ به نام مبارک حضرت رضا علیه‌السلام (۲۰۱.ق) ● ريّان بن صلت گوید: بر حضرت رضا علیه‌السلام وارد شدم و عرضه‏ داشتم یا ابن رسول اللَّه مردم می گویند: شما با کمال زهد به دنیا و پارسائى که اظهار می‌دارید با این حال ولایتعهدى مأمون را پذیرفته ‏اید؟! حضرت فرمودند: «قَدْ عَلِمَ اللَّهُ كَرَاهَتِي لِذَلِكَ فَلَمَّا خُيِّرْتُ بَيْنَ قَبُولِ ذَلِكَ وَ بَيْنَ الْقَتْلِ اخْتَرْتُ الْقَبُولَ عَلَى الْقَتْلِ» خدا خود می‌داند که من تا چه حدّ این کار را نمى‌پسندیدم، ولى وقتى که امر دائر شد میان قبول این امر و کشته شدن، آن را بر قتل نفس برگزیدم. واى بر ایشان! آیا نمی‌دانند که یوسف پیامبر بود و چون ضرورت اقتضا کرد به «پادشاه» مصر گفت: اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ، مرا هم ضرورت و ناچارى با کمال اکراه و نارضایتی بدین کار کشید و پس از اینکه مشرف بر هلاک بودم آن را به اکراه پذیرفتم؟ و در این امر داخل نگشتم مگر مانند کسى که از آن خارج شده باشد، و شکایت را به خدا می‌برم و از او یارى می‌جویم. 📚عیون اخبار الرضا علیه‌السلام؛ ج۲؛ ص۱۳۹ @madras_emb
💡تذکری پیرامون اخذ از کتب لغت ❖ آیت‌الله‌ سیدباقر موسوی درچه‌ای: ● یکی از مسائلی که در اخذ از کتب لغت باید مورد توجه قرار گیرد این است که لغویون در بسیاری از موارد از کتب قبل خود اخذ کرده‌اند و فحص جدیدی انجام نداده‌اند و کتب لغویون قبلی را تلخیص کرده‌اند. فلذا ازدیاد و جمع کلام لغوی‌ها به درد نمی‌خورد. ● لغویون عامه برای اینکه مثلا لفظ مولا را مجمل کنند یا مشتبه کنند و یا برای تصحیح عقیده خود، از ابتدا برنامه داشته‌اند؛ مثلا ده معنا برای کلمه مولا بیان می‌کند تا معنای آنرا مشتبه کند. بسیار در لغت، مخصوصا در کتابهای معارفی که برای آنها مشکل پیدا می‌کنند، کار کرده و برنامه داشته‌اند. ● خیانت به مذهب منحصر در جعل حدیث و منع نقل روایت و از بین بردن آنها نبوده، بلکه در خود لغت اینها از همان ابتدای غصب خلافت کار کرده‌اند. 🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ @madras_emb
🌼 حُسن خلق در ماه مبارک ... أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ‏ حَسَّنَ‏ مِنْكُمْ‏ فِي‏ هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ‏ كَانَ‏ لَهُ‏ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَام‏ .... 📚عيون أخبار الرضا عليه‌السلام؛ ج‏۱؛ ص۲۹۶ رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: هر كس اخلاقش را در اين ماه نيكو کند، در آن روز كه گام‌ها بر صراط مى‌لغزند، براى او وسيلۀ عبور از صراط خواهد بود. @madras_emb
درچه ای 4.mp3
1.16M
💡سخنران باید قبل از منبر رفتن مبنای خود را در باب حجیت خبر واحد در فروع و اصول مشخص کرده باشد. ❖ آیت‌الله‌ سیدباقر موسوی درچه‌ای: ● اگر از بعض اهل منبر بپرسیم مبنای شما (یا مبنای مرجع شما) در حجیت خبر واحد در فروع و اصول چیست؟ نمیتواند پاسخ دهد. چنین شخصی چطور برای مردم منبر می‌رود؟! ● یکی از عللی که مردم در سابق از قوت اعتقادی برخوردار بودند، بخاطر منبرهای خیلی قوی بوده. گاهی مراجع می‌گویند فلان مساله مهم را از فلان منبری شنیدیم. ● آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مطلبی را نقل می‌فرمود و تحسین هم می‌کردند که: مرحوم آقای آیتی بالای منبر این مساله رو مطرح کردند که در روز قیامت بالاخره از مردم سوال می‌شود یا خیر؟ خداوند در یک جای قرآن می‌فرمایند: «لا يُسئَل‌ُ عَن‌ ذُنُوبِهِم‌ُ المُجرِمُون‌َ» و در آیه دیگر آمده است: «قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ». یک آیه می‌فرماید سوال می‌شود و آیه دیگر می‌فرماید سوال نمی‌شود. آقای آیتی مطرح کردند که دو نوع سوال داریم، سوال «ما فعلتَ؟» و سوال «لما فعلتَ»، و خیلی این دو فرق میکند. یک وقت می‌گویند چه کردی؟ که اوضاعش را بدانند و یک موقع از ظاهرش مشخص که چه کرده، اینجا سوال می‌کنند که چرا اینچنین کردی. «قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» سوال از چرایی است، و سوال در «لا يُسئَل‌ُ عَن‌ ذُنُوبِهِم‌ُ المُجرِمُون‌َ» برای علم است. 🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ @madras_emb
موسوی 8.mp3
2.14M
بخاطر فرار از غلو در دام تقصیر نیفتیم ❓پاسخ به اشکالی پیرامون علم امام ❖ حجت الاسلام و المسلمین موسوی: خداوند قبل از نزول قرآن، علم به آیات آنرا داشته است. آیا میتواند علم به آیات را قبل از نزول به بشر بدهد؟ 🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ @madras_emb
🕯عظمت یعنی آرامش برای هدف آفرینش ذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ يَسَارٍ أَنَ‏ خَدِيجَةَ بِنْتَ‏ خُوَيْلِدٍ وَ أَبَا طَالِبٍ‏ مَاتَا فِي عَامٍ وَاحِدٍ وَ تَتَابَعَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ الْمَصَائِبُ بِهَلَاكِ خَدِيجَةَ وَ أَبِي طَالِبٍ وَ كَانَتْ لَهُ وَزِيرَةَ صِدْقٍ عَلَى الْإِسْلَامِ وَ كَانَ يَسْكُنُ إِلَيْهَا. 📚إعلام الورى بأعلام الهدى؛ ص۵۳ خديجه وزیر و دستيارى راستين براى اسلام بود و رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله به وجود او آرامش مى‌يافت. @madras_emb
🧑‍🦯متکدیان خیابانی پرداخت صدقه یا سایر وجوه مالی به کسی که تکدی‌گری می‌کند ولی احتمال داده نمی‌شود که از اضطرار و ناچاری به چنین کاری دست زده باشد، جایز نیست (حتی اگر فقیر بودن وی محرز باشد). 📚احکام کاربردی؛ ص۱۵۰ @madras_emb
🌖 وقت نماز صبح در لیالی مقمره ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● حاج آقا رضا همدانی در کتاب صلاة "مصباح الفقیه" استظهار کرده که نظر فقها درباره وقت فریضه صبح در لیالی مقمره (شب‌های مهتابی) تأخیر نماز تا غلبه نور فجر بر نور مهتاب (یعنی حدود یک ربع ساعت) است. ● آقایان معاصر در این مسأله اختلاف‌نظر دارند. یک وقت آقای میلانی قم آمده و ظاهراً به منزل آقای صدر وارد شده بود. آقایان قم برای دیدار با ایشان به منزل آقای صدر رفتند. در آن مجلس آقای حجّت و آقای خمینی و آقای والد هم تشریف داشتند. در آن جلسه آقای خمینی که در این مسأله با حاج آقا رضا همدانی هم‌نظر بود، نظرشان را طرح کردند و آقایان دیگر با این‌که نظرشان با آقای خمینی مخالف بود، ایشان را ردّ نکردند. آنها می‌گفتند: همان‌گونه که وقتی ابر مانع رؤیت باشد، کسی قائل به تأخیر نمی‌شود، شب‌های مهتابی هم همین‌گونه است. ● مرحوم آقای خمینی می‌گفتند: مسأله مهتاب از سنخ ابر نیست. در شب‌های ابری، میان سیاهی و سفیدی تمییزی وجود دارد، منتهی در اثر سُتره [پوشش] برای ما قابل رؤیت نیست. یعنی ثبوتاً تمییز هست ولی اثباتاً تمییز نیست. نظیر این‌که رنگ سفید و سیاهی در تاریکی شب قابل تشخیص نیست ولی امتیاز ثبوتی دارند. ● امّا در شب‌های مهتابی دخول وقت قابل تمییز ثبوتی نیز نیست. نظیر این‌که عبارت «الله اکبر» نوشته شود و با همان مرکّب، سفیدی اطراف آن پر شود به گونه‌ای که با اطرافش وجه تمایزی نداشته باشد. در اینجا «الله اکبر» ثبوتاً نیز نیست، زیرا نوشته وقتی نوشته است که با اطرافش امتیاز ثبوتی داشته باشد. این غیر از آن فرض است که «الله اکبر» ثبوتاً نوشته شود و در اثر تاریکی قابل رؤیت اثباتی نباشد. ● آقای خمینی به چای دو رنگ مثال می‌زد که قبل از هم زدن امتیاز ثبوتی دارد و در تاریکی شب هم ثبوتاً بین دو رنگ امتیاز است ولی اگر با قاشق هم زده شود، دیگر امتیاز ثبوتی هم از بین می‌رود. ایشان لیالی مقمره را به چای دو رنگی که هم زده شود، تشبیه می‌کرد. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۵۲ @madras_emb
🌘 وقت نماز صبح ● با اطمینان به طلوع فجر می‌توان نماز صبح را خواند. در نواحی مختلف ایران، با تاخیر حدود پانزده دقیقه پس از اذان رسانه‌ها، مطمئناً طلوع فجر رخ داده است. (به حسب مناطق و فصول مختلف، این فاصله زمانی متفاوت است) در این باره می‌توان براساس تقویم "أبوثمامه" موسسه لواء عمل نمود.(۱) ● البته در خصوص شب‌های مهتابی (دوازدهم تا بیست‌و‌پنجم ماه قمری) تا روشن شدن افق باید احتیاط کنند و نماز صبح را ده دقیقه پس از آن [تقویم موسسه لواء] بجا آورند. -------------------------------------------- ۱. برای روزه نیز تا پیش از حصول اطمینان به طلوع فجر، امساک لازم نیست هر چند احتیاط خوب است. 📚احکام کاربردی؛ ص۲۳۱ @madras_emb