eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
992 عکس
95 ویدیو
126 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️ ادامه مطلب قبل: ● توضیح اینکه، کلمه «المستقرّین» دو نسخه بدل دارد؛ «المستوفرین» با فاء، «المستوقرین» با قاف. بودن این سه کلمه از نظر معنا اشکالی ندارد و در «مفاتیح» نسخه بدل اول ذکر شده، ولی مجلسی اول در «لوامع صاحبقرانی» می‌نویسد: در نسخه «تهذیب» به خط شیخ طوسی و «المستقرّین» است؛ یعنی «مطمئن است قلوب ایشان به ذکر الهی». لذا نسخه بدل ها حذف شد. ما این را حذف کردیم. لوامع صاحبقرانی؛ ج۸؛ ص۶۹۲ ● کلمه «أدمنتم» ارجح از «أدمتم» است؛ زیرا در جملات «فعظّمتم جلاله و أکبرتم شأنه و مجّدتم کرمه و أدمنتم ذکره و وکّدتم میثاقه و احکمتم عقد طاعته» در «أکبرتم» و «أدمنتم» و «أحکمتم» که بعد از «عظّمتم» و «مجّدتم» و «وکّدتم»، قرار گرفته، سجع رعایت شده و در «أدمتم» چنین نیست و در نتیجه «أدمنتم»، که در «مفاتیح» در حاشیه است، ارجح از «أدمتم» است که در متن است. ● در «مفاتیح» جمله زیارت «سننتم سنّته» است، ولی در نسخه هایی از «فقیه» و «عیون» و «تهذیب»، «سننه» به صیغه جمع جای «سنته» به صیغه افراد آمده است و با در نظر گرفتن صیغه‌های جمع در جملات قبل: «بیّنتم فرائضه و أقمتم حدوده و نشرتم شرائع أحکامه»، در اینجا کلمه جمع انسب خواهد بود، خصوصاً با ملاحظه کلمه «فرائض» که معمولاً در مقابل «سنن» قرار می‌گیرد، نه در مقابل «سنّت». ● «السبیل الأعظم» در نسخه هایی از «فقیه» و «عیون» و «تهذیب» وجود دارد، ولی در حاشیه «مفاتیح» چنین آمده است: «هذه الفقرة لیست فی الأصل لکنّها مذکورة فی کتب العلامة المجلسی». «عادی» در چاپ «مفاتیح» که پیش این جانب است «عاد» بی یاء ضبط شده که قطعاً غلط است. «من عاداکم فقد عاد الله»، «عاد الله» نوشته است، نه «عادی الله». ● کلمه «نجا» که ناقص واوی است و باید با الفِ آخر نوشته شود و در «تهذیب» و بعضی نسخ «عیون» با الف نوشته شده، در «فقیه» و نسخه چاپیِ «عیون» و «مفاتیح» «نجی» با یاء آمده که غلط است. ● جمله «و له تسلّمون» که بعد از جمله «و به تؤمنون» قرار گرفته، انسب این است که با سکونِ سین باشد، زیرا «ایمان» و «اسلام» مقابل هم قرار می گیرند، نه «ایمان» و «تسلیم». ● کلمه «سعِد» در جمله «سعد من والاکم» که بعد از آن «هلک من عاداکم»، آمده با کسر عین که از ماده «سعادت» است، به نظر از «سعَد» با فتح عین که به معنای «یَمُنَ» است، ارجح است و در «لوامع» نیز کلمه را به «سعادتمند شده»، ترجمه کرده است. ● «یُکَرّ» در مفاتیح «یَکِرّ» با فتح اول و کسر کاف ضبط شده؛ در حالی که «یکِرّ» با کسر کاف در لغت مذکور نیست. در نسخه‌های معتبر «یَکُرُّ»، به فتح اول و ضم کاف و «یُکَرُّ»، به ضمّ اول و فتح کاف آمده است. وقوع این کلمه در بین فعل های مجهول مانند «یُحشَرُ فی زمرتکم و یُکَرُّ فی رجعتکم و یُمَلَّکُ و فی دولتکم و یُشَرَّفُ فی عافیتکم و یُمَکَّنُ فی أیّامکم» سبب ترجیح نسخه فعل مجهول است. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۸۷ @madras_emb
🌹دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمن این نظر داری؟ ● ... بطحائى ‏علوى از امام هادی علیه‌السلام نزد متوکل سخن چينى كرد كه برای حضرت پول و اسلحه مي‌فرستند، متوكل به سعيد دربان گفت: «اهْجُمْ‏ عَلَيْهِ بِاللَّيْلِ‏ وَ خُذْ مَا تَجِدُ عِنْدَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ السِّلَاحِ وَ احْمِلْهُ إِلَيَّ»؛ شبانه بر او حمله كن، و هر چه پول و اسلحه نزدش بود، بردار و نزد من بياور. ● ابراهيم بن محمد گويد: سعيد دربان به من گفت: شبانه به منزل حضرت رفتم و با نردبانى كه همراه داشتم به پشت بام بالا رفتم، آنگاه چون چند پله پائين آمدم، در اثر تاريكى ندانستم چگونه به خانه راه يابم ناگاه حضرت مرا صدا زد: 👈«سَعِيدُ مَكَانَكَ‏ حَتَّى يَأْتُوكَ بِشَمْعَةٍ فَلَمْ أَلْبَثْ أَنْ أَتَوْنِي بِشَمْعَةٍ»؛ اى سعيد! همان جا باش تا برايت چراغ آورند، اندكى بعد چراغ آوردند، من پائين آمدم. ● حضرت را ديدم جبه و كلاهى پشمى در بردارد و جا نمازى حصيرى در برابر اوست، يقين كردم نماز مي‌خواند، به من فرمودند: اتاقها در اختيار تو، من وارد شدم و بررسى كردم و هيچ نيافتم. در اتاق خود حضرت، كيسه پولى با مهر مادر متوكل بود و كيسه سر به مُهر ديگرى، به من فرمودند: جا نماز را هم بازرسى كن. چون آن را بلند كردم، شمشيرى ساده و در غلاف، در زير آن بود، آنها را برداشتم و نزد متوكل رفتم، چون نگاهش به مُهر مادرش افتاد كه روى كيسه پول بود، دنبالش فرستاد، او نزد متوكل آمد. ● يكى از خدمتگزاران مخصوص به من خبر داد كه مادر متوكل به او گفت: هنگامى كه بيمار بودى و از بهبوديت نااميد گشتم، نذر كردم، اگر خوب شدى از مال خود ده هزار دينار خدمت او فرستم، چون بهبودى يافتى، پولها را نزدش فرستادم و اين هم مُهر من است بر روى كيسه. متوكل كيسه ديگر را گشود، در آن هم چهار صد دينار بود، سپس كيسه پول ديگرى به آنها اضافه كرد و به من دستور داد كه همه را خدمت حضرت برم، من كيسه‌ها را با شمشير خدمتش بردم و عرض كردم: آقاى من! اين مأموريت بر من ناگوار آمد، فرمود: «ستمگران بزودى خواهند دانست كه چه سرانجامى دارند». 📚الكافي؛ ج‏۱؛ ص۴۹۹ @madras_emb
💠 خداشناسی در کلام حضرت هادی علیه‌السلام عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه السلام قَالَ: إِنَ‏ اللَّهَ‏ لَا يُوصَفُ‏ إِلَّا بِمَا وَصَفَ‏ بِهِ‏ نَفْسَهُ‏ وَ أَنَّى يُوصَفُ الَّذِي تَعْجِزُ الْحَوَاسُّ أَنْ تُدْرِكَهُ وَ الْأَوْهَامُ أَنْ تَنَالَهُ وَ الْخَطَرَاتُ أَنْ تَحُدَّهُ وَ الْأَبْصَارُ عَنِ الْإِحَاطَةِ بِهِ نَأَى فِي قُرْبِهِ وَ قَرُبَ فِي نَأْيِهِ كَيَّفَ الْكَيْفَ بِغَيْرِ أَنْ يُقَالَ كَيْفَ وَ أَيَّنَ الْأَيْنَ بِلَا أَنْ يُقَالَ أَيْنَ هُوَ مُنْقَطِعُ الْكَيْفِيَّةِ وَ الْأَيْنِيَّةِ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ جَلَّ جَلَالُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ. 📚تحف العقول؛ ص۴۸۲ حضرت امام هادی علیه‌السلام فرمودند: همانا خداوند را نتوان وصف کرد مگر به آنچه خود، خویشتن را وصف فرموده است. و چگونه توان وصف نمود آن که حواس از درکش عاجز است، و اوهام از دست‌یابی به او ناتوان، و اندیشه‌ها از محدود ساختنش درمانده، و دیدگان از احاطه بر او بازمانده است؛ در نزدیکی‌اش دور است و در دوری‌اش نزدیک. چگونگی را چگونه ساخت، بی‌آنکه بتوان گفت چگونه است، و مکان را مکان بخشید، بی‌آنکه بتوان پرسید کجاست. او فراتر از هر چگونگی و مکان است. یکتای یگانه‌ای که جلال و شکوهش والاست و نام‌های مقدسش پاک و منزه است. @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 اسامی ممتازین امتحان شفاهی آذر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۳ 🔹پایه ۷ 1. آقای علی خدابنده لو 2. آقای سیدحیدر امامیان 3. آقای علی زرگر 4. آقای محمدحسین مظلومی 5. آقای حمیدرضا حکیمی 6. آقای محمدحسن طاهری پاکدل 7. آقای محمود نعمتی 8. آقای محمدجواد ناصر بخت 9. آقای محمدامین اصفهانی 🔹پایه ۸ 1. آقای سیدعلی حسینی 2. آقای سیدحسین موسوی 3. آقای امیرعلی فضیلی نژاد 4. آقای امیر جعفری 5. آقای محمدطاها علی آبادی 6. آقای مهدی جهاندیده 7. آقای علیرضا رحیم پور 8. آقای فرید کریم پور 9. آقای محمدجواد مرندی 🔹پایه ۹ 1. آقای محمدمهدی خدابنده‌لو 🌹و جَعَلَنا مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدى بِهُداكُم ...
💠 قیاس مراسیل شیخ صدوق به مراسیل ابن ابی‌عمیر ❖ آیت‌الله محمدتقی شهیدی: ● نوعاً اشکال کردند که مرسلات صدوق اعتباری ندارد و لو این ارسال، ارسال جزمی هم باشد مثلا بگوید: قال الصادق علیه‌السلام. ● کسانی که مراسیل جزمیه صدوق را قبول دارند می‌‌گویند اگر صدوق بگوید رُوی اعتبار ندارد، اما اگر بگوید قال، صدوق کسی نیست که بدون علم اسناد قطعی بدهد به امام، قول به غیر علم نمی‌کند، قول به غیر علم حرام است، لاتقلّ مراسیل الصدوق عن مراسیل ابن ابی‌عمیر. ● ما در جای خودش عرض کردیم: مراسیل ابن ابی‌عمیر شهادت شیخ طوسی پشتش هست که «عرفوا بانهم لایروون و لا یرسلون الا عن ثقة»، و مراسیل شیخ صدوق هم‌چون پشتوانه‌ای ندارد. و اصلا معلوم هم نیست که در آن زمان فرق می‌‌گذاشتند بزرگان ما بین رُوی و قال، ‌شاید قال هم که می‌‌گفتند در عرف آن‌ها یعنی قال علی ما رُوی عنه. ● بر فرض هم صدوق بگوید من چون حجت دارم که این کلام از امام صادر شده می‌‌گویم قال، ‌خب حجت عند الصدوق کی می‌‌گوید حجت عندنا است، صدوق شاید خیلی آسان می‌‌گرفت در حجیت خبر ثقه ما اینقدر آسان نمی‌گیریم. 🔺خارج فقه؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ @madras_emb
💡توصیف مرحوم علامه مجلسی در کلام مرحوم سید نعمت الله جزائری ● و لقد عاشرته أعواما كثيرة ليلا و نهارا فما رأيت منه فعل مباح فضلا عن المكروهات، لأنه كان ممتثلا قول النبي صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله «يا أبا ذر! ليكن لك في كل شي‌ء نية حتى في النوم و الأكل». بل كانت أفعاله كلها طاعات. ● و كان مع شباب سنه الشريف قد تتبع العلوم تتبعا لم يقاربه أحد من فضلاء عصره، سيّما علم الحديث، و ما كنت أسأله في حلّ حديث الا و قد أجابني بحديث مفصل يشتمل على حلّ ذلك الحديث المجمل. ● و قد كان يعظ الناس في مسجد الجامع في اصفهان، فما رأيت أفصح منه و لا‌ أحلى منه منطقا. ● و قد كانت الأخبار التي نطالعها في الليل اذا سمعناها منه في النهار نكون كأنّا لم نسمعها من حسن تقريره و عذوبة منطقه. ● و في وقت كتابة هذه الكلمات كان زائرا لمولانا الرضا عليه‌السّلام متعنا اللّه بطول بقاه، و حشره في الآخرة مع من كان يتولاه. 📚كشف الأسرار في شرح الاستبصار؛ ج۲؛ ص۷۵ @madras_emb
💠 احترام به قدمای اصحاب مرحوم آقای بروجردی یک‌روزی در وسط درس فتوایی از یکی از قدمای اصحاب (ابن‌جنید یا ابن‌ادریس) نقل کردند که خیلی دور از آبادی بود، بدون اختیار لبخند و تبسّمی بر لبان شیرین آن آیت ادب نشست که ایهامی داشت نسبت به آن فتوا. فردا که به درس آمدند و در منبر جا گرفتند، تمام درس را در شخصیّت صاحب آن فتوای دیروز صحبت کردند که نکند تبسّم روز قبل از منزلت او در نظرها کاسته باشد. 📚 ما سمعتُ ممّن رأیتُ؛ ج۱؛ ص۱۳۲ @madras_emb
💠 چرایی تشدید حکم در جایی که به نظر باید حکمِ مقابل شدید باشد ❖ آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی: ● یک وقت از آقای بروجردی پرسیدند که چرا در آیه شریفه، «دَین» بعد از «وصیت» ذکر شده: «مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ» [۱] با اینکه دَین مقدم بر وصیت است؟ ● ایشان فرمودند: زیرا طلبکار برای گرفتن طلب خود انگیزه دارد و به طور طبیعی طلب او پرداخت می‌شود، ولی وصیت خیلی وقت ها زمین می‌ماند و ورثه از انجام آن سرباز می‌زنند. ● من از همین مطلب برای توجیه برخی موارد که به نظر می‌رسد اولویت باید برعکس باشد استفاده می‌کردم؛ مثلاً ازدواج در عدّه موجب حرمت ابد است، اما حکم ازدواج با زن شوهردار شاید به این شدت نباشد. چون زن شوهردار خیلی کم در معرض ازدواج قرار دارد و شاید همین علّت حکم آن تشدید نشده، ولی زنی که در عدّه است، احتمال ازدواج او زیاد است؛ لذا با آنکه قبح ازدواج با زن شوهردار بیشتر است، 👈تشدید حکم در جایی است که احتمال ابتلای مردم بیشتر است تا گرفتار نشوند. ............................ ۱. سوره نساء؛ آیه ۱۴ 📚جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۴۸ @madras_emb
🌙 ماه رجب، ماه استغفار عَنِ الصَّادِقِ علیه‌السلام: مَنْ قَالَ كُلَّ يَوْمٍ أَرْبَعَ مِائَةِ مَرَّةٍ مُدَّةَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ رُزِقَ كَنْزاً مِنْ عِلْمٍ أَوْ كَنْزاً مِنْ مَالٍ وَ هُوَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‏ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ مِنْ جَمِيعِ جُرْمِي وَ ظُلْمِي وَ إِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏. 📚المصباح (للكفعمي)؛ ص۶۳ از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: هرکس روزی چهارصد مرتبه در دو ماه پی‌درپی این استغفار را بگوید، یا گنجی از علم و دانش به او داده می‌شود یا گنجی از مال و ثروت روزی‌اش می‌گردد. 👈 أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي‏ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‏، الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏، بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏، مِنْ جَمِيعِ جُرْمِي وَ ظُلْمِي وَ إِسْرَافِي عَلَى نَفْسِي وَ أَتُوبُ إِلَيْه‏. @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 قابل توجه اساتید معزز و طلاب محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام به فضل الهی و در ذیل عنایات حضرات معصومین "علیهم‌السلام" شروع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از روز شنبه مورخ ۲۲ دیماه، مصادف با میلاد مبارک حضرت جوادالائمه علیه‌السلام می‌باشد و تمامی درس‌ها برقرار است. 🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🌹السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا جَعْفَر يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَيُّهَا التَّقِيُّ الْجَوادُ 🎊 جشن عید نورانی ولادت با برکت حضرت امام جوادالائمه علیه‌السلام 🔸با مدیحه‌سرایی: حجت الاسلام محمدعلی افضلی 🗓 شنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۳ 🕙 ساعت ۱۰:۵۰ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
مداحی -22.mp3
12.79M
✨ میلاد حضرت امام جواد علیه‌السلام 🎙حجت الاسلام محمدعلی افضلی 🗓 شنبه؛ ۲۲ دیماه ۱۴۰۳ 🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb