210915_005.mp3
8.73M
🚩 السلام علیک أیتها الصدیقة الشهیدة
همان غمی که تو داری علی همان دارد
ولی به جانِ حُسینت که بیش از آن دارد
مدینه گفت که راحت شد از تو ، اما نه
پس از تو خانهی ما پنج روضهخوان دارد
نمیزنند به لب ، نان ، یتیمهای علی
که جای دستِ تو را قرصهای نان دارد
📿 #روضه حضرت زهرا "سلام الله علیها"
📆شنبه 26 آذر 1401
🎙حاج محمدعلی #قاسمی
@madras_emb
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ
✅قابل توجه طلاب محترم
به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره "سلام الله علیها" و تبلیغ ایام فاطمیه و تعطیلات نیمسال اول تحصیلی؛
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، از روز جمعه 2 دی تا جمعه 9 دی تعطیل میباشد.
انالله و انا الیه راجعون
بمناسبت رحلت فقیه عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی و تشییع پیکر آن مرحوم، فردا (یکشنبه ۲۷ آذر) مدرس فقهی امام محمدباقر علیه السلام تعطیل است.
💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب
گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل میکند؛ که البته این نقل لزوما معارض با نقل خود کافی نیست ولی چیزی کم، یا اضافه دارد. با این پیشفرض که شیخ این روایت را از کافی نقل میکند، به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است.
این بیان، صحیح نیست چرا که کتبی که امروزه از کافی در دسترس است، لزوما همان نسخهی اصیل کافی نیست و چه بسا نسخهای که مرحوم شیخ طوسی از کتاب کافی داشته است؛ نسخهی معتبرهای بوده است. و همان نقل تهذیب چه بسا مقدّم باشد. رجوع به مصدر به این معنا نیست که آن چاپی از مصدر که در زماننا هذا موجود است بر چاپی که از کتابِ «نقلکننده از مصدر» موجود است مقدّم باشد. بلکه باید به نسخ اصیل رجوع کرد و این تقدّم و تاخّر را در اصل جاری کرد و نه در فرع.
🔺درس خارج فقه استاد حاج آقا سیدمحمدجواد شبیری
📆تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ يُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ يُعَذِّبْه.
📚الكافي؛ ج3؛ ص266
💠 اخلاق کمنظیر مرحوم شیخ بهایی رحمه الله
مجلسی اوّل در روضة المتّقين (شرح عربیاش بر كتاب من لا يحضره الفقيه) در شرح مشيخه ذیل عنوان «عمر بن توبة أبويحيى الصنعاني» به تناسب اینکه وی کتابی در فضیلت سوره قدر دارد و شیخ طوسی از وی در باب زیارات روایاتی نقل کرده است که مشتمل بر ثوابهای فراوان است، از استادش شیخ بهایی به عظمت یاد میکند و میگوید: زمانی که من در درس شیخ بهایی شرکت میکردم، يک روز درباره روایات ثواب اعمال اشکال کرد که اگر مثلا فلان عمل ثواب هزار حج داشته باشد برای خود حج قدر و منزلتی نمیماند. من از آن روایات دفاع کردم و شیخ بهایی در آن مجلس هیچ پاسخی نداد، بلکه تا آخر عمر هم راجع به اشباه و نظائر این روایات مطلبی نگفت با اینکه من در آن موقع اصغر شاگردان شیخ بهایی بودم و ظاهراً به بلوغ هم نرسیده بودم و در مجلس درس شیخ غالب فضلای عصر حاضر بودند و شیخ چون به تمام علوم احاطه داشت، به راحتی میتوانست مرا اسکات کند ولی انانیت به خرج نداد و حرف مرا پذیرفت. ما چنین فردی را به چشم دیدیم که در اخلاق نظیر نداشت و الآن هم «تشاهد في أبناء هذا الزمان ما تشاهد»
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۵۱
💠تاریخگذاری نسبی آثار شیخ طوسی
🔸آیة الله سید محمدجواد شبیری زنجانی
📆پنجشنبه 1 دی 1401
⏱ساعت 18:30
📍قم، میدان رسالت، ابتدای خیابان سمیه، پلاک ۱۵
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
@mtiforg
🔆زیارت روز چهارشنبه امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
💠 ۲۹ آذر ماه سالروز درگذشت مرحوم آیت الله سيد ابوالقاسم كوكبى
ایشان در سال ۱۳۰۴شمسی، در محله باغمیشه تبريز متولد شد.
در سال ۱۳۲۰شمسی، به قم آمد و سطوح عالى مكاسب و كفايه را از مرحوم محقق داماد يزدى آموخت و به درس خارج مرحوم آیتالله حجت كوهكمرى كه سمت كفالت ايشان را داشت، شركت نمود و تا سال ۱۳۷۰ق، از فيض درس و محضر آن بزرگوار استفاده كرد و از ابحاث مرحوم آیتالله بروجردى هم بهرهمند شد تا سالى كه والد ماجدش به رحمت ايزدى پيوست و او جنازهاش را حمل به نجف نمود و مدت شش ماه در آنجا اقامت كرد و پس از آن به قم برگشت و بعد از فوت استادش، مرحوم آقاى حجت، مهاجرت به عراق نمود و براى تكميل مبانى علمى رحل اقامت افكند و از درس فقه و اصول مرحوم آیتالله حكيم و بالاخص آیتالله خويى، استفاده نمود.
آن مرحوم، حدود سى سال در نجف اقامت كرد و به درس و بحث مشغول شد و در سال ۱۴۰۰ق به قم آمد و سالها به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت.
ایشان در روز سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۴ش، بدرود حیات گفت و پیکر پاکش در روز چهارشنبه ۳۰ آذر (۱۸ ذی القعده ۱۴۲۶ق) در قبرستان ابوحسین در شهر مقدس قم آرام گرفت.
📷مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم کوکبی تبریزی در مشایه
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.