💠 حجیت اجماع
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● «اجماع» چه مدرکی باشد و چه نباشد، اگر اتصال آن به زمان معصوم ثابت شود، صلاحیت استناد دارد؛ هرچند اجماع مدرکی باشد و حتی خود مدرک، صلاحیت استناد نداشته باشد؛ زیرا دلیل عمده برای حجیّت اجماع، تقریر معصوم است.
● یعنی مطلبی که در تمام ازمنه و از جمله دوران معصوم محل ابتلا بوده و ردع نشده، حجّت میباشد و حمل بر تقیّه نیز نمیتوان کرد؛ زیرا تقیّه در مورد یک مسأله در تمام ازمنه نبوده است.
● البته بسیاری از اجماعات متأخرین مستند به استدلالات آنها بوده و اتصال به زمان معصوم را نمیتوان احراز کرد.
📖 خارج نکاح
📆 ۲۲ شهریور ۱۳۷۷
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 20
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی کتاب شریف المراجعات،
ضمن تشکر از دوستانی که در مسابقه شرکت کردند ، نمرات دوستان به همراه کلید آزمون سوم ، خدمت دوستان تقدیم می شود.
در ضمن بزودی
نفرات برتر معرفی خواهند شد.
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 21
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی کتاب شریف المراجعات،
برندگان کمک هزینه سفر به عتبات عالیات در فایل پیوستی خدمت دوستان اعلام می گردد.
برای دریافت این کمک هزینه لطفا شماره شبا خود را به آیدی @Amira140 ارسال فرمائید.
تلاش ما این بود به بهانه برگزاری این مسابقه ، روند مطالعات کتب اعتقادی، شکل دیگری به خود گیرد و عالمان دین، به عنوان مرزداران دین، آشنایی بهتری با مرزهای اعتقادی داشته باشند.
امیدواریم این روند ادامه دار باشد.
و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین
💠 شمه ای از شخصیت مرحوم شیخ صدوق "قدس سره" در بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی
● زندگی شیخ صدوق را ببینید. من که واقعا شرمنده ام بدون تعارف، چون غیر از قصور و تقصیر نمی بینیم، این مرد چه می کند؟!
● از ری می رود به بغداد، در سنّ جوانی تمام مشایخ پای کرسی او حاضر می شوند، سعه علم این قدر! آن وقت با این علمیّت، با این مقام، کتب او را ببینید… قیامتی است…
غوغایی است، اصلا بهت انگیز است، از شماره خارج است، تا به مدینه النور او که الآن در دست نیست.
● آن وقت با این مقام، همچو مردی مسافرت کرده به نیشابور، در نیشابور بزّازی کرده؛ شغل، این است، چرا با این زحمت، با این مشقت؟!
برای خاطر این که در نیشابور فقط یک نفر است، و آن یک نفر شاگرد فضل بن شاذان است، برای این که اخبار امام هشتم را از آن شاگرد فضل بگیرد، چند سال در نیشابور بزازی کرده، تا جمع کرده “عیون اخبار الرضا” را؛ شما با این حوزه وارث این هستید…
● آن وقت همچو مردی از دنیا می رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود؛ می آیند علمای تهران، همه می بینند، از طرف حکومت وقت هم می آیند می بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده…
از آن معلوم می شود، کی فوت شده؟! روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده… وعملوا الصالحات به این حد!
● آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده…
چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می بینند، برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود!
● آن وقت فحل الفحول فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می افتد نظرش در بدایع الحکم بر می گردد. آقا علی مدرّس زنوزی، انقلاب فکری اش از دیدن جنازه صدوق بوده است.
● حوزه قم وارث اینها است، این حوزه باید مستقل از کلّ شخص، از کلّ شخصیت، از تمام سیاسات، از تمام مقامات، برکنار؛ فقط فانی در خدا و امام زمان علیه السلام؛ راه این است و الا همه تان مؤاخذ اید، حساب هم دقیق است.
🔺بیانات معظّم له در ۲۴ ذی الحجّه ۱۴۳۴
🌹السَّلامُ عَلَیْکَ یَا اَبا مُحَمَّدٍ یاحَسَنَ بنِ عَلِیِ اَیُّهَا المُجتَبی
🏴 مجلس سوگواری شهادت جانسوز حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
▫️سخنران: حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای بومی
▫️مداح: حاج علی اصغر انصاریان
📆 چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۲:۳۰ (همراه با نماز جماعت ظهر)
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✔️ در پایان مراسم ان شاالله میهمان سفرۀ پربرکت حضرت زهرا سلام الله علیها خواهیم بود.
@madras_emb
#مجله_پژوهش_نامه_اصول_فقه_اسلامی(شماره پنجم)
💠 شماره جدید سالنامه علمی تخصصی "پژوهش نامه اصول فقه اسلامی " منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازخوانی منجزیت علم اجمالی در سایۀ عقل و نقل
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ کنکاش در اثربخشی دو نظریۀ قضایای شرطیه و خطابات قانونیه بر پذیرش انحلال
نویسندگان: حسین سلیمانی امیری، سید مهدی محمدی
3️⃣ حقیقت حکم شرعی از منظر شهید صدر
نویسنده: عقیل رهبر کلیشمی
4️⃣ بازشناسی مفهوم و کارکردهای «امتنان» با تأکید بر کاربستهای کتب امامیان
نویسندگان: حسن رضایی صرمی، محمدصادق بدخش، مسیح بروجردی
5️⃣ ارزیابی نظریۀ جریانناپذیریِ تضاد میان احکام در اندیشۀ محقق اصفهانی
نویسنده: محمد علی اسماعیلی
6️⃣ واکاوی کاربردهای اصل عملی استصحاب در دانش رجال
نویسنده: سید رضا حسنی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://osoul.mfeb.ir/volume/5
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
💠 سنت فراموش شده
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است.
● برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است.
● یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم.
● مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است.
📚 جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۳۹۵
@madras_emb