افزایش جمعیت از نگاه وحی(جدول).pdf
183.4K
⭕️ #جدول
2⃣ عنوان: افزایش جمعیت از دیدگاه وحی
http://eitaa.com/jamiyat
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 سید حسن #نصرالله التماس دعا دارند او را از دعا خیرتان فراموش نکنید.
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامه ۳۱ ج ۴۶.mp3
25.95M
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۴۶
📚 #و_اعرض_اخبار_الماضین...
⭕️ حقیقت #گردشگری از نظر وحی، مبانی نرم افزاری گردشگری و ساختارهای اجرایی آن و همچنین مجاری سخت افزاری گردشگری، عبرت و زیارت در موضوع گردشگری
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامه 31 ج 44.pdf
96.3K
📖پی دی اف
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۴۴
📚 #و_اعرض_اخبار_الماضین...
⭕️ حقیقت #گردشگری از نظر وحی، مبانی نرم افزاری گردشگری و ساختارهای اجرایی آن و همچنین مجاری سخت افزاری گردشگری
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
⭕️ قابل توجه دوستان عزیز آستان مقدس نهجالبلاغه
🟢 پی دی اف خلاصه ی جلسات شرح نامه های نهجالبلاغه که توسط طلبه گرامی آقای محمد فاطمی مقدم حفظه الله به نحو زیبا و قابل استفاده گردآوری شده را تقدیم می کنیم
.........................................
👇👇👇👇👇👇👇👇
.........................................
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۲۷
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
------------------------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅دین یک امر معقول است؛لذا نمیتوان برهانی برای ردّ او اقامه کرد.
دین برای مقابلهی با«نفس»وضع شده؛لذا هر کجا که مخالفت با دین صورت میگیرد،هواهای نفسانی میباشند.
✅ نفس،کانون آتش و دورشدن از خداست. در توضیح این مطلب باید دانست:
دورشدن و تباعد،خود اقسامی دارد:
۱)اولین بُعد به نحو تکوینی است که این نوع از تباعد نسبت به خداوند معنائی ندارد.
۲)قسم دیگر از تباعد به نحو تشریعی است؛در این قسم،تباعد و دوری از خداوند معنا پیدا میکند.
این تباعد در عالم تشریع،با«فعل اختیاری انسان»اتفاق میافتد.
✅همهی موجودات،تجلی خدای متعال هستند؛ لکن نحوه وجود آنها،دارای دو قسم است:
الف)موجوداتی که خارج از زمان و مکان هستند(مثل حضرت جبرائیل علیهالسلام) که به آنها حوادث ذاتی میگویند.
ب)موجودات زمانی و مکانی(مثل خود انسان) که به آنها حوادث زمانی می گویند.
✅در عالم تشریع است که رحمت و غضب خدای متعال اتفاق میافتد،و ایندو ناظر به«فعل انسان»است؛ بنابراین در عالم تکوین،چیزی بهنام غضب نداریم.
بنابراین تباعد و دوری در کلام شریف حضرت أمیر المؤمنین علیهالسلام،ناظر به عالم تشریع است.
✅«قرب خدای متعال در مرحلهی تکوین به مخلوقات مساوی است،ولی قرب مخلوقات به خدای متعال در مرحلهی تشریع مساوی نیست و تفاوت دارد»
✅نفس،سببی است که مسببی بهنام آتش و جهنم را در پی خواهد داشت.در قرآن کریم،جهنم به عنوان جایگاهی معرفی شده که دارای هفت در دارد(سورهی حجر/۴۴).
این هفت در جهنم،همان«قوای هفتگانهی نفس»هستند.
هر قوه به دو بخش«فعل»و«ترک»تقسیم میشوند که هر کدام از این دو میتواند منشأ رحمت و غضب خدای متعال را بههمراه داشته باشد...
✅قوای هفتگانهی«نفس»:
۱)قوهی بَصَر:فاعلیت این قوه برای چشم است.
۲)قوهی سَمْعْ:فاعلیت این قوه برای«گوش»است.
۳)قوهی بَطْشْ:فاعلیت این قوه برای»دست»است.
۴)قوهی مَشْیْ:فاعلیت این قوه برای«پا» میباشد.
۵)قوهی نُطْقْ:فاعلیت این قوه برای«زبان»است.
۶)قوهی شهوت بَطْنْ:فاعلیت این قوه برای«شکم»است.
۷)قوهی شهوت جنسی:فاعلیت این قوه برای«آلت تناسلی»است.
لازم به ذکر است:چشم،گوش،دست،پا،زبان،شکم و آلت تناسلی ابزار برای وقوع و انجام فعل هستند.
این قوای هفتگانه،میتوانند هشت در بهشت باشند و همچنین میتوانند درهای هفتگانهی جهنم باشند.
✅قوای هفتگانهی نفس،امر و نهیبردار نیستند،بلکه«جهتدهی»دارند.اگر کمیت و کیفیت این جهتدهی بر مبنای«عقل»اتفاق افتاد،تبدیل به درهای هشتگانهی بهشت خواهند شد.
محبّت امام علی علیهالسلام مهمترین پشتوانه و جهت است برای تبدیل قوای هفتگانهی نفس به هشت در بهشت...(بحارالانوار،جلد۷،ص۲۳۳)
والحمدلله رب العالمین ...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامه 76 ج 27.pdf
647.9K
🔵 موضوع:محبت امام علی علیهالسلام نهایت عقلانیت بشر و راه دوری از جهنم ، ابواب هفت گانهی #نفس و جهنم ، ابواب هشت گانهی بهشت
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۲۸
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
------------------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅قوای هفتگانهی«نفس»را میتوان در دو قسم تقسیمبندی کرد:
۱)قوائی که در طفولیت«فعلیت»دارند(شکم،سمع و بصر).
۲)قوائی که در ادامهی حیات شخص به«فعلیت»میرسند(مشی،بطش،شهوت جنسی و نطق).
✅این قواء اگر تحت فرمان«جهل»حرکت کنند،درهای جهنم را خواهند گشود؛و اگر بر مبنای«عقل»پیش بروند،گشایندهی درهای هشت گانهی بهشت هستند.
✅در یک تعریف جامع،«عقل»،تسلط ولایت بر قوای انسان است.این عقل است که علت تامّه برای ورود به بهشت خواهد بود؛لذا اینجاست که بعثت همهی پیامبران الهی همراه با«عقل»بوده است(بحارالانوار،جلد ۱،ص ۱۵۴).
✅سلطهی ولایت أمیرالمؤمنین علیهالسلام بر قوای نفس،ضامن بهشت است.بنابراین هشت در بهشت به ولایت حضرت مولا علیهالسلام گره خوردهاند و غیر از این نمیتواند باشد.
✅در زمینهی محبت به ولایت حضرت امام امیرالمومنین علی علیهالسلام که بهشت را به ارمغان میآورد،روایات فراوانی نقل شده است:
روایت اول:یا علی!اگر همهی مردم به ولایت تو روی میآوردند،خداوند آتش را نمیآفرید(بحارالانوار،جلد ۳۹،ص ۲۴۸)
روایت دوم:محبت أمیرالمؤمنین علیهالسلام حسنهای است که هیچ سیئهای به آن ضرر نمیرساند؛و بغض امام علی علیهالسلام سیئهای است که هیچ حسنهای با آن فایده ندارد(همان).
بنابراین:معنای«
ما یقربک من الله»،محبت به امام علی علیهالسلام و معنای«
یباعدک من الله»،بغض نسبت به امام علی علیهالسلام است. ✅آن کسی طاهر است که هواهای نفسانی در او جریان ندارد و عقل،سلطهی کاملی بر نفس او دارد. حضرت مولانا علی علیهالسلام،عقل تام در نظام آفرینش است و تعبد در مقابل ولیّخدا تمام عقلانیت است. ◾️سوال....؟ چرا قوای هفتگانهی نفس همراه با«عقل»،سبب هشت در بهشت است،ولی این قوا همراه با«جهل»سبب هشت در جهنم نیست و همان هفتدر جهنم باقی میمانند؟ 🔳جواب : به دلیل اینکه:«نفس»و«جهل»عینیت دارند و یکی هستند
(نامه ۵۳ این قضیه را اثبات میکند)؛در حالی که:«عقل»و«نفس»در تضاد با یکدیگر هستند و عقل یعنی تمایل انسان به عالم ملکوت. ◼️سوال...؟ آیا حب ریاست یا حب شهرت و ...از مستقلات قوای نفس هستند؟ 🔳جواب : خیر!همهی محبتهای دنیوی از مجرای همین قوای هفتگانهی نفس،ظهور و بروز پیدا میکنند و قسم مستقلی نیستند. بنابراین:تمایلات نفس به امور دنیوی مساوی با جنود جهل است. ✅اگر«ولایت»نباشد،هیچیک از ارکان دین موجب قرب انسان به خدای متعال نخواهند شد. ✅یاران امام مهدی ارواحنا له الفداء کسانی هستند که«اقامهی صلاة»میکنند(حج/۴۱ | بحارالانوار،جلد ۲۶،ص ۱) و اقامهی صلاة تنها با ولایت امام أمیرالمؤمنین علیهالسلام ممکن است. ✅نتیجهی نامهی ۷۶: 🔺«قرب»بدون عقل اتفاق نخواهد افتاد. 🔺«عقل»،تسلیم شدن در برابر ولایت است. 🔺ای ابن عباس!اگر میخواهی خودت و مردم را به خدا نزدیک کنی،باید«نفس»را تحت سلطهی«عقل»در بیاوری و عقلِ تام و مجسم،من(امام علی علیهالسلام) هستم ... والحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
نامهی ۷۶ ، جلسهی ۲۸.pdf
227.3K
🔵 موضوع:#ولایت مولانا أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهما السلام،هدف تمام شرائع آسمانی است
...🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۲۹
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
----------------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅«دین»مجموعهای از اوامر و نواهی از جانب خدای متعال نسبت به بندگان است.اوامر الهی شامل شوق زیاد بودند که برخی از آنان به دلیل کثرت شوق،«واجب»نامیده شدند و برخی دیگر بهدلیل شوق کم،«مستحب»وضع گشتند.برخی از نواهی الهی بهعلت شدت کراهت،«حرام»نامیده شدند و برخی دیگر بهسبب کراهت کم،«مکروه»نامیده شدند.
این مجموعهی دین در دو بُعد«فردی»و«اجتماعی»تقسیم میشوند:
۱)بعد فردی:شامل اخلاقیات،عقائد و رفتارهای انسان است.
۲)بعد اجتماعی:شامل اقتصاد،سیاست و فرهنگ میشود.
از این کلام شریف حضرت أمیرالمومنین علیهالسلام به ابن عباس اینگونه فهمیده میشود که:«ما قربک من الله»،دارای ششجهت است و «ما باعدک من الله»هم ششجهت دارد.
✅گاهی اوقات بین حرام فردی و حرام اجتماعی،تداخل ایجاد میشود؛مثل موضوع حجاب؛امروزه پدیدهی کشف حجاب که یک موضوع فردی است،بهتعبیر رهبر معظم انقلاب یک حرام و گناه سیاسی است.
✅مهمترینِ از این دو بعد،بعد اجتماعی دین است.
✅موضوعات فردی مثل نماز،روزه و ...وقتی ضریب اجتماعی پیدا میکنند،اهمیت آنها صدچندان میشود.
✅در بعد فردی و در موضوع اعتقادات«فکر»،در موضوع اخلاقیات«قلب»،و در موضوع رفتارهای فردی«اعضاء و جوارح»را مطرح میفرمایند.
در رأس امور فردی،«فکر»را مطرح میکنند.
به دو مورد اول که فکر و قلب انسان درگیر میشد،«اعمال جوانحی»،و به مورد سوم،«اعمال جوارحی»گفته میشود.
✅در مبحث«ما باعدک من الله»و در بعد فردی،موضوعی مطرح است بهنام«توهم»....
✅هیچگاه«فکر»که عملیات«عقل»است،نمیتواند پشتوانهی«گناه»باشد.
«فکر»،کار«عقل»است و با«علم»آمیخته شده است؛لذا نمیتواند گناه انجام دهد.
✅«وهم»،زائیدهی«تمایلات نفس»است برای رسیدن به دنیا؛بنابراین هرچه تمایل به سمت دنیا بیشتر باشد،توهم زیادتر خواهد بود.
«وهم»برای اینکه گناه انجام دهد،نیازمند هیچ عاملی نیست؛و برای اینکه گناه کند،باید مجموعهای از اعتقادات درست کند تا بتواند گناه را توجیه نماید.
✅اگر«فکر»دچار«توهم»شود،«قلب»که کانون ادراکات است،نمیتواند بهدرستی ادراک کند و انسان در حوزهی رفتارهای عملی هم دچار توهم میگردد.
✅هر چیزی که میخواهد تقرب را ایجاد کند،باید زیرمجموعهی«ولایت»باشند؛اگر زیرمجموعهی ولایت قرار نگرفتند،حوزهی فکر گرفتار«وهم»خواهد شد؛بنابراین آن شش جهت،دیگر موجد«تقرب»نخواهند بود بلکه«تباعد»را میآفرینند.
✅طبق روایات،دورترین مسئلهای که در مقابل«عقل»تعریف شده،«وهم»است.
تعریف أمیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغهی شریف در مورد فرشتگان که عقل محض هستند:لا یتوهمون...(خطبهی ۱).
کلام شریف أمیرالمؤمنین علیهالسلام در مورد توحید که با توهم بهدست نمیآید...(حکمت ۴۷۰).
✅در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت:هفتدر جهنم با«وهم»ایجاد میشوند.
✅«عقل»آن قوهای است که ولایت ولیّ الهی توسط آن بهدست میآید و محصل هشتدر بهشت است.
✅روایاتی که ثابت میکنند که:اگر روح عبادات که ولایت ولیّ الهی است وجود نداشته باشد،«ما قربک من الله»اتفاق نمیافتد:
۱)تفسیر آیهی شریفهی«
من جاء بالحسنة...»: امام باقر علیه السلام:حسنه،والله ولایت امام علی علیهالسلام است
(بحارالانوار،جلد ۷،ص ۱۷۵). ۲)تفسیر آیهی شریفهی«
وقفوهم فإنهم مسئولون...»: هر عبادت موقفی است؛بنابراین از ولایت امام علی علیهالسلام سوال خواهند کرد که این عبادات طبق کدام ولایت انجام شدهاند؟ ۳)روایت«
إذا کان یوم القیامة ...»: نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
ولایت امام علیهالسلام جواز عبور از پل است
؛زیرا هر عبادت،پلی است برای عبور(بحارالانوار،جلد ۸،ص ۶۷). ۴)ذیل آیهی شریفهی«
یا ایها الذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول ...»: آن چیزی که انسان را حیات میبخشد،ولایت علی بن ابی طالب علیهماالسلام است. ۵)کسانی که زیر بار ولایت اضداد امام علی علیهالسلام میروند،دائم العذاب خواهند بود؛این افراد،دنیا را بهدست میآورند در حالی که از آخرت هیچ بهرهای نبردهاند(بحارالانوار،جلد ۸،ص ۳۵۲). ✅بنابراین:«ما یقربک من الله»یعنی«ولایت امام علی علیهالسلام»و«ما یباعدک من الله»یعنی«ولایت اضداد مولانا علی علیهالسلام» و الحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
نامهی ۷۶ ، جلسهی ۲۹.pdf
262.6K
🔵 موضوع:#ولایت مولانا أمیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام، هدف تمام شرائع آسمانی است ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۳/۲۸ ، (مصادف با شب شهادت حضرت امام جواد علیهالسلام)
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۰
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
----------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅حرکتهای تاریخی،چشمانداز هستند.جریانهای تاریخی الهی و غیر الهی،نیازمندِ«امام»میباشند.
✅جریانهای تاریخیای که«غیرالهی»هستند،نتیجهای جز«کفر»ندارند؛ولو اینکه اعمال آنها به ظاهر عبادت باشند.
✅بزرگترین گناهان و عبادات،در مرحلهی«اجتماع»اتفاق میافتند.
✅آنچه که در عرف وجود دارد،این است که:«قُرب»و«بُعد»را در همین عبادات مثل نماز،روزه و.... میبینند؛غافل از اینکه این اعمال،فردی هستند.
✅«قرب»و«بعد»،دو جریان متضاد در دو سبک از«ولایت»هستند.
✅«قرب»،ناظر به«تحقق ارادهی ولیّ الهی»و«بعد»نیز ناظر به«تحقق ارادهی ولیّ غیر الهی»میباشد.
✅هرآنچه که ناظر به«قرب»باشد و با«تحقق ارادهی ولیّ الهی»اتفاق بیفتد،«عبادت»است.
«عبادت»آنچیزی است که«ولایت ولیّ الهی»را در مرحلهی«فعل»قوی میکند.
✅جریان تاریخیِ«ایمان»و«عبودیت»جز با تحقق«ولایت»،امکانپذیر نیست.
در این زمینه،روایاتی وارد شده است:
۱)تفسیر آیهی شریفهی«لقد بعثنا فی کل امة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت»،این است که:«عبادت»،یعنی قبول ولایت ما و بیزاری از ولایت دشمنان ما(بحارالانوار،جلد ۲۴،ص ۳۳۰).
۲)روایت شریف امام صادق علیهالسلام که میفرماید:« والله لو سجد حتی ینقطع عنقه....»:اینکه سجده با ولایت ولیّ الهی تحقق پیدا میکند و الا هرچه که طولانی باشد هیچ ارزشی نخواهد داشت(بحارالانوار،جلد ۱۳،ص ۳۳۸).
۳)روایت امام صادق علیهالسلام ذیل آیهی شریقهی«منکم کافر و منکم مؤمن»(سورهی تغابن،آیهی ۲)میفرمایند:«عرف الله ایمانهم بولایتنا و کفرهم بترکها»؛اینکه«ایمان»جز«قبول ولایت ما»چیز دیگری نیست و«کفر»جز«ترک ولایت ما»چیزی دیگری نمیتواند باشد(بحارالانوار،جلد ۲۶،ص ۲۷۱).
۴)آیهی شریفهی«وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات لیستخلفنهم ....یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا»(سوره نور،آیهی ۵۵)؛از این کلام شریف مشخص میگردد که:میشود عبادت کرد و شرک هم اتفاق افتاد.
عبادت بدون شرک،عبادتی است که با«قبول ولایت ولیّ الهی»اتفاق میافتد.
در ذیل آیهی شریفه،روایت«من اشرک مع امام ....»آمده است که میفرماید:هرکس امامت کسی که از جانب خدا نیست را قبول کند،مشرک است(بحارالانوار،جلد ۲۳،ص ۷۸).
✅«مشرک»در دستگاه وحی،یک تعریف بیشتر ندارد و آن کسی است که«ولایت غیر ولیّ الهی»را قبول کرده.
✅در قرآن کریم هر جا سخن از«شرک»آمده است،ناظر به تراشیدن امام،همراه با امامت امام علی علیهالسلام هست.
✅کسانی که امامت اضداد حضرت مولانا علی علیهالسلام را پذیرفتهاند،هر چه ظواهر عباداتشان بیشتر باشد،تقابلشان با حضرت مولا علیهالسلام بیشتر خواهد بود؛درست مثل فرقهی ضالهی وهابیت؛زیرا روح عبادت،چیز دیگری است و آن،تحقق ارادهی مولی الموحدین امام أمیرالمؤمنین علیهالسلام است.
✅بنابراین دو جریان«قرب»و«بعد»باید ناظر به«ولایت ولیّ الهی»و«ولایت ولیّ غیر الهی»تعریف شود.
✅جریان«قرب»و«بعد»،ناظر به حرکت اجتماعی است نه حرکت فردی و«قرب»،یعنی تحقق ارادهی ولیّ الهی ...
والحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۰ .pdf
264.8K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست؛حقیقت قرب و بعد ذیل #ولایت است ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۱ (پایانی) ، (مصادف با شب شهادت امام محمدباقر علیهالسلام)
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
-------------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅در دستگاه وحی،«قرب»و«بعد»،باید دارای«چشمانداز تاریخی»باشند؛این اصل محقق نخواهد شد مگر اینکه آن دو،ولایت را تقویت کنند.
✅«قرب»و«بعد»،مجموعهای از کنشها و واکنشهایی هستند که باید تحت حاکمیت«ولیّ الهی»زمینهساز«استقرار عبودیت»در روی زمین باشند؛بهگونهای که غیر خدا پرستیده نشود.
بین«عبادت»و«استقرار عبودیّت»،فرق است؛امروزه عبادت اتفاق میافتد ولی استقرار عبودیت هنوز محقق نشده.
آیهی شریفهی«وعد الله الذین آمنوا .... لیستخلفنهم فی الأرض ....»(سورهی نور،آیهی۵۵)،گواه بر این حرکت تاریخی است.
روایت شریف امام باقر علیهالسلام که ذیل آیهی مذکور آمده است نیز شاهدی بر این مسئله میباشد:«ما بعث الله نبیا....»(بحارالانوار،جلد ۲۴،ص ۳۳۰).
در آیه و روایت شریفین،بحث«چشمانداز تاریخی»مطرح است که این جریان،ناظر به«اقامهی ولایت ولیّ الهی»میباشد.
✅منطق قرآن کریم در مسئلهی«عبادت»،یک جریان تاریخی است.تحقق«عبادتِ بدون شرک»،«چشمانداز»است.
آیهی شریفهی«و لقد بعثنا ... أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت...»(سورهی نحل،آیهی ۳۶)،شاهدی بر این مسئله است.
همچنین روایت مذکور از امام باقر علیهالسلام بیانگر حرکت به سمت«استقرار عبودیت»در روی زمین است و اینکه بر همهی انبیاء علیهم السلام«اقامهی ولایت اهل بیت علیهمالسلام»عرضه شده است.
✅بنابراین؛«عبادت»،دارای دو جزء است:«یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا» اعمال ظاهری و نفی ولایت اولیاء غیر الهی
✅«عبادت»جز«استقرار عبودیت»چیز دیگری نیست.
✅متن کامل نامهی ۷۶ که در کتاب«تمام نهجالبلاغه»آمده است:
سع النّاس بوجهک ، و وسّع علیهم مجلسک و حکمک.
و إیّاک و الهوی ، فإنّه یصدّک عن سبیل اللّه.
و إیّاک و الغضب ، فإنّه طیرة من الشّیطان.
و إیّاک و الإحن ، فإنّها تمیت القلب و الحقّ.
و اعلم أنّ ما قرّبک من اللّه یباعدک من النّار ، و ما باعدک من اللّه یقرّبک من النّار.
و اذکر اللّه کثیرا ، و لا تکن من الغافلین.
و الحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۱ (پایانی).pdf
573.2K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست.حقیقت قرب و بعد ذیل #ولایت است ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۴
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
----------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...»
✅واژهی«هلاکت»در منطق و ادبیات وحی،به دو صورت استفاده شده:
۱)هلاکت تکوینی:به معنای«مرگ»برای مؤمنین و غیر مؤمنین(آیهی ۳۴ سورهی غافر برای مؤمنین)،(آیهی ۵۸ سورهی إسراء برای غیر مؤمنین).
۲)هلاکت تشریعی:به معنای«ضلالت و گمراهی»(نامهی ۳۱_نامهی ۵۳_حکمت ۱۰۸).
✅هلاکت تکوینی و تشریعی هر کدام نیازمند به دوچیز هستند:
الف)سبب
ب)علّت
✅بین«سبب»و«علّت»فرق است:
سبب:قابلیت تغییر و تبدل را دارند.
علّت:قابلیت تغییر و تبدل را ندارند.
✅اسباب هلاکت تکوینی:
۱)درونی:
الف)مادّی:مثل بیماری قند
ب)غیر مادّی:همّ و اندوه
۲)بیرونی:
الف)مادّی:مثل جنگ
ب)غیر مادّی:مثل غصهای که از دل جامعه بیرون میآید
✅«اسباب»برای مرگ،بدون«علّت»اتفاق نمیافتند.
در واقع«اسباب»بدون«علّت»،کارائی ندارند.
«اسباب»میتوانند تأثیرگذار باشند و اثر آنها به«مسببالأسباب»بر میگردند.
✅علّت«مرگ»دو قسم است:
۱)فرشتگان:
الف)خود شخص حضرت عزرائیل علیهالسلام(آیهی ۱۱ سورهی سجده).
ب)اعوان و انصار عزرائیل علیهالسلام(آیهی ۲۷ سورهی محمّد صلی الله علیه و آله و سلم).
۲)غیر فرشتگان:
الف)خدای تبارک و تعالی(آیهی ۴۲ سورهی زمر)
ب)اهل بیت و اولیاء الله علیهمالسلام (بحارالانوار،جلد ۶،حدیث ۶،ص ۱۴۲).
✅در سلسلهی علل طولی،علّت اصلی«خدای تبارک و تعالی»است.
✅اسباب هلاکت تشریعی:
۱)درونی:نفس(آیهی ۵۳ سورهی یوسف علیهالسلام)
۲)بیرونی:شیطان و جنودش(آیات ۶۰ و ۱۱۹ سورهی نساء برای شیطان) و (آیهی ۱۱۲ سورهی أنعام برای جنود شیطان) و (حکمت ۳۲۳ نهجالبلاغه بیانگر هر دو قسم هلاکت تشریعی)
✅علّت گمراهی«اسم شریف مضلّ خدای تبارک و تعالی»است.
✅«شیطان»و«نفس»،مظهر اسم شریف«مضلّ»خدای سبحان هستند.
✅هلاکت در این نامهی شریف امام علی علیهالسلام،«هلاکت تشریعی»است.
و الحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱.pdf
240.8K
🔵موضوع: اقسام #هلاکت ، اسباب و علل هلاکت تکوینی و تشریعی ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۷
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۲
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...»
✅همانگونهای که«هدایتگری»از جانب خدای متعال«کمال»است،«گمراهکردن»از طرف خدای متعال نیز«کمال»است.
✅شیوهی نسبتدادن«اضلال»به خدای متعال قابل بررسی است.
✅«آیهی ۳۹ سورهی الرحمن» میفرماید:هر آنچه در آسمان و زمین است از خدای متعال تقاضاهائی دارند؛
بنابراین کل نظام آفرینش متقاضی هستند.
✅هر موجودی متناسب با ذات خودش از خدای متعال تقاضا میکند.
✅انسان،متقاضی همهچیز است؛متقاضی رشد،عقل،شهوت جنسی و... .
✅کار خدای متعال،متناسب با نوع تقاضا میباشد.
✅فاعلیتهای خداوند و شئون او،همان«أسماء الله»هستند.
«أسماء الله»هم فاعلیت خداوند را ثابت میکنند و هم نوع فاعلیت او را ...
✅اسم شریف«الله»،جامع تمام فیضهای الهی است.
این اسم شریف،خالی از هر قیدی است.
✅دو اسمی از«أسماء الله»که با یکدیگر ضدیت دارند،اسم شریف«هادی»و«مضلّ»خدای متعال است.
✅شأن«هدایتگری»خدای متعال در آیات و روایات به دو شکل آمده است:
۱)هدایت تکوینی:شامل همهی موجودات و مخلوقات میشود و به تعبیری دیگر،«جهانشمول»است.این هدایتگری،ناظر به موضوع«خلق»است(سورهی طه،آیهی ۵۰).
۲)هدایت تشریعی:هدایتگری بر اساس«عبودیّت»(سورهی أنعام،آیهی ۸۸)،(سورهی نور،آیهی ۴۶)
✅«اضلال»در قرآن کریم فقط بر اساس«تشریع»آمده.
✅«اضلال تشریعی»در قرآن کریم به دو شکل به خدای متعال نسبت داده شده است:
۱)نفی هدایت:خدای متعال ظالم،کافر و فاسق را هدایت نمیکند.(سورهی بقره،آیات ۲۵۸ و ۲۶۴)،(سورهی مائده،آیهی ۱۰۸).
۲)اضلال مستقیم:یعنی نهتنها خدای متعال هدایت نمیکند،بلکه گمراه هم میکند(سورهی بقره،آیهی ۲۶)،(سورهی نساء،آیهی ۱۴۳)،(سورهی أعراف،آیهی ۱۸۶).
✅فرق اسناد«هادی»و«مضلّ»به خدای متعال در این است که:«هدایتگری خدای متعال،یک أمر ابتدائی است»؛
به دو دلیل:
دلیل عقلی:ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب آسمانی دارای غرضی است و آن برای«هدایت بشر»است.اگر بگوئیم گمراهکردن ابتدائی بوده،نقض غرض اتفاق میافتد؛حال نقض غرض خلاف حکمت است.
دلیل نقلی:(سورهی حجرات،آیهی ۷)،(سورهی روم،آیهی ۳۰).
✅«اضلال»،یک أمر غائی است؛یعنی در پی«سوءاختیار انسان»اتفاق میافتد؛
به دو دلیل:
دلیل عقلی:اگر«اضلال»غائی نباشد،با ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب در تنافی خواهد بود.
دلیل نقلی:(سورهی توبه،آیهی ۱۱۵).
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۲.pdf
818.7K
🔵موضوع: نحوه استناد #اضلال به خداوند متعال، اقسام اضلال و #هدایت ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
----------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ...»
✅در بحث«اضلال»گذشت که:«اضلال»،غائی است و نمیتوان بهصورت مستقیم و بدون واسطه آن را بهخدای متعال نسبت داد؛از این رو«شیطان»و«نفس»را«اسباب»مینامیم؛در اینجا اسناد مستقیم مطرح نیست؛بهدلیل اینکه اسناد ابتدائی در بحث اضلال بهخدای سبحان دارای«نقص»است.
بهترین آیه در بحث«اضلال غائی»،آیهی ۱۱۵ سورهی مبارکه توبه است.
✅در بحث«هدایتگری»بهدلیل اینکه شأن«هدایتگریِ خدای متعال ابتدائی است»،لذا از«علیت»سخن گفته میشود و یک«اسناد ابتدائی»مطرح است؛بهدلیل اینکه«معلول از علت خود،تخلف ناپذیر است».
✅لفظ«منع»که حضرت امام أمیرالمؤمنین علیهالسلام در این نامه مطرح میفرمایند به دو صورت در آیات و روایات استفاده شده است:
۱)منع تکوینی:مانعشدن از ایجاد.
کسی نمیتواند در این قسم مانع از وقوع حق تکوینی چیزی باشد.
۲)منع تشریعی:ناظر به حوزهی اختیار انسان است.
کلام شریف حضرت مولانا علی علیهالسلام ناظر به«منع تشریعی»در حوزهی«اجتماع»است.
✅«منع تشریعی»به دوشکل قابل تصور است:
۱)مانعشدن از فهم حق:اجازهندادن به دیگران برای درک حق(سورهی زخرف،آیهی ۵۴).
۲)مانعشدن از اجرای حق:اجازهندادن برای اجراءشدن حق در جامعه.
کلام شریف امام علی علیهالسلام ناظر به این قسم از منع است.
✅«حق»،مقام تحقق و عینیت اشیاء در عالم خارج است.
همه حق هستند و چیزی در عالم خارج بهعنوان باطل نداریم؛زیرا هرآنچه که وجود دارد،دارای عینیت است.
در روایات وجود امام معصوم علیهالسلام بهعنوان«حق»مطرح شده است(بحارالانوار،جلد ۹۱،ص ۶).
✅«حق»دارای دو قسم میباشد:
۱)حق تکوینی:وجود اشیاء در عالم خارج.
کسی نمیتواند این حق را منع کند.
۲)حق تشریعی:قوانین تشریعی که انبیاء علیهم السلام در ضمن دین آوردهاند(مناسک ولایت).
✅آن حقی که میتوان جلوی آن را گرفت،«حق تشریعی»است.
✅این حقی که حضرت امام علی علیهالسلام در این نامهی شریف مطرح فرمودهاند،«منع حق در مقام تشریع»است.
این منع در مورد«جعل قوانین تشریعی»نیست،زیرا این موضوع نیز قابل منع نمیباشد؛بلکه در مورد«اجرای قوانین تشریعی»است.
✅حاکمان با«ساختارهای اجرائی»میتوانند مانع از اجرای حق شوند.(نهجالبلاغه،خطبهی ۱۵۸)
✅«ساختارهای اجرائی»در سه بُعد اتفاق میافتند:
۱)بعد سیاسی
۲)بعد اقتصادی
۳)بعد فرهنگی
✅اینکه حضرت مولا علیهالسلام می فرمایند«حاکمان مانع از حق بودند»،یعنی آنها دارای ساختارهائی بودند که اجازهی اجرای حق در جامعه را نمیدادند؛در نتیجه مردم حق را میخریدند.
از قرینهی«خرید حق»توسط مردم،میتوان فهمید که منظور امام علی علیهالسلام از منع،«منع از اجرای حق»است نه منع از فهم حق.
والحمد لله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳.pdf
928.4K
🔵موضوع: نحوه استناد #اضلال به خداوند متعال ، اقسام اضلال و #هدایت ، اقسام حق و منع از حق ، شیوهی ممانعت مسئولان از حق ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۱۴
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
----------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅باطل تکوینی نداریم؛زیرا اسناد باطل ابتدائی بهخدای متعال«نقص»است.
هیچچیز در عالم خلق،باطل نیست و همهچیز در عالم تکوین«حق»میباشند(سورهی صاد،آیهی ۲۷)،(سورهی آل عمران،آیهی ۱۹۱).
✅باطل در حوزهی«تشریع»قابل اجراء است.
✅«باطل تشریعی»یعنی«حق تشریعی را أداءنکردن»(سورهی بقره،آیات ۴۲ و ۱۸۸).
خود این کلام شریف أمیرالمؤمنین علیهالسلام قرینهای است برای اثبات«باطل تشریعی»؛لذا حضرت در مورد یکموضوع تشریعی صحبت میفرمایند.
✅عرض شد که:این«ساختارهای اجرائی»هستند که مردم را به«باطل»میکشانند.
✅محصولات برای تبدیلشدن به محصول،از دوکانال عبور کردهاند:
۱)نظام مفاهیم:مفهومسازی
الف)وحیانی
ب)ابلیسی
۲)تولید محصول متناسب با مفاهیم
✅«مفاهیم»را نباید بریده از«اخلاق»دانست.
✅«مفاهیم»در چهارچوب«ساختارهای اجرائی»میتوانند«تولید ارزش و ضدّ ارزش»کنند.
✅«مفاهیم»بهخودیِ خود ارزشی ندارند؛لذا آنها آمدهاند که تولیدِ محصول کنند.
✅بهعنوان نمونه؛«مسکن»و«پوشاک»،دو محصولی هستند که میتوانند تولید«حیاء و ضدّ حیاء»کنند.
✅در منطق امام علی علیهالسلام برای«پوشاک»،دو حیثیت بیان شده است:
۱)اجتماعی:مربوط به حاکمان است(نهجالبلاغه،خطبهی ۲۰۹)
۲)اخلاقی:(نهجالبلاغه،حکمت ۱۰۳)
✅«بانک»،مفهوم دیگری است که ما بسیار با آن سر و کار داریم؛فلسفهی«ساختمان بانک»بهعنوان یک«ساختار اجرائی»،تولید صفتی بهنام«بخل»است که با صفت«حرص»تلازم دارد؛لذا هیچکدام از انبیاء و أئمّه علیهمالسلام به ساخت آن نپرداختهاند.
✅بنابراین آنچیزی که باعث میشود صفاتی مثل سخاوت،قناعت و ...بهعنوان«ارزش»در جامعه قابل اجراء نباشند،همین«ساختارهای اجرائی»هستند.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴.pdf
330.9K
🔵موضوع:نحوهی تسلط باطل توسط #ساختارها ، نقش ساختارهای اجرائی در اقتدای مردم به باطل ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۱۸
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۵
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
----------------------------
«...أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅برای ایجاد و گسترش«مفاهیم»،نیاز به«ساختار»است.
✅ساختار=شیوهی اجراء
✅ساختارها در این نامهی شریف،«أخذ به باطل»کردهاند.
✅«ساختارها»دو کار انجام میدهند:
۱)أخذ به حق
۲)أخد به باطل
✅«
مفاهیم»هم دو دستهاند: الف)وحیانی ب)غیر وحیانی(ابلیسی) ✅برای اجراء«مفاهیم»،باید«ساختار متناسب با آن مفهوم»اتخاذ شود؛برای مثال:نمیتوان«مفاهیم وحیانی مثل حیاء»را با«ساختارهای ابلیسی»به مرحلهی اجراء رساند. ✅«ساختارها»بدون«تشکیل حکومت»قابل ایجاد و اجراء نخواهند بود. ✅گاهی اوقات«حبّ و بغض افراد جامعه»نسبت به چیزی یا موضوعی،آنها را به تقابل در برابر حاکمیت وا میدارد؛همین مسئله باعث سقوط حاکمیت و تغییر آن میشود. ✅برای اجراء«مفاهیم وحیانی»در قالب«ساختارهای متناسب»،«تشکیل حکومت اسلامی»ضروری است. والحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت