نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۰ .pdf
264.8K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست؛حقیقت قرب و بعد ذیل #ولایت است ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۱ (پایانی) ، (مصادف با شب شهادت امام محمدباقر علیهالسلام)
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
-------------------------------
«وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ»
✅در دستگاه وحی،«قرب»و«بعد»،باید دارای«چشمانداز تاریخی»باشند؛این اصل محقق نخواهد شد مگر اینکه آن دو،ولایت را تقویت کنند.
✅«قرب»و«بعد»،مجموعهای از کنشها و واکنشهایی هستند که باید تحت حاکمیت«ولیّ الهی»زمینهساز«استقرار عبودیت»در روی زمین باشند؛بهگونهای که غیر خدا پرستیده نشود.
بین«عبادت»و«استقرار عبودیّت»،فرق است؛امروزه عبادت اتفاق میافتد ولی استقرار عبودیت هنوز محقق نشده.
آیهی شریفهی«وعد الله الذین آمنوا .... لیستخلفنهم فی الأرض ....»(سورهی نور،آیهی۵۵)،گواه بر این حرکت تاریخی است.
روایت شریف امام باقر علیهالسلام که ذیل آیهی مذکور آمده است نیز شاهدی بر این مسئله میباشد:«ما بعث الله نبیا....»(بحارالانوار،جلد ۲۴،ص ۳۳۰).
در آیه و روایت شریفین،بحث«چشمانداز تاریخی»مطرح است که این جریان،ناظر به«اقامهی ولایت ولیّ الهی»میباشد.
✅منطق قرآن کریم در مسئلهی«عبادت»،یک جریان تاریخی است.تحقق«عبادتِ بدون شرک»،«چشمانداز»است.
آیهی شریفهی«و لقد بعثنا ... أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت...»(سورهی نحل،آیهی ۳۶)،شاهدی بر این مسئله است.
همچنین روایت مذکور از امام باقر علیهالسلام بیانگر حرکت به سمت«استقرار عبودیت»در روی زمین است و اینکه بر همهی انبیاء علیهم السلام«اقامهی ولایت اهل بیت علیهمالسلام»عرضه شده است.
✅بنابراین؛«عبادت»،دارای دو جزء است:«یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا» اعمال ظاهری و نفی ولایت اولیاء غیر الهی
✅«عبادت»جز«استقرار عبودیت»چیز دیگری نیست.
✅متن کامل نامهی ۷۶ که در کتاب«تمام نهجالبلاغه»آمده است:
سع النّاس بوجهک ، و وسّع علیهم مجلسک و حکمک.
و إیّاک و الهوی ، فإنّه یصدّک عن سبیل اللّه.
و إیّاک و الغضب ، فإنّه طیرة من الشّیطان.
و إیّاک و الإحن ، فإنّها تمیت القلب و الحقّ.
و اعلم أنّ ما قرّبک من اللّه یباعدک من النّار ، و ما باعدک من اللّه یقرّبک من النّار.
و اذکر اللّه کثیرا ، و لا تکن من الغافلین.
و الحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۶ ، جلسهی ۳۱ (پایانی).pdf
573.2K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست.حقیقت قرب و بعد ذیل #ولایت است ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۴
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
----------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...»
✅واژهی«هلاکت»در منطق و ادبیات وحی،به دو صورت استفاده شده:
۱)هلاکت تکوینی:به معنای«مرگ»برای مؤمنین و غیر مؤمنین(آیهی ۳۴ سورهی غافر برای مؤمنین)،(آیهی ۵۸ سورهی إسراء برای غیر مؤمنین).
۲)هلاکت تشریعی:به معنای«ضلالت و گمراهی»(نامهی ۳۱_نامهی ۵۳_حکمت ۱۰۸).
✅هلاکت تکوینی و تشریعی هر کدام نیازمند به دوچیز هستند:
الف)سبب
ب)علّت
✅بین«سبب»و«علّت»فرق است:
سبب:قابلیت تغییر و تبدل را دارند.
علّت:قابلیت تغییر و تبدل را ندارند.
✅اسباب هلاکت تکوینی:
۱)درونی:
الف)مادّی:مثل بیماری قند
ب)غیر مادّی:همّ و اندوه
۲)بیرونی:
الف)مادّی:مثل جنگ
ب)غیر مادّی:مثل غصهای که از دل جامعه بیرون میآید
✅«اسباب»برای مرگ،بدون«علّت»اتفاق نمیافتند.
در واقع«اسباب»بدون«علّت»،کارائی ندارند.
«اسباب»میتوانند تأثیرگذار باشند و اثر آنها به«مسببالأسباب»بر میگردند.
✅علّت«مرگ»دو قسم است:
۱)فرشتگان:
الف)خود شخص حضرت عزرائیل علیهالسلام(آیهی ۱۱ سورهی سجده).
ب)اعوان و انصار عزرائیل علیهالسلام(آیهی ۲۷ سورهی محمّد صلی الله علیه و آله و سلم).
۲)غیر فرشتگان:
الف)خدای تبارک و تعالی(آیهی ۴۲ سورهی زمر)
ب)اهل بیت و اولیاء الله علیهمالسلام (بحارالانوار،جلد ۶،حدیث ۶،ص ۱۴۲).
✅در سلسلهی علل طولی،علّت اصلی«خدای تبارک و تعالی»است.
✅اسباب هلاکت تشریعی:
۱)درونی:نفس(آیهی ۵۳ سورهی یوسف علیهالسلام)
۲)بیرونی:شیطان و جنودش(آیات ۶۰ و ۱۱۹ سورهی نساء برای شیطان) و (آیهی ۱۱۲ سورهی أنعام برای جنود شیطان) و (حکمت ۳۲۳ نهجالبلاغه بیانگر هر دو قسم هلاکت تشریعی)
✅علّت گمراهی«اسم شریف مضلّ خدای تبارک و تعالی»است.
✅«شیطان»و«نفس»،مظهر اسم شریف«مضلّ»خدای سبحان هستند.
✅هلاکت در این نامهی شریف امام علی علیهالسلام،«هلاکت تشریعی»است.
و الحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱.pdf
240.8K
🔵موضوع: اقسام #هلاکت ، اسباب و علل هلاکت تکوینی و تشریعی ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۷
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۲
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...»
✅همانگونهای که«هدایتگری»از جانب خدای متعال«کمال»است،«گمراهکردن»از طرف خدای متعال نیز«کمال»است.
✅شیوهی نسبتدادن«اضلال»به خدای متعال قابل بررسی است.
✅«آیهی ۳۹ سورهی الرحمن» میفرماید:هر آنچه در آسمان و زمین است از خدای متعال تقاضاهائی دارند؛
بنابراین کل نظام آفرینش متقاضی هستند.
✅هر موجودی متناسب با ذات خودش از خدای متعال تقاضا میکند.
✅انسان،متقاضی همهچیز است؛متقاضی رشد،عقل،شهوت جنسی و... .
✅کار خدای متعال،متناسب با نوع تقاضا میباشد.
✅فاعلیتهای خداوند و شئون او،همان«أسماء الله»هستند.
«أسماء الله»هم فاعلیت خداوند را ثابت میکنند و هم نوع فاعلیت او را ...
✅اسم شریف«الله»،جامع تمام فیضهای الهی است.
این اسم شریف،خالی از هر قیدی است.
✅دو اسمی از«أسماء الله»که با یکدیگر ضدیت دارند،اسم شریف«هادی»و«مضلّ»خدای متعال است.
✅شأن«هدایتگری»خدای متعال در آیات و روایات به دو شکل آمده است:
۱)هدایت تکوینی:شامل همهی موجودات و مخلوقات میشود و به تعبیری دیگر،«جهانشمول»است.این هدایتگری،ناظر به موضوع«خلق»است(سورهی طه،آیهی ۵۰).
۲)هدایت تشریعی:هدایتگری بر اساس«عبودیّت»(سورهی أنعام،آیهی ۸۸)،(سورهی نور،آیهی ۴۶)
✅«اضلال»در قرآن کریم فقط بر اساس«تشریع»آمده.
✅«اضلال تشریعی»در قرآن کریم به دو شکل به خدای متعال نسبت داده شده است:
۱)نفی هدایت:خدای متعال ظالم،کافر و فاسق را هدایت نمیکند.(سورهی بقره،آیات ۲۵۸ و ۲۶۴)،(سورهی مائده،آیهی ۱۰۸).
۲)اضلال مستقیم:یعنی نهتنها خدای متعال هدایت نمیکند،بلکه گمراه هم میکند(سورهی بقره،آیهی ۲۶)،(سورهی نساء،آیهی ۱۴۳)،(سورهی أعراف،آیهی ۱۸۶).
✅فرق اسناد«هادی»و«مضلّ»به خدای متعال در این است که:«هدایتگری خدای متعال،یک أمر ابتدائی است»؛
به دو دلیل:
دلیل عقلی:ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب آسمانی دارای غرضی است و آن برای«هدایت بشر»است.اگر بگوئیم گمراهکردن ابتدائی بوده،نقض غرض اتفاق میافتد؛حال نقض غرض خلاف حکمت است.
دلیل نقلی:(سورهی حجرات،آیهی ۷)،(سورهی روم،آیهی ۳۰).
✅«اضلال»،یک أمر غائی است؛یعنی در پی«سوءاختیار انسان»اتفاق میافتد؛
به دو دلیل:
دلیل عقلی:اگر«اضلال»غائی نباشد،با ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب در تنافی خواهد بود.
دلیل نقلی:(سورهی توبه،آیهی ۱۱۵).
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۲.pdf
818.7K
🔵موضوع: نحوه استناد #اضلال به خداوند متعال، اقسام اضلال و #هدایت ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
----------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ...»
✅در بحث«اضلال»گذشت که:«اضلال»،غائی است و نمیتوان بهصورت مستقیم و بدون واسطه آن را بهخدای متعال نسبت داد؛از این رو«شیطان»و«نفس»را«اسباب»مینامیم؛در اینجا اسناد مستقیم مطرح نیست؛بهدلیل اینکه اسناد ابتدائی در بحث اضلال بهخدای سبحان دارای«نقص»است.
بهترین آیه در بحث«اضلال غائی»،آیهی ۱۱۵ سورهی مبارکه توبه است.
✅در بحث«هدایتگری»بهدلیل اینکه شأن«هدایتگریِ خدای متعال ابتدائی است»،لذا از«علیت»سخن گفته میشود و یک«اسناد ابتدائی»مطرح است؛بهدلیل اینکه«معلول از علت خود،تخلف ناپذیر است».
✅لفظ«منع»که حضرت امام أمیرالمؤمنین علیهالسلام در این نامه مطرح میفرمایند به دو صورت در آیات و روایات استفاده شده است:
۱)منع تکوینی:مانعشدن از ایجاد.
کسی نمیتواند در این قسم مانع از وقوع حق تکوینی چیزی باشد.
۲)منع تشریعی:ناظر به حوزهی اختیار انسان است.
کلام شریف حضرت مولانا علی علیهالسلام ناظر به«منع تشریعی»در حوزهی«اجتماع»است.
✅«منع تشریعی»به دوشکل قابل تصور است:
۱)مانعشدن از فهم حق:اجازهندادن به دیگران برای درک حق(سورهی زخرف،آیهی ۵۴).
۲)مانعشدن از اجرای حق:اجازهندادن برای اجراءشدن حق در جامعه.
کلام شریف امام علی علیهالسلام ناظر به این قسم از منع است.
✅«حق»،مقام تحقق و عینیت اشیاء در عالم خارج است.
همه حق هستند و چیزی در عالم خارج بهعنوان باطل نداریم؛زیرا هرآنچه که وجود دارد،دارای عینیت است.
در روایات وجود امام معصوم علیهالسلام بهعنوان«حق»مطرح شده است(بحارالانوار،جلد ۹۱،ص ۶).
✅«حق»دارای دو قسم میباشد:
۱)حق تکوینی:وجود اشیاء در عالم خارج.
کسی نمیتواند این حق را منع کند.
۲)حق تشریعی:قوانین تشریعی که انبیاء علیهم السلام در ضمن دین آوردهاند(مناسک ولایت).
✅آن حقی که میتوان جلوی آن را گرفت،«حق تشریعی»است.
✅این حقی که حضرت امام علی علیهالسلام در این نامهی شریف مطرح فرمودهاند،«منع حق در مقام تشریع»است.
این منع در مورد«جعل قوانین تشریعی»نیست،زیرا این موضوع نیز قابل منع نمیباشد؛بلکه در مورد«اجرای قوانین تشریعی»است.
✅حاکمان با«ساختارهای اجرائی»میتوانند مانع از اجرای حق شوند.(نهجالبلاغه،خطبهی ۱۵۸)
✅«ساختارهای اجرائی»در سه بُعد اتفاق میافتند:
۱)بعد سیاسی
۲)بعد اقتصادی
۳)بعد فرهنگی
✅اینکه حضرت مولا علیهالسلام می فرمایند«حاکمان مانع از حق بودند»،یعنی آنها دارای ساختارهائی بودند که اجازهی اجرای حق در جامعه را نمیدادند؛در نتیجه مردم حق را میخریدند.
از قرینهی«خرید حق»توسط مردم،میتوان فهمید که منظور امام علی علیهالسلام از منع،«منع از اجرای حق»است نه منع از فهم حق.
والحمد لله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳.pdf
928.4K
🔵موضوع: نحوه استناد #اضلال به خداوند متعال ، اقسام اضلال و #هدایت ، اقسام حق و منع از حق ، شیوهی ممانعت مسئولان از حق ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۱۴
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
----------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅باطل تکوینی نداریم؛زیرا اسناد باطل ابتدائی بهخدای متعال«نقص»است.
هیچچیز در عالم خلق،باطل نیست و همهچیز در عالم تکوین«حق»میباشند(سورهی صاد،آیهی ۲۷)،(سورهی آل عمران،آیهی ۱۹۱).
✅باطل در حوزهی«تشریع»قابل اجراء است.
✅«باطل تشریعی»یعنی«حق تشریعی را أداءنکردن»(سورهی بقره،آیات ۴۲ و ۱۸۸).
خود این کلام شریف أمیرالمؤمنین علیهالسلام قرینهای است برای اثبات«باطل تشریعی»؛لذا حضرت در مورد یکموضوع تشریعی صحبت میفرمایند.
✅عرض شد که:این«ساختارهای اجرائی»هستند که مردم را به«باطل»میکشانند.
✅محصولات برای تبدیلشدن به محصول،از دوکانال عبور کردهاند:
۱)نظام مفاهیم:مفهومسازی
الف)وحیانی
ب)ابلیسی
۲)تولید محصول متناسب با مفاهیم
✅«مفاهیم»را نباید بریده از«اخلاق»دانست.
✅«مفاهیم»در چهارچوب«ساختارهای اجرائی»میتوانند«تولید ارزش و ضدّ ارزش»کنند.
✅«مفاهیم»بهخودیِ خود ارزشی ندارند؛لذا آنها آمدهاند که تولیدِ محصول کنند.
✅بهعنوان نمونه؛«مسکن»و«پوشاک»،دو محصولی هستند که میتوانند تولید«حیاء و ضدّ حیاء»کنند.
✅در منطق امام علی علیهالسلام برای«پوشاک»،دو حیثیت بیان شده است:
۱)اجتماعی:مربوط به حاکمان است(نهجالبلاغه،خطبهی ۲۰۹)
۲)اخلاقی:(نهجالبلاغه،حکمت ۱۰۳)
✅«بانک»،مفهوم دیگری است که ما بسیار با آن سر و کار داریم؛فلسفهی«ساختمان بانک»بهعنوان یک«ساختار اجرائی»،تولید صفتی بهنام«بخل»است که با صفت«حرص»تلازم دارد؛لذا هیچکدام از انبیاء و أئمّه علیهمالسلام به ساخت آن نپرداختهاند.
✅بنابراین آنچیزی که باعث میشود صفاتی مثل سخاوت،قناعت و ...بهعنوان«ارزش»در جامعه قابل اجراء نباشند،همین«ساختارهای اجرائی»هستند.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴.pdf
330.9K
🔵موضوع:نحوهی تسلط باطل توسط #ساختارها ، نقش ساختارهای اجرائی در اقتدای مردم به باطل ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۱۸
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۵
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
----------------------------
«...أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅برای ایجاد و گسترش«مفاهیم»،نیاز به«ساختار»است.
✅ساختار=شیوهی اجراء
✅ساختارها در این نامهی شریف،«أخذ به باطل»کردهاند.
✅«ساختارها»دو کار انجام میدهند:
۱)أخذ به حق
۲)أخد به باطل
✅«
مفاهیم»هم دو دستهاند: الف)وحیانی ب)غیر وحیانی(ابلیسی) ✅برای اجراء«مفاهیم»،باید«ساختار متناسب با آن مفهوم»اتخاذ شود؛برای مثال:نمیتوان«مفاهیم وحیانی مثل حیاء»را با«ساختارهای ابلیسی»به مرحلهی اجراء رساند. ✅«ساختارها»بدون«تشکیل حکومت»قابل ایجاد و اجراء نخواهند بود. ✅گاهی اوقات«حبّ و بغض افراد جامعه»نسبت به چیزی یا موضوعی،آنها را به تقابل در برابر حاکمیت وا میدارد؛همین مسئله باعث سقوط حاکمیت و تغییر آن میشود. ✅برای اجراء«مفاهیم وحیانی»در قالب«ساختارهای متناسب»،«تشکیل حکومت اسلامی»ضروری است. والحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۵.pdf
410.9K
🔵موضوع:نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، #اخذ مردم یعنی چه...؟
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۶
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
-----------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«أخذ به باطل»،منبررفتن نیست؛بلکه«ساختار»است.
✅تا زمانی که«ساختار»نباشد،«نظام مفاهیم»ارزشی ندارد.
✅عموم مردم اینگونهاند که در چارچوب«ساختارها»،شکل میپذیرند.
✅جهتگیری مردم جامعه،متناسب با«أخذ»است.اگر«ساختارهای باطل»ایجاد شوند،مردم به«باطل»اقتداء خواهند کرد.
✅«فاقتدوه»در این نامهی شریف،نتیجهی«أخذ به باطل»است.
✅ساختارهای اجتماعی در سهبعد جمع میشوند:
۱)سیاسی
۲)فرهنگی
۳)اقتصادی
✅بیشترین انحراف،در بعد«اجتماعی سیاسی»رخ میدهد و دو بعد دیگر،زیر مجموعهی همین قسم هستند.
✅خطرناکترین حالت در باطل اجتماعی سیاسی،«امامتراشی و حاکمیت اضداد ولیّالهی»در جامعه است.
✅آیات مربوط به«أخذ باطل سیاسی»:
الف)سورهی آل عمران ، آیات ۷۰ و ۷۱
ب)سورهی إسراء ، آیهی ۸۱
(آیات الله در قرآن کریم،اهلبیت علیهمالسلام هستند)
✅ولایت،یعنی حوزهی سیاست
✅آیات مربوط به«أخذ باطل فرهنگی»:
سورهی فصلت ، آیات ۴۱ و ۴۲
✅بیشترین ظهور باطل اقتصادی در«رباء»است؛به تعبیر منطق وحی،«رباء،جنگ با خداست».
✅آیات مربوط به«أخذ باطل اقتصادی»:
الف)سورهی بقره ، آیهی ۱۸۸
ب)سورهی نساء ، آیهی ۲۹
والحمدلله رب العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۶.pdf
390.6K
🔵موضوع:وسیعترین #اخذ به باطل توسط انحراف #سیاسی ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، اخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۷
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
--------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅بدون«أخذ»،«اقتداء»صورت نمیگیرد.
✅«ساختارها»به این معنا نیستند که از افراد«سلباختیار»میکنند؛بلکه به نحو«اقتضاء»،بستری را فراهم میکنند که اهداف حاکمیت محقق شوند(نمونهی بارز عدم سلباختیار،قیام امام حسین علیهالسلام بر ضدّ ساختارسازیهای یزید است).
✅بزرگترین«أخذ به باطل»،در حوزهی«سیاست»و بالاترین مصداق خارجی آن،«امامتراشی»در جامعه است؛به دلیل اینکه این امام جامعه است که«نظام مفاهیم»میسازد و همهی افراد جامعه را در کنار هم جمع مینماید.
اگر امام جامعه ولو امامِ خودخواندهای هم باشد،با نبودش افراد مجموعه متفرق و پراکنده خواهند شد(مثل منع خلیفهی دوم از شرکت در جنگ توسط حضرت مولا علیهالسلام).
✅نمونههائی از«أخذ به باطل سیاسی»در دستگاه خودخواندهی«سقیفهی بنی ساعده»بر اساس خطبهی سوم معروف به شقشقیّه:
◾️دورهی حاکمیت خلیفهی اول:
🔻غصب حاکمیت الهی و انحراف آن
🔻بهوجود آوردن تاریکی کور در جامعه
🔻اگر مؤمنی وجود داشت،برای حفظ دین و ایمانش به مشقت فراوان میافتاد ....
◾️دورهی حاکمیت خلیفهی دوم:
🔻هزاررنگی در جامعه
🔻رامنبودن افراد جامعه
🔻 انحراف در جامعه ...
◾️دورهی حاکمیت خلیفهی سوم:
🔻قبیلهگرائی
🔻تجمّلپرستی
🔻خوردن بیتالمال با تمام توان
🔻نادیدهگرفتن عموم مردم
✅همهی این انحرافات،بهدلیل«امامتراشیای»بود که عدّهای بهظاهر صحابه در جامعه رقم زدند و سبب شد«أخذ به باطل سیاسی»در امّت سیطره پیدا کند.
✅امام معصوم علیهالسلام،ضامن تمام ارزشهای وحیانی است.
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۷.pdf
469.4K
🔵موضوع:وسیعترین #اخذ به باطل توسط انحراف #
سیاسی، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ... 🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۸
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅باطلترین جریان«أخذ به باطل»از زمان هبوط حضرت آدم علیهالسلام تا امروز،جریان«سقیفهی بنیساعده»بوده است.
✅همانگونهای که سابق عرض شد،اگر«أخذ به باطل سیاسی»اتفاق افتاد،به تبع آن،«أخذ به باطل فرهنگی و اقتصادی»هم اتفاق خواهد افتاد.
با این حال،خلافت خلفای جعلی سهگانه،نماد هر یک از جریان باطل هستند؛خلافت خلیفهی اول،«نماد أخذ به باطل سیاسی»،خلافت خلیفهی دوم،«نماد أخذ به باطل فرهنگی»،و خلافت خلیفهی سوم،«نماد أخذ به باطل اقتصادی»است.
✅از این مطالب،سرّ عصمت اهل بیت علیهمالسلام و تمسّک به آنها روشن و انتصاب این أنوار تابناک الهی از طرف خدای متعال مشخص میگردد.
✅تمسّک یعنی زیر بار ولایترفتن
✅روایاتی نورانی منباب تمسّک به امام أمیرالمؤمنین و ذریّهی مطهره سلامالله علیهم ایشان:
🔸إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ قَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا اَلثَّقَلاَنِ فَقَالَ كِتَابُ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي فَإِنَّهُ قَدْ نَبَّأَنِيَ اَللَّطِيفُ اَلْخَبِيرُ أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ ...
(بحارالأنوار،جلد ۳۷،ص ۱۱۳)
🔸فَنَحْنُ عُرْوَةُ اَللَّهِ اَلْوُثْقَى مَنِ اِسْتَمْسَكَ بِنَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنَّا هَوَى لاَ نُدْخِلُهُ فِي بَابِ ضَلاَلَةٍ وَ لاَ نُخْرِجُهُ مِنْ بَابِ هُدًى وَ نَحْنُ رُعَاةُ دِينِ اَللَّهِ وَ نَحْنُ عِتْرَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ...
(بحارالأنوار،جلد ۷،ص ۲۰۲)
🔸مَنْ تَمَسَّكَ بِنَا لَحِقَ وَ مَنْ سَلَكَ غَیْرَ طَرِیقِنَا غَرِقَ لِمُحِبِّینَا أَفْوَاجٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لِمُبْغِضِینَا أَفْوَاجٌ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَ طَرِیقُنَا الْقَصْدُ وَ فِی أَمْرِنَا الرُّشْدُ ...
(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۱۰۴)
🔸مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ
الْوُثْقَی فَلْیَسْتَمْسِكْ بِحُبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام
(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۸۳)
والحمدلله رب العالمین ...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۸.pdf
294.8K
🔵موضوع:وسیعترین #اخذ به باطل توسط انحراف سیاسی ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۹
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
------------------------------
«...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅ملموسترین نوع أخذ به باطل،«اقتصادی»است.
✅اقتصاد در لغت:بهمعنای«میانهروی»
اقتصاد در اصطلاح:بهمعنای«خوب اندازهگیری معاش».
✅آنچه که امروز بهعنوان«اقتصاد»در جامعه مطرح است،«اسراف و تبذیر»میباشد که دقیقا نقطهی مقابل«اقتصاد»است.
✅موضوع«اقتصاد»را باید بهگونهای تعریف کرد که أمر آخرت مختل نشود.
✅روایاتی نورانی که اقتصاد را تعریف کرده اند:
🔸أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ثَلاَثٌ بِهِنَّ يَكْمُلُ اَلْمُسْلِمُ اَلتَّفَقُّهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلتَّقْدِيرُ فِي اَلْمَعِيشَةِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلنَّوَائِبِ.
(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۹)
🔸لاَ يَذُوقُ اَلْمَرْءُ مِنْ حَقِيقَةِ اَلْإِيمَانِ حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلاَثُ خِصَالٍ اَلْفِقْهُ فِي اَلدِّينِ وَ اَلصَّبْرُ عَلَى اَلْمَصَائِبِ وَ حُسْنُ اَلتَّقْدِيرِ فِي اَلْمَعَاشِ.
(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۰۹)
✅«اقتصاد»،وصف برای دو چیز است:
۱)انسان:به کسی که«میانهرو»باشد.
مَا عَالَ مَنِ اِقْتَصَدَ(حکمت ۱۴۰)
كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً(حکمت ۳۳)
۲)فعل انسان:کار انسان، هر کسی که زیر«پرچم اسلام»زندگی میکند؛ولو اینکه به احکام اسلام معتقد نباشد باید افعال خودش را با قوانین اقتصادی اسلام تنظیم کند
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۹.pdf
440.2K
🔵أخذ ناس به باطل توسط انحراف در #اقتصاد ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۰
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅اولین تحریف در موضوع اقتصاد،«تحریف مفهوم اقتصاد»بوده است.
✅اقتصاد یعنی فرد و حاکمیت،بتواند معاش مردم و جامعه را بهصورت درست و صحیح«اندازهگیری»کند.
✅«وصف اقتصاد»در دو جایگاه اتفاق میافتاد:
الف)انسان
ب)فعل انسان
✅«وصف اقتصاد به فعل انسان»در سه حوزه رخ میدهد:
۱)کسب
۲)جمع
۳)خرج
✅حوزهی کسب:
۱)کیفیت کسب:اقلّ مراتب آن«حلال»،و مطلوب آن«طیّب»باشد.
🔸أَطِيبُوا اَلْمَكْسَبَ وَ أَجْمِلُوا فِي اَلطَّلَب
(بحارالأنوار،جلد ۷۵،ص ۹)
۲)کمیّت کسب:میزان زمان فعالیّت برای کسب.
حاکمیت در حوزهی«کمیّت کسب»با دو آسیب روبهرو است:
الف)افراط:حرص و طمع در کسب.
🔸وَ اَلْحِرْصُ وَ اَلْكِبْرُ وَ اَلْحَسَدُ دَوَاعٍ إِلَى اَلتَّقَحُّمِ فِي اَلذُّنُوبِ(حکمت ۳۷۱)
ب)تفریط:کمکاری در کسب که به تضییع حقوق خانواده و دیگران منجر میشود.
🔸إِيَّاكُمْ وَ اَلْكَسَلَ فَإِنَّهُ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقَّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
(بحارالأنوار،جلد ۱۰،ص ۹۹)
✅حوزهی جمع(ذخیرهسازی و کنز):
۱)کیفیّت جمع:اقلّ مراتب«حلال»،و مطلوب آن«طیّب»باشد.
۲)کمیّت جمع:میزان جمعکردن
الف)افراط:منجر به حرص و طمع خواهد شد.
🔸وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ
يَوْمَ يُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا ما كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ
(سورهی توبه،آیات ۳۴ و ۳۵)
ب)تفریط:تضییع حقوق دیگران
🔸مَاءُ وَجْهِكَ جَامِدٌ يُقْطِرُهُ اَلسُّؤَالُ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ(حکمت ۳۴۶)
✅حوزهی خرج:
۱)کیفیّت خرج:اقلّ مراتب آن«حلال»،و حدّ مطلوب آن«طیّب»باشد.
۲)کمیّت خرج:میزان خرجکردن
الف)افراط:منجر به اسراف و تبذیر میگردد.
🔸مَنْ أَعْطَى فِي غَيْرِ حَقٍّ فَقَدْ أَسْرَفَ وَ مَنْ مَنَعَ مِنْ حَقٍّ فَقَدْ قَتَّرَ.
(بحارالأنوار،جلد ۶۶،ص ۲۰۶)
۲)تفریط:تولید بخل
🔸كُنْ سَمْحاً وَ لاَ تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لاَ تَكُنْ مُقَتِّراً(حکمت ۳۳)
🔸اَلْبُخْلُ عَارٌ(حکمت ۳)
🔸الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ(سورهی بقره،آیهی ۲۶۸)
✅«اقتصاد»بستری است برای رشد و تکامل انسان؛لذا باید در این حوزههای ششگانه،«میانهروی و قناعت»لحاظ شود.
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۰.pdf
427.8K
🔵أخذ ناس به باطل توسط انحراف در #اقتصاد ، نقش #ساختارها در تولید اخلاق ، أخذ مردم یعنی چه؟ ، ساختارهای سهگانهی أخذ اجتماعی ...
🗓 چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۱
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
--------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅«اقتصاد»صرفا بهمعنای ریشهکنکردن فقر در جامعه نیست؛ممکن است همهی افراد جامعهای ثروتمند باشند،امّا گرفتار صفاتی چون«بخل،حرص و طمع»باشند؛لذا ریشهکنشدن«فقر»توسط«اقتصاد»،بالتبع است نه بالإصالة.
✅«اقتصاد اسلامی»دارای دو مؤلّفهی کلّی است:
۱)مبانی نرمافزاری(فکر)
۲)مجاری سختافزاری(امکانات)
✅«مبانی نرمافزاری»خود دارای دو قسم است:
۱)نظام مفاهیم وحیانی
۲)ساختارهای اجرائی متناسب با مفاهیم
✅«نظام مفاهیم وحیانی»خود به دوقسم تقسیم میشود:
۱)ناظر به امور مادّی
۲)ناظر به امور معنوی
✅«نظام مفاهیم وحیانی در امور مادّی و معنوی»دارای دو بُعد است:
۱)انجامدادن(ایجاب)
۲)انجامندادن(سلب)
✅نمونههائی از«مبانی نرمافزاری نظام مفاهیم وحیانی مربوط به امور مادّی ایجابی»که موجب«اقتصاد اسلامی»میشود:
🔸پوشیدن انگشتر فیروزه
🔸پوشیدن انگشتر عقیق
🔸پوشیدن انگشتر یاقوت
🔸خرید گندم
🔸بهدستگرفتن عصا (۴۰ سالگی به بعد)
🔸استعمال گلاب در صورت
🔸نشسته شانهکردن ریش بعد از هر وضو
🔸گذاشتن سرکهی انگور یا سیب در خانه
🔸خوردن سبزی کاسنی
🔸مسحکردن صورت بعد از شستن دستها
🔸اطعام فقراء و مساکین
🔸خانه و جلوی منزل و حیاط را جاروکردن
🔸شستن دستها قبل و بعد از غذا
🔸شستن سر در حمام با گل خطمی
🔸شستن سر با سدر
🔸دنبال روزی رفتن در اول صبح
🔸حککردن جملات ما شاء الله،استغفرالله،لاحول و لاقوة الا باالله العلی العظیم روی انگشتر
🔸خوردن ریزهغذای ریختهشده روی سفره و اطراف آن
🔸گرفتن شارب(سبیل)در روز جمعه
🔸شانهکردن موها
🔸گرفتن ناخنها در روز جمعه
🔸خریدن مایحتاج زندگی ولو اینکه گرانقیمت هم باشد
🔸روشنکردن چراغ قبل از غروب آفتاب
🔸غذای پاک خوردن(طیّبات)
🔸نگهداری گوسفند در خانه
🔸برگشتن از راهی که از آن نرفتی
🔸عوضکردن شغل در صورتی که از آن درآمدی کسب نمیشود
🔸نوشتن دعاء روی پوست آهو
🔸گچکردن دیوار
🔸شستن ظرفها
🔸خط خوب داشتن
🔸شیرین سخنگفتن
🔸دندانها را بعد از غذا خلالکردن
🔸روغن زدن به موها
🔸تمیزکردن کاسهی غذا
🔸نگهداشتن اسب در خانه با نیّت ترساندن دشمن یا برای زینت خانه
🔸صدقه دادن
والحمدللّه ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۱۱.pdf
468.8K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد در نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری ...
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت